سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۱۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۵۳۸ نفر رسیده است.

 سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۴۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۳۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۴۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هشت میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۸۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲۵ دیماه و آخرین خبرهای کرونا

اگر فکر می کنید که وضعیت کرونا بهتر شده است و بهتر هم می شود،مطمئن باشید پاک در اشتباهید؛ چرا که امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:نگران بازگشت خیز بیماری کووید۱۹ هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندمی تواند باشد

سعید نمکی در جلسه شورای ناظرین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد که در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خرداد بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند. 

وزیر بهداشت در حالی بر عدم بازگشایی مدارس تاکید دارد که از طرفی برخی دانش آموزان نه شبکه شاد دارند و نه دسترسی به اینترنت و رایانه و تبلت. کرونا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۹۹ واقعا شماری از دانش آموزان را گرفتار خود کرده است . مثل یکی از خبرهای امروز که  به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از ۶۲۲ هزار دانش آموز استان ، ۱۰۸ هزار نفر در شبکه شاد فعالیت نمی کنند و به وسایل کمک آموزشی هوشمند و زیرساختهای اینترنتی دسترسی ندارند یا مثلا در خراسان شمالی که امروز رییس اداره فناوری، اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش خراسان شمالی اعلام کرد؛ اکنون ۲۰۰ مدرسه استان در نقاط روستایی و عشایری اینترنت ندارد که تلاش داریم تا این مشکل زیرساختی حل شود.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در حالی ابراز نگرانی در خصوص بازگشت خیز بیماری کووید - ۱۹ را دارد که مسئولان در نقاط مختلف کشور براساس نوع رنگی که نشان از وضعیت شیوع کرونا در آنها دارد ، تصمیم گیری می کنند به عنوان مثال در حالی که نماز جمعه در تمام شهرهای گیلان اقامه  وحدود پنج هزار روضه خانگی ایام فاطمیه در همین استان برگزار می شود و یا اینکه نماز جمعه در ۲۵ شهر استان همدان اقامه می‌شود  اما در جایی مثل فارس  برگزاری حضوری مراسم فرهنگی،ورزشی و مذهبی همچنان ممنوع است.

در این میان هیات رزمندگان اسلام با فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (س) اعلام کرده است که  در فاطمیه دوم، سه مراسم عزاداری در حرم مطهر امام خمینی (ره) براساس آخرین شیوه‌نامه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور محدود افراد برگزار می‌کند.

در جاهایی مثل آذربایجان شرقی به نقل از رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیرداروضعیت کرونا در این استان پایدار است. همچنین کرونا در استان سمنان طی ۲۴ ساعت گذشته فوتی نداشت. در البرز روزهای بدون فوت ناشی از کرونا به سه روز رسیده است که خبری خوشحال کننده است یا مثلا تثبیت وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل با یک جانباخته و ۳۷ بستری جدید . در برخی مناطق مثل نوشهر هم خبرداده اند که ۲۱۱ نفر طی این هفته به جمع بیماران کرونایی نوشهر اضافه شده اند

 

نقشه رنگ کرونایی شهرها

 

 

پذیرش ۲۳ بیمار با علایم کرونا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۵ دی‌ماه جاری، ۲۳ تَن بیمار با علایم کرونا در این استان پذیرش شدند.

به گزارش عصر پنجشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی، تعداد بیمارانی که در این زمینه بستری شده‌اند را، ۲۰ تن اعلام و اضافه کرد: همچنین در این بازه زمانی، ۱۹ تن از بیماران در این رابطه ترخیص شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ تن بیمار بدحال در استان داریم، خاطرنشان کرد: تعداد کل بیمارهای بستری در این زمینه، ۱۰۳ تن هستند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: خوشبختانه، باردیگر تعداد فوتی‌های کرونا مثبت در استان قم در این مدت زمانی، «صفر» شده است. 

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                   

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.»

 

۱۰ بیمار به شمار مبتلایان به کرونا در استان همدان افزوده شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۹۳۸ بیمار رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنجشنبه بیان کرد: همچنین با فوت یک بیمار کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آخرین آمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به یک هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۸ مورد بوده که از این تعداد ۳۰ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۶ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۲، بهار ۵۶۸، تویسرکان ۶۱۵، رزن ۴۰۳، درگزین ۱۷۶، فامنین ۱۷۳ و کبودراهنگ ۶۲۹ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۵۵ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۰۶ در نهاوند و سه هزار و ۷۸۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند توضیح داد: برخی از افرادی که به این استان مسافرت کرده بودند به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری شده و از خروج آنها تا زمان بهبودی کامل و پیشگیری از انتقال ویروس به دیگر افراد جلوگیری شد.

براساس اعلام استاندار همدان، سه شهرستان بهار، فامنین و اسدآباد در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

تعداد ایام بدون فوتی کرونا در البرز به سه روز رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان نداشتیم، گفت: تعداد روزهای بدون مرگ کرونایی در البرز به سه روز رسید.

دکتر محمد فتحی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون فقط در روزهای ۱۹، ۲۲ و ۲۴ دی ماه جاری هیچ گونه مورد فوتی ناشی از کووید ۱۹ ثبت نشده که امیدواریم با همکاری خوب مردم بتوانیم مرگ و میر ناشی از این بیماری را برای همیشه به صفر برسانیم.

وی بیان داشت : ۴۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز پذیرش و بستری شدند و اکنون در مجموع  ۳۱۴ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی تحت مراقبت پزشکی قراردارند.

فتحی گفت: شمار بستری شدگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در البرز به ۲۹ هزارو ۴۴۶ نفر رسیده است که ۲۶ هزارو۵۰۶ بیمار پس از بهبودی ترخیص شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مجموع ۲ هزارو ۶۲۰ نفر در البرز جان باخته اند.

اکنون از مجموع هفت شهرستان البرز چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

۲۱۱ نفر به جمع بیماران کرونایی نوشهر اضافه شدند

مدیرشبکه بهداشت و درمان ت نوشهر با بیان اینکه طی ۲ هفته گذشته دست کم ۲۱۱ بیمار جدید کووید ۱۹ شناسایی شده گفت: از میان این بیماران هفت نفر دانش آموز هستند.

دکتر سید رحیم سیدپور روز پنجشنبه در نشست قرارگاه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در فرمانداری نوشهر گفت : این دانش اموزان در رده سنی هفت سال تا ۱۳ سال هستند که هم اکنون با نظارت مراکز بهداشتی و درمانی برای مداوا در منزل قرنطینه هستند.

وی گفت: طی دو هفته گذشته ۴۵۰ بیمار با علائم مشکوک به کرونا شناسایی شده که از این تعداد نتیجه آزمایش بالینی ۲۱۱ نفر مثبت بوده است.

وی با بیان آنکه اغلب بیماران این بیماران جدید در روستاها سکونت دارند ، افزود : امروز مشکل عمده در کنترل ویروس کرونا در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است که متاسفانه به درستی شیوه نامه های مراقبت بهداشت فردی برای مقابله با این ویروس همه گیر مراعات نمی کنند.

این مسئول بهداشتی و درمانی گفت که آنچه بررسی و گزارش شده بیماران کووید - ۱۹ بستری در منزل در هفته نخست به خاطر حساسیت و ترس از این بیماری شاید تا حدود ۷۰ درصد مراعات کنند اما در دیگر ایام دوران نقاهت اهمیتی به این موضوع نمی دهند و با همان شرائط در سطح شهر مکان های پرتجمع و پرخطر پرسه می زنند و در حقیقت این افراد به ظاهر سالم اما ناقل این ویروس هستند.

سیدپور افزود : هم اکنون حدود ۲۰ بیمار کووید - ۱۹  در بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان در بخش های داخلی و ایزوله بستری که از این شمار ۲ نفرشان غیر بومی هستند.

از مجموع ۵ هزار و ۶۰۰ بیمار مشکوک به کروتا از زمان شیوع این ویروس تاکنون یک هزار و ۶۰۰ نفر در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بستری و درمان شدند.

فرماندار نوشهر نیز گفت: برای کنترل تردد بیماران باید مشخص شود که آنها اهل کجا و در کدام روستا یا منطقه شهری ساکن هستند تا روند بیماری آن ها کاملا تحت نظر باشند و به بیان دیگر هنگام بیرون امدن آن ها از منزل تا ورود به سطح شهر و روستا کنترل شوند چرا که این موضوع دغدغه استاندار مازندران و دیگر اعضای ستاداستانی مقابله با کرونا هم بوده است.

سیعد یزدانی افزود: متاسفانه تعداد زیادی از این بیماران حداکثر پس از یک هفته قرنطینه بدون توجه به پروتکل های بهداشتی در اماکن پرتجمع نظیر فروشگاههای زنجیره ای ، نانوایی ها و ... حضور پیدا می کنند که این خود عامل برای گسترش این بیماری است به همین خاطر به این بیماران اموزش داده شود تا حتما حداقل ۱۴ روز در قرنطینه کامل قرار گیرند.

وی با اشاره به تعطیلی های پیش رو و نیز افزایش جمعیت شناور شهرستان گفت که البته نباید نام افرادی در وضعیت کرونایی نارنجی و قرمز به استان مازندران سفر می کنند ، عنوان مسافر و گردشگران نام برده شود بلکه این افراد طبق ممنوعیت مسافرتها هنجار شکنانی که با سلامت مردم بازی می کنند.

فرماندار نوشهر گفت :برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و کاهش آمار بیماران کووید - ۱۹ از امروز باید در مبادی ورودی به این شهر باید تابلوهایی با محتوای اعمال جریمه نامحسوس برای پلاک های غیر بومی در صورت ورود به شهر نصب شود که در این حوزه شهرداری باید با همکاری دیگر مسئولان نهادهای مرتبط نسبت به انجام این کار  اقدام کند.

یزدانی افزود : هرگونه کوتاهی در این حوزه قابل بخشش نیست چرا که شاید آمار بیماران کووید - ۱۹ طی این روزها مشخص نشود اما مطمئنا در ۲ هفته آینده این ویروس با علائم مشکوک خود را نشان خواهد داد و در نتیجه تمام تلاش های شبانه روزی اعضای قرارگاه مقابله با این ویروس برای کنترل این بیماری کووید - ۱۹ هدر خواهد رفت .

این مسئول گفت که نکته دیگر در بازدیدهای انجام گرفته از برخی از ادارات مانند ثبت اسناد و املاک ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ... با وجود آنکه کارکنان این ادارات شیوه نامه های مراقبت بهداشت فردی مانند نصب ماسک و نیز فاصله گذاری فیزیکی را رعایت می کنند منتهی جمعیت زیادی از ارباب رجوع در این ادارات مشاهده شده که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند به همین خاطر مسئولان این ادارات باید برای جلوگیری از تجمع افراد و رعایت پروتکل ها برنامه ریزی کنند.

یزدانی افزود : طبیعی است عده ای از افراد به ویژه افراد غیر بومی در این شرائط کرونایی سعی می کنند از این فرصت ها برای دریافت سند ، جواز ساخت و ... اقدام کنند و در نتیجه این ادارات شلوغ خواهد شد بنابراین مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، ثبت اسناد و املاک و نیز بخشداری مرکزی باید نشستی به همین منظور برای حل این معضل برگزار و راهکارهای لازم برای رفع آن ارائه دهند.

فرماندار نوشهر با اشاره به نزدیک شدن به سالروز شهادت دخت نبی اکرم (ص ) فاطمه زهرا (س ) از مسئولان نهادهای مرتبط درخواست کرد که از برگزاری هرگونه مراسم در چنین روزی به خاطر جلوگیری از گسترش کرونا خودداری کنند.

رئیس بیمارستان نوشهر هم در این نشست با اشاره  به پایان رسیدن دوران طرح ۱۱ پرستار در ماه آینده و کمبود نیروی انسانی در این مرکز درمانی گفت : درصورت جایگزین نکردن این شمار نیروی انسانی با توجه به درگیر شدن با ویروس کرونا و بستری تعدادی از بیماران کووید - ۱۹ طبیعتا با مشکل مواجه خواهیم شد.

دکتر محمدعلی حسین زاده افزود : نکته دیگر آنکه هم اکنون تمامی تخت های بخش مراقبت های ویژه این شهرستان در اختیار بیماران کرونایی است و اگر یک بیمار غیر کرونایی با شرائط حاد نیاز به پذیرش شود دچار مشکل می شویم.

وی اظهارداشت : امیدوارم با ارائه راهکارهای لازم بتوان در بعد پذیرش بیماران غیر کرونایی این مشکل را حل کرد منتهی در زمینه کادر درمانی برای گذر از فصل سرد سال و بحران کرونا در این زمینه باید چاره اندیشی شود.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۲ هزار و ۳۵۸ نفر رسید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۳ دی ماه ۶۲ هزار و ۳۵۸ نفر در استان به کرونا مبتلا شدند.

مریم کوشکی روز پنجشنبه به رسانه ها بیان کرد: تا ۲۳ دی ۱۷۱هزار و ۲۵نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۷۰هزار و ۹۷۶ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ، ۶۲ هزار و۵۸ ۳شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ تست ۱۰۸هزار و ۶۱۵ مورد منفی بوده است.

کوشکی گفت: تاکنون یک هزار و ۳۰۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

در آزمایش مخاطی کرونا (پی سی آر)، تکنسین یک سوآب پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری را درون دهان و بینی قرار داده و آن را حرکت می دهد، سپس سوآب را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

حجم ویدیو: 2.08M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.