سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که امروز پنجم بهمن ماه ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۳۸۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۵ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۵ هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت گزارش شده است و با توجه به اینکه این دفاتر جزو اماکن شلوغ و پر رفت و آمد است لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله 1.5 تا دو متر در این اماکن ضروری است.

وی افزود: برای این کار و جلوگیری از شلوغی این اماکن، دفاتر پیشخوان دولت باید نسبت به نوبت دهی اینترنتی و تلفنی اقدام کنند و از ارائه خدمت به افراد فاقد ماسک خودداری کنند.

لاری گفت: مردم نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در دفاتر پیشخوان دولت یا هر مکان ارائه خدمات عمومی دیگر، مراتب را به شماره تلفن 190 وزارت بهداشت اعلام کنند یا با اسکن کد  QRواحد مربوطه از طریق تلفن همراه هوشمند و ارسال آن به وزارت بهداشت موضوع را اعلام و پیگیری کند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا وبدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

پنجم بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عادی انگاری، شرایط را برای اوج گرفتن دوباره ویروس کرونا مهیا کرده و آمارها از افزایش مبتلایان به این ویروس در نقاط مختلف کشور حکایت دارد.

چند روزی بود که ایران به لحاظ ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ در وضعیت مناسبی قرار گرفته و کاهش شمار مبتلایان اندکی از استرس و فشارها کم کرده بود اما اینک با بالارفتن مراجعه افراد به مراکز درمانی بار دیگر زمزمه شیوع و همه گیری این بیماری به گوش می رسد، زنگ خطری که می تواند در هر شهر و روستایی به صدا درآید و افراد بیشتری را به کام مرگ بکشاند.

بنا به گفته مسوولان خطر شیوع ویروس کرونا همچنان جدی است و برای جلوگیری از وخیم شدن اوضاع نظارت ها و محدودیت های جدید کرونایی در نقاط مختلف کشور افزایش یافته و در کنار آن با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه باشند، برخورد جدی و قانونی می‌شود.

آنچه در این روزها و با کاهش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ویروس کرونا در جامعه بیشتر به چشم می خورد کم توجهی به استفاده از ماسک است که خود می تواند عامل اصلی شیوع این ویروس باشد.

اما در عین حال کارشناسان همچنان توصیه می کنند، مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی  شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ضمن ابراز نگرانی از چرخش ویروس کرونا گفت: منابع واکسن کرونا را تامین کرده‌ایم و در روزهای ‌آینده نخستین محموله واکسن‌های وارداتی را از منابع مورد اعتماد وارد کشور می‌کنیم و برای گروه‌های آسیب پذیر تزریق خواهد شد.

سعید نمکی افزود: مقابله با ویروس کرونا و رساندن تلفات آن به عدد دو رقمی دستاورد بزرگی بود اما همچنان نگران هستم این  دستاورد تبدیل به طوفان شود که اداره آن به سختی انجام می شود. این موج جدید اگر ما را گرفتار کند عذاب و سختی های آن به مراتب خطرناک تر از قبلی است زیرا بسیار پیچیده است و هر لحظه شکل خاصی از خود بروز می دهد که با شکل قبلی و علامت ها متفاوت است به همین دلیل باید هوشمندانه عمل کرد.

وی اضافه کرد: در بازی شطرنج با این ویروس، نمی شود لحظه ای غفلت کرد به همین دلیل نگران سفرهای آینده هستیم. یکی از دغدغه های اصلی، سفر به جنوب کشور است، وقتی به چرخش درآید این ویروس خیلی خطرناک می شود؛ انگلیسی ها دروغ می گفتند که ۷۰ درصد قدرت انتقال دارد، این ویروس هم بیماری زایی و مرگ زایی بسیار بالایی دارد، این فقط در اروپا نیست در هر اقلیمی می تواند اتفاق بیفتد حتی اگر همه راهها را کنترل کنیم.

 

مروری بر شرایط کرونایی در استان‌ها

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر  درباره وضعیت کرونایی این شهرستان اعلام کرد: در روزهای اخیر با کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری شرایط از سوی مردم، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان رو به افزایش است و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

حسین فارسی با اشاره به اینکه ملایر هم اکنون در وضعیت زرد کرونا قرار دارد و این وضعیت بسیار شکننده است، اظهارداشت: تداوم این وضعیت و حرکت به سمت وضعیت آبی در گرو همکاری آحاد مردم و جدی گرفتن خطر شیوع ویروس کرونا است و مردم باید از شرکت در دورهمی‌های فامیلی و خانوادگی و اجتماعات دوری کنند تا شاهد ورود به موج چهارم کرونا نباشیم.

درباره وضعیت کرونایی استان آذربایجان غربی هم بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان، طبق آخرین آمار با افزایش ۲۱ نفری، ۳۴۱ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی استان بستری بوده و اقدامات درمانی روی آنان در حال انجام است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای ۱۲۹ نفر به بیماری کووید ۱۹ در استان بودیم که از این تعداد حدود ۶۰ نفر بستری شده و یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری گزارش شده است و برای ایجاد روند کاهشی مستمر و کاهش بستری شدگان، مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، رعایت مستمر موارد بهداشتی و خودداری از دورهمی های خانوادگی یک ضرورت اساسی به شمار می رود.

در سیستان و بلوچستان نیز با اضافه شدن ۲۱ بیمار کرونایی، شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۱۴ نفر رسیده و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده است: با افزوده شدن ۲ بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۱۴۰ نفر رسید. 

دکتر محمد هاشمی شهری بار دیگر بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و از مردم خواست در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

شناسایی ۶۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر جمعه تا ظهر شنبه (چهارم بهمن ماه) نیز شمار مبتلایان را به ۲۲ هزار و ۱۰۹ نفر رسانده است.

بنابر اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان ۱۰۲ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۴۳۹ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای بروز و شیوع کرونا تاکنون ۱۵ هزار و ۸۶۲ مورد مثبت بیماری کووید١٩ بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

نوید دانایی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته (از سوم تا چهارم بهمن ماه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان‌های تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شد و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به چهار هزار و ۳۵۱ نفر رسید و ۱۱ هزار و ۵۱۱ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استاندار زنجان نیز گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار تست در این استان انجام شده است که به ازای هر یک هزار نفر، ۱۲۰ نفر را شامل می‌شود و این بالاترین میزان تست در کشور نسبت به جمعیت است.

فتح الله حقیقی افزود: باید تلاش شود طی ۲ ماه آینده این میزان تست به ازای هر هزار نفر جمعیت به ۳۰۰ نفر برسد که خوشبختانه زمینه این امر نیز در استان فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه گرفتن تست به تنهایی کافی نیست و سایر اقدامات به‌ویژه موضوع قرنطینه افراد در نقاهتگاه‌ها باید تداوم داشته باشد تا شاهد ثبات آمار باشیم یادآورشد: به رغم آماده بودن یک هزار و ۳۰۰ تخت نقاهتگاهی در زنجان، استقبال لازم از این مراکز نمی‌شود و این درحالی است که برخی از مبتلایان امکانات لازم را برای قرنطینه شدن در منزل ندارند اما نسبت به قرنطینه خود در منزل اصرار دارند که همین امر سبب به خطر افتادن سلامت سایر افراد خانواده به‌ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای می‌شود.

استاندار زنجان قرنطینه شدن افراد مبتلا به کرونا در منزل را بزرگترین اشتباه در این حوزه خواند و تصریح کرد: ۹۹ درصد از مبتلایان به کرونا در خانه قرنطینه می‌شوند در حالی که ۹۰ درصد سالمندان و افراد دارای بیماری مزمن با خانواده زندگی می‌کنند و ماندن مبتلایان در خانه، زندگی آن‌ها را با خطر مواجه می‌کند.

حقیقی خاطرنشان کرد: متاسفانه بالاترین آمار مرگ و میر کرونا مربوط به افراد مسن با میانگین سنی ۷۱ سال به بالا است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: اجرای این طرح در استان آثار خوبی داشته است و تداوم اجرای طرح به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا منجر خواهد شد.

حقیقی بیمار یابی را یکی از محورهای این طرح بیان کرد و افزود: وقتی زنجیره انتقال ویروس فراگیر شود، قطع کردن آن هم مشکل خواهد بود، به همین خاطر موضوع بیماریابی در این طرح مورد توجه جدی است.

وی بر لزوم اجرای محدودیت ها و ممنوعیت ها با قوت تاکید کرد و اظهار داشت: دادستانی می‌تواند با کسانی که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند برخورد کند.

حقیقی با بیان اینکه متاسفانه ۷۰ درصد از مبتلایان در مراکز درمانی بستری می‌شوند، تصریح کرد: کسانی که مراسم‌ عروسی و عزا برگزار می‌کنند یا به آرامستان‌ها می‌روند باید پاسخ‌گو باشند.

وی با اشاره به افزایش مراجعات سرپایی مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر، گفت: تا زمانی که واکسن مطمئن وارد کشور شود، زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به گفتمان عملی زندگی‌مان تبدیل شود.

فرماندار قزوین هم از شهروندان قزوینی خواست موضوع محدودیت شبانه را جدی بگیرند چراکه ارسال نشدن پیامک به معنای جریمه نشدن و نادیده نگرفتن تخلف نیست بلکه تمامی تصاویر دوربین ها جمع آوری و در پایش تصویری راهور بررسی و سپس جرایم اعمال می‌شود.

محمد شفیعی اظهار داشت: شهرستان قزوین در رنگ بندی مدیریت هوشمند کرونا از مدتی پیش از وضعیت نارنجی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته که همین موضوع باعث کاهش محدودیت های کرونایی شده است.

در روزهای اخیر مردم لارستان هم دچار سهل انگاری و عادی انگاری در زمینه مواجهه و مقابله با کرونا شده اند و بنا بر اظهارات مسوولان شاهد تغییر وضعیت شهرستان لارستان گاه از زرد به نارنجی و حتی قرمز هستیم.

با توجه به این شرایط رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان ضمن اعلام خطر و هشدار نسبت به بروز موج چهارم کرونا در مناطق جنوب استان فارس گفت: افزایش میزان مراجعه کنندگان افراد مشکوک کرونایی طی روزهای گذشته امکان دارد وضعیت این مناطق را برای روزهای آینده دچار چالش جدی کند.

دکتر بهزاد رضایی گفت: طی روزهای گذشته در برخی شهرها و مناطق از جمله شهرهای براک، لطیفی، عمادشهر و فیشور با افزایش شمار مبتلایان و تعداد مراجعه کنندگان مواجه بودیم و خطر جدی بروز موج چهارم در این مناطق بالاست.

وی از مردم و شهروندان در شهرستان های لارستان، خنج و اوز خواست که همچنان به رعایت مسایل بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی ، پرهیز از سفرهای غیرضرور و تجمع ها و دید و بازدیدهای خانوادگی پایبند باشند و با تیم‌های حمایتی و رهگیری در معاونت بهداشتی همکاری کامل داشته باشند .

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در هفته گذشته در شهرستان مهاباد با افزایش همراه بوده و بر اساس اظهارات مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده که قابل توجه بوده و جای نگرانی دارد.

امیر بهزاد در این رابطه اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در مهاباد تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده که بخش عمده مبتلایان در مراکز غربالگری ۱۶ ساعته این شهرستان شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد شمار مبتلایان به کرونا در مهاباد در یک هفته گذشته با افزایش همراه بوده و سه نفر نیز در پنج روز گذشته در این شهرستان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند و تعداد فوتی‌های این شهرستان به ۳۱۷ نفر رسیده است.

وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل نیز در شبانه‌روز گذشته منجر به  فوت دو نفر و بستری شدن ۲۷ بیمار در مراکز درمانی این استان شده است.

آمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل در ادامه روند کاهشی به وضعیت پایدار کمتر از ۳۰ نفر در روز رسیده به طوری که مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۶۴ نفر رسیده که ۳۳۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی کند از ۸۳ مورد به ۶۲ نفر کاهش یافته است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در استان خرم آباد نیز اکنون در وضعیت آبی و شهرستان های  خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و بنابر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۶۳ هزار و ۲۰۶شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا سوم بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌ و تاکنون یک هزار و ۳۱۷ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی در استان، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا ۸۸ درصد کاهش یافته است.

ابراهیم قادری اظهار داشت: از زمان آغاز طرح شهید سلیمانی تاکنون کاهش ۸۷ درصدی بستری‌ها، ۸۸ درصدی فوتی‌ها و کاهش ۷۵ درصدی تعداد بیماران را شاهد هستیم.

اما بشنوید از رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز که اعلام کرد:  با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کووید ۱۹ در این استان نداشتیم و از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۶ روز بدون مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ شامل سه روز  در دی ماه امسال و ۲ روز در بهمن ماه جاری در البرز ثبت شده است.

دکتر محمد فتحی گفت:  ۳۷ بیمار بدحال کووید ۱۹  طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند و اکنون ۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ در تخت های بستری بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۹هزارو۹۰۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز  بستری شده اند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بار دیگر به مردم توصیه کرد که از رفتن به مسافرت های غیر ضرور خودداری کرده و استفاده از ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و شستشوی مستمر دستان با صابون را اولویت قرار دهند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم درباره وضعیت کرونا در این استان ضمن اشاره به این موضوع که مبتلایان به این ویروس در روزهای گذشته افزایش یافته و موارد بستری مشکوک نسبت به روز قبل ۱۲ مورد بیشتر بوده است، گفت: هم اکنون ۱۵۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۴۸ نفر  در بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل شرایط حاد آنها تحت درمان قرار دارند. 

دکتر  سید ابراهیم سلمانی افزود: کرونا همچنان در کمین است و در صورت غفلت و عادی انگاری اوضاع بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در استان یزد خواهیم بود.

 

گزارش کرونایی استان ها

امروز مرکز بندرعباس در گزارشی با عنوان خطر اوج گیری دوباره کرونا سوغات سفر به هرمزگان به خطرات کم توجهی مردم هرمزگان اشاره کرده و از سفرهایی که منجر به افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا شده است، نوشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سفر اخیر وزیر بهداشت به هرمزگان نیز در این باره اعلام کرد: هفته گذشته گزارشی از وضعیت قشم در نشست ستاد ملی ارائه کردیم که تعداد زیادی مسافر به این جزیره وارد شدند که جای نگرانی است.

دکتر علیرضا رئیسی بیان داشت: با توجه به این شرایط باید در سطح ملی تصمیماتی بگیریم و هم اینکه در سطح استانی هم نظراتی وجود دارد که قابل انجام است.

در بخشی از این گزارش آمده است: هنوز خستگی خیز موج سوم کرونا از روح و جان نیروهای بهداشت و درمان هرمزگان رخت برنبسته که این روزها خبرها و نگرانی هایی مبنی بر احتمال شیوع موج جدیدی از آن در این استان شنیده می شود که شاید یکی از مهمترین دلایل آن سفرهایی از سر خوشی یا ناخوشی برخی ها به این استان زیبای جنوبی باشد.

گویی هنوز برخی ها خطر کرونا را جدی نگرفته اند که همچون روزگاران نه چندان دور کوله بار سفر می بندند و عازم سرزمین هرمزگان سرزمین آفتاب و دریا می شوند ؛ غافل از آنکه شاید کرونا در این مسیر همسفر آنها و میهمان ناخوانده و مرگ آوری شود که لب خندانشان را با یک اشاره و یا سرفه به چشم گریان بدل سازد و نفس هایشان را به شماره اندازد.

بارها و بارها از سوی مسوولان اعلام شده که سفر و دورهمی ها سرعت انتشار ویروس کرونا را دوچندان و چرخه انتقال آن را گسترده تر می کند؛ اما با این حال و با وجود همه هشدارها، شاهد سفرهای غیرضروری بسیاری در اقصی نقاط کشورمان به ویژه در مناطق جنوبی همچون هرمزگان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب آن در فصل زمستان هستیم؛ به گونه ای که در تعطیلات اخیر بیش از ۵۰ هزار مسافر وارد جزایر کیش و قشم و هرمز در این استان شدند و وضعیت این مناطق با توجه به ورود این حجم از مسافر طبق اعلام کارشناسان بهداشتی نگران کننده است و باید منتظر تبعات آن در هفته های آینده بود.

افزایش ۲۱ درصدی موارد بستری مبتلا به کرونا در هرمزگان، شمار فوتی های کرونا در هرمزگان در یک قدمی چهار رقمی شدن، اعمال محدودیت های شدید تردد تا پایان اردیبشهت ۱۴۰۰در هرمزگان و خیز دوباره کرونا در هرمزگان و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی مهمترین عناوینی است که در این گزارش به تشریح هر یک از آنها پرداخته شده است.

 

۶۴ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شد

۶۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر جمعه تا ظهر دیروز شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا این زمان به ۲۲ هزار و ۱۰۹ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه شنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: هشت بیمار بهبود یافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۵۱ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته فوتی نداشت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر شنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان در عدد ۸۸۱ باقی ماند. 

طبق اعلام این کمیته، ۱۰۲ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۴۳۹ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز شامگاه شنبه گفت: از ابتدای بروز و شیوع کرونا تاکنون ۱۵ هزار و ۸۶۲ مورد مثبت بیماری کووید١٩ بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

نوید دانایی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته (از سوم تا چهارم بهمن ماه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان‌های تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شد و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به چهار هزار و ۳۵۱ نفر رسید و ۱۱ هزار و ۵۱۱ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ به سه هزار و ۶۴۹ نفر رسید و از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۶۴۹ نفر فوت شدند.

شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان،گرمسار و آرادان مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان هستند

 

شمار مبتلایان به کرونا در ملایر رو به افزایش است

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر گفت: در روزهای اخیر با کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری شرایط از سوی مردم، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان رو به افزایش است و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

حسین فارسی شامگاه شنبه در نشست مشترک با مسوولان تیم‌های ناظر بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی در شهرستان ملایر اظهار داشت: ملایر هم اکنون در وضعیت زرد کرونا قرار دارد و این وضعیت بسیار شکننده است.

وی تداوم این وضعیت و حرکت به سمت وضعیت آبی را در گرو همکاری آحاد مردم و جدی گرفتن خطر شیوع ویروس کرونا دانست و بیان کرد: مردم باید از شرکت در دورهمی‌های فامیلی و خانوادگی و اجتماعات دوری کنند تا شاهد ورود به موج چهارم کرونا نباشیم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر افزود: خطر شیوع ویروس کرونا همچنان جدی است و با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌توجه باشند، برخورد جدی و قانونی می‌شود.

فارسی همچنین از افزایش تشدید نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در ملایر خبر داد و گفت: در این راستا فعالیت واحدهای صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای پس از ساعت ۲۰:۳۰ شب ممنوع است.

وی با اشاره به تداوم منع تردد از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد تاکید کرد: تمامی مراسم‌ها و تجمع‌ها در سطح شهر که خطرآفرین است، تعطیل است و برای خودروهای متخلف توسط پلیس اعمال قانون خواهد شد.

 

۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ️بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۴۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شدند.

دکتر محمد جمالیان روز شنبه افزود: از ۴۷ بیمار جدید، هشت نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۳۹ بیمار نیز به صورت سرپایی بودند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

جمالیان در ادامه افزود: ۳۴ هزار و ۹۸۱ نفر تاکنون در استان مرکزی به کووید ۱۹ مبتلا و در ۴۸ساعت گذشته چهار بیمار بدحال فوت کردند که شمار افراد جان باخته در استان مرکزی به یک هزار و ۴۱۷ نفر رسیده است.

 

خطر همه‌گیری دوباره کرونا در فارس وجود دارد

فارس و شیراز از جمله مناطق شکننده و در معرض آسیب از همه گیری دوباره کرونا است، یک مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز احتمال بازگشت همه‌گیری کرونا به این استان را گوشزد کرد و گفت:شرایط موجود در فارس احتمال بازگشت به آن را نزدیک کرده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  روز یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا با اشاره به مطالعات انجام شده در این دانشگاه در زمینه خوشه های خانوادگی ابتلا به کروناویروس اعلام کرد: بررسی یکی از این خوشه های انتشار نشان می دهد حضور یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ در یک دورهمی خانوادگی سبب ابتلای ۱۸ نفر به این بیماری شده است.

اورنگ ایلامی با تاکید بر اینکه از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، متاسفانه بیش از ۷۵ هزار نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند، عنوان کرد: در روزهای اخیر، روند شیوع بیماری در کشور و استان فارس نزولی بود و این سیر کاهشی به معنای پایان دوره بیماری نیست؛ بلکه ویروس در سطح ملی و بین المللی در حال چرخش است و با رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹خواهیم بود.

توصیه به کسانی که تاکنون به کرونا مبتلا شده اند

وی  با اشاره به پدیده عفونت مجدد در افراد مبتلا به کروناویروس، هشدار داد: با توجه به جهش های رخ داده در کروناویروس، امکان اینکه فرد به طور مجدد به این بیماری مبتلا شود، وجود دارد.

ایلامی ادامه داد: از آنجایی که افراد بهبودیافته نیز می توانند بار دیگر مبتلا یا عامل انتقال این بیماری باشند، توصیه می شود بیماران بهبود یافته ، بیش از پیش دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

قطع زنجیره های انتقال کرونا؛ نسخه واحد شکست آن

این مسوول با بیان اینکه نسخه واحد برای شکست کرونا در سراسر دنیا، قطع کردن زنجیره انتقال این ویروس است، بیان کرد: دورهمی های خانوادگی و حضور در تجمعات تهدیدی برای اتصال دوباره این زنجیره محسوب می‌شود، پس باید دید و بازدیدهای مجازی جایگزین دورهمی های خانوادگی و تجمعات حضوری شود.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه دید و بازدید مجازی را برای نخستین بار در سطح فراگیر تجربه می کنیم، اضافه کرد: کرونا شهر به شهر و حتی روستا به روستا پیش رفته و با گسترده شدن پهنه جغرافیایی کرونا در ایران، زمان ریشه کن شدن این ویروس خطرناک، طولانی ‌تر می ‌شود، پس هر کدام باید سهمی در قطع چرخه انتقال آن داشته باشیم.

تفاوت مدت زمان ماندگاری کروناویروس بر روی سطوح

ایلامی اضافه کرد: مدت زمان ماندگاری کروناویروس بر روی سطوح به سطح مورد نظر، شرایط محیطی و نحوه قرار گرفتن آنها روی سطوح بستگی دارد و ضروری است برای پیشگیری از شیوع کروناویروس، دست ‌های خود را ضدعفونی کنیم و یا به صورت مرتب بشوییم.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه باید مراقب بود، تلاش ‌های انجام شده در راستای کنترل بیماری کووید۱۹ در کشور بی ‌اثر نشود، افزود: توصیه متخصصان برای پرهیز از سفر و حضور در خانه باید جدی گرفته شود؛ چه بسا که حتی سفرهای درون شهری هم در انتقال کروناویروس سهم به سزایی داشته باشد.

او با بیان این مطلب که فاصله گذاری فیزیکی جزو اقدامات غیردارویی کنترل عفونت است که برای متوقف کردن یا کاهش سرعت شیوع بیماری های بسیار مسری انجام می شود، گفت: هدف از فاصله گیری فیزیکی، کاهش احتمال تماس بین افراد دارای عفونت و افراد سالم است تا انتقال بیماری، عوارض و در نهایت مرگ و میر کاهش یابد.

همه گیری  کووید ۱۹ به پایان نرسیده است 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر اینکه پاندمی کووید ۱۹ به پایان نرسیده و تنها موارد ابتلا به بیماری و مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی کاهش یافته است، هر گونه سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی را موجب آغاز موج جدیدی از بیماری دانست و گفت: هم اکنون در استان های شمالی کشور و برخی از نقاط گرمسیری استان فارس، شاهد روند افزایشی شیوع این بیماری هستیم.

او از مردم خواست تا با استفاده مداوم از ماسک، ضدعفونی و شست‌ و شوی مرتب دست‌ ها با آب و صابون، خودداری از حضور در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی و رعایت فاصله فیزیکی، از انتشار و شیوع این ویروس خطرناک پیشگیری ‌کنند.

ابتلای بیش از ۱۶۷ هزار نفر به کووید۱۹ در فارس

آخرین آمارهای کروناویروس در استان فارس، از سوی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، اعلام شد. 

ایلامی با اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در فارس، از بررسی ۵۹۸ هزار و ۶۱ آزمایش در آزمایشگاه های تشخیصی استان از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ خبر داد و افزود: تاکنون ابتلای قطعی ۱۶۷ هزار و ۴۲۲ بیمار به کروناویروس در فارس به اثبات رسیده است. 

او با ابراز تاسف جان باختن ۳ هم استانی در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: جمع جانباختگان بیماری کووید۱۹ در فارس از ابتدای شیوع تا امروز به سه هزار و ۱۱۱ نفر رسیده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه اضافه کرد: تاکنون ۱۶۱ هزار و ۷۸۶ بیمار کووید۱۹ معادل ۹۷ درصد بیماران با بهبودی کامل از بیمارستان ها مرخص یا از ایزوله خانگی خانگی خارج شده اند.

ایلامی ادامه داد: امروز و بر اساس آخرین آمارها، ۵۳۷ بیمار مثبت و دارای علامت در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۰۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان، خدمات درمانی دریافت می کنند. 

 

۹ بیمار بدحال کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در میان بیماران بستری کرونا در قم، ۹ تن بدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به پنجم بهمن ماه ۲۰ بیمار جدید کرونایی در قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر در ادامه بستری شدن ۱۷ بیمار را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۹ بیمار کرونایی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین تعداد فوتی های کرونایی یک روز گذشته را صفر عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۹۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان بستری هستند.

قم از بیستم دی ماه در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته است.

 

کرونا جان سه کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته سه نفر در استان بر اثر بیماری کووید 19 جان باختند، گفت: باتوجه به افزایش تعداد مرگ و میرها در آستانه طغیانی دوباره هستیم

مهدی محمدی روز یکشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته 2 نفر در شهرستان اسلام‌آبادغرب و یک نفر در شهرستان کرمانشاه به علت ابتلای قطعی به کووید 19 فوت کردند که به این ترتیب مجموع جان باختگان استان به هزار و ۴۴۶ نفر رسیده است.  

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۵۲ بیمار جدید با علایم بیماری کرونا بستری و ۴۱ نفر هم از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان گفت: هم اکنون ۱۸۳ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

 

افزایش تعداد بستری‌ها نگران کننده است

استاندار کرمانشاه گفت: بعد از پیک سوم شاهد سیر نزولی آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا بودیم، اما افزایش تعداد بستری‌ها در هفته گذشته بسیار نگران کننده است و احتمال دارد وارد پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ شویم که بسیار خطرناک است.

«هوشنگ بازوند» در حاشیه نشست ستاد ملی کرونا که روز شنبه به ریاست دکتر روحانی و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به روند افزایشی تعداد بستری های استان اشاره کرد و تأکید کرد: متأسفانه آمار بستری ها از ۱۳۰ نفر به ۱۷۰ نفر رسیده است و در اگر توصیه های بهداشتی رعایت نشود خسارات زیادی ایجاد می شود و علاوه بر جان مردم، متاسفانه مشکلات معیشتی هم ایجاد می شود.

وی افزود: در هفته های گذشته بارها هشدار دادیم و از مردم خواهش کردیم و تقاضا داشتیم که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند زیرا عملاً سیر نزولی متوقف شده و تعداد مبتلایان و بستری ها رو به افزایش است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه گزارش های ستاد ملی کرونا احتمال ابتلای کودکان و نوجوانان را در برخی استان ها پیش بینی کرده است، خاطرنشان ساخت: این روند جدید در رده های سنی پایین علایم داشته و بیمار بستری می شود و ساده انگاری شرایط علاوه بر ورود به پیک چهارم سبب افزایش مرگ و میرها مانند کشورهای اروپایی می شود.

بازوند در ادامه بر لزوم مشارکت بیشتر و همدلی و همراهی گسترده تر برای مبارزه با کرونا تأکید کرد و گفت: راه حل اصلی مبارزه با بیماری کرونا در تغییر رفتار مردم و رعایت توصیه های بهداشتی است و اگر رعایت نشود مطمئن باشید کلیه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی شامل ترددها و تعطیلی مشاغل را اجرا خواهیم کرد.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در استان به یک هزار و ۴۶۰ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه اظهار داشت: همچنین با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۸۲ نفر رسید.

وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۶ مورد بوده که از این تعداد ۳۵ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۱ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۵، بهار ۵۷۸، تویسرکان ۶۲۹، رزن ۴۱۷، درگزین ۱۸۱، فامنین ۱۷۶ و کبودراهنگ ۶۴۲ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۷۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۱۹ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۳۲  نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، ۴ شهرستان همدان، فامنین، اسدآباد و بهار در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

البرز یک روز دیگر بدون مرگ کرونایی را پشت سرگذاشت

رییس دانشگاه علو.م پزشکی استان البرز اعلام کرد که خوشبختانه با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کووید ۱۹ در این استان نداشتیم .

از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۶ روز بدون مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ شامل سه روز  در دی ماه امسال و ۲ روز در بهمن ماه جاری در البرز ثبت شده است.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت:  ۳۷ بیمار بدحال کووید ۱۹  طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اکنون ۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ در تخت های بستری بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۹هزارو۹۰۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز  بستری شده اند. 

 فتحی  تصریح کرد:  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۶ هزار و ۹۷۳  نفر بیمار کووید ۱۹ از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

شمار جانباختگان کووید ۱۹ در البرز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزارو۶۴۵ نفر اعلام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بار دیگر به مردم توصیه کرد که از رفتن به مسافرت های غیر ضرور خودداری کرده و استفاده از ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و شستشوی مستمر دستان با صابون را اولویت قرار دهند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز چهار شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در یزد رو به افزایش است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در استان گفت: تعداد موارد بستری مشکوک به کرونا در استان نسبت به روز گذشته ۱۲ مورد افزایش دارد .

دکتر  سید ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون ۱۵۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۴۸ نفر  در بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل شرایط حاد آنها تحت درمان قرار دارند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد : کرونا همچنان در کمین است و در صورت غفلت و عادی انگاری اوضاع بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر در استان یزد خواهیم بود.

کارشناسان همچنان توصیه می کنند، مردم اصول سه گانه « شفا» یعنی  شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند

 

تداوم وضعیت پایدار کرونا در استان اردبیل با ۲ فوتی و ۲۷ بستری جدید

وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان و با بستری شدن ۲۷ بیمار جدید در مراکز درمانی استان ادامه یافت.

آمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل در ادامه روند کاهشی به وضعیت پایدار کمتر از ۳۰ نفر در روز رسیده به طوری که مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۶۴ نفر رسیده که ۳۳۹ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده است.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه‌روز گذشته مجموع تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی کند از ۸۳ مورد به ۶۲ نفر کاهش یافته است.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز شنبه گفت: با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، امیدواری برای مهار شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان افزایش یافته و با ادامه شرایط پایدار کنونی، ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت آبی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به فرایند کاهش تدریجی شیوع کرونا در این استان در چند روز اخیر و به صفر رسیدن تعداد فوتی‌ها در ‌روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۴۲ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی از ترخیص ۳۱ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده ولی نگرانی از اوج دوباره شیوع کرونا در استان پابرجاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی چند روز اخیر شیوع کرونا در استان، در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدار داد و گفت: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

دکتر حبیب‌زاده بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

هفت هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته سه بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

آمار مبتلایان به کرونا در مهاباد افزایش یافت

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: آمار مبتلایان به ویروس کرونا طی یک هفته گذشته با افزایش همراه بوده و به بیش از ۱۰۰ نفر رسید که قابل توجه بوده و جای نگرانی دارد.

امیر بهزاد روز یکشنبه افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در مهاباد تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ مورد مبتلا به کووید-۱۹ در این شهرستان شناسایی شده که بخش عمده مبتلایان در مراکز غربالگری ۱۶ ساعته این شهرستان شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد شمار مبتلایان به کرونا در مهاباد در یک هفته گذشته با افزایش همراه بوده و سه نفر نیز در پنج روز گذشته در این شهرستان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اضافه کرد: با فوت این سه نفر تعداد فوتی‌های این شهرستان به ۳۱۷ نفر رسیده که از این تعداد ۳۰۷ نفر شهروند مهاباد و ۱۰ نفر نیز شهروند سایر شهرها هستند اما محل تولد آنها مهاباد بوده و در آمار کلی شهرستان قید شده است.

بهزاد با بیان اینکه تعداد بستری شدگان مهاباد به ۱۵ نفر رسیده است، ادامه داد: از مجموع بستری‌شدگان در بخش ویژه کرونا در این بیمارستان هشت نفر مبتلا و هفت نفر مشکوک هستند که از این تعداد نیز چهار نفر در بخش آی‌سی‌یو و ۲ نفر نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند که حال عمومی مناسبی ندارند.

وی از کاهش چشمگیر استفاده از ماسک توسط شهروندان خبر داد و گفت: در چند روز گذشته بررسی‌ها نشان داده که استفاده از ماسک در بین شهروندان به شدت کاهش یافته و این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج گرفتن دوباره کرونا در شهرستان است.

بهزاد ضمن قدردانی از مشارکت شهروندان و بازاریان در اجرای صحیح اعمال محدودیت‌های اجتماعی گفت: باتوجه به شیوع گسترده کرونا و احتمال ناقل بودن بسیاری از افراد، بهترین توصیه این است که همه شهروندان از ماسک استفاده کنند تا در صورت ناقل بودن، ناخواسته باعث انتشار ویروس در جامعه نشوند.

وی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تجمع‌های پرخطر در نقاط مختلف شهر با شماره مستقیم ۴۲۴۴۳۷۳۷ دفتر مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان  در میان بگذارند.

بیماری کرونا از اوایل اسفند در کشور و آذربایجان‌غربی شایع شد و ۱۷ اسفندماه سال گذشته نخستین موارد مثبت کرونا در مهاباد تایید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.