بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند، اما تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۴۱۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۸ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۹۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۷۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۳۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

لاری افزود: نمودار موارد روزانه بستری کرونا در برخی استان های کشور صعودی شده و علت عمده آن سهل انگاری و عادی انگاری برخی شهروندان است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیشترین موارد بروز بستری کرونا در هفته گذشته در استانهای مازندران، گیلان و سمنان بوده و بیشترین موارد مرگ و میر کرونا در هفته گذشته در استانهای مازندران، گیلان و گلستان بوده است.

وی افزود: به علت ساده انگاری برخی شهروندان تعداد شهرهای نارنجی در هفته گذشته از ۱۸ شهر به ۳۶ شهر و تعداد شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش پیدا کرد که بسیار نگران کننده است.

لاری ادامه داد: بیماری کووید۱۹ اکنون بخشی از زندگی بشر است و لازم است همه ما شیوه همزیستی با این بیماری و مراقبت از خود را یاد بگیریم و رعایت کنیم امیدوارم با عزم ملی و حسن مسئولیت پذیری همه مردم در عمل به توصیه های بهداشتی طوری رفتار کنیم که شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته در کشور و  بروز خیز چهارم کرونا در کشور نباشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۱۸ بهمن و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

مسوولان وزارت بهداشت در استان ها می گویند در روزهای گذشته مراجعات سرپایی با علائم کرونا افزایش یافته و نسبت به بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی در مورد موج چهارم کرونا در کشور پیش از آغاز واکسیناسیون هشدار می دهند.

اگرچه محدودیت‌های کرونایی در سطح کشور ایجاد شده اما در صورتی که نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی رعایت نشود و دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی همچنان وجود داشته باشد این ویروس همچنان از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل می‌شود.

افزایش تعداد شهرهای نارنجی و کاهش تعداد شهرهای آبی در هفته جاری نشان از شکننده بودن شرایط کرونایی در کشور است و نباید با اقدام های سهل انگارانه این بیماری را به یک فاجعه تبدیل کرد .

با توجه به سیر افزایشی بیماران سرپایی و افزایش نگران کننده تعداد مراجعات با علائم کرونا در برخی مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده بیماران بستری نیز روند افزایشی داشته باشند.

به گفته برخی مسوولان بهداشتی شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم و علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به تازگی گفته است که  روند کرونا به تدریج در برخی شهرها رو به افزایش است، حداقل در سه استان تهران، یزد و هرمزگان این روند افزایشی مشهود است و افزایش تعداد شهرهای نارنجی در کشور نگران کننده است.

محسن فرهادی افزود: بر اساس آخرین گزارش مطرح شده در ستاد ملی کرونا در هفته گذشته در مجموع در کل کشور هنوز سیر بیماری صعودی نیست اما در تعدادی از شهرها و استان ها از جمله در تهران، یزد و هرمزگان به وضوح روند تدریجی رشد موارد ابتلا و بستری بیماران دیده می شود و به نظر می رسد این روند افزایشی به علت کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان های دیگر نیز آشکار شود، هنوز رشد بیماری خیلی سریع نیست ولی تغییر روند نزولی به صعودی نگران کننده است.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت ، افزایش تعداد شهرهای نارنجی کشور  زنگ خطر بزرگی است که در جامعه به صدا درآمده است و اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند با وضعیت نگران کننده ای در روزهای آینده مواجه می شویم.

 

نگرانی از نشانه‌های احتمالی خیز مجدد کرونا در قم

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم از نزولی نشدن آمار بیماران کرونایی استان به‌عنوان یکی از نشانه‌های احتمالی خیز مجدد کرونا در قم نام برده شد.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: قم در روزهای اخیر از نظر تعداد افراد مبتلا نزولی نبوده و این مساله می‌تواند نگران‌کننده باشد.

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز نیز از تشدید شیوع ویروس کرونا در روزهای آینده در این شهرستان خبر داد و گفت: شهروندان از هرگونه تجمعات و مهمانی‌ها خودداری و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

انور بهرامی با اشاره به اینکه ۲۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سقز بستری هستند، افزود: کرونا در حال شکل گیری است لذا اعمال محدودیت‌ها و ضرورت آگاهی دادن به مردم در مورد خطرناک بودن پیک بعدی این ویروس ضروری است.

در همین حال حبیب‌الله خجسته ‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز اعلام کرد که تغییر وضعیت رنگ بندی شهرستان گرمسار از آبی به نارنجی و همچنین تغییر رنگ کرونایی شهرستان مهدیشهر از آبی به زرد و افزایش آمار شناسایی و بستری شده کرونا به معنای نواخته شدن زنگ خطر کرونایی در استان سمنان است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان آبادان هم  دورهمی خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ دراین شهرستان دانست و گفت:در یک جشن تولد ۱۸ نفره در آبادان ۱۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند.

نجمه سیدآقامیری اظهار داشت: پس از کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چند هفته گذشته متاسفانه شاهد بی‌خیالی و رها شدگی در مردم هستیم  به طوری که برگزاری تجمعات بدون مجوز، استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌ها باعث افزایش تعداد مبتلایان شده است.

فرماندار گناوه نیز با اشاره به اینکه  این شهرستان در روزهای آخر هفته و پایان سال مقصد مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد تاکید کرد که لازم است جهت جلوگیری از شیوع و پیک جدید بیماری کووید ۱۹ محدودیت در ورودی‌های استان بوشهر در پایان هفته اعمال شود.

غلامرضا مهرجو افزود: این شهرستان در آذر امسال با اجرای طرح جامع مدیریت محدودیت‌های کرونایی ،  وضعیت خیلی مناسبی داشت اما باتوجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی استان بوشهر و ورود مسافر به این شهرستان از جمله در بازار و ساحل ، نگران‌هایی دربرداشته است که مجدد ویروس کرونا در شهرستان  افزایش یابد.

مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس گفت: از امروز شنبه هیجدم بهمن ماه رفت و آمد گردشگران و مسافران به جزیره های استان بدون تست کرونا ممنوع است.

محمد احمدی زاده با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: هم اکنون تیمی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای گرفتن تست کرونا در محل اسکله بندر شهید حقانی بندرعباس مستقر شده است.

وی بیان داشت: در مجموع ۶ مرکز در شهر بندرعباس و یک مرکز در بندرشهید حقانی برای انجام تست (PCR )و  (RAPID )از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مشخص شده است.

استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به افزایش آمار بیماران سرپایی و میزان پروتکل‌شکنی‌ها گفت :  در صورت تداوم عادی‌انگاری‌ها، آمار ابتلا و مرگ و میر استان در اسفند ماه افزایش خواهد یافت.

حمید ملانوری اظهار داشت: مردم اگر عید خوبی را انتظار دارند باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

روزهای آینده واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز می‌شود

معاون اول رییس جمهوری روز شنبه در مراسم افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور خبر داد و اظهار داشت: در روزهای آینده با رسیدن محموله واکسن‌های خریداری شده کار واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز خواهد شد.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت : هیچ فردی در نقاط مختلف کشور نباید در رابطه با تزریق واکسن کرونا احساس تبعیض کند.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون مکلف شده است که سازوکارهای لازم و دستورالعملی شفاف برای تزریق واکسن کرونا در کشور تهیه و تنظیم کند.

 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴۱ هزار نفر مرتبط با کرونا را شناسایی کرد

مسوول تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی این دانشگاه در بحث رهگیری افرادی که در تماس نزدیک با موارد مشکوک یا مثبت کرونا بودند تاکنون ۴۰ هزار و ۸۸۰ نفر را شناسایی و رهگیری کرده است.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: برای چهار هزار و ۸۱۲ نفر هم کار مراقبت در منزل توسط مراقبان سلامت انجام شده است و روزانه هزار و ۸۰۰ نفر توسط مراقبان سلامت که عضو تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی این دانشگاه هستند رهگیری می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۹۳ خانه بهداشت در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است و هر خانه حداقل یک تیم رهگیری دارد و روزانه هزار و ۸۰۰ نفر توسط اعضای این خانه‌ها که عضو تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی این دانشگاه هستند رهگیری می‌شوند.

مسوول تیم مراقبتی طرح شهید سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی‌ها نشان داده که حساسیت مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک کاهش یافته است و در کنار آن افزایش ۲ برابری میزان مراجعات مردمی به مراکز منتخب کرونا و همچنین افزایش سه برابری میزان تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۱ را شاهد هستیم.

صادقی با بیان این که اگر همکاری مردم کمرنگ شود رسیدن به موج چهارم دور از دسترس نیست افزود: موج چهارم اگر از راه برسد به مراتب سخت‌تر از موج‌های اول تا سوم خواهد بود زیرا در فصل زمستان قرار داریم و همزمانی بیماری کرونا با بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی بر سختی کار بیش از پیش می‌افزاید.

۸۰ درصد از جمعیت 6 میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

خدمات بهداشتی، درمانی، علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر کلانشهر مشهد به ۱۳ شهرستان دیگر خراسان رضوی ارائه می‌شود.

بر اساس اعلام رسمی تاکنون یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۴۱۲ تن رسیده است.

 

روند بستری بیماران کرونا در استان قزوین صعودی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از شیب صعودی ابتلا به ویروس کرونا در سطح این استان خبر داد و گفت: تعداد مراجعان به مراکز درمانی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

پیمان نامدار روز شنبه در ستاد مقابله با کرونا استان که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، افزود: تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه شهید پاکروان تا چند روز قبل ۱۵ نفر در روز بود که امروز این عدد به ۵۷ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت : هم اکنون سه شهرستان قزوین، بویبن زهرا و تاکستان در شرایط زرد قرار دارند و مابقی شهرستانها در وضعیت آبی است.

نامدار، با ابراز نگرانی از بی توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در مراکز پرجمعیت اظهار داشت: متأسفانه سهل انگاری و بی توجهی به خطر ابتلاء به ویروس کرونا در استان قزوین موجب شده شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت : در حال حاضر تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی عامل اصلی ابتلا به کرونا محسوب می‌شوند به‌طوری‌که ۵۰ درصد از مبتلایان کرونا در سطح این استان در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه بدون شک بی توجهی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری مراسمات عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، افزود:در حال حاضر میزان پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در قزوین از ۲۲ نفر به ۴۰ نفر رسیده است .

به گفته نامدار  در حال حاضر ۴۴ درصد  بیماران در بیمارستانهای دانشگاهی و ۱۱ درصد در بیمارستانهای تامین اجتماعی و یک درصد نیزدر بیمارستان بخش خصوصی بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر ۲۳۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته نیز سه نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد فوتی‌های کرونا در هفته گذشته کمتر بود ولی متاسفانه بستری‌ها در حال افزایش ‌هستند که ادامه این روند نگران کننده خواهد بود.

نامدار بابیان اینکه طرح شهید سلیمانی باعث شد تست‌های زیادی انجام و بیماران زیادی شناسایی شدند، گفت : با اجرای این طرح مشخص شد که گروه سنی ۳۰ تا ۴۹‌ سال بیشترین تست مثبت را داشتند و  ۲۱ درصد افراد نیز بالای ۶۹ بودند که بیشترین میزان فوتی را نیز داشتند.

وی تاکید کرد :  استان قزوین نیاز به تغییر نگرش در سبک زندگی دارد، چرا که در حال حاضر ۷۹ درصد فوتی های کرونا افراد بالای ۶۰ سال و ۷۱ درصد نیز بیماری زمینه ای داشتند و خانم‌های خانه دار و بازنشسته ها نیز همچنان بیشترین آمار ابتلا را دارند.

نامدار ، با بیان اینکه ویروس کرونا در کشور بین کودکان هشت تا ۱۴ سال به دلیل جهش بیماری در حال افزایش است ، یادآور شد : این موضوع در استان قزوین تفاوتی نداشته است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا این استان باید مراسم عروسی در مناطق آبی با ظرفیت حداکثر ۱۰۰ نفر برگزار می شد که متاسفانه این دستورالعمل رعایت نشد و حضور در مکان های شلوغ به ویژه عروسی ها و عزاداری ها همچنان علت اصلی انتقال بیماری است.

 

ورود گلستان به موج چهارم شیوع کرونا دور از انتظار نیست

استاندار گلستان با اشاره به وارد شدن دوباره بندرگز و کردکوی به جمع شهرهای دارای وضعیت نارنجی شیوع کرونا گفت که ورود استان به موج چهارم همه‌گیری این ویروس تا یک ماه آینده دور از انتظار نیست.

هادی حق‌شناس روز شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: در حال حاضر علاوه این ۲ شهر، گرگان، بندرترکمن، آق قلا، علی آبادکتول، آزادشهر، مینودشت و گنبدکاووس در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند که غفلت در رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند موجب افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان بیماری کووید ۱۹ استان شود.

بر اساس اعلام استاندار گلستان، گمیشان، رامیان، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

وی به محدودیت‌ تردد خودرویی در گلستان اشاره کرد و گفت: دستورالعمل این محدودیت‌ها بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۳۸۶ بیمار کرونایی در استان بستری هستند که حال ۲۲ نفر از این بیماران وخیم است.

به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته سه گلستانی به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

 

۱۸۶هزار نفر در کهگیلویه و بویراحمد در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۸۶ هزار و ۸۶۱ نفر در استان جزو هشت گروه اولویت دار برای دریافت واکسن کرونا هستند.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تامین واکسن کرونا و بر اساس اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون کشور، تزریقات شروع می‌شود و ابتدا افرادی که در بخش‌ های مراقبت ویژه کار می‌کنند و ارتباط مستقیم با بیمار دارند در اولویت تزریق خواهند بود.

محمد مهدی بانشی روز شنبه اظهار داشت: از دو هفته پیش بینی سرنگ و پد الکلی برای هشت اولویت نخست برای انجام واکسیناسیون کرونا در استان انجام شده و چنانچه واکسن تامین شود هم اینک ۳۸۰ هزار عدد سرنگ و پد الکلی خریداری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت کرونا در استان، تصریح کرد: هفته گذشته میزان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ۱۱ درصد افزایش یافت که نسبت به ۴ هفته قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

بانشی تاکید کرد: در زمینه انجام تست های کرونا در آذرماه میانگین هفتگی تست ها در استان ۲هزار و ۵۰۰ مورد ، دی ماه ۲هزار و ۸۰۰ و هفته اول بهمن ماه سه هزار و  ۲۳۶ و در هفته قبل چهر هزارو ۴۱۰ مورد تست کرونا انجام شده است.

وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که تنها در یک هفته اخیر تعداد تست های انجام شده ۳۶ درصد افزایش یافته که نسبت به آخر دی ماه ۵۷ درصد بیشتر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: افزایش ۱۱درصدی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته نشان می دهد که خیز کوتاه کرونا در استان در حال شروع شدن است.

تاکنون ۲۶ هزار و ۸۳۶ نفر در استان به کرونا مبتلا شده اند و کل آمار مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و مراکز دانشگاهی استان حدود ۱۸۰ هزار نفر بوده است.

کل افراد بستری شده در بیمارستان های استان ۱۱ هزار و ۴۷۲ نفر بوده است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۵۶ ترخیص شده اند.

۲۳ هزار و ۶۱۷ نفر از بیماران کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند.

تعداد فوتی های با تست مثبت پی سی آر ۴۱۰ نفر و تست سی تی اسکن مثبت ۲۱ در استان نفر بوده است.

۸۸ درصد فوتی های ناشی از کرونا در استان دارای بیماری زمینه ای و ۱۲ درصد از آن ها فاقد بیماری زمینه ای بوده اند و میانگین سنی فوت شدگان ۶۸ سال است.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۱ نفر رسید.

محمد طاهری روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی چهار بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۵ مورد بود که از این تعداد ۴۰ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۳۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۶، بهار ۵۸۷، تویسرکان ۶۴۴، رزن ۴۳۶، درگزین ۱۹۵، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۲ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۸۴ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۰ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۷۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا استان، گفت که براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

 

۲۱ بیمار کرونایی در بیمارستان های قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به هجدهم بهمن ماه ۲۱ تَن با علائم قطعی کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

به گزارش عصر شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت و گویی افزود: ۱۵ بیمار کرونایی هم بستری شدند.

وی اضافه کرد: از میان افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز هیچ مورد فوتی نداشتیم.

وی شمار بیماران کرونایی که در بیمارستان های قم بستری هستند را ۹۹ تَن ذکر کرد و گفت: وضعیت هشت بیمار وخیم می باشد.

همزمان با کاهش قابل توجه شمار مبتلایان به کرونا در قم، وضعیت کرونایی این استان از روز بیستم دی ‌ماه به حالت آبی درآمد.

 

قاضی‌زاده هاشمی: تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده و رعایت پروتکل‌ها نیز به ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: امروز گزارش‌هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، بیشتر در مورد استان تهران بود. البته در گزارشات استان تهران چند نکته نگران‌کننده مطرح شد. بخشی از نگرانی‌ها مربوط به مسافران خارجی است که وارد کشور می‌شوند، متأسفانه ۲۵ درصد تست‌هایشان مثبت است و  قرنطینه را هم رعایت نمی‌کنند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در نشست امروز این موضوع مورد بحث قرار گرفت که چه اقدامی انجام دهیم تا هم‌وطنانی که به خارج از کشور رفتند و می‌خواهند برگردند، ‌موارد را رعایت کنند. گفته شد ۹۰ درصد این افراد قرنطینه را رعایت نمی‌کنند که این موضوع با توجه به بحث ویروس انگلیسی و آفریقایی و جهش‌های موتاسیون جای نگرانی دارد.

وی با اشاره به خیزش جدی کرونا در کشور تصریح کرد: با عادی رفتار کردن مردم و رعایت نکردن پروتکل‌ها باز دچار ویروس جدید خواهیم شد که رشد سرایت آن فوق‌العاده سریع است و اگر میانگین همه‌گیری ویروس قبلی دو هفته است، انتشار این ویروس کمتر از سه چهار روز اتفاق می‌افتد. این موضوع خیلی باعث نگرانی است و قرار شد اقدامات جدی در این حوزه اتفاق بیفتد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه طبق گزارش‌های داده‌شده تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده است، گفت:  گزارش‌ها نشان‌دهنده این است که رعایت پروتکل‌ها به ۷۵ درصد کاهش پیداکرده است و این نشان می‌دهد که کم‌کم دچار مشکل جدید می‌شویم.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مطالعات هواشناسی داخلی و خارجی نشان می‌دهد که یک ماه آینده دچار سرما خواهیم بود. طبیعتاً چون مصرف گاز خانگی بالا می‌رود میزان مصرف مازوت و امثال این‌ها در نیروگاه‌ها زیاد می‌شود و این باعث آلودگی بیشتر هوا می‌شود و در نتیجه مشکل را بیشتر می‌کند. اگر میزان بارندگی به سیلاب بکشد باز میزان مناطقی که به‌طور معمول در آن‌ها سیل اتفاق می‌افتد دچار مشکلات جدی‌تری خواهند شد و باید مراقبت بیشتری کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: باید با توجه به سردی هوا و افزایش آلودگی و همچنین بارندگی و وقوع سیل، برای این مناطق پیش‌بینی‌های لازم انجام شود و چون خدماتی که در این مناطق تحت عنوان «طرح شهید سلیمانی» و امثالهم انجام می‌شود، دچار مشکل خواهد شد و در جلسه امروز قرار شد بر این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

وی در مورد انجام تدریجی واکسیناسیون در کشور گفت: این ۱۶ میلیون دوز واکسن از جاهای مختلفی همچون آسترازنکا، هند، روسیه، کوبا و چین وارد کشور شده است و در فاز اول به کادر درمانی که در آی سی یوهای کرونایی هستند، تزریق خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.