طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت در نوزدهم بهمن، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۴۶۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۴۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۳۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۲۶۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

 

»»»طبق آخرین اعلام قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا که مسؤولیت آن با وزارت کشور است، تردد پلاک‌های غیربومی در مناطق نارنجی مشمول ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

 

 

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

۱۹ بهمن و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خیز دوباره ویروس کرونا در برخی نقاط کشور و قرار گرفتن در وضعیت نارنجی و زرد نگرانی از افزایش شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از این ویروس را بالابرده و خبرها حکایت از آن دارد که موج دیگری در راه است.

با کاهش شیوع بیماری کووید ۱۹ چند روزی بود که همه چیز به روال قبل بازگشته بود اما مردم کمتر به دستورالعمل های بهداشتی توجه داشتند همین امر موجب شده هر روز بر تعداد افراد درگیر این بیماری اضافه شود که صحت این موضوع را می توان از شمار بستری ها و مبتلایان دریافت.

این شرایط مسوولان را بر آن داشته تا بار دیگر محدودیت های کرونایی را از سر بگیرند و از روز گذشته (شنبه) بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی، محدودیت شدید ترددی به استان های شمالی و منع ورود به آنها آغاز شده است و فقط افرادی که به ضرورت ناچار به تردد هستند با مجوز می توانند تردد کنند و  به سایرین اجازه تردد و ورود داده نمی شود.

همچنین بر اساس اعلام جانشین رئیس ستاد مقابله و مدیریت کرونا در گیلان محدودیت های ترددی دوباره با قوت در استان و مسیرهای جاده ای اجرا می شود و نظارت بر اماکن برای رعایت پروتکل های بهداشتی تشدید می شود.

محمود قاسم نژاد با بیان اینکه شهرستان های نارنجی گیلان از سه شهر به هفت شهر افزایش یافته است، افزود: این شرایط از آن جهت روی داده که رعایت فاصله گذاری های اجتماعی کمتر شده و ساده انگاری مردم در این زمینه بیشتر شده است.

وی یادآورشد: بر اساس آمار اعلامی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان گیلان از هفته های گذشته تا کنون ۱۵ درصد کاهش یافته است و با این وضعیت مردم  باید به شدت نگران شیوع این ویروس باشند و نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله کاهش ترددها در شهرها و اماکن شلوغ و استفاده از ماسک حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

خیز جدید کرونا به استان سمنان هم رسیده است به گونه ای که رنگ‌بندی ٢ شهرستان را به نارنجی و زرد تغییر داده است.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان در این رابطه گفته است: شهرستان گرمسار با تغییر وضعیت از رنگ آبی به نارنجی رسیده است که بر این اساس لازم است تا مردم این شهرستان با همراهی کارکنان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و نیز فرمانداری گرمسار نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند و این تغییر رنگ دو پله ای را جدی بگیرند.‌

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: وضعیت شهرستان مهدیشهر از آبی به زرد تغییر رنگ یافت و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان نشان‌ می دهد مردم درباره مسایل بهداشتی باید بیشتر دقت و از عادی‌سازی در کرونا پرهیز کنند، حساسیت های قبلی را همچنان مد نظر قرار دهند و شیوه‌نامه‌ها را بیش از پیش رعایت کنند. 

وی یادآور شد: در استان سمنان شهرستان گرمسار در وضعیت نارنجی و شهرستانهای سمنان ، مهدیشهر ، دامغان و شاهرود در وضعیت رنگ بندی زرد و سه شهرستان آرادان ، سرخه و میامی نیز در وضعیت رنگ بندی آبی قرار دارند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز ضمن ابراز نگرانی از عادی‌انگاری وضعیت شیوع کرونا و کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها تاکید کرده است که مردم باید بدانند که تا کشور از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت سبز نرسیده است، باید همچنان ماسک زده و فاصله گذاری اجتماعی و دیگر پروتکل های بهداشتی را با جدیت و وسواس رعایت کنند.

دکتر افشین دلشاد با بیان اینکه اکنون شرایط شیوع کرونا در استان در کنترل است، گفت: البته وضعیت بعضا نامناسب دیگر استانها برای ما نیز نگران کننده است و هر آن می تواند بر وضعیت شکننده ما تاثیر منفی بگذارد و ما را گرفتار رنگ های شیوع نارنجی و قرمز کند.  

وی افزود: این نگرانی به خصوص با توجه به نزدیکی ایام پایانی سال و افزایش حضور مردم در بازار، بانک ها، برگزاری جشن های عروسی و افزایش رفت و آمدها به دیگر مناطق کشور بیشتر می شود.

همچنین طی هفته‌های گذشته شمار مراجعه کنندگان سرپایی کرونایی به مراکز تعیین شده در استان زنجان افزایش یافته است که این یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این رابطه توضیح داد: هم اکنون اشغال تخت های کرونایی بیمارستان های استان به ۱۴۵ نفر رسیده، این در حالی است که در ۲ ماه گذشته این میزان اشغال به ۷۰۰ نفر در روز رسیده بود.

دکتر پرویز قزلباش با بیان اینکه طی هفته های گذشته افزایش شمار مراجعه کنندگان سرپایی در استان رخ داده است که در هفته دوم بهمن چهار هزارو ۳۹۳ مورد بود و این رقم در هفته سوم همین ماه به چهار هزارو ۶۸۵ مورد افزایش یافت و این مهم هشداری مبنی بر افزایش شیوع ویروس کرونا محسوب می شود.

وی اظهار داشت: روند بیماری در کل استان پایدار است و در مجموع باید گفت در هفته اول آذر امسال بیش از ۴۴ درصد موارد کرونایی مثبت بود که اکنون این مقدار به ۸.۳  رسیده و پیگیری ها نشان می دهد طی این مدت بیش از پنج برابر شده، یعنی اگر در مدت یاد شده ماه آذر ۲.۶ نفر پیگیری می شدند در زمان حاضر به بیش از ۹ نفر افزایش یافته است.

فاطمه کمیلی جانشین بسیج جامعه پزشکی سیستان و بلوچستان هم درباره وضعیت کرونایی این استان و شناسایی افراد مبتلا گفت: ۱۲ هزار و۷۲۳ تست تشخیص ویروس کرونا از زمان آغاز طرح «شهید سلیمانی» تاکنون در این استان انجام شده که یکهزار و ۲۸۶ تست مثبت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز با اشاره به قرار گرفتن این شهرستان در وضعیت زرد کرونا گفت: انتشار این ویروس در شهرستان دزفول شدت گرفته و اکنون حدود ۲۶ نفر در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند و همچنان آمار مبتلایان به کرونا و بستری بیماران در حال افزایش است.

علی قمیشی افزود: طبق بررسی و تحلیل‌های آماری درصد بالایی از دلایل انتشار بیماری و افزایش آمار مبتلایان در شهرستان دزفول مربوط به نشست‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است.

اکنون شهرستان های خرم آباد، دورود، الیگودرز، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، ازنا، کوهدشت، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا قرار دارند و بر اساس اظهارات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۶۴ هزار و۵۶۲ شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تا۱۷ بهمن ماه به این ویروس مبتلا شده‌اند.

مریم کوشکی افزود: تاکنون ۱۹۳ هزار و۶۴۱ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۹۳ هزار و ۱۵۳ مورد اعلام شده است و تاکنون یک هزار و ۳۲۶ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

بنا بر اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، آمار بیماران بدحال کرونایی این استان به شکل محسوسی کاهش یافته و از رکورد ۸۳ نفر به ۴۵ فرد بستری رسیده است.

هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و ۹ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، از روز گذشته وضعیت ۲ شهرستان مشگین‌شهر و اردبیل از آبی به زرد و وضعیت شهرستان پارس‌آباد از زرد به آبی تغییر یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های استان بستری و تحت مداوا قرار گرفته اند و اکنون ۲۱۹ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان های استان بهبود یافته و مرخص شدند.

پیمان نامدار افزود: با توجه به اینکه روند بستری بیماران کرونا در قزوین، به نسبت هفته های گذشته صعودی شده از مردم تقاضا می شود نسبت به رعایت دستورالعمل های  بهداشتی توجهات لازمه را داشته باشند و از حضور در مراکز پرجمعیت امتناع ورزند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه با افزوده شدن ۱۸ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۳۷۶ نفر رسیده است، گفت: هم‌اینک ۸۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن یک فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۷نفر رسیده است و از مردم تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

 

واکسیناسیون کرونا

بنابر اعلام مسوولان کمیته هماهنگی واکسیناسیون کرونا برای تزریق در فاز اول این واکسن در سطح استان البرز تشکیل شده و پس از تایید وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا برای تزریق در فاز اول به استان ها تحویل می شود.

مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی البرز در این رابطه اعلام کرد: بررسی تجهیزات و امکانات موجود و مورد نیاز در تامین زنجیره سرماه و نحوه توزیع در مراکز منتخب تزریق واکسن، آماده باش کامل اورژانس در مراکز تزریق واکسن، تهیه فهرست پزشکان ، پرستاران و کادر شاغل در «آی سی یو»  بیمارستان های استان برای تزریق واکسن کرونا در فاز نخست، جانمایی مراکز درمانی تزریق واکسن، هماهنگی ارائه واکسیناسیون به جمعیت اولویت دار  براساس سند کشوری واکسیناسیون ، استفاده از همه منابع موجود در دستگاه های مختلف برای اجرای بهینه واکسیناسیون کرونا، حفظ اعتماد و مشارکت عمومی در برنامه واکسیناسیون، هماهنگی برون بخشی بین دستگاه ها و نهاد های مختلف دولتی و حکومتی از برنامه های محوری این کمیته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم در خبری اعلام کرد: توزیع واکسن کرونا از اواخر هفته جاری با اولویت بندی در این استان آغاز می شود و با توزیع آن امیدواریم به سرعت ویروس از بین برود.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد افزود: خوشبختانه راه واکسن کرونا به استان کرمان باز شده است.

وی بیان داشت: در اوج پیک آبان و آذرماه امسال ۸۰۶ بیمار قطعی داشتیم که این آمار به ۱۱۰ مورد رسیده  و فوتی‌ها از ۱۹۸ به ۱۵ مورد رسیده و بیش از ۹۰ درصد کاهش بستری و فوتی را داشتیم که از برکات طرح شهید سلیمانی است.

رشیدی نژاد افزود: اما این نگرانی وجود دارد که حساسیت ها کم نشود و مساله را جدی گرفته تا ویروس کرونا همزمان با مراقبت ها و توزیع واکسن ریشه کن شود.

 

کرمانشاه یک روز دیگر بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در کرمانشاه ثبت نشده است و امروز مجموع جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس بدون تغییر باقی ماند.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه از بستری‌ شدن ۳۸ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۷ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ بیمار بستری و ۲۵ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

رنگ بندی جدید شهرستان های کرمانشاه اعلام شد

محمدی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت شهرستان پاوه هم اکنون در وضعیت نارنجی، شهرستان های جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی و روانسر هم اکنون در وضعیت زرد و شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۱۹ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۴۴ نفر رسیده است.

محمد طاهری روز یکشنبه افزود: همچنین با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۲ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۶ مورد بود که از این تعداد ۴۱ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۲۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۷، بهار ۵۸۹، تویسرکان ۶۴۴، رزن ۴۳۹، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۴ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۸۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۰ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۸۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان روز گذشته(شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان، گفت که براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

 

تعداد بیماران بستری کرونا در سبزوار سه برابر افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تعداد بیماران بستری کرونا در بیمارستان واسعی این دانشگاه سه برابر افزایش یافته است که با تداوم این وضعیت سبزوار وارد دوره اوج چهارم شیوع این ویروس می‌شود.

دکتر علیرضا مسلم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی شبانه روز گذشته آمار بیماران بستری مرکز آموزشی درمانی واسعی سبزوار سه برابر نسبت به یک هفته گذشته بیشتر شده و هم اینک بیش از ۶۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان بستری هستند.

وی اضافه کرد: در بین مراجعان سرپایی کرونا به اورژانس مرکز آموزشی - درمانی واسعی در ماه جاری موارد ابتلا به کرونا به صورت خانوادگی و گروه‌های سنی جوان‌تر مشاهده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ویژه گروه‌های سنی جوان در شکل‌گیری خیز جدید این بیماری موثر است.

مسلم افزود: اگر توجه شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری، شرکت نکردن در دورهمی‌های خانوادگی و اجتماعات کمتر شود در اواخر بهمن ماه وضعیت شیوع کرونا در سبزوار بحرانی می شود.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

.

وضعیت آبی کرونا در مهاباد بسیار شکننده و ناپایدار است

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: وضعیت آبی کرونا در این شهرستان بسیار ناپایدار و شکننده بوده و هر لحظه امکان تغییر شرایط به وضعیت خطرناک وجود دارد.

بهاءالدین حسینی روز یکشنبه اظهار داشت: عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به موضوع مهم رعایت پروتکل های بهداشتی منجر به بروز خیز چهارم همه گیری ویروس و بحرانی شدن اوضاع می شود.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی کرونا در مهاباد به هیچ وجه پایدار نیست و عادی انگاری همه‌گیری ویروس در شرایط فعلی می‌تواند شرایط را دوباره به حالت قرمز و اعمال محدودیت های اجتماعی تغییر دهد.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان مهاباد تاکنون ۶ هزار و ۵۹۰ مورد مبتلا به کووید ۱۹ در این شهرستان شناسایی شده است.

حسینی با بیان اینکه در این مدت ۳۲۲ مبتلای قطعی به کرونا نیز جان خود را از دست داده‌اند، گفت: هم اکنون ۱۳ نفر در بخش کرونای بیمارستان مهاباد بستری هستند که از این تعداد سه نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری هستند.

وی اضافه کرد: از مجموع بستری شدگان چهار مورد مثبت و ۹ مورد مشکوک به ابتلا هستند و یک نفر هم به دستگاه ونتیلاتور وصل است.

حسینی، نسبت به روند صعودی شمار مبتلایان در شهرهای همجوار و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مهاباد ابراز نگرانی کرد و گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی طی ۲ ماه آینده و خارج شدن از خیز چهارم فصل سرما بسیار حیاتی است. 

وی در پایان نسبت به کاهش استفاده از ماسک و عادی انگاری کرونا از سوی شهروندان ابراز نگرانی کرد گفت: سهل انگاری در استفاده از ماسک و عادی انگاری ویروس کرونا علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اقتصاد و پویایی شهرستان را هم با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند در کشور و آذربایجان‌غربی شایع شد و ۱۷ اسفندماه سال گذشته نخستین موارد مثبت کرونا در مهاباد تایید شد.

 

۱۸ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۱۸ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز یکشنبه اظهار داشت: هم‌اینک ۸۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۲۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شبانه روز گذشته با افزوده شدن یک فوتی کرونا شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۵۷نفر رسیده است.

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

 

۲۶ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان های قزوین بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های استان بستری و تحت مداوا قرار گرفته اند.

پیمان نامدار روز یک شنبه افزود: در حال حاضر ۲۱۹ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان های استان بهبود یافته و مرخص شدند.

نامدار اظهار داشت: خوشبختانه قزوین درمدت یاد شده ، فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا نداشت و ۲۴ تن از بیماران کرونایی به دلیل شرایط نامساعد از دستگاه های کمک تنفسی استفاده می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزین گفت : با توجه به اینکه روند بستری بیماران کرونا در قزوین، به نسبت هفته های گذشته صعودی شده از مردم تقاضا می شود نسبت به رعایت دستورالعمل های  بهداشتی توجهات لازمه را داشته باشند و از حضور در مراکز پرجمعیت امتناع ورزند. 

وی، طرح سردار سلیمانی را ایده ای مثمرالثمر دانست که بر اساس آن تست های زیادی انجام و بیماران جدیدی شناسایی شدند و تصریح کرد: با اجرای این طرح و اقدامات نیروهای جهادی، اقدامات قابل توجهی در بحث شناسای بیماران کرونایی صورت گرفته است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین : بر اساس آخرین گزارش ها در سطح این استان، گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال، بیشترین تست مثبت را داشتند و بیشترین فوتی‌های استان قزوین نیز مربوط به گروه سنی ۷۰ سال به بالا می باشد. 

وی با اشاره به اینکه، استان قزوین نیاز به تغییر نگرش در سبک زندگی دارد، تصریح کرد: تجمعات و دورهمی های خانوادگی بسیار زیاد شده است و همین عامل سبب شده تا حجم کاری کادر درمان افزایش یابد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، در صورت بازنگری در سبک زندگی، متاسفانه شاهد پیامدهای تلخی در سطح استان قزوین خواهیم بود.

 

مبتلایان ویروس کرونا در استان بوشهر ۵۰درصد افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در هفته دوم و سوم بهمن ماه موارد مبتلا به ویروس کرونا در این استان با افزایش حدود ۵۰ درصدی مواجه شده این درحالی است که در هفته‌های گذشته این روند کاهشی یا ثابت بوده است.

عبدالمحمد خواجه ئیان روز یکشنبه افزود: همه از آغاز موج چهارم پاندمی کرونا نگران هستند این درحالی است که شواهد نشان میدهد در ابتدای این موج قرار گرفته‌ایم و چنانچه این وضعیت کنترل نشود از این به بعد ممکن است افزایش موارد سرعت بالاتری پیدا کند و اوضاع کنترل شده نخواهد بود.

وی یادآورشد: با اعمال محدودیت‌های کرونایی روند کاهش بروز بیماری کووید ۱۹ از آبان ماه آغاز شد اما با عادی انگاری در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مسافرت‌ها و رعایت نکردن فاصله اجتماعی از ابتدای دی ماه به آهستگی روند افزایشی ابتلا و بستری در استان روبرو هستیم به گونه ای که امروز شهرستان‌های بوشهر و تنگستان از رنگ آبی به رنگ زرد تغییر وضعیت داده اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: با توجه به اینکه با افزایش موارد سرپایی و انتقال بیماری احتمال جهش یافتن ویروس بیشتر می‌شود ممکن است با ادامه زنجیره انتقال ویروس کرونا بازهم جهش‌های دیگری اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: افزایش ترددها، حضور مسافران در سواحل، هتل‌ها و پارک‌ها و برگزاری بسیاری از تجمع‌ها حکایت از کاهش میزان حساسیت در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به نحوی عادی انگاری دارد که همین امر باعث شده دوباره رنگ آبی شهرها به زرد و ادامه این روند احتمال بازگشت رنگ نارنجی و قرمز را به دنبال دارد.

خواجه ئیان گفت: با توجه به اینکه سوش جهش یافته ویروس کرونا در استان‌های مجاور شناسایی شده احتمال ورود یا وجود این سوش در استان بوشهر نیز دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: در زمان حاضر فرصت مداخله منطقی برای کاهش ارتفاع موج چهارم وجود دارد اما اگر این فرصت را از دست بدهیم آن وقت دیگر از بهداشت کاری ساخته نیست و فقط باید در بخش درمان برای کنترل و نجات بیماران مبتلا اقدام کرد.

خواجه ئیان با تاکید بر اینکه هرگونه عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا می‌تواند خطرناک باشد، گفت: درخواست کاهش محدودیتها و صدور مجوز فعالیت‌های حضوری از دانشگاه علوم پزشکی شدت گرفته این درحالی است که امروز در شرایطی نیستیم که مجوز برگزاری بسیاری از فعالیت‌ها ومراسم‌های حضوری داده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص توزیع اقلام ضروری مردم گفت: توزیع این اقلام کاری ارزنده است اما ازدحام ایجاد شده و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند خطرناک باشد و باید توزیع این اقلام با روش های جایگزین که متضمن رعایت پروتکلها باشد انجام پذیرد

خواجه ئیان یادآورشد: در سوش قبلی کارشناسان معتقد بودند اگر ۱۰ نفر در فضای بسته برای مدت دو ساعت با ماسک حضور داشته باشند و یک نفر آلوده در بین آنها باشد احتمال دارد ۲ تا ۳ نفرآلوده به ویروس کرونا شوند اما امروز و با ویروس جهش یافته این احتمال تعداد بیشتری در حدود ۴ تا ۵ نفر را در بر می گیرد و این خطرناک بودن ویروس را نشان می‌دهد.

 

بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۳۸۸ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندم حاد تنفسی در استان به ۳۸۸ نفر رسیده که نشان دهنده افزایش قابل توجه نسبت به هفته های گذشته است

دکتر جواد آقازاده روز یکشنبه افزود: از این تعداد ۲۱۶ نفر مشکوک و ۱۶۸ نفر مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ هستند.

وی با اشاره به ابتلای ۸۵ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته به کرونا در آذربایجان غربی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد این تعداد در مراکز درمانی استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳۵ نفر از بستری شدگان در بخش های مراقبت های ویژه بوده و ۲۵ نفر نیز تحت ونتیلاتور قرار دارند.

آقازاده از فوت ۲ نفر شامل یک نفر در ارومیه و یک نفر در بوکان  طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در استان خبر داد و اظهار کرد: با افزایش این تعداد، کل فوت شدگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان به سه هزار و ۵۳۵ نفر رسیده است.

تاکنون حدود ۱۰۷ هزار نفر در آذربایجان غربی به بیماری کرونا مبتلا شده که حدود هفت درصد کل مبتلایان در کشور است.

 

رییس بسیج پزشکی: ۷۰۰ هزار کرونایی از جمعیت کشور جدا می‌شوند

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: اوایل اسفندماه امسال بیماریابی هدف دار و هوشمند در کشور اجرا می‌شود که از این راه ۷۰۰ هزار نفر بیمار کووید ۱۹ ظرف ۲ هفته از جمعیت کشور جدا می‌شوند و عیدی سالم خواهیم داشت.

شاهین محمدصادقی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در استانداری کرمان افزود: کنترل مبتلایان راحت تر از تحت فشار گذاشتن ۸۰ میلیون انسان در قالب تعطیلی بخش‌های مختلف ایران است.

وی اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی ارزان و کم هزینه است که بیش از ۲۰۰ هزار بسیجی سینه به سینه کادر درمان در مقابله با کرونا در قالب این طرح ایستادند.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: اگر سپاه و دولت قادر به حمایت از مردم نباشند مردم چه برداشتی در مورد نظام خواهند داشت لذا شاهد کاهش قدرت ملی خواهیم بود.

وی عنوان کرد: کرونا یک پدیده ای است که رتبه ما را در دل مردم و جایکاه بین المللی مشخص می‌کند و در این زمینه عملکرد صحیح مسئولان مبین قدرت ما است.

وی ادامه‌داد: اواخر آذرماه امسال حدود ۵۰۰ نفر از هموطنان را روزانه به علت کرونا از دست می‌دادیم و هرروز تعداد مرگ و میر افزایش و بخش های بیمارستانی در حال تکمیل شدن بود.

محمدصادقی افزود: کرونا پدیده‌ای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و برخی کشورها بخشی قابل توجه از بودجه را خرج بیماری کرونا کردند.

وی با بیان اینکه ۸۵۰ میلیون دلار تجهیزات کرونا در کشور خریداری شد گفت: این ویروس پدیده ای وحشتناک محسوب می شود که باید در مقابل آن به صورت صحیح برخورد کنیم.

وی با اشاره به پیش بینی های سازمان‌های جهانی در مورد کرونا در ایران بیان‌ داشت: برعکس پیش‌بینی‌ها با همبستگی ناشی از طرح شهید سلیمانی شاهد کاهش آمار کرونا شدید در کشور بودیم که این آمار نشان می دهد مسئولان در اداره کشور و مردم موفق عمل کرده اند.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: مجموعه تصمیمات نظام، کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مرکز آن طرح شهید سلیمانی موجب عملکرد موفق در مقابله با کرونا شد و این در حالی بود که تحریم ها و محدودیت هایی برای ما ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: طرح حاج قاسم بیش از گذشته تبیین شود زیرا همبستگی ایجاد کرد و هیچ مدیری از آن خارج نشد و مردم نیز همراهی کردند که در نهایت یک تهدید عمومی به یک فرصت برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.

محمدصادقی افزود: شدت بیماری به حدی بود که توان مقابله با آن را نداشتیم لذا بسیج و از تمامی اقشار برای کمک به کادر درمان به این حوزه آمدند و در نهایت وظیفه به خوبی انجام شد.

وی عنوان کرد: آمارها ‌در ابتدا به کرونا نشان می‌داد که ۳۰ درصد بیماران از بیمارستان‌ها و محیط اطراف آن آلوده شده‌اند که همه تدابیر در طرح شهید سلیمانی لحاظ و سطح تماس افراد آلوده با جامعه به حداقل رسید.

 

برای واکسیناسیون کرونا از کسی تعهد نمی‌گیریم/ واکسن کرونا اجباری نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای انجام واکسیناسیون کووید ۱۹ هیچ اجباری وجود ندارد و ما از کسی تعهدی نمی‌گیریم و هرکسی که بخواهد می‌تواند داوطلبانه واکسینه شود و اجباری در کار نیست.

علی رضا رییسی روز یکشنبه درباره برخی موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اجباری بودن واکسیناسیون یا اخذ تعهد برای تزریق واکسن کرونا افزود: واکسیناسیون کووید ۱۹ کاملا رایگان بوده و از طریق شبکه بهداشت و درمان انجام خواهد شد. گروه هدف برای انجام واکسیناسیون در شبکه بهداشت مشخص بوده و بر اساس سند ملی واکسیناسیون عمل خواهد شد.

وی بیان کرد: تا پایان سال ۹۹، گروه آسیب پذیر فاز یک که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند برای کرونا واکسینه می‌شوند.

واردات واکسن کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره واردات واکسن کووید ۱۹ گفت: پنجشنبه هفته گذشته اولین محموله واکسن کرونا از روسیه وارد کشورمان شد و برنامه ریزی شده که بر اساس اولویت ها، واکسیناسیون انجام شود.

وی افزود: اولویت بندی واکسیناسیون طبق سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و در فاز اول، کادر بهداشت و درمان و گروهی از سالمندان، معلولان و جانبازان که در مراکز نگهداری می‌شوند واکسینه خواهند شد.

اولین گروهی که واکسینه می‌شوند

رییسی اظهار کرد: اولین گروهی که واکسینه می‌شوند، پرسنل بخش کرونا و پرسنل آی سی یوهایی هستند که مستقیم با افراد مبتلا به کووید ۱۹ سروکار دارند و بعد از آن به سراغ مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و جانبازان می‌رویم.

واکسن از منبع دیگری نیز به دستمان خواهد رسید

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: خبر خوش دیگر اینکه واکسن از منبع دیگری نیز به دستمان خواهد رسید و تا پایان  سال ۹۹، گروه آسیب پذیر فاز یک که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، واکسینه می شوند.

میزان واردات واکسن کرونا

وی درباره میزان واردات واکسن کووید ۱۹ گفت: تاکنون ۲۰ هزار دوز واکسن کووید ۱۹ وارد شده و هفته آینده نیز ۱۰۰ هزار دوز دیگر وارد خواهد شد و به همین ترتیب محموله‌های بعدی نیز وارد خواهند شد.

 

برخی مسافران با تست کرونای جعلی وارد کشور شدند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود برخی مسافران با تست کرونای جعلی به کشور، گفت: وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید برای چند کشوری که گواهی تست کرونای آنها معتبر نبوده است، تصمیم بگیرند.

«محمد اسلامی» امروز (یکشنبه) ‌پس از افتتاح ۱۰۵ پروژه راه آهن در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ۲۵ درصد مسافرانی که وارد کشور می‌شوند کرونا مثبت هستند، افزود: به‌طور قطع بدون دارا بودن تست کرونای منفی بلیت به مسافر فروخته نمی‌شود. 

وی ادامه‌داد: در برخی پروازها مسافرانی که از خارج کشور می‌آمدند گواهی‌ تست با خود داشتند، اما وزارت بهداشت متوجه شد که برخی از این گواهی‌های تست جعلی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از چند مسافر به صورت تصادفی تست می‌گیرند که از بین آن مسافران ۲۵ درصد کرونا مثبت بوده‌اند و این گونه بود که موضوع ۲۵ درصد مطرح شد، وگر نه طرح مطلب «کرونا مثبت بودن ۲۵ درصد همه مسافران خارجی که به ایران می آیند» درست نبود.

وی تاکید کرد: تست کرونای منفی از سوی بهداشت مرزی در فرودگاه‌ها و پایانه‌ها انجام می شود، از وزارت بهداشت خواسته‌ایم شبکه صلاحیت و تایید گواهی های تست کشورهای دیگر را با وزارت بهداشت کشور ما هماهنگ کنند که وقتی روی سیستم بلیت صادر می‌شود، اگر تست کرونای مسافر اعتبار داشته باشد مسافر پذیرفته شود و اگر اعتبار ندارد، مسافر پذیرفته نشود.

اسلامی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که وزارت بهداشت این کار را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از فرودگاه‌های بین المللی کشور و فرودگاه امام خمینی (ره) نیز خواسته شده سخت‌گیری‌های حداکثری در این حوزه انجام دهند و از سوار شدن مسافری که در مبدا گواهی تست کرونا ندارد، جلوگیری کنند و اگر این مسافر وارد کشور شد بهداشت مرزی سریع بررسی کند و تشخیص دهد.

وی درباره امکان قرنطینه مسافران خارجی در هتل شهر فرودگاهی اظهار داشت: در فرودگاه جای قرنطینه برای مسافران خارجی نداریم، روزانه ۲ تا سه هزار نفر مسافر از طریق فرودگاه امام(ره) وارد کشور می‌شوند و یک هتل پاسخگوی این میزان مسافر برای قرنطینه نیست.

اسلامی ادامه‌داد: اگر وزارت بهداشت تشخیص دهد که باید مسافر قرنطینه شود، خودشان باید در محل پیش بینی شده این کار را انجام دهند و این کار به دستور قرارگاه و ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وی درباره الزام رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی پروازها نیز گفت: این موضوع از سوی سازمان هواپیمایی کشوری رعایت می‌شود و پروتکل حاکم است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اتفاق اخیری که در پرواز ماهان رخ داد و حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پرواز رعایت نشده بود، به دلیل آن بود که ابتدا مسافران باید با هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ جابه جا می‌شدند که این هواپیما دچار نقص فنی می‌شود و مسافران این پرواز که بلیت گرفته بودند، باید با هواپیمای دیگری جابه‌جا می‌شدند؛ همین امر موجب شد تعداد بیشتری مسافر نسبت به ظرفیت ۶۰ درصد در آن پرواز باشند و چاره‌ای نبود.

بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی، مسافران در هنگام بازگشت به کشور باید برگه گواهی سلامت یا همان تست منفی PCR را برای ورود به ایران در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.