سخنگوی وزارت بهداشت امروز شنبه 11 بهمن بر اساس تحلیل ها اعلام کرد که ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۸۸۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۱ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۰۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۹۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

لاری گفت: میانگین هفتگی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در هفته دوم بهمن نسبت به هفته قبل روند نسبتا کاهشی داشته است. در هفته گذشته بیشترین میزان موارد بستری بیماری کووید۱۹ در استانهای مازندران، گیلان و گلستان بوده و بیشترین میزان موارد مرگ و میر این بیماری در استانهای مازندران، گیلان و خراسان شمالی ثبت شده است.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده، شاهد روند کاهشی رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور هستیم و کمترین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استانهای خوزستان، سیستان وبلوچستان و مازندران گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همه می دانیم بین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش موارد بستری و پس از آن مرگ و میر کرونا رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و کاهش رعایت این پروتکل ها زنگ خطر جدی است.

لاری گفت: ویروس کرونا یک ویروس پیچیده است و شرط موفقیت در مبارزه با این بیماری همزیستی هوشمندانه و پرهیز از هر گونه اهمال کاری در رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی است. در غیر این صورت تجربیات تلخ گذشته تکرار می شود.

گفتنی است که ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۱ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

مروری بر اخبار کرونایی از استان‌های مختلف نشان می دهد که ابتلا به این بیماری پس از کنترل ناشی از محدودیت های اعمال شده، اکنون با آهنگی ملایم در حال رشد است و از این رو اوج گیری مجدد آن و ثبت موج جدیدی از شیوع آن دور از انتظار نیست.

بر اساس آخرین تحلیلهای آماری اعلامی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی،۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند.

شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

بسیاری از کارشناسان درباره احتمال موج جدید کرونا در کشور هشدار می دهند و معتقدند که اگر چه با همکاری خوب مردم هفته‌های خوبی در خصوص کاهش میزان ابتلا به کرونا در استان های مختلف را داشته ایم اما وضعیت شکننده است و نگرانی از افزایش تدریجی کرونا وجود دارد.

در همین حال رییس جمهوری امروز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی گفت: اصرار ما این است که در این دو ماه کاری کنیم که با موج چهارم مواجه نشویم تا سلامت و کسب و کار مردم دچار اختلال نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی»  با بیان اینکه یک سال از دوران سخت ویروس کرونا را سپری کردیم، خاطرنشان کرد: ۲۰ روز دیگر به سالگرد روزی می‌رسیم که ورود این ویروس به کشور ثابت شد و سال بسیار سختی هم برای ما و هم جهانیان بود، برای همه دنیا سخت بود چون موضوع تنها سلامت نبود، ‌در کنار آن، مسئله کسب و کار مردم و زندگی اجتماعی هم مطرح بود. آموزش فرزندان مردم نیز تحت تاثیر قرار گرفت.  

به گفته رییس جمهوری کرونا یک بیماری عادی نبود بلکه مشکلات بزرگی را در همه جهان ایجاد کرد. دنیا با هم در مقابل آن ایستاد ولی ما به تنهایی در مقابل آن ایستادیم و کسی ما را یاری نکرد. اکنون هم می‌خواهیم واکسن  تهیه کنیم، از پیچ و خم‌های زیاد این کار را انجام می‌دهیم. دنیا پول و بانک و معاملاتش آزاد است ولی ما با مشکلات ویژه ای مواجه هستیم اما ایثار و ایستادگی مردم و کمک همه موجب شد این یک سال را به خوبی در حدی که امکان پذیر بود، پشت سر بگذاریم.   

روحانی افزود: امیدواریم  در این دو ماه باقیمانده سال کاری کنیم که موج چهارم کرونا شکل نگیرد و کسب و کار مردم و کسانی که در خدمات گردشگری هستند امسال در ایام عید شرایط مناسبی داشته باشند و بتوانند ضررهای پارسال را جبران کنند و اگر خدای ناکرده در این دو ماه  مراعات نشود و ما وارد موج چهارم شویم ناچار هستیم که محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه سامانه فضای مجازی در این شرایط نگذاشت که آموزش تعطیل شود، بیان داشت: مدارس تعطیل شد اما آموزش ادامه پیدا کرد و از همه کسانی که در زمینه فضای مجازی تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

وی اشاره به پیگیری ساخت واکسن کرونا گفت: در زمینه تولید واکسن کرونا قدم‌های اولیه را برداشتیم و متخصصان ما مطمئن هستند که ما در نهایت سال آینده به واکسن هم می‌رسیم  و از واکسن داخلی واکسیناسیون انجام خواهد شد. این کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفت.

وی افزود: ما در زمینه مبارزه با کرونا با دنیا تفاوت اساسی داشتیم در شرایطی که ایران درحال تحریم و فشار اقتصادی بود ما از بانک یا صندوق بین المللی درخواست وام برای خرید تجهیزات پزشکی دادیم و آمریکا مانع شد. یعنی جنایت حکومت قبلی آمریکا در حدی بود که جلو درمان، واکسن، خرید تجهیزات پزشکی را گرفت و مانع شدند که ما وام دریافت کنیم در حالی که بقیه کشورها این مشکلات را نداشتند.

در این شرایط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت این وزارتخانه، بر ضرورت افزایش و تقویت واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی تاکید کرد.

سعید نمکی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه ویروس جهش یافته کرونا در اغلب کشورها به سرعت در حال گسترش است. همان گونه که در جلسه هشتم بهمن ۹۸ تصمیم گیری شد. به منظور کنترل همه مسافران ورودی به کشور لازم است تا نسبت به افزایش و تقویت واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی اقدام عاجل صورت گیرد.

اعمال منع تردد به برخی شهرهای زرد مسافرپذیر 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد : موارد بستری و سرپایی کرونا در برخی استانها شیب صعودی پیدا کرده و به همین علت از این پس در برخی شهرهای زرد مسافرپذیر مانند شهرهای نارنجی سابق محدودیت تردد اعمال می شود. همه مسافران خارجی نیز هنگام ورود به کشور تست می شوند.

علیرضا رئیسی پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: وضعیت کشور گرچه روند تقریبا با ثباتی شده اما آمارها نشان می دهد در برخی استانها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است و در برخی استانها نیز موارد بیماری با شیب کم در حال افزایش است که باید مراقب باشیم.

وی ادامه داد: از بیش از یکماه پیش رویکرد ما در وزارت بهداشت این است که همه علایم خیز بیماری در کشور چه سرپایی و چه بستری را رصد کنیم و فعال و تهاجمی به ویروس حمله می کنیم تا ویروس را در مراحل اولیه شناسایی و با قرنطینه و ایزوله کردن زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

رئیسی گفت: استان مازندران هنوز بالاترین میزان بیماری و بستری روزانه را دارد. البته با رعایت پروتکل های بهداشتی یکی دو هفته گذشته همکاری مردم و مسئولان این استان مشاهده می شود و روند صعودی کرونا در این استان در مورد موارد بستری متوقف شده و امیدواریم با همت مردم و مسئولان این استان روند نزولی شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: استان های گیلان و گلستان هم به سمت نزولی شدن می روند و امیدواریم این وضعیت ادامه دار باشد. فعلا شهر قرمز نداریم. ۱۸ شهر نارنجی است که سه تا در گیلان و ۱۵ تا در مازندران است. ۱۲۴ شهر زرد و ۳۰۶ شهر آبی هستند. 

رئیسی گفت: یکی از استانهایی که به شدت علایم نگران کننده دارد استان هرمزگان است. قشم، بندرلنگه و جاسک باید بیشتر مراقبت کنند. روند بیماری در این شهرها رو به افزایش است. استان یزد به صورت ملایم در مورد موارد بستری رو به افزایش است. خراسان شمالی هم همین طور کرونا خیز برداشته البته هنوز به مرحله بالا و بحرانی  نرسیده اما لازم است تمهیدات تشدیدی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان اعمال شود.

کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر داد و گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، سیستان وبلوچستان و مازندران است.

سیما سادات لاری درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیان کرد: از اول بهمن تا هشتم بهمن ماه، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته و به ۸۰.۷۴ درصد رسیده در حالیکه این میزان تا اول بهمن ماه ۸۳.۸۸ درصد بود.

وی ادامه داد: تقریبا از اواسط آذر ماه، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور افزایش یافت و این روند در محدوده ۸۲ تا ۸۳ درصد بود و کاهش این موضوع در روزهای اخیر نگران کننده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری، مرکزی و هرمزگان و همچنین کمترین میزان رعایت مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران است.

لاری ادامه داد: بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی در حال حاضر مربوط به ادارات و کمترین میزان مربوط به دفاتر پیشخوان و سامانه‌های مسافربری برون شهری است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: از اول تا هشتم بهمن ماه، بیشترین موارد اخطار و معرفی به مراجع قضایی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی مربوط به نانوایی‌ها و سپس رستوران‌ها و بانک‌ها بوده است.

وی بیان کرد: بیشترین میزان استفاده از ماسک تا تاریخ هشتم بهمن در خدمت دهندگان نیز مربوط به دفاتر پلیس به علاوه ۱۰، داروخانه‌ها و اداره‌ها بوده و کمترین میزان نیز مربوط به نانوایی‌ها، پاساژها و رستوران‌ها است.

 

وضعیت کرونا در استان ها

آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری کووید ۱۹ در اصفهان نشان می‌دهد که ۱۷ شهرستان این استان در وضعیت آبی و کم خطر و هفت شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) است.

 بر اساس آخرین رنگ بندی سامانه " ماسک " وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مبنای اعمال محدودیت های هوشمند از امروز شنبه یازدهم بهمن ماه تا اطلاع ثانوی است، هفت شهرستان در استان اصفهان در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار دارد که شامل اصفهان، اردستان، تیران و کرون، سمیرم، شهرضا، فلاورجان و گلپایگان است.

این رنگ بندی در مقایسه با هفته گذشته با تغییرات زیادی همراه بود بطوریکه سه شهرستان تیران و کرون، اردستان و گلپایگان از وضعیت آبی (کم خطر) خارج و وارد وضعیت زرد با خطر متوسط شدند.

همچنین هشت شهرستان از وضعیت زرد خارج و وارد وضعیت آبی با خطر کم شدند که شامل چادگان، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، فریدن، نایین، نطنز و کاشان است؛ استان اصفهان ۲۴ شهرستان دارد.

شاخص رنگ بندی همه گیری کووید ۱۹ در سامانه ماسک، تعداد بستری و آمار مراکز درمانی ۱۶ ساعته کرونا در شهرستان هاست؛ آبی به معنی کم خطر، زرد خطر متوسط، نارنجی پر خطر و قرمز خیلی پر خطر است.

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر چهارشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۸۷ نفر رسید. 

 کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۶۶ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۲۲ هزار و ۴۸۸ نفر رسید.

 ۱۰۹ نفر به دلیل ابتلای قطعی به ویروس کرونا در حال حاضر در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۵ هزار و ۷۶۱ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام این کمیته، ۱۱ بیمار بهبودیافته از کرونا در ۲۴ ساعت اخیر از بیمارستان‌های استان سمنان ترخیص شدند و بر این اساس موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در استان سمنان به هفت هزار و ۱۳۲ نفر رسید. 

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر افزایش یافته و از ۱۵۷ نفر به ۱۹۵ مورد در شبانه روز گذشته رسیده است.

افزایش آمار بستری همزمان افراد مبتلا به کووید.۱۹ در روزهای اخیر همزمان با کاهش رعایت عمومی و عادی انگاری  این بیماری مهلک از سوی مردم، نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری را افزایش داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: شیوع کرونا در این استان در وضعیت پایدار قرار دارد که در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدار داد و افزود: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به بستری شدن ۲۰ فرد جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته بیان کرد: تعداد بستری‌های کرونا در استان به شکل محسوسی افزایش یافته و هم اکنون ۶۱ نفر از آنها نیز در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

هم‌اینک ۱۰ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

در این ارتباط رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا اعلام کرد : با آبی شدن وضعیت شهرستان کیار از روز شنبه ۱۱ بهمن، پنج شهرستان این استان همچنان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار گرفتند.

مجید شیرانی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان، خانمیرزا و کیار در وضعیت آبی(کم‌خطر) شیوع کرونا و پنج شهرستان شهرکرد، بروجن، اردل، لردگان و فارسان در وضعیت زرد(خطر متوسط) قرار دارند.

وی تصریح کرد: با این وجود با توجه به اینکه جمعیت شهرستان‌های زردرنگ بیش از شهرستان‌های آبی رنگ است در رنگ‌بندی کلی، استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت زرد قرار گرفته است.

شیرانی در ادامه از تداوم ثبات کاهش شیوع کرونا در استان خبر داد و گفت: طی یک ماه اخیر تعداد بیماران بستری، سرپایی و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان از ثبات نسبی برخوردار بود، اما طی روزهای اخیر علائمی مبنی بر خطر افزایش کرونا در استان گزارش شده که رفع این خطر رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را می‌طلبد.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای ۲۳۲ فرد دیگر، ۷۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند که ۱.۵ برابر متوسط بستری‌شدگان ۱۰ روز گذشته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، ۳۶ نفر مربوط به ارومیه، ۱۵ نفر مربوط به خوی و ۲۴ نفر دیگر مربوط به ۱۰ شهرستان دیگر شمال و جنوب استان هستند.  طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان های اشنویه، پلدشت، تکاب، سردشت و شاهین دژ بستری کرونایی گزارش نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر ۳۴۱ بیمار مبتلا به سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۵ نفر با تشخیص احتمالی و ۱۴۶ نفر با تشخیص قطعی ابتلا به کرونا تحت درمان قرار دارند.

از خراسان رضوی نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد : مناطق دارای وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا در خراسان رضوی به ۱۰ شهرستان افزایش یافت.

دکتر مهدی قلیان افزود: بر اساس رنگ بندی جدید نرم افزار ماسک وزارت بهدشت، هم اکنون مشهد و شهرستانهای سرخس، بینالود، نیشابور، سبزوار، کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد، گناباد و کوهسرخ  در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: ۲۳ شهرستان خراسان رضوی نظیر درگز، چناران، قوچان، فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای، داورزن، بجستان، مه‌ولات، رشتخوار، زاوه، خواف، باخرز، تایباد، تربت‌جام و تربت‌حیدریه در وضعیت آبی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این در حالی است که هفته گذشته ۶ شهرستان خراسان رضوی دارای وضعیت زرد بودند و مشهد و بقیه‌ شهرستانها وضعیت آبی داشتند.

وی افزود: در هفته ای که گذشت روند کاهشی تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی متوقف شد و شاهد افزایش تعداد مبتلایان در برخی از شهرستانهای استان بودیم.

دکتر قلیان به تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک توسط آحاد مردم برای پیشگیری از موج جدید کرونا تاکید کرد.

خبر خوب دیگر اینکه فرماندار هشترود وضعیت شهرستان از لحاظ شیوع ویروس کرونا را آبی اعلام کرد و گفت: این شهرستان طی ۱۰ روز گذشته خوشبختانه فوتی کرونا نداشت.

امین امینیان در جلسه مقابله با کرونای شهرستان اظهار داشت: تاکنون ۴۲ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان فوت کرده‌اند و امیدواریم در سایه مشارکت مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان فوتی‌های کرونا در این شهرستان صفر باشد.

وی اظهار داشت: ۵۵ درصد مبتلایان این شهرستان را گروه سنی بالای ۳۱ سال و ۶۴ درصد فوتی‌ها را مبتلایان بالای ۶۰ سال به خود اختصاص داده‌اند.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان خنداب، دلیجان و اراک در استان مرکزی مشمول وضعیت زرد کرونا شده است و این مهم لزوم رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی را گوشزد می‌کند.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: شهرستان‌های زرندیه، ساوه، تفرش، آشتیان، فراهان، کمیجان، شازند، خمین و محلات از توابع استان مرکزی نیز در رده‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رنگ آبی نشان گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و مناطق مشمول باید فعالیت شغلی را در گروه چهار تعطیل کنند هرچند قوانین وضعیت آبی و زرد شبیه هم است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: مناطق مشمول وضعیت نارنجی پرخطر محسوب می‌شوند و سطح شغلی سه و چهار در این مناطق باید تعطیل شود که استان مرکزی هیچ شهرستانی را با شرایط نارنجی ندارد.

دکتر جمالیان با بیان اینکه مناطق مشمول  وضعیت قرمز کرونا با خطر بالا باید همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک را تعطیل کنند، بیان کرد: اگر مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت لازم را نداشته باشند وضعیت شکننده شهرهای زرد به سرعت برهم خورده و خیز دوباره کرونا ممکن است وضعیت نارنجی و قرمز را بر این مناطق حاکم کند.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این شهرستان بار دیگر ۲ رقمی و نگران کننده شده است.

علی‌اصغر صبوحی اظهار داشت: بیشتر شدن تعداد کرونایی‌ها را هم در شهر سمیرم و هم در روستاهای مختلف هر چهار بخش مرکزی، پادنا، وردشت و پادنای بزرگ این شهرستان شاهد هستیم و  این روند نشان می دهد شرایط بسیار شکننده است و باید شیوه نامه‌های بهداشتی را به شکل جدی و دقیق رعایت کنیم.

مدیر شبکه بهداشت سمیرم ادامه داد: در شبانه روز اخیر، سه نفر در شهر سمیرم، سه نفر روستای گنجگان، سه نفر شهر بیده، ۲ نفر روستاهای شهید و علی‌آباد و ۲ نفر نیز در روستای کیفته شهید حسینی به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

وی تعداد کل مبتلایان کرونایی در این شهرستان از ابتدا تاکنون یک هزار و ۹۵۰ نفر برشمرد و گفت: روز چهارشنبه یک نفر بر اثر کووید-۱۹ جان باخته است.

از استان فارس خبر رسیده که معاون استاندار فارس و جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا گفته براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، از ۳۶ شهرستان فارس ۳۲ شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

عبدالرضا قاسم‌پورافزود: شهرستان‌های شیراز، استهبان، پاسارگاد و ممسنی نیز در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

 وی ادامه داد: هیچ کدام از شهرستان‌های فارس در وضعیت نارنجی و قرمز قرار ندارند.

معاون استاندار فارس گفت: ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع، برنامه و مراسم فرهنگی، ورزشی و مذهبی به صورت حضوری در استان تداوم دارد که انتظار داریم در این زمینه همکاری و همراهی لازم باشد.

همچنین معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان اعلام کرد: علاوه بر کاریان با تصمیم ستاد مدیریت کرونا شهرستان سه روستای دیگر و همجوار این روستا شامل لاغران، احمد محمودی و جلال آباد نیز در قرنطینه قرار گرفتند و ظرف دو هفته محدودیت های شدید کرونایی در این چهار روستا اعمال خواهد شد.

وحید یگانه اظهار داشت: طی نشستی که با علما، معتمدین و دهیاران این روستاها انجام شد شرایط اجرای اعمال محدودیت ها و قرنطینه به مردم ابلاغ شد.

از شهرستان اوز نیز خبر رسیده که محدودیت های شدید کرونایی در برخی مناطق این شهرستان از جمله دو دهستان فیشور و محلچه از روز شنبه یازدهم بهمن ماه اعمال شده و  برگزاری هرگونه مراسم، تجمعات و دورهمی های خانوادگی و گروهی در این روستاها تا اطلاع بعدی ممنوع است.

مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به بروز موج چهارم کرونا در مناطق جنوب استان فارس و  افزایش میزان مراجعه کنندگان افراد مشکوک کرونایی از جمله شهرهای براک، لطیفی، عمادشهر و فیشور و بخش جویم طی روزهای گذشته اعلام خطر کرده و هشدار جدی داده بودند.

همچنین  استاندار زنجان اعلام کرد: طی آذرماه امسال ۲۲ هزارو ۷۵ مورد تست کرونا در استان انجام شد که میزان پی سی آر مثبت ۳۵.۵ درصد و پی سی آر بخش سرپایی ۱۸.۱ درصد بود که در زمان حاضر پی سی آر مثبت به ۱۳.۱ درصد و سرپایی ها به ۸.۲ درصد و بطور میانگین به ۱۱ درصد رسیده است که طبق هدف گذار باید به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

فتح الله حقیقی افزود: بر این اساس طی آذر امسال به ازای هر یک بیمار مشکوک به کرونا از سه نفر از اطرافیان او تست گرفته می شد که اکنون این رقم به ازای هر نفر، به هشت نفر افزایش یافته است و تلاش می شود به ۱۰ نفر افزایش یابد چراکه در صورت بی توجهی، تمامی اقدامات و معادلات به هم می خورد.

استاندار زنجان ادامه داد: این استان به لحاظ انجام تست های کرونایی عملکرد خوبی داشته است و برای قطع زنجیره کرونا باید با شناسایی افراد پی سی آر مثبت آنها را از سایرین جدا کرد و خانواده این اشخاص نیز تحت قرنطینه قرار گیرند در غیر اینصورت اقدامات هیچ تاثیری نخواهد داشت.

به گفته استاندار زنجان این استان در پیک سوم، افزایش تست های سرپایی کرونایی و سریع را مورد توجه قرار داد که شرایط خوبی حاصل شده این در حالی است که در موج قبلی ۷۰۰ تخت بیمارستانی اشغال شد که اکنون این میزان و بستری به کمتر از ۱۵۰ مورد رسیده که نکته بسیار مهمی است.

از سوی دیگر مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر از افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده و جان باختگان ناشی از این ویروس در این شهرستان خبر داد.

محمد جواد یزدانی گفت: به نظر می‌رسد موج چهارم شیوع کرونا آرام آرام شروع شده ‌است بطوریکه در روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد مراجعین سرپایی و افزایش بیماران بستری شده در بیمارستان شهید مدرس کاشمر هستیم.

وی با انتقاد از بی‌توجهی برخی از افراد و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: پس از تغییر وضعیت شهرستان از نظر شیوع کرونا و اجازه فعالیت برخی صنوف، شاهد افزایش تجمع، محافل و مجالسی هستیم که کمتر به پروتکل‌های بهداشتی توجه می‌کنند. 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به علت بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیت شهرستان دشتی ‌این استان نیز از نظر شیوع ویروس کرونا از آبی به زرد (پرخطر) تغییر کرد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براساس رنگ بندی جدید نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حاضر علاوه بر تنگستان این استان که پیش از این در وضعیت زرد کرونایی قرار داشت، شهرستان دشتی نیز که وضعیت آن آبی بود به پرخطر تغییر رنگ داد.

وی تاکید کرد: از ۲۷ دی تا ۱۰ بهمن ماه فقط شهرستان تنگستان در وضعیت زرد قرار داشت و ۹ شهرستان دیگر استان بوشهر در شرایط آبی قرار داشتند که با زرد شدن یک شهرستان دیگر، زنگ هشدار برای این استان به صدا درآمده‌است و می‌طلبد مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و حضور نیافتن در اماکن شلوغ توجه بیشتری داشته باشند.

کشمیری اضافه کرد: پس از برداشته شدن ممنوعیت تردد بین شهرهای زرد و آبی، سفرها به استان بوشهر افزایش یافته و بوویژه در آخر هفته‌ها شاهد سیل حضور مسافران در ساحل بوشهر هستیم.

وی ادامه داد: با وجـود هشدارهای مکرر مبنی بر احتمال شیوع موج چهارم کرونا، مشاهده سفرهای دســته جمعی بویژه به مقصد استان‌های جنوبی نگرانی‌ها نســبت به احتمــال خیزش موج چهارم که خطرناک‌تر از موج سوم خواهد بود افزایش یافته است.

از بندرعباس نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به خطر اوج گیری دوباره ویروس کرونا در استان گفت: متاسفانه با بی توجهی برخی از مردم به پروتکلهای بهداشتی، هم اکنون وضعیت سه شهرستان در استان از آبی به زرد تغییر یافت.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: براساس آخرین پایش های انجام شده، هم اکنون سه شهرستان بندرعباس، بستک و قشم با توجه به افزایش شمار مبتلایان کرونا و افراد بستری در وضعیت زرد قرار دارند و مابقی شهرستان های هرمزگان آبی هستند.

وی ادامه داد: بر طبق رنگ بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و فقط سطح شغلی چهار در این شرایط تعطیل است و قوانین وضعیت آبی و زرد شبیه هم است.

نوروزیان تصریح کرد: در هفته گذشته موارد مراجعه سرپایی مبتلایان کرونایی در مقایسه با هفته قبل تر ۱۵ درصد، موارد قرنطینه خانگی ۱۶ درصد، بستری در بیمارستان‌ها ۲۰ درصد و بستری در بخش مراقبتهای ویژه ۱۳ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر در شهرستان بندرلنگه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و شمار فوتی های این ویروس در استان به ۹۹۵ نفر رسید.

به گفته نوروزیان در حال حاضر ۱۲۵ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۳۵ نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری بوده و حال پنج نفر وخیم گزارش شده است.

وی گفت: هم اکنون در وضعیت بسیار ناپایدار و شکننده ای قرار داریم و اگر به دنبال بهبود وضعیت و پیشگیری از اوج دوباره کرونا در استان هستیم باید پروتکلهای بهداشتی را با دقت و حساسیت بیشتری رعایت کنیم.

خبر خوب دیگر اینکه رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در کرمانشاه ثبت نشده است و امروز مجموع جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس بدون تغییر باقی ماند.

«مهدی محمدی»  از بستری‌ شدن ۴۸ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۴۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته چهار بیمار بستری و ۵۶ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

محمدی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، روانسر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب و سنقر و کلیایی هم اکنون در وضعیت آبی و شهرستان های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور و هرسین در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۱۸ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۸۵بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. همچنین ۲۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن ۲فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۲نفر رسیده است.

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: علاوه بر چهار شهرستان همدان، اسدآباد، فامنین و بهار، شهرستان ملایر نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد هستند.

دکتر رشید حیدری مقدم اظهار داشت: مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۱۴۹ نفر و موارد سرپایی به ۱۷ هزار و ۵۰۴ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: چهار بیمار بالای ۶۰ سال که سه تن از آنها دارای بیماری زمینه ای بودند روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و شمار متوفیان کرونا در این استان تا روز گذشته به یک هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد : ۱۴ شهرستان استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت آبی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.

علیار راستگو با تاکید بر اینکه نباید این وضعیت آبی کرونایی موجب عادی انگاری در بین شهروندان شود، اظهار کرد: با توجه به شکننده بودن شرایط بیماری، باید از هر گونه اجتماعات غیرضروری خوددداری کرد و فاصله اجتماعی رعایت و استفاده از ماسک جدی گرفته شود.

وی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت و دستگاه‌های مسئول در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، گفت: افزایش میانگین رهگیری اطرافیان بیمار کرونایی از حدود ۴ به ۷ نفر در استان نیز موفقیت خوبی است که به همت تلاشگران بهداشت و درمان و همکاری اثربخش مجموعه سپاه و بسیج حاصل شده است.

خبر دیگر اینکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طبق آخرین وضعیت لرستان شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند.

همچنین بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

ملایر در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: علاوه بر چهار شهرستان همدان، اسدآباد، فامنین و بهار، شهرستان ملایر نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد هستند.

"براساس اعلام ستاد ملی کرونا، رنگ آبی نشانه کم خطر، رنگ زرد خطر متوسط، رنگ نارنجی وضعیت پرخطر و رنگ قرمز نشانه وضعیت خیلی پرخطر است".

دکتر رشید حیدری مقدم روز شنبه در ستاد مدیریت کرونا اظهار داشت: مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۱۴۹ نفر و موارد سرپایی به ۱۷ هزار و ۵۰۴ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: چهار بیمار بالای ۶۰ سال که سه تن از آنها دارای بیماری زمینه ای بودند روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و شمار متوفیان کرونا در این استان تا روز گذشته به یک هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: سهم شرکت در اجتماعات در ابتلا به ویروس کرونا از ۳۳ درصد به ۴۶ درصد و رعایت فاصله اجتماعی در محیط کار از ۲.۳ درصد به هشت درصد افزایش داشته است.

دکتر حیدری مقدم ادامه داد: همچنین در مقابل شاهد کاهش سهم تماس درون خانگی در ابتلا به کرونا از ۵۹.۵ به ۴۴ و تماس شغلی پرسنل بهداشت و درمان در ابتلا به کووید ۱۹ از ۲.۳ درصد به ۱.۷ درصد هستیم.

وی گفت: به دنبال بازرسی های صوت گرفته از مرکزخدماتی، صنایع، اماکن عمومی و مراکز تهیه، توزیع و طبخ موادغذایی منتخب این استان در یک هفته گذشته مشخص شد که به طور میانگین ۸۶ درصد این واحد ها بهداشت و حفاظت فردی و ۷۸ درصد فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: در عین حال ۸۶ درصد خدمات دهندگان و ۷۹ درصد مراجعان به مراکز خدماتی، صنایع، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی منتخب از ماسک برای مراقبت از خود و دیگران برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده کرده بودند.

حیدری مقدم ادامه داد: ۲۹۵ واحد صنفی این استان در یک هفته گذشته به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به مرجع قضایی معرفی و ۲۱ واحد به علت بی توجهی به تذکرهای صورت گرفته با دستور مقام قضایی پلمب شدند.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان بی توجهی به اصول بهداشتی مربوط به صنوفی نظیر خواربارفروشی و سوپر مارکت، نانوایی و پلیس + ۱۰ است و این صنوف بیشترین میزان اخطار و پلمب را در یک هفته گذشته به خود اختصاص دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: به دنبال اجرای طرح شهید سلیمانی رهگیری و غربالگری ۵۳ هزار نفر از اطرافیان بیماران مبتلا به ویروس کرونا صورت گرفت که در این باره شرایط استان قابل قبول است.

حیدری مقدم اظهار داشت: خیز جزیی در شیوع کرونا را در ۲ هفته گذشته شاهد بودیم و هم اینک این وضعیت کنترل شده و تنها مشکلاتی در حوزه شهرستان درگزین وجود دارد.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز گفت: به دنبال بازرسی وضعیت رعایت اصول بهداشتی در ۲ شهرستان رزن و درگزین مشخص شد که در برخی از مراکز فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده همچنین در اورژانس مایع ضدعفونی پیش بینی نشده و سرویس بهداشتی هم از وضعیت مناسبی برخوردار نبود.

سردار مهدی فرجی نبود موادضدعفونی، تهویه هوا و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی را از اشکالات کلینیک امید شهرستان رزن برشمرد و افزود: درمانگاه تامین اجتماعی و برخی از مراکز بهداشت شهری و روستایی رزن، دمق و قروه درگزین نیز وضعیت خوبی نداشتند.

وی ازدحام در کمیته امداد رزن، حضور پرتعداد افراد در داروخانه شبانه روزی و بانک ملی به واسطه فراخوان های داده شده نیز از دیگر موارد مورد توجه تیم های بازرسی ستاد کرونا بود.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان گفت: حضور پُر رنگ مردم در آرامستان برای تدفین اموات، شلوغی صنوف و برگزاری مراسم عروسی در جنت آباد با حضور حدود ۹۰۰ مهمان در شهرستان اسدآباد گزارش شد.

سردار فرجی افزود: در منطقه خزل نهاوند نیز شاهد رعایت نکردن اصول بهداشتی و پروتکل های تدوین شده در دفاتر پیشخوان، مطب ها و حوزه حمل و نقل عمومی بودیم.

 

سه شهرستان در استان مرکزی مشمول وضعیت زرد کرونا شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان خنداب، دلیجان و اراک در ستان مرکزی مشمول وضعیت زرد کرونا شده است و این مهم لزوم رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی را گوشزد می‌کند.

دکتر«محمد جمالیان» روز شنبه افزود: شهرستان‌های زرندیه، ساوه، تفرش، آشتیان، فراهان، کمیجان، شازند، خمین و محلات از توابع استان مرکزی نیز در رده‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رنگ آبی نشان گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و مناطق مشمول باید فعالیت شغلی را در گروه چهار تعطیل کنند هرچند قوانین وضعیت آبی و زرد شبیه هم است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: مناطق مشمول وضعیت نارنجی پرخطر محسوب می‌شوند و سطح شغلی سه و چهار در این مناطق باید تعطیل شود که استان مرکزی هیچ شهرستانی را با شرایط نارنجی ندارد.

دکتر جمالیان با بیان اینکه مناطق مشمول  وضعیت قرمز کرونا با خطر بالا باید همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک را تعطیل کنند، بیان کرد: اگر مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت لازم را نداشته باشند وضعیت شکننده شهرهای زرد به سرعت برهم خورده و خیز دوباره کرونا ممکن است وضعیت نارنجی و قرمز را بر این مناطق حاکم کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.