خوشبختانه طبق اطلاعاتی که امروز اعلام شد هیچ کدام از شهرهای کشور در وضعیت قرمز نیستند و ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۳۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۲۹۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (چهارم بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۹۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۳۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۵۸ هزار و ۴۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۱۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۸۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

توقف روند کاهشی کرونا در کشور 

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با ایجاد ثبات نسبی در روند بستری در استان مازندران شهرهای قرمز این استان از وضعیت قرمز خارج شدند و اکنون هیج شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم اما در برخی استانها به علت سهل انگاری و عادی انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد توقف روند کاهشی کرونا و افزایش موارد بستری هستیم که نگران کننده است.

وی افزود: اکنون وضعیت کرونا در همه کشور شکننده و حساس است. رعایت جدی پروتکل های بهداشتی یک اصل مهم و موثر در تامین سلامت و معیشت مردم است. ایجاد موج جدید بیماری به بازگشت اعمال سختگیرانه محدودیت ها و تعطیلی برخی کسب و کارها منجر می شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته بیشترین موارد بستری کرونا در استانهای مازندران، گیلان و همدان گزارش شد و بیشترین موارد مرگ و میر کرونا نیز در استانهای مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، اردبیل و گلستان بود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا وبدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهارم بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و تاملی بر روند این بیماری در کشور نشان می‌دهد که همواره بر مدار یک محور یعنی اندکی فروکش و اوج گیری مجدد چرخیده است و با گذر زمان میزان توجه مردم به رعایت اصول بهداشتی کمتر شده است.

به گفته کارشناسان بهداشتی در حالی که به واسطه مراقبت های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی طی هفته های گذشته روند مبتلایان به کرونا سیر کاهشی را در پیش گرفته است اما با توجه به برخی سهل انگاری های صورت گرفته ممکن است این روند صعودی شود.

مسوولان بهداشتی و درمانی دوباره هشدارها را نسبت به سهل انگاری ها و رعایت نکردن ها بر زبان می آورند و خاطر نشان می کنند که دوباره با افزایش تعداد بیماران بستری و کرونایی مواجه خواهند شد.

در عین حال مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی‌های اخیر گفته بود: «احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی‌ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد.»

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و شهرهایی که در مازندران قرمز بودند نارنجی شدند. اما افزایش ترددها، افزایش موارد ابتلای سرپایی و عادی انگاری مردم در برخی شهرها نگران کننده است.

علیرضا رئیسی تاکید کرد که تذکر جدی می دهم زیرا در برخی از مناطق کشور عدم رعایت پروتکل ها را در هفته گذشته شاهد بودیم. موارد متعددی گزارش از عدم رعایت پروتکل ها از شهرهای مختلف داشتیم. یکی از شهرهای کاشان بود که تذکر داده شد. امیدواریم پروتکل ها سختگیرانه اجرا شود.

وی افزود: یکی از نگرانی ها رشد ۴۷ درصدی ترددها نسبت به اول دی ماه است که ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است و این وضعیت نگران کننده است.

رئیسی گفت: هر گونه عدم رعایت پروتکل وضعیت را بر می گرداند. این افتخار که مردم درباره کنترل بیماری آفریدند کم نظیر است اما از طرفی حتما باید مراقبت کنیم. در غیر این صورت محدودیت ها بر می گردد، کسب کارها و همه شهرها تحت تاثیر محدودیت های جدید قرار می گیرند و دوباره تعطیلی مشاغل را خواهیم داشت.

از استان فارس نیز گزارش شده که پس از روزها کاهش آمار مبتلایان به کرونا در این استان و فرو نشست تب پیشرفت این ویروس آمار ابتلا و جان باختگان در این استان دوباره خیز برداشت و روند افزایشی پیدا کرد.

رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با بیان اینکه آمارهای مربوط به ویروس کرونا در استان فارس، شیب صعودی پیدا کرده، اظهار داشت: آمارهای ابتلا، ورودی به بیمارستان‌ها و جانباختگان این بیماری در روزهای اخیر افزایش یافته است. 

دکتر سید روح‌الله حسینی، افزود: همگان باید این روند افزایشی روزهای اخیر را به منزله هشداری جدی تلقی کنند و توجه داشته باشند که در شرایط کنونی، حمایت و همکاری عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری این بیماری، بیش از هر چیز در حفظ سلامت جامعه تاثیرگذار است.

او، نقش آگاهی و مشارکت عمومی در پیشگیری از خیز دوباره آمارها و مواجهه نشدن با موج چهارم بیماری را تعیین کننده دانست.

برخی از شهروندان استان اردبیل نیز با وجود هشدارها نسبت به تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در چند روز گذشته به سوی عادی انگاری شرایط کرونایی سوق یافتند که به گفته کارشناسان استمرار رفتارهای پرخطر می‌تواند به بروز موج چهارم شیوع ویروس منجر شود.

بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل آمارها روند کاهشی دارد، بیمارستان‌ها چندی است که روزهای آرام‌تری را پشت سر می‌گذارند و دیگر از هجوم بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی مشکوک به کرونا در مرکزهای درمانی خبری نیست.

هفته گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید- ۱۹ در استان اردبیل با رکوردی کم‌سابقه به ۲۲ نفر در یک شبانه‌روز افزایش یافته بود که به اذعان مسئولان امر با اعمال محدودیت‌ها، اجرای طرح شهید سلیمانی و غربالگری نزدیک به ۹۵ درصد جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزاری استان در کنار اهتمام مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شمار مبتلایان به تدریج کاهش یافت و حتی در ۲ هفته گذشته ۲ بار شمار فوتی‌ها به صفر رسید.

همین وضعیت موجب کاهش سطح محدودیت‌ها شد، در پی چنین شرایطی جریان زندگی تا حدودی به حالت عادی بازگشت اما چند گام مانده به پایان بحران کرونا، برآیند رفتارها و تعاملات اجتماعی بیانگر این واقعیت است که برخی شهروندان سهل انگاری می‌کنند و با وجود هشدارها نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بی‌تفاوت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این خصوص گفت که نسبت افراد پنج تا ۲۰ سال در ابتلا به ویروس کرونا در این استان حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

طاهره چنگیز افزود: افزایش نسبت بیماران جوان در بین بیماران جدید کرونایی در استان اصفهان صحت دارد.

وی، ایمنی پنداری کاذب، افزایش تردد جوانان و ملاحظات کمتر را از علل افزایش ابتلای جوانان به ویروس کرونا برشمرد و تصریح کرد: افزایش ابتلای جوانان به کرونا هشداری برای ابتلای افراد مسن خانواده است.

 استاندار قم نیز با بیان اینکه شیب نزولی کرونا در قم خیلی کُند شده است گفت: نگران هستیم اگر عادی انگاری صورت بگیرد ممکن است که این شیب دوباره برگردد و پیک بعدی شروع شود.

بهرام سرمست اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده در این جلسه در کشورهای مختلف از جمله در اروپا و آمریکا تعداد بستری و فوتی های کرونایی به شدت در حال افزایش است.

وی افزود: در کشور ما نیز که شیب نزولی کرونا شروع شده بود و با شیب تند حرکت می کرد، هم اکنون در برخی از استان ها این شیب متوقف شده و در برخی استان ها همچنان ادامه دارد و در برخی از استان ها نیز یک شیب صعودی مجددی در حال شکل گیری است که نگران کننده می باشد.

استاندار قم تصریح کرد: در قم نیز با توجه به اینکه یک شیب کاهشی بسیار مطلوبی داشتیم و از وضعیت قرمز به نارنجی، زرد و آبی کرونایی رسیدیم و هنوز هم در وضعیت آبی قرار داریم، انتظار داشتیم که این شیب با همان سرعت بالا کاهش پیدا کند و به نقطه بسیار مطلوب تری برسیم اما متاسفانه شیب خیلی کُند شده است.

بر اساس گزارش رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ،  میزان ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته گذشته در این استان با شیب ملایم رو به افزایش است.

دکتر رشید حیدری بیان کرد: در یک هفته گذشته نه تنها روند کاهشی ابتلا به کرونا متوقف شده بلکه روند صعودی این بیماری در استان همدان را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: روند بیماری در بسیاری از نقاط کشور کاهشی بوده اما هم اینک در استان همدان شاهد افزایش بیماران بستری و سرپایی مثبت در این استان با شیب ملایم بوده به گونه ای که در سه هفته گذشته میانگین بستری بیماران در بیمارستان ها ۲۷۵ نفر بود که این آمار در یک هفته گذشته به ۳۰۰ نفر رسیده است.

استاندار سمنان نیز با اشاره به وضعیت باثبات استان از نظر شیوع کرونا گفت: تعداد شهروندان مبتلا به کرونا در استان در روزهای اخیر رو به افزایش است که باعث نگرانی و هشداردهنده برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی است.

استاندار سمنان ابراز داشت: تعداد بیماران سرپایی و بستری مربوط به کووید۱۹ در چند روز گذشته در مراکز درمانی استان سمنان در حال افزایش است و اگر این روند افزایشی ادامه یابد، می‌تواند نشانه خیز بعدی کرونا در استان باشد.

بر اساس گزارش رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز روند نزولی تعداد بستری ها و ترخیصی های بیماران کرونایی در استان به روند ثابت (از کاهشی به سینوسی) تغییر یافته که با این روند احتمال افزایش بستری ها در استان وجود دارد.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هفته گذشته ۲۷ بیمار بستری کرونایی در استان وجود داشته که این آمار هم اینک به ۲۹ مورد بستری رسیده است.

 

حمل و نقل عمومی بستر گسترش کرونا در البرز و تهران 

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن جلسات استانداری البرز گفت: مهمترین بسترهای نگرانی در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج، حمل و نقل عمومی است چراکه امکانات و ظرفیت لازم در این راستا وجود ندارد.

ایرج حریرچی افزود: همچنان نگران هستیم که کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری، موجبات شدت گرفتن بیماری را فراهم کند چراکه مواردی از ویروس جهش یافته در برخی نقاط دنیا مشاهده شده و باید نهایت تلاش خود را داشته باشیم که از ورود این ویروس جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: انتظار ما از مردم در این شرایط این است که خروج از منزل را به حداقل برسانند ،ترددها در این برهه از سال نسبت به سال قبل تنها پنج  درصد کاهش یافته است.

حریرچی  با بیان اینکه  هیچ یک از استان های کشور در شرایط قرمز نیستند، گفت: در برخی از استان ها خیزش جدیدی از بیماری دیده شده و در ۲ استان تهران و اصفهان مواردی از رشد بیماری در بین افراد هفت تا ۱۸ سال یافت شده است.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به۶۳ هزار و ۱۶۷ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶۳ هزار و ۱۶۷ شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا دوم بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌اند.

"مریم کوشکی" روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: تا این تاریخ ۱۷۸ هزار و ۳۵۹ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۷۸ هزار و ۱۹۸ مورد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶۳ هزار و۱۶۷ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ تست ۱۱۵ هزار و ۳۱مورد منفی بوده است افزود: تاکنون یک هزار و ۳۱۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد قراردارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس هستند.

 

استاندار سمنان: روند افزایشی کرونا هشداردهنده است

استاندار سمنان با اشاره به وضعیت باثبات استان از نظر شیوع کرونا گفت: تعداد شهروندان مبتلا به کرونا در استان در روزهای اخیر رو به افزایش است که باعث نگرانی و هشداردهنده برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی است.

استاندار سمنان روز شنبه در حاشیه نشست ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: تعداد بیماران سرپایی و بستری مربوط به کووید۱۹ در چند روز گذشته در مراکز درمانی استان سمنان در حال افزایش است و اگر این روند افزایشی ادامه یابد، می‌تواند نشانه خیز بعدی کرونا در استان باشد.

وی افزود: در حال حاضر سه شهرستان سرخه، میامی و آرادان در استان سمنان از نظر رنگ بندی کرونایی در وضعیت آبی و پنج شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

استاندار سمنان با ابراز نگرانی از احتمال خیز چهارم ویروس کرونا در استان سمنان ادامه داد: تمام شهروندان باید خود را موظف به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بدانند.

وی تاکید کرد: رنگ‌بندی جدید کرونایی در شهرستان‌های استان گواه بر وضعیت بهتر استان نسبت به گذشته است، اما همچنان محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح برقرار است.

آشناگر بیان کرد: به همکاری و همدلی مردم فهیم استان سمنان برای کنترل شیوع ویروس کرونا نیاز است و هرگونه تجمع غیرعادی ممنوع است و برگزارکنندگان جلسات و آیین ها لازم است با علوم پزشکی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و شیوه نامه‌های بهداشتی را سختگیرانه رعایت کنند تا وضعیت استان رو به بهبود باشد.

 

آمار فوتی کرونا در استان اردبیل دوباره صفر شد

آمار فوتی بیماری کرونا در استان اردبیل با ادامه فرایند نزولی برای سومین بار طی یک ماه اخیر صفر شد.

آمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل نیز طی شبانه‌روز گذشته کاهش یافته به طوری که مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۷۰ نفر رسیده که ۳۳۳ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

همچنین تعداد بستری‌های جدید کرونا در این استان نیز با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل، به ۲۴ نفر در شبانه‌روز گذشته رسیده که این آمار ۸۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی کند از ۸۳ مورد به ۶۲ نفر کاهش یافته است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز شنبه گفت: با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، امیدواری برای مهار شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان افزایش یافته و با ادامه شرایط پایدار کنونی، ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت آبی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به فرایند کاهش تدریجی شیوع کرونا در این استان در چند روز اخیر و به صفر رسیدن تعداد فوتی‌ها در شبانه‌روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۴۰ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی از ترخیص ۱۵ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده ولی نگرانی از اوج دوباره شیوع کرونا در استان پابرجاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی چند روز اخیر شیوع کرونا در استان، در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدار داد و گفت: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

هفت هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته سه بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

 

۲۹۶ بیمار کووید ۱۹ روی تخت بستری در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که اکنون ۲۹۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۲۰ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته پذیرش و تحت مراقبت درمانی قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۲۹ هزار و ۸۶۰ نفر تحت درمان قرار گرفته اند.

وی افزود:  متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان در استان به ۲ هزارو ۶۴۵ نفر رسید.

فتحی تصریح کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۶ هزار و ۹۱۶ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

وی از مردم استان البرز خواست همچنان فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و خودداری از مسافرت را اولویت کاری قرار دهند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان آبی کرونایی است .

 

سیر نزولی کرونا در لرستان متوقف شد

استاندار لرستان گفت: براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است.

سیدموسی خادمی روز شنبه در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مدیریت کرونا به ریاست دکتر روحانی و با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد ، افزود: در هر شرایطی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است و مردم باید همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

خادمی اظهار داشت: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در برخی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد آغاز خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می شود.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: اگر وضعیت کنونی که منجر به توقف سیر نزولی ابتلاء به کرونا شده است، ادامه یابد مجبور خواهیم بود به تناسب شرایط محدودیت هایی را در استان اعمال کنیم.

خادمی یادآور شد: در هر شرایطی و تا ریشه کن شدن کامل کرونا، ضرورت دارد همه اقشار جامعه مانند اصناف، مالکان کسب و کار و مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی اهتمام داشته باشند.

۶۳ هزار و۱۶۷ شهروند  لرستانی تا دوم بهمن ماه به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تاکنون یک هزار و ۳۱۵ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد قرار دارند، همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع ویروس هستند.

 

فارس و احتمال شرایط شکننده کرونایی در بهمن و اسفند

کارشناسان و کارگزاران بهداشت و درمان استان فارس ماه‌های بهمن و اسفند امسال را دو مقطع حساس و شکننده در شرایط کرونایی توصیف می‌کنند و معتقدند در صورت عدم الزام به رعایت بهداشت و شیوه‌نامه های بهداشتی، موج چهارم کرونا این استان را به روزهای قرمز و مرگ‌آور باز می‌گرداند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: فرآیندهای پیش‌رو در بهمن و اسفند امسال از سوی کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. 

مهرزاد لطفی با اشاره به میزان بروز موارد جدید کرونا در فارس و مقایسه آن با کشور، افزود: کاهش گسترش ویروس کرونا در استان فارس با افزایش غربالگری، تست و شناسایی سریع مبتلایان و قرنطینه امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر لزوم پایبندی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از افزایش موارد ابتلا به کرونا، گفت: لازم است مشارکت مردم در این امر افزایش یابد و با پرهیز از ساده‌انگاری و سهل‌انگاری نسبت به این ویروس، بار دیگر شاهد وضعیت بحرانی استان نباشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با بررسی وضعیت موارد ابتلا به کرونا در شهرستان‌های لارستان، گراش، فسا و جهرم، ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های استان را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

پایش روند فعالیت مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا، آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا و اقدامات کارگروه‌های مختلف ستاد دانشگاهی دیگر محورهای مورد بررسی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست بود.

لطفی با اشاره نقش طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان گامی موثر در کاهش موارد ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن، بر تداوم و استمرار این طرح ملی و موثر در مقابله با این بحران تاکید کرد.

اورنگ ایلامی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به بازدید اخیری که از بیمارستان‌های نمازی و شهید رجایی داشت، گزارشی در زمینه توسعه فضای فیزیکی، فرآیندهای درمانی و خدمات پاراکلینیکی در این مراکز درمانی ارایه کرد.

 

ابتلای بیش از ۸۳ هزار و ۸۰۰ نفر به کرونا در شیراز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست گزارشی از وضعیت موجود مبتلایان به کرونا ارایه داد و گفت : از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، ۸۳ هزار و ۸۸۰ نفر در شیراز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

عبدالرسول همتی اظهار کرد: در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، بیش از ۵۹۶ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت‌دار تهیه شده که از این تعداد، ۱۶۷ هزار و ۲۲۲ مورد مثبت شناسایی شده است.

وی با اعلام بیماران شناسایی شده از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به تفکیک شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: از مجموع ۱۶۷ هزار و ۲۲۲ مورد شناسایی شده، ۸۳ هزار و ۸۸۰ مورد مربوط به شیراز، چهار هزار و ۵۲۸ مورد مربوط به کازرون، چهار هزار و ۶۷ مورد مربوط به مرودشت، ۲ هزار و ۸۳۷ مورد مربوط به ممسنی، ۲ هزار و ۷۸۳ مورد فیروزآباد، ۲ هزار و ۷۴۵ مورد مربوط به داراب، ۲ هزار و ۵۸۲  مورد مربوط به اباده و ۲ هزار و ۴۸۵ مورد مربوط به کوار بوده است.

وی ادامه داد: همچنین تا کنون در سپیدان یک هزار و ۹۱۶ مورد، استهبان یک هزار و ۶۶۸ مورد، کوه‌چنار یک هزار و ۵۸۹ مورد، نی‌ریز یک هزار و ۵۶۰ مورد، زرین دشت یک هزار و ۵۰۹ مورد و در  قیروکارزین یک هزار و ۴۳۸ مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمار ابتلا به کرونا در اقلید را  یک هزار و ۴۰۴ مورد، خرم‌بید یک هزار و ۲۹۳ مورد، لامرد یک هزار و ۱۹۹ مورد، رستم یک هزار و ۱۱۶ مورد، زرقان یک هزار و ۶۲ مورد، فراشبند یک هزار و ۴۷ مورد و در  خرامه یک هزار و ۴۱ مورد اعلام کرد.

همتی افزود: در شهرستان پاسارگاد یک هزار و ۳۷ مورد، ارسنجان ۸۷۲ مورد، مهر ۶۹۰ مورد، سروستان ۶۶۶ مورد، بوانات ۵۷۲ مورد، بیضا ۵۴۱ مورد، بختگان ۵۳۳ مورد و سرچهان ۴۲۹ مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: هم اکنون ۵۹۰ بیمار مشکوک و دارای علامت کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند.

 همتی ادامه داد: مجموع بهبودیافتگان از بیمارستان‌ها و ایزوله خانگی در استان نیز به ۱۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه متاسفانه سه نفر در روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، افزود: با این موارد جدید، تاکنون آمار موارد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در فارس به سه هزار و ۱۰۸ نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا به کرونا و بستری مبتلایان در بیمارستان‌ها و نیز تعداد مراجعه به مراکز منتخب سرپایی درمانی کرونا با یک شیب ملایم در حال افزایش است، گفت: در ابتدای موج چهارم شیوع کرونا قرار داریم که اگر مشارکت مردم در رعایت دستورات بهداشتی در برابر کرونا کاهش یابد، باید انتظار بحرانی دوباره داشته باشیم.

 

احتمال افزایش بستری های کرونا در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: روند نزولی تعداد بستری ها و ترخیصی های بیماران کرونایی در استان به روند ثابت (از کاهشی به سینوسی) تغییر یافته که با این روند احتمال افزایش بستری ها در استان وجود دارد.

پرویز یزدان پناه روز شنبه اظهار داشت: هفته گذشته ۲۷ بیمار بستری کرونایی در استان وجود داشته که این آمار هم اینک به ۲۹ مورد بستری رسیده است.

وی افزود: هم اکنون ۱۰۴ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۲ بیمار کرونایی قطعی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۵ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند و بر اساس آخرین آمار هیچ بیمار کرونایی زیر دستگاه نداریم.

یزدان پناه تاکید کرد: ۲۲۹۱۲ نفر بیمار کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته گزارش شده است.

وی ادامه داد: میزان بروز بیماری کرونا در استان ۳۵.۹ درصد و در کشور حدود 16 درصد و میزان کشندگی بیماری در استان ۴.۳ و در کشور ۱.۶ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بیشترین میزان شیوع در استان در لنده، باشت و کمترین میزان شیوع در دنا ثبت شده است.

یزدان پناه افزود: از ۷۵۵ نمونه گرفته شده در این استان روز گذشته ۷۵ مورد (۱۳ درصد موارد) مثبت گزارش شد.

وی عنوان کرد: بر اثر عادی انگاری ها برگزاری تجمع های سیاسی، خانوادگی، مراسمات تشییع و تدفین و .... در استان بسیار زیاد شده است و بدون شک زمینه ساز خیز دوباره کرونا خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مسافرت به سمت شهرهای گرمسیری استان افزایش یافته است و این مهم نگران کننده است.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از خیز دوباره کرونا بهترین روش، توجه به راه های پیشگیری از جمله رعایت فاصله گذاری، شرکت نکردن در مراسم و تجمعات بویژه تجمعات خانوادگی، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط های عمومی است.

 

مجوز بازگشایی استخرهای خوزستان صادر شد

معاون اداره کل ورزش و جوانان خوزستان از بازگشایی استخرهای این استان خبر داد و گفت: ستاد مقابله با کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مجوز بازگشایی استخرهای خوزستان را صادر کرد.

ابراهیم نصیری روز شنبه اظهار داشت: در نشست امروز ستاد مقابله با کرونا از استخرداران که در مدت اخیر خسارت بسیاری دیدند، دفاع شد.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: در طی یک سال اخیر به استخرداران آسیب جدی وارد شد لذا با پیگیری انجام شده مسئولان ستاد مقابله با کرونا با بازگشایی استخرها در صورت رعایت یک سری نکات بهداشتی موافقت کردند.

وی ضمن قدردانی از استاندار، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، رییس مرکز بهداشت و معاون امنیتی استانداری افزود:  مقرر شد ابتدا ساز و کار بازگشایی استخرها تنظیم و سپس به استخرداران ابلاغ شود همچنین مقرر شد بازرسی‌ از استخرها به صورت مداوم انجام شود و استخرداران نیز باید تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. 

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: نظارت بر استخرهای اهواز بر عهده هیات شنا و نجات غریق استان بوده همچنین در شهرستان‌ها ادارات ورزش و جوانان کار نظارت را انجام می دهند همچنین از ناظران مرکز بهداشت استان و افراد حاضر در سازمان‌های مردم نهاد برای نظارت بر عملکرد استخرها کمک گرفته می شود.

وی افزود: شرایط موجود استان به قیمت گزافی به وجود آمده و بهای سنگینی برای آن دادیم لذا باید کمک کنیم تا شرایط روز به روز بهتر شود. امیدوارم با کمک دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت نظارت خوبی بر استخرها داشته باشیم. 

نصیری عنوان کرد: استخرهای استان یک سال تعطیل بودند و حدود ۸۰۰ نفر ناجی و خدمه استخرها بیکار شدند از طرفی ورزش‌های آبی مثل واترپلو، شنا و شیرجه آسیب جدی دیدند و به خاطر جبران این خسارات تلاش شدتا استخرها هر چه سریعتر بازگشایی شوند.

 

ویروس کرونا جان چهار بیمار دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت چهار بیمار در ۲۴ ساعت گذشته شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۵۷ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد طاهری روز شنبه بیان کرد: همچنین با شناسایی ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۷۴ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۹ مورد بوده که از این تعداد ۳۳ نفر در بخش عادی بستری شدند.

وی اضافه کرد: ۱۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۱ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۵، بهار ۵۷۷، تویسرکان ۶۲۹، رزن ۴۱۷، درگزین ۱۸۱، فامنین ۱۷۶ و کبودراهنگ ۶۴۲ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۷۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۱۸ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۲۶  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

 

۱۰۰ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

ربیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ تَن با تشخیص علائم قطعی کرونا در مراکز درمانی قم تحت مراقبت، معالجه و درمان قرار دارند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم بهمن ماه ۱۸ بیمار جدید کرونایی در قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر در ادامه بستری شدن ۱۵ بیمار را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۴ بیمار کرونایی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین تعداد فوتی های کرونایی یک روز گذشته را صفر عنوان کرد و افزود: از مجموع بیماران بستری در استان ۹ تَن بد حال می باشند. 

قم از بیستم دی ماه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته است.

 

استاندار: کُندی شیب نزولی کرونا در قم نگران‌کننده است

استاندار قم بابیان اینکه شیب نزولی کرونا در قم خیلی کُند شده است گفت: نگران هستیم اگر عادی انگاری صورت بگیرد ممکن است که این شیب دوباره برگردد و پیک بعدی شروع شود.

بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده در این جلسه در کشورهای مختلف از جمله در اروپا و آمریکا تعداد بستری و فوتی های کرونایی به شدت در حال افزایش است.

وی افزود: در کشور ما نیز که شیب نزولی کرونا شروع شده بود و با شیب تند حرکت می کرد، هم اکنون در برخی از استان ها این شیب متوقف شده و در برخی استان ها همچنان ادامه دارد و در برخی از استان ها نیز یک شیب صعودی مجددی در حال شکل گیری است که نگران کننده می باشد.

استاندار قم تصریح کرد: در قم نیز با توجه به اینکه یک شیب کاهشی بسیار مطلوبی داشتیم و از وضعیت قرمز به نارنجی، زرد و آبی کرونایی رسیدیم و هنوز هم در وضعیت آبی قرار داریم، انتظار داشتیم که این شیب با همان سرعت بالا کاهش پیدا کند و به نقطه بسیار مطلوب تری برسیم اما متاسفانه شیب خیلی کُند شده است.

سرمست ادامه داد: امیدواریم شهروندان همانند گذشته که پروتکل ها را رعایت کردند باز هم رعایت کنند و عادی انگاری نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر وضعیت هشدار است و باید این وضعیت را ادامه دهیم تا بلکه بتوانیم به نقطه مطلوبی که وضعیت سفید و سبز است، برسیم.

 

آمار ابتلای کرونا در ۶ استان در حال افزایش است

در پی تجمعات و مسافرت های اخیر رئیس کل سازمان نظام پزشکی نسبت به روند صعودی آمار مراجعان بیماران مبتلا به کرونا چه به صورت سرپایی و چه به صورت بستری در ۶ استان هشدار دارد.

محمدرضا ظفرقندی روز شنبه افزود: شواهد از افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان و مراجعان برای دریافت خدمات درمانی پس از تجمعات و سفرهای اخیر حکایت دارد که این موضوع بخصوص در 6 استان به صورت مشهود دیده شده است و این موضوه موجب نگرانی جدی است. به هر صورت بعد از برگزاری تجمعات شاهد افزایش آمارها هستیم و این نشانگر آن است که باید نظارت بیشتری بر اجرای دستورالعمل‌ها وجود داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی باتاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ابلاغی گفت: نباید این تصور که دوران سخت کرونا را پشت سر گذاشته ایم و وضعیت خوب شده است به مردم القا شود. واقعیت این است که هر بار به مردم این تصویر که اوضاع خوب شده است ارائه می شود شاهد کاهش رعایت توصیه ها و مجددا افزایش آمارها هستیم.

ظفرقندی گفت: نکته مهم در حال حاضر توجه به تامین واکسن از طرق ممکن و در سریعترین زمان است چرا که واکسن است که می تواند چرخه بیماری را قطع کند و زنجیره انتقال را در موارد متعدد دچار گسست کند. ما در سازمان نظام پزشکی برآن هستیم که از تمام توان خود و همه همکاران و توان بخش خصوصی استفاده کنیم تا همان طور که رئیس جمهوری فرمودند از هر راه ممکن واکسن معتبر و مجاز را هر چه سریعتر به کشور وارد کنیم.

 

۱۴ داوطلب دیگر این هفته واکسن ایرانی کرونا را دریافت می‌کنند

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اخذ مجوز مرحله پنجم تست انسانی واکسن کرونا از کمیته پایش داده و ایمنی اشاره کرد و گفت: تعداد داوطلبان دریافت کنندگان واکسن ایرانی کرونا تا پایان هفته به ۳۵ نفر می‌رسد.

دکتر حامد حسینی روز شنبه گفت:  ۲۱ داوطلب طی چهار مرحله اول این واکسن را دریافت کردند و با اضافه شدن داوطلبان مرحله پنجم، در هفته جاری، مجموع دریافت کنندگان واکسن ایرانی کرونا به ۳۵ نفر میرسد.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: تعدادی از داوطلبان این مطالعه، دوز دوم واکسن را روزهای یکشنبه و دوشنبه ( ۵ و ۶ بهمن ماه) دریافت می کنند.

حسینی به وضعیت عمومی ۲۱ داوطلب این طرح اشاره کرد و گفت: حال عمومی این افراد خوب است و مطالعه مسیر تعیین شده در پروتکل مصوب را به دقت طی می کند.

وی، کل دوره تزریق واکسن داوطلبان اولین مطالعه انسانی فاز یک واکسن ایرانی کرونا را ۲ ماه اعلام کرد و گفت: ۵۶ داوطلب در این مرحله حضور دارند که طی این مدت واکسن به آنها تزریق می شود.

حسینی یادآور شد: تزریق واکسن به داوطلبان ۲ بار انجام می شود به عبارتی تزریق واکسن به آنان در روزهای صفر و ۱۴ صورت می گیرد.

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

 

حریرچی: حمل و نقل عمومی بستر گسترش کرونا در البرز و تهران است

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین بسترهای نگرانی در کلانشهرهایی مانند تهران و کرج، حمل و نقل عمومی است چراکه امکانات و ظرفیت لازم در این راستا وجود ندارد.

ایرج حریرچی روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در سالن جلسات استانداری البرز افزود: همچنان نگران هستیم که کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری، موجبات شدت گرفتن بیماری را فراهم کند چراکه مواردی از ویروس جهش یافته در برخی نقاط دنیا مشاهده شده و باید نهایت تلاش خود را داشته باشیم که از ورود این ویروس جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: انتظار ما از مردم در این شرایط این است که خروج از منزل را به حداقل برسانند ،ترددها در این برهه از سال نسبت به سال قبل تنها پنج  درصد کاهش یافته است.

حریرچی  با بیان اینکه  هیچ یک از استان های کشور در شرایط قرمز نیستند، گفت:  ۱۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند ولی در برخی از استان ها خیزش جدیدی از بیماری دیده شده و در ۲ استان تهران و اصفهان مواردی از رشد بیماری در بین افراد هفت تا ۱۸ سال یافت شده است.

معاون کل  وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اقدامات استان البرز در مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: این استان در مقابله با کرونا بسیار موفق عمل کرده و این امر در ۶ هفته اخیر نمود بیشتری نیز داشته و اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پیش از این الگوی بیماری در البرز مشابه تهران بود و جای خرسندی دارد که استان البرز توانسته مسیر خود را از پایتخت جدا کند و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

حریرچی گفت: مهمترین دستاورد البرز در روزهای اخیر این است که در برخی از روزها حتی یک مورد مرگ ناشی از کرونا نیز در این استان گزارش نشده است.

وی افزود: برای این توفیق بزرگ که در راستای سلامت مردم است از مدیریت صحیح استاندار البرز و تلاش های رییس و مجموعه علوم پزشکی استان قدردانی می کنیم.

اکنون از هفت شهرستان تابعه البرز چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان آبی کرونایی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.