۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۰ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۹۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۵۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۷ هزار و ۴۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۶۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هشت میلیون و ۹۹ هزار و ۱۹۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

 

لاری گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

هیچ نقطه عاری از کرونا در کشور نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین هفتگی بروز موارد ابتلا و بستری کرونا در هفته سوم دی ماه ۹۹ در کشور ۵.۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است و بیشترین میزان موارد ابتلا و بستری نیز در استانهای مازندران، گلستان و گیلان بوده است.

وی افزود: میانگین هفتگی موارد مرگ و میر کرونا نیز در هفته سوم دی ۹.۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت بود و بیشترین میزان موارد مرگ نیز در استانهای مازندران و گیلان گزارش شده است.

لاری ادامه داد: با وجود روند نسبی و کاهشی موارد ابتلا و فوت کرونا در کشور اما این وضعیت در کشور ناپایدار، حساس و شکننده است و وضعیت استانهای شمالی نگران کننده و در حال افزایش است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در این شرایط هر گونه سهل انگاری و بی توجهی در عمل به توصیه های بهداشتی موجب بازگشت به روزهای سخت گذشته می شود. هیچ نقطه کشور عاری از ویروس کرونا نیست و نقطه سبز و بدون کرونا در کشور نداریم.

وی افزود: همان مناطق کشور آلوده به ویروس کرونا هستند و فقط با تداوم در عمل به توصیه های بهداشتی، استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مداوم دست ها می توانیم به ادامه روند بهبود و کاهش شیوع کرونا در کشور امیدوار باشیم.

 

مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

پس از اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، ورودی بیمارستان‌ها و روند بستری بیماران و آمارجانباختگان کووید ۱۹ در کشور رو به کاهش رفت، اما کارشناسان معتقدند که احتمال افزایشی شدن مجدد این بیماری وجود دارد چرا که شیوع این ویروس به شدت مرتبط و تابع رفتارهای جمعی است.

بر اساس گزارش خبرنگاران از سراسر کشور، بعد از هفته ها شمار مبتلایان به ویروس کرونا و جانباختگان بیماری کووید ۱۹ رو به کاهش رفته است و امید می رود همراهی مردم ادامه پیدا کند و بار بیمارستان ها به حداقل برسد و ماههای پاییز گذشته را که آمار جان باختگان ویروس کرونا روند صعودی داشت هرگز تجربه نکنیم .

گزارش ها حاکی از آن است که شرایط امروز بیماری کرونا در استان ها با شیب ملایم به سمت کاهش است  و هر استانی که مردم مقررات و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرده اند بار بیماری کمتر شده است اما به محض این که کمترین غفلتی اتفاق افتاده، شمار بستری ها، جانباختگان و مبتلایان به ویروس این بیماری دوباره روند افزایشی پیدا کرده است .

اما سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه در تازه ترین گزارش خود گفت : تاکنون ۸۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۰ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۹۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۵۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۶۷ هزار و ۴۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، گفت : همچنین ۴۶۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هشت میلیون و ۹۹ هزار و ۱۹۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

نگاهی به گزارش خبرنگاران از مراکز استان های خوزستان و کرمانشاه نشان می دهد در شبانه روز گذشته هیچ موردی از مرگ بر اثر بیماری کرونا در این استان ها ثبت نشده است.

روزهای آرام، سالم و بدون فوتی بیماران کووید ۱۹ در کشور موجب خرسندی و دلگرمی همه مردم و کادر بهداشت و درمان و مدافعان سلامت شده است و امیدواریم با تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شاهد ادامه این روند تا زمان ریشه کن شدن کامل کرونا در سراسر کشور باشیم.

استاندار قم ، بر اساس داده های "اپلیکیشن ماسک"، گفت که  قم در وضعیت کرونایی آبی قرار گرفته و این شرایط نیز محدودیت هایی را خواهد داشت که جزییات آن ابلاغ می شود.

بهرام سرمست اظهار داشت: وضعیت آبی نیز به وضعیت های قرمز، نارنجی و زرد کرونایی اضافه شد و این وضعیت به عنوان وضعیت کم خطر شناخته می شود و البته به معنای سفید نیست.

وی افزود: در وضعیت آبی ممنوعیت تردد شبانه خودروها همچنان وجود دارد و تمام فعالیت های اقتصادی و فرهنگی نیز با رعایت پروتکل ها و ضوابطی که اعلام خواهد شد به نوعی بازگشایی می شود.

مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کاهش ۴۰ درصدی نتیجه مثبت در آزمایش کرونای افراد مشکوک به آلودگی به این ویروس در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی خبر داد.

محمدحسن درخشان گفت : نتیجه مثبت آزمایش ویروس کرونا از بیماران مشکوک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش سرپایی به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این در حالی است که در زمان اوج شیوع ویروس کرونا نتیجه مثبت آزمایشها از بیماران مشکوک تا ۶۰ درصد هم رسیده بود. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان هم گفت: اکنون در استان برای تست‌گیری از افراد مشکوک و دارای علائم بیماری کووید١٩ محدودیتی وجود ندارد.

پرویز کوخایی با بیان اینکه در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان، قدری محدودیت در زمینه تست‌گیری وجود داشت افزود: کادر درمان، افراد دارای نقض ایمنی و افراد مسن، در اولویت تست‌گیری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تست‌گیری فقط محدود به این افراد نمی‌شود گفت: مطابق دستورالعمل کشوری، وقتی تست PCR شخصی مثبت باشد، از ۱۰ نفر نزدیکان و اعضای خانواده او تست فوری گرفته می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه طی این هفته آمار فوتی های کرونا در استان کاهش قابل توجهی نسبت به هفته های قبل داشته است گفت که در حال حاضر ۸۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۱۳ نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اینکه رصد مبتلایان جدید به بیماری کووید ۱۹ در استان نشان می دهد که تعداد ابتلای درون خانوادگی به ویروس کرونا در این استان بیشتر شده است گفت که وقتی کسی در بیمارستان های گیلان بستری می شود، پس از چند روزی  شماری از اعضای خانواده این بیمار نیز با کرونای مثبت بستری می شوند که نشانگر عدم رعایت پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس و پرهیز از دورهمی ها است.

به گفته دکتر آبتین حیدرزاده هنوز درگیر دورهمی های خانوادگی هستیم در حالی که فرد مبتلا به ویروس کرونا می تواند با قرنطینه به قطع این زنجیره در بین اعضای خانواده خود کمک کند.

استاندار تهران با اشاره به ورود شرایط استان از نظر شیوع بیماری کرونا به وضعیت زرد اعلام کرد که ممنوعیت تردد به استان‌های شمالی کشور همچنان ادامه دارد.

انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم و مسئولان، خوشبختانه استان در وضعیت زرد قرار گرفت.

وی با تشریح محدودیت‌های وضعیت زرد تاکید کرد: دورکاری یک سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی در استان تهران اعمال می‌شود و محدودیت تردد خودروها از ۹ شب تا ۴ صبح استمرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به هرگونه بی‌توجهی نسبت به پروتکل‌ها و محدویت‌های کرونایی هشدار داد و تاکید کرد : شیوع کرونا و آمار ابتلای شهروندان به بیماری کووید ۱۹ در مازندران تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فروکش می‌کند.

سید فرزاد جلالی با ابراز نارضایتی از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی ، افزود :  زمانی که در مازندران رعایت ۸۲ درصدی پروتکل های بهداشتی را داشتیم ، وضعیت ما خیلی خوب بود و آمار بیماران ما فوق العاده کم شده بود ، لذا رعایت پروتکل های بهداشتی توسط جامعه وقتی به ۹۰ درصد برسد به طور قطع اثر خود را در کنترل این بیماری می گذارد.

اما شهرستان رامسر در حالی پنجشنبه گذشته وضعیت قرمز کرونایی را پشت سر گذاشت و با حالت شکننده وارد وضعیت نارنجی شد که مردم و مسئولان هرکدام روایت و باورهای متفاوتی از مقصر اصلی تغییر پی در پی وضعیت کرونایی شهرستان دارند.

وضعیت کرونایی شهرستان رامسر شامگاه پنجشنبه هفته گذشته توسط اپلیکیشن ماسک که مرجع وضعیت کرونایی شهرستان ها از سوی وزارت بهداشت محسوب می شود، نارنجی تشخیص داده شد و در پی آن نیز روز جمعه ، ستاد مقابله با کرونای شهرستان رامسر پس از حدود هفت روز اعمال محدودیت های وضعیت قرمز، وضعیت نارنجی اما شکننده این شهرستان را تایید کرد .

اما وضعیت نارنجی رامسر نیز همانطور که در این مدت تجربه شد همواره بر مدار ناپایدار و  پرخطر قرار دارد، به طوری که کارشناسان معتقدند هر روز از وضعیت کرونا و شرایط حاکم بر آن با روز دیگر متفاوت است و تنها راه قطع زنجیره انتقال کرونا، پرهیز از تجمع و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

فرماندار محمودآباد نیز شیوع کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان را افزایشی توصیف کرد و گفت : محمود آباد در آستانه شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته است و در صورت تداوم روند کنونی افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ بزودی وضعیت شهرستان قرمز خواهد شد.

 خسرو طالبی افزود : وضعیت شهرستان هم اکنون نارنجی است ولی متاسفانه این وضعیت پایدار نخواهد بود و طی  چند روز اخیر  روند ابتلا به کرونا و همچنین میزان بستری در بیمارستان شهرستان روند افزایشی را طی کرد.

وی گفت : اگر این روند ادامه داشته باشد کمتر از ۷۲ ساعت دیگر محمودآباد از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز کرونایی تغییر رنگ می دهد.

 

۵۶ مبتلای جدید به کرونا در استان سمنان شناسایی شد

۵۶ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر امروز جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۱ هزار و ۳۳۳ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه جمعه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۳ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر امروز جمعه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۶۵ نفر رسید. 

بنابر این گزارش، ۱۰۷ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۴ هزار و ۷۸۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۶ هزار و ۸۹۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای بروز و شیوع کرونا تاکنون ۱۵هزار و ۴۴۳ مورد مثبت بیماری کووید١٩ بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

نوید دانایی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته (از ۱۸ الی ۱۹ دی ماه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به چهار هزار و ۲۷۲ نفر رسید و ۱۱ هزار و ۱۷۱ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ به سه هزار و ۵۸۱ نفر رسید و از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۶۳۶ نفر فوت شدند.

شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان،گرمسار و آرادان مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور روز جمعه در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ایران گفت: با فوت ۸۵ ‌بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۶ هزار و ۱۸ ‌نفر رسید.

سیما سادات لاری اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶  هزار و  ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و  ۵۸۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و  ۵۱۴ نفر رسید.

 

روز بدون فوت کرونایی در البرز سپری شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که خوشبختانه پس از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ فوتی کووید ۱۹ دراین استان نداشتیم.

دکتر  محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت : انتظار می رود مردم خوب استان البرز با رعایت بیشتر پروتکل ها بهداشتی ، زنجیره ویروس کرونا را قطع کنند و شاهد مهار کتمل این ویروس باشیم .

وی بیان داشت : طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شدند و اکنون در مجموع ۳۰۹ بیمار  کووید۱۹ در این استان تحت درمان قرار دارند.

فتحی گفت :  مجموع جانباختگان کووید ۱۹ تا صبح دیروز  ۲ هزار و ۶۰۹ نفر  در البرز ثبت شد.

رییس  دانشگاه علوم پزشکی البر اظهار داشت :  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز  ۲۹ هزار و ۱۶۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری شده اند که تاکنون ۲۶ هزار و ۲۴۲ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

 

عادی‌سازی کرونایی در شهرهای قرمز مازندران

با وجود این که مازندران با پنج شهرستان قرمز و ۱۷ شهرستان نارنجی دومین هفته از پیک موج سوم کرونا را پشت سر می‌گذارد ، عادی‌سازی جای خود را به محدودیت‌های کرونایی داده است و تقریبا تمامی مشاغل بدون توجه به سطح بندی در حال فعالیت هستند.

برررسی میدانی از شهرستان ساری به عنوان یکی از پنج منطقه دارای وضعیت قرمز کرونایی مازندران حاکی است که هم اکنون تمامی مشاغل حتی برخی مشاغل سطح چهار شامل آموزشگاه‌های هنری و فنی و حرفه ای آزاد  بی توجه به محدودیت قرمز کرونایی در حال فعالیت هستند و

هشدارهای دستگاه های نظارتی نیز تاکنون نتوانست مشاغل سطح دو و سه را مجاب به تعطیلی کسب و کارشان و رعایت محدودیت های با وضعیت قرمز کند.

این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونایی صرفا مشاغل سطح یک که نیازمندی های اولیه مردم را تامین می کنند مجاز به فعالیت در مناطق قرمز کرونایی هستند و بقیه مشاغل باید تعطیل باشند.

علاوه بر این ، بررسی خبرنگاران نشان می دهد که شهرستان های با وضعیت نارنجی کرونایی مازندران هم وارد مرحله عادی سازی کرونایی شده اند و در این شهرستان ها مشاغل سطح دو و سه که باید ساعت ۱۸ کسب و کارشان را متوقف کنند تا پاسی از شب به کارشان ادامه می دهند.

همچنین محدودیت تردد خودروهای با پلاک غیر بومی نیز در هیچ از یک از شهرستان های با وضعیت قرمز و نارنجی بدرستی اجرایی نمی شود و تردد شبانه هم کما بیش ادامه دارد.

بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت ، مازندران هم اکنون دارای پنج شهرستان قرمز کرونایی شامل ساری ، آمل ، فریدونکنار ، نکاء و قائمشهر است. هفته پیش تعداد مناطق قرمز مازندران چهار شهرستان بود که وضعیت دو شهرستان رامسر و سوادکوه شمالی نارنجی شد.

در همین حال مسئولان بسیاری از شهرستان های مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته ابراز نگرانی کرده اند که با وضعیت موجود که آمار بستری بیماران جدید مبتلا به کووید ۱۹ همچنان روند افزایشی روزانه را طی می کند ، احتمال قرمز شدن وضعیت تعداد بیشتری از شهرستان های استان وجود دارد.

عدم رعایت محدودیت های کرونایی از سوی متصدیان کسب و کار و اصناف سبب شده است تا نگرانی در باره احتمال عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم هم افزایش یابد.

 

امتناع اصناف از تعطیلی

رییس اتاق اصناف ساری دلیل عادی انگاری کرونایی از سوی واحدهای صنفی را طولانی شدن زمان این محدودیت ها و ضرر و زیان ناشی از تعطیلی طولانی مدت بر کسب و کار این واحدها به خصوص مشاغل سطح دو و سه اعلام کرد.

میر احمد اندرواژ روز شنبه گفت : از اول آذر ماه تاکنون که ۵۰ روز می گذرد با اجرای طرح محدودیت های جامع هوشمند بخش زیادی از بازار شهرستان تعطیل بود و کسبه دچار ضرر و زیان زیادی شده اند.

وی توضیح داد : دستکم بیش از نیمی ۵۰ روز اخیر مشاغل سطح دو و سه شهرستان به دلیل وضعیت قرمز ساری در تعطیلی به سر بردند و همچنان نیز به دلیل افزایش آمار بیماران و تداوم وضعیت قرمز چشم اندازی برای فعالیت این مشاغل وجود ندارد و با این روند مجاب کردن آنها به تعطیلی کار دشواری است.

اندرواژ گفت : در شرایط فعلی اتاق اصناف به تنهایی قادر به مجاب کردن مشاغل سطح دو و سه به تعطیلی اجباری وضعیت کرونایی نیست و لازم است سایر دستگاه های نظارتی از جمله نیروی انتظامی وارد عمل شود.

 

برخورد با متخلفان سلامت 

فرماندار شهرستان ساری هم گفت : محدودیت های تعریف شده برای وضعیت قرمز کرونایی پس از تمدید برای هفته جاری ، به تمامی واحدهای صنفی و دستگاه های نظارتی ابلاغ شده است و تمام مشاغل مشمول موظف به اجرای آن هستند.

عباسعلی رضایی با تایید کاهش تاب آوری مشاغل سطح دو و سه به دلیل طولانی شدن تعطیلات کرونایی حاکم بر این مشاغل ، افزود : به هر حال اولویت ما بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا تامین سلامت شهروندان است و همه ما موظف به اجرای درست محدودیت های کرونایی هستیم.

وی ادامه داد : مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی لازم الاجراست و هیچ یک از مشاغل مشمول حق تمرد از این مصوبات را ندارند و در صورت عدم تمکین به مصوبات ، واحدهای صنفی آنها پلمپ و پرونده آنها برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد.

براساس آمار دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل که روز گذشته منتشر شد هم اکنون یک هزار و ۲۷۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر جمعه هم ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این بیمارستان های مازندران بستری شدند.

 

معاون استاندار: کرمان در وضعیت زرد کرونا قرار دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: ۲۰۹ شهر زرد به معنی خطر متوسط در کشور داریم که کل استان کرمان در وضعیت زرد قرار گرفته است.

محمد صادق بصیری روز شنبه در ستاد کرونای استان کرمان افزود: در دنیا با سیر صعودی ابتلا به کرونا مواجه هستیم، اما در ایران طی هفته گذشته ۸۰ درصد کاهش بستری و ۷۰ درصد کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را داشتیم.

وی بیان کرد: رنگ بندی وضعیت شهرها در بحث کرونا تغییر کرده و رنگ آبی اضافه شده است و هفت شهر کشور در حاشیه دریای خزر در وضعیت قرمز به معنای خیلی پرخطر، ۳۰ شهر وضعیت نارنجی و پرخطر، ۲۰۹ شهر زرد به معنی خطر متوسط قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان اظهار داشت: در شهرهای به وضعیت زرد ممنوعیت تردد بین شهری برداشته شده است، اما منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان در همه شهرها به قوت خود باقی و اجرا می شود.

وی ادامه داد: کادر اداری مدارس باید طبق مصوبات سایر ادارات در مدارس حضور داشته باشند و در ادارات استان کرمان نیز در هفته جاری بنا به وضعیت، دو سوم حضور کارکنان و یک سوم دورکاری است.

بصیری با اشاره به برگزاری مراسم سالگرد شهادت‌ سردار حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد: با همکاری ستاد برگزاری مراسم در استان،  دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهادها، برنامه های سالگرد به خوبی، با امنیت کامل و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد که قدردان این همه تلاش و همت هستیم و در ستاد ملی کرونا این مساله مطرح و وزیر بهداشت از مسئولان استان قدردانی کرد.

 

نباید کرونا عادی انگاری شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کاهش آمار افراد فوت شده بر اثر کرونا گفت: نباید شرایط را عادی قلمداد کنیم و همچنان رعایت پروتکل ها و سخت گیری ها انجام شود تا وضعیت حفظ، و دررنهایت سفید و زنجیره انتقال بیماری کاملا قطع شود.

حمید رضا رشیدی نژاد افزود: در بحث مرگ و میر روزانه، متوسط هفتگی مهم است و متاسفانه ۸۵ درصد از بیمارانی که در آی سی یو بستری و زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند،  فوت می کنند.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: همکاری همه از جمله بسیج، هلال احمر، اصناف، سازمان تبلیغات و مجموعه های حمایتی موجب شده به لحاظ عملکردی در این طرح و در کشور وضعیت نسبتا خوبی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در حال حاضر شهرستان های انار، رودبار جنوب، ریگان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج و کهنوج وضعیت آبی دارند.

وی با بیان اینکه امیدواریم دچار خیز مجدد کرونا نشویم تاکید کرد: از همه هم استانی ها و مسئولان تقاضا دارم همچنان فعالیت ها ادامه داشته و اطلاع رسانی رسانه ها هم کم نشود تا به بهبودی کامل برسیم.

 

استاندار: سه شهرستان هرمزگان همچنان در زرد کرونا قرار دارند

استاندار هرمزگان گفت: شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد و پارسیان همچنان از نظر شاخص های فوت و بستری بیماران کرونایی ، در وضعیت زرد هستند و سایر شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار گرفتند.

فریدون همتی روز شنبه در نشست ستاد استانی بیماری کرونا اظهار داشت: پروتکل وضعیت زرد تا زمان اعلام کتبی شیوه‌نامه‌های بهداشتی مناطق آبی توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در مناطق آبی اعمال می‌شود و گروه‌های شغلی یک، دو و سه مجاز به فعالیت هستند.

 

احتمال از سرگیری فعالیت های آموزشی و فرهنگی

 

وی ادامه داد: پیشنهاد از سرگیری فعالیت مشاغل فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و زرد در دست بررسی است و برپایی تجمع‌ها بدون رعایت پروتکل و مجوز ستاد استانی در  سه شهرستانی که وضعیت زرد دارند ممنوع است و در صورت رعایت نشدن با متخلفان برخورد می شود و متولیان باید پاسخگو باشند.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: برگزاری هر مراسمی در اداره‌های دولتی بدون نظر بهداشت و درمان ممنوع است و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منزله افزایش آمار ابتلا و فوتی است.

رییس ستاد استانی بیماری کرونا ابراز داشت: حفظ شرایط کنونی و تلاش برای کاهش آمار مبتلایان از سوی مردم و نهادهای متولی برای رسیدن به هرمزگان بدون کرونا الزامی است.

 

محدودیت های شبانه پابرجاست

 

وی افزود: فرمانداران همچنان با جدیت نظارت خود را بر اداره های دولتی، واحدهای تولیدی و مراکز خدماتی داشته و اجرای مصوبه‌های ستاد مدیریت بیماری کرونا را در اولویت کاری داشته باشند.

همتی عنوان کرد: افزایش موارد سرپایی در هفته اخیر نگران کننده بوده و نشان دهنده لزوم تشدید نظارت‌هاست، ترددهای غیرضروری متوقف گردد و اعمال محدودیت های شبانه هم چنان پابرجاست.

وی ابراز داشت: توسعه خدمات الکترونیکی در اداره‌های دولتی و حضور نیافتن شهروندان در این محل‌ها به عنوان یک ضرورت و الزام همواره در دستور کار قرار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر خطر کرونا را جدی نگیریم بسیاری از بخش‌های دیگر نظیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ را تحت تاثیر می‌دهد که همگی باید برای حفظ و ارتقای شرایط فعلی تلاش کنیم.

همتی گفت: همچنان باید با پرهیز از عادی انگاری شرایط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و اجتماعی و خودداری از برگزاری تجمع‌های غیرضروری زمینه تحقق هرمزگان بدون کرونا را فراهم کرد.

 

کردکوی و بندرگز در آستانه ورود به وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که بندرگز و کردکوی به دلیل کم توجهی مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آستانه ورود به شهرهای دارای وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند.

عبدالرضا فاضل روز شنبه در جلسه استانی پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: همچنین بندرترکمن، گرگان، مینودشت و علی‌آبادکتول در وضعیت نارنجی و بقیه شهرهای گلستان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی بیان کرد: به جز کردکوی و بندرگز، شیوع کرونا در بقیه شهرهای استان رو به کاهش است که امیدواریم با ادامه همکاری مردم و تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، بیماری کووید ۱۹ در این شهرها کنترل شود.

وی به آمار بیماران کرونایی گلستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۴۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان بستری هستند که این تعداد نسبت به شنبه گذشته ۲۸ نفر کمتر شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: از مجموع بیماران کرونایی بستری در گلستان ۹۳ نفر در آی‌سی‌یو مراقبت می شوند و حال ۳۹ نفر نیز وخیم است.

به گفته فاضل در ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر در گلستان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

استاندار گلستان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت قرمز شیوع کرونا در مازندران و تردد فراوان ساکنان مازندران و گلستان، بر ضرورت استقرار ۲۴ ساعته نیروی انتظامی، پلیس راهور و هلال احمر در پلیس راه نوکنده ( ورودی غربی گلستان) و کنترل ترددها در این محدوده تاکید کرد.

هادی حق‌شناس همچنین به کاهش برخی محدودیت های در شهرهای دارای وضعیت زرد شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: بازگشایی تالارهای عروسی با ۵۰ درصد ظرفیت در شهرستان‌های زرد بلامانع است اما در مناطق نارنجی و قرمز فعالیت این تالارها تا زمان کاهش شیوع کرونا ممنوع است.

وی به فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (س) اشاره کرد و گفت: فقط در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد شیوع کرونا برگزاری مراسم ایام فاطمیه امکان پذیر است.

سوم جمادی الثانی (۲۸ دی) سالروز شهادت حضرت زهرا (س) است.

استاندار گلستان به برگزاری کلاس های درس شهرهای استان اشاره کرد و گفت: در شهرستان‌های زرد کلاس‌های پایه اول و دوم به همراه کلاس‌های کارگاهی مراکز فنی و حرفه‌ای دایر است اما در بندرگز و کردکوی همه آموزش‌های حضوری تا زمان تثبیت کرونا تعطیل خواهد بود.

 

۱۸ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد

مسوول ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۸ شهرستان استان از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سید حمید موسوی روز شنبه با بیان این مطلب در نشست خبری ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: هفته گذشته همه شهرستانهای استان به‌ جز گناباد در وضعیت زرد از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار داشتند و اکنون این شهرستانها نیز از وضعیت نارنجی به زرد تغییر وضعیت داده‌اند.

وی اضافه کرد: رنگ آبی که به تازگی به رنگ بندیهای کرونایی اضافه شده است به معنای کم خطر بودن و وضعیت بهتر از زرد است و در شرایط کنونی فعلا محدودیتهای کرونایی در رنگ بندی آبی هنوز اعلام نشده است و تا آن موقع به روال وضعیت زرد انجام می‌شود.

مسوول ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون شهرستان مشهد نیز در وضعیت آبی قرار دارد و به لطف خدا و با همکاری مردم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی دستگاههای اجرایی و موسسات اکنون استان خراسان رضوی  در شرایط مطلوبی به لحاظ کرونا قرار گرفته است.

موسوی افزود: این بحث به معنای کاهش خطر کرونا نیست و همچنان باید رعایت پروتکلهای بهداشتی ادامه یابد تا  شاهد شیوع موج چهارم بیماری نباشیم.

وی ادامه داد: فعلا محدودیتهای کرونایی تا اعلام رسمی آن از سوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا در شهرهای آبی همانند زرد اجرا می شود و تا اطلاع ثانوی محدودیت رفت و آمد شبانه در تمامی شهرستانهای خراسان رضوی استمرار خواهد داشت.

به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۸۲ تن از بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

 

۲ شهرستان استان سمنان به رنگ آبی کرونایی درآمد

استاندار سمنان گفت: ۲ شهرستان میامی و آرادان در تعریف جدید رنگ بندی کرونایی در وضعیت آبی قرار گرفتند و تقریبا فعالیت تمامی گروه‌های شغلی با محدودیت های کرونایی کم در این ۲ شهرستان مجاز است.

علیرضا آشناگر روز شنبه در حاشیه برگزاری ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، ضمن بیان اینکه وضعیت استان سمنان رضایت‌ بخش است به خبرنگاران ابراز داشت: استان سمنان هم در میزان ابتلا و هم در میزان مرگ و میر ناشی از کرونا روند کاهشی و نزولی را شاهد است.‌

وی افزود: با همکاری مردم و اصناف در هفته گذشته ، تمامی شهرستان های استان سمنان در وضعیت زرد قرار گرفت.

آشناگر گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند و متوسط مرگ و میر ناشی از کرونا در سطح استان پایین تر از ۲ نفر است.

استاندار سمنان ادامه داد: امید است مردم اخلاق‌مدار و قانونمند استان سمنان هم چون گذشته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از تجمعات در ادامه‌دار بودن این روند همکاری کنند.‌

وی بیان کرد: با توجه به نقش موثر ممنوعیت تردد شبانه در کاهش میزان ابتلا به کرونا، در ۴ شهرستان سمنان ، شاهرود ، دامغان و گرمسار قانون منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان به قوت خود باقی است و با متخلفان برخود قانونی می‌شود.

آشناگر گفت: بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ، در شهرهای با وضعیت آبی و زرد حضور و آموزش دانش آموزان پایه های اول و دوم در دوره ابتدایی و همچنین هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش صرفا در دروس عملی و کارگاهی با رعایت دقیق و کامل شیوه نامه های بهداشتی و سقف ۱۰ دانش آموز بلامانع است.‌

استاندار سمنان خاطرنشان کرد:  بر اساس مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ، فعالیت مراکز آموزشی با سقف ۵۰  دانش آموز در کل پایه ها در شهرهای با وضعیت آبی با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی و سقف ۱۰ نفر برای هر کلاس منعی ندارد.  

وی افزود: حضور تمامی کادر اجرایی و اداری مدارس استان در تمامی دوره های تحصیلی در شهرهای آبی و زرد بر اساس مصوبه ی امروز ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا منع قانونی نداشته و این تصمیم با توجه به اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان انجام می‌شود.

۵۶ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه ۱۸ دی ماه تا ظهر جمعه ۱۹ دی ماه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به این تاریخ به ۲۱ هزار و ۳۳۳ نفر رسید.

همچنین ویروس کرونا دردر این بازه زمانی جان ۳ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر جمعه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۶۵ نفر رسید. 

 ۱۰۷ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۴ هزار و ۷۸۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند وموارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۶ هزار و ۸۹۰ نفر رسید.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۱ هزار و ۷۴۶ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ابتلای قطعی ۶۱هزار و ۷۴۶ نفر از شهروندان این استان به کرونا تا ۱۸ دی ماه تایید شده است.

مریم کوشکی روز شنبه با اعلام این مطلب بیان کرد: تا ۱۸ دی ۱۶۶ هزار و ۷۵ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۶۶ هزار و ۷۰ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ، ۶۱ هزار و ۷۴۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ ۱۰۴ هزار و ۳۲۲مورد منفی بوده است.

در آزمایش مخاطی کرونا (پی سی آر)، تکنسین یک سوآب پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری را درون دهان و بینی قرار داده و آن را حرکت می دهد، سپس سوآب را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی به چهار نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بااشاره به کاهش آمار فوتی‌های کرونا در استان، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴ نفر در آذربایجان‌شرقی بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

محمد حسین صومی روز شنبه در حاشیه جلسه طرح بسیج محله محور با عنوان "طرح حاج قاسم سلیمانی"، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس آمار روز گذشته ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و ۶۰ نفر نیز ترخیص شدند.

وی ادامه داد: با اجرای محدودیت‌ها، تعداد بستری‌های کرونا در آذربایجان شرقی از حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۵۱۱ نفر کاهش یافت که از این تعداد ۱۸۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه و ۷۶ نفر نیز زیر دستگاه ونتیلاتور هستند.

صومی یکی از علل عمده افزایش بستری در بیمارستان ها را وارونگی هوا عنوان کرد و گفت: این امر موجب شده تعداد بستری بیماران در بخش ریه ۲ برابر شود که تست همه این افراد مثبت نیست.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه وضعیت خوب است و پیشگیری و کنترل انجام شده ولی باید همچنان از عادی انگاری واهمه داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: روزانه به طور متوسط حدود ۷۵۰ تست پی سی آر و ۱۵۰ تست رپیت در استان انجام می شود که از این تعداد تست۱۸۰ نفر مثبت است.

وی با تاکید بر افزایش تعداد تست ها، گفت: انتظار داریم تعداد تست روزانه به یک هزار و ۸۰۰ مورد برسد تا مطمین شویم تمام افراد مبتلا و بیمار در جامعه شناسایی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی از نظر میزان بروز و بستری در کشور در رتبه های ۱۶ و ۱۷ قرار دارد و کل استان در وضعیت زرد است و تنها شهرستانی که در وضعیت نارنجی قرار دارد شهرستان عجب شیر می باشد.

وی افزود: در اجرای طرح  شهید سلیمانی آمار شناسایی تعداد همراهان بیماران کرونایی که با فرد در ارتباط بودند در شهرستان های هریس، هوراند و بستان آباد بیشترین آمار را داشته اند و کمترین تعداد رهگیری بعد از تبریز، شهرستان جلفا است که به ازای هر نفر، ۲.۵ نفر همراه بیمار رهگیری شده است.

 

کرونا جان سه ایلامی را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بعد از ۲ روز متوالی که این استان فوتی کرونا نداشت، سه نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه در گفت و گو اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان ایلام به ثبت رسید که هفت نفر از این تعداد در مراکز درمانی بستری شدند.

وی افزود: با احتساب این موارد جدید، تعداد مبتلایان در استان ایلام به ۲۴ هزار و ۱۷۷ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: مجموع جان باختگان کرونا در این استان با احتساب موارد جدید به ۶۵۶ نفر افزایش یافت.

کریمیان تاکید کرد: ۲ مورد از فوتی‌ها مربوط به شهرستان ایلام و یک مورد در چرداول بوده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۲۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی شهرستان‌های مختلف استان ایلام بستری هستند.

وی تاکید کرد: بهبود نسبی وضعیت کرونا در این استان به هیچ عنوان به معنای پایان کرونا نیست و هر گونه سهل انگاری و بی توجهی به کرونا باعث شعله ور شدن بیماری شده و سیستم بهداشت و درمان استان را غافلگیر می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.