امروز 21 بهمن 1399، طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۶۲۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۶۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۹۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۳۹۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۵۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۲۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

لاری گفت: هموطنان عزیز از امروز عملیات واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد. در روزهای آغازین این برنامه واکسن به هزاران نفر از مدافعان سلامت تزریق می شود و به تدریج به سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای تزریق می شود.

وی افزود: شروع واکسیناسیون کرونا در کشور به منزله خروج از اپیدمی نیست و واکسن به تنهایی این همه گیری را پایان نمی دهد پایبندی به اصول سه گانه بهداشتی شامل حفظ فاصله فیزیکی ۱.۵ تا دومتری از دیگران، شست و شوی مداوم دستها، استفاده از ماسک و نیز پرهیز از حضور درتجمعات همچنان مهمترین اصول پیشگیری از بیماری کووید۱۹ است امیدواریم با تداوم همکاری مردم در عمل به توصیه های بهداشتی شاهد توقف شیوع و بهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۱ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

همزمان در سراسر کشور، نخستین فاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از امروز سه شنبه،‌ ۲۱ بهمن‌ماه با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی با اولویت کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا در تعدادی از استان‌ها آغاز شد.

آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا با دستور رییس جمهوری 

 واکسیناسیون کرونا در ایران با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی امروز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در مراسمی با فرمان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد. واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه ۱۶ بهمن ماه وارد کشور شد و امروز واکسیناسیون آن در ایران طی مراسمی در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بطور رسمی آغاز شد.

پارسا نمکی فرزند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین نفری بود که نخستین واکسن کرونا در ایران به او تزریق شد. 

واکسن کرونا اسپوتنیک پس از پارسا نمکی به دکتر فتاح قاضی متخصص بیهوشی در بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) به عنوان نفر دوم، سارا گودرزی پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) به عنوان نفر سوم و علی آسترکی کمک بهیار بخش آی سی یو این  بیمارستان تزریق شد. سید جمیل پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) نیز نفر بعدی بود.

وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در این مراسم گفت: طبق قولی که دادیم با توجه به هجمه ها، واکسیناسیون را با خانواده خود شروع می کنیم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ تر از خون بچه های دیگر نیست.

وی گفت:  امروز به طور همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخشهای مراقبت ویژه ۶۲۵ بیمارستان شروع می شود.

نمکی ادامه داد: واکسیناسیون بعد از کارکنان بخش های مراقبت ویژه به تدریج برای سایر گروههای آسیب پذیر، افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای و سپس گروههای هدف دیگر گسترش می یابد تا به پوشش بالای ۷۰ درصد در کشور برسیم.

در همین حال رییس جمهوری امروز سه شنبه با تاکید بر این که واکسیناسیون یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم بود گفت: جان و سلامت مردم برای ما مهم ترین مسئله است و همه مسوولان آماده اند هر جا احساس دغدغه و خطری می‌شود پیشگام شوند.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین افتتاح پروژه‌های وزارت نیرو گفت:  امروز افتتاح آغاز واکسیناسیون را داشتیم و این یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم بود.

رییس جمهوری با قدردانی از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بابت کار بسیار خوبی که انجام داد و این واکسیناسیون را از فرزند دانشجوی جوان خود آغاز کرد، تصریح کرد: وزیر بهداشت، واکسیناسیون را از فرزند خود آغاز کرد تا مردم بدانند اگر اقدامی در زمینه مقابله با  کووید-۱۹ می‌شود همه بر مبنای برنامه های تخصصی و علمی و حساب شده است.

وی ادامه داد: جان و سلامت مردم برای ما مهم ترین مسئله است و همه مسوولان آماده اند هر جا احساس دغدغه و خطری می‌شود پیشگام شوند و در جلو باشند تا همه بدانند برنامه های بی حساب و بی مطالعه برای مردم مدنظر قرار نگرفته است.

در این شرایط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز گفت: علاوه بر واکسن «اسپوتنیک وی» از شرکت گامالیای روسیه، چهار واکسن معتبر دیگر شامل واکسن آسترازنکا از سوئد، واکسن سینوفارم چین و دو واکسن دیگر در قالب کواکس و قراردادهای دیگر در راه است.

 سعید نمکی در مراسم آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: واکسن کرونا به شرطی از منابع خارجی وارد می شود که فاز ۳ انسانی را طی کرده باشد و علاوه بر کشور تولید کننده در چند کشور معتبر دیگر استفاده شده باشد.

وی گفت: سند واکسیناسیون کرونا نیز مصوب شده و گروه های مختلف که در اولویت واکسیناسیون هستند مشخص شده اند. بر اساس این سند، اولین گروه مدافعان سلامت در بخش های «آی سی یو» کرونا هستند که با بیماران تماس مسقیم دارند. این مرحله حدود دو هفته طول می کشد و بعد از آن سایر کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و همزمان افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای، تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار می گیرند.

نمکی ادامه داد: ۸۰ درصد مرگ و میرهای کرونا در یین سالمندان و بیماران زمینه ای است. امیدواریم در مراحل بعد با تولید واکسن کرونا ساخت داخل در موسسه پاستور، رازی و حدود سه مجموعه دیگر که بهار سال آینده به دست ما می رسد و واکسن های تولیدی با انتقال تکنولوژی از جمله همین واکسن اسپوتنیک وی در کشور بتوانیم واکسیناسیون عمومی را در کشور انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: خبرهای خوش دیگری هم داریم که به زودی به مردم ایران و جهان اعلام می کنیم.

در همین رابطه نیز مدیر کل مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون عمومی و همگانی کرونا در ایران سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود و امیدواریم جزو اولین کشورهایی باشیم که واکسیناسیون عمومی را به اتمام می رساند.

کیانوش جهانپور در حاشیه مراسم آغاز واکسیناسیون کرونا در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: واکسیناسیون کرونا در ایران از امروز برای کادر آی سی یو ۶۲۵ بیمارستان شروع می شود البته در این مرحله واکسیناسیون اجباری نیست اما برنامه وزارت بهداشت این است که به تدریج با افزایش دسترسی به واکسن های تایید شده خارجی و داخلی واکسیناسیون همگانی را تا پایان سال ۲۰۲۱ یا حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان برساند و جزو اولین کشورهایی باشیم که واکسیناسیون کرونا را تمام می کنیم زیرا گفته می شود فرآیند واکسیناسیون در اغلب کشورها سه تا هفت سال طول می کشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واکسیناسیون کادر درمان از امروز با واکسن «اسپوتنیک وی» وارداتی از روسیه آغاز می شود، اکنون روزانه هزار نفر و در روزهای آینده به روزانه پنج هزار، بعد ۱۰ هزار و ۲۰ هزار نفر می رسد تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی افزود: اکنون قرار است هر ۱۰ روز  یک محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران وارد شود و احتمالا به زودی و تا پایان امسال با همکاری مشترک ایران و شرکت گامالیای روسیه خط تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در کشور راه اندازی می شود.

 

157883584

 

آغاز واکسیناسیون کرونا در استان ها 

واکسیناسیون کادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی ظهر سه‌شنبه آغاز شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کادر درمانی شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه و درگیر با بیماران کرونایی در بیمارستانهای زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: این واکسن در ۲ دوز و به فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود که با رعایت ضوابط مشخص و براساس کد ملی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا اسامی تمامی شاغلان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.

در قم نیز نخستین فاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از امروز آغاز خواهد شد.در مرحله نخست پزشکان و پرستارانی که در بخش آی سی یو بیمارستان امیرالمومنین(ع) که در حال حاضر بیماران کرونایی را پذیرش می‌کند،‌ شاغل هستند،‌ واکسینه خواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفته بود: هفته گذشته اولین محموله واکسن اسپوتنیک روسیه به تعداد ۲۰ هزار دُز وارد کشور شد و قرار است امروز بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود؛ هفته بعد ۱۰۰ هزار و هفته بعد از آن نیز ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد کشور خواهد شد.

همچنین توزیع واکسن کرونا در هرمزگان تا پایان هفته آغاز می شود و  رییس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: سهمیه واکس کرونای استان هرمزگان با خودرو از تهران ارسال شده و توزیع و تزریق آن از اواخر هفته جاری یا اولین روز هفته آینده آغاز می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: کادر درمان در بخش های آی سی یو ویژه بیماران کرونا اولین اولویت دریافت واکسن هستند. پزشکان و پرستاران و افرادی که در بخش های کووید بیمارستان ها خدمت می کنند و پرسنل مراکز بهداشت استان که کارهای نمونه گیری و غربالگری کرونا را انجام می دهند اولویت های بعدی تزریق کرونا هستند.

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری با یادآوری اینکه دوشنبه شب ۱۵۰ دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون نوبت نخست ویروس کرونا به این استان وارد ‌شد، افزود: این واکسن‌ها به ۱۵۰ نفر از کادر سلامت با اولویت کارکنان درمانی بخش‌های آی. سی. یو(ICU) در چهارمحال و بختیاری تزریق می‌شود.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از ورود اولین محموله واکسن کرونا به استان در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن خبر داد و گفت: در این نوبت ۶۱۰ دُز واکسن وارد کرمانشاه شد.

دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه به هر فرد ۲ دُز واکسن کرونا تزریق می‌شود، افزود: این ۶۱۰ دُز واکسن وارد شده به ۳۰۵ نفر تزریق می شود.

او گفت: تزریق این واکسن براساس پروتکل‌های کشوری که از طرف وزارت بهداشت برای ما تعیین می‌شود به افراد و گروه‌های هدف تزریق می شود.

در همین زمینه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد از آغاز مرحله نخست واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیمارستان شهید صدوقی این استان خبر داد و گفت: این مرحله، ویژه همه پرسنل بخش‌های ICU بیمارستان است.

دکتر ابراهیم سلمانی با بیان اینکه واکسیناسیون در ۲ مرحله به پرسنل تزریق می‌شود، تصریح کرد: در مرحله نخست، ۴۰۰ دوز واکسن برای ۲۰۰ نفر از پزشکان، پرستاران، نیروهای خدماتی و پرسنل بخش کرونایی بیمارستان شهید صدوقی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اسامی پرسنل مشغول در بخش کرونایی یزد، پیش از این به وزارتخانه اعلام شده است اظهار داشت: فرآیند تزریق واکسن و اولویت بندی انجام آن از سوی وزارتخانه ابلاغ و همزمان با سراسر کشور در دستور کار علوم پزشکی یزد قرار گرفت.

در کرمان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از امروز در بیمارستان افضلی‌پور این شهر با حضور برخی مسئولان و تعداد معدودی از رسانه‌ها خبر داد.

 دکتر مهدی شفیعی  در نشست شورای اطلاع رسانی در مورد واکسیناسیون علیه ویروس کرونا افزود: فاز نخست تزریق این واکسن از امروز در کشور آغاز شده که گام بزرگی در راستای تامین سلامت مردم است. 

وی ادامه داد: گروه های مختلف مردم طبق ساز و کارهای تعریف شده برای تزریق واکسن کرونا فراخوان می شوند و به ترتیب اولویت واکسن را دریافت خواهند کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: فاز دوم تزریق واکسن کرونا به سمت جمعیت عمومی جامعه می رود که شامل افراد مسن می شود و به ترتیب و این افراد برای تزریق واکسن در بازه های زمانی ۱۰ سال به ۱۰ سال طبقه بندی می شوند.

 

157882772

 

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: کار تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان این استان براساس اولویت های مشخص شده، با واکسیناسیون پرسنل بخش عفونی و ایزوله بیمارستان سینا آغاز شد.

رشید حیدری مقدم  اظهار داشت: اولین محموله واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی همدان تحویل شده که باید در سردخانه و شرایط خاص(۱۸ درجه سانتیگراد زیرصفر) نگهداری شود و حداکثر تا ۲ ساعت قبل از تزریق باید از سردخانه خارج شود.

وی افزود: کادر درمان بخش عفونی و ایزوله بیمارستان سینا در ارتباط مستقیم و مستمر با بیماران بدحال مبتلا به کرونا هستند که برهمین اساس در اولویت نخست تزریق واکسن کووید ۱۹ قرار گرفته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:پس از اتمام واکسیناسیون(تزریق مرحله نخست واکسن) کارکنان بخش عفونی بیمارستان سینا، کادر فعال بخش عفونی و ایزوله بیمارستان های بهشتی و بعثت شهر همدان واکسینه می شوند.

بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی واکسیناسیون کووید ۱۹ امروز، در استان آغاز می شود.

دکتر جواد آقازاده افزود: این واکسیناسیون با حضور محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی در بیمارستان جامع زنان مهزاد ارومیه آغاز خواهد شد.  نوع واکسن استفاده شده در این واکسیناسیون، روسی و از نوع اسپوتنیک (spotnik v) است.

 

157883289

 

از سوی دیگر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: محموله های بعدی واکسن کرونا به زودی برای استان ارسال خواهند شد و در ادامه برای سایر گروه های هدف تعریف شده تزریق می‌شود.

مریم کوشکی بیان کرد: کادر مراقبت های ویژه بیماران کرونایی استان دوز نخست واکسن را دریافت کردند.  این محموله شامل ۲۶۰ دوز از واکسن است که امروز برای کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه ی بیماران کرونایی در مراکز درمانی اصلی کرونا در استان تزریق شد.

در زنجان نیز نخستین مرحله واکسیناسیون علیه ویروس کرونا ، با تزریق آن به کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان، روز سه شنبه همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: نخستین مرحله واکسیناسیون علیه کرونا همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز شده است که به تعدادی از گروه‌های هدف تعیین شده شامل کادر درمان تزریق می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش افزود: تزریق واکسن کرونا در مرحله اول امروز انجام‌ و به کارکنانی که به طور مستقیم در آی سی یوهای بستری بیماران کرونایی فعالیت می کنند، تزریق می‌شود.

بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین در مرحله نخست واکسیناسیون کرونا از روز جاری ۳۰۰ تن از کادر درمان استان که با این ویروس درگیر هستند واکسن دریافت می‌کنند.

پیمان نامدار افزود:  واکسنی که امروز کادر درمان کشور از جمله قزوین در حال دریافت آن هستند، واکسن اسپوتنیک وی روسیه است که یکی از واکسن های بسیار اثر بخش در حوزه ایمنی بیماری کرونا به شمار می رود. 

وی افزود: اثربخشی اثبات شده این واکسن تا به امروز ۹۲ درصد است و البته تمام اعدادی که برای اثر بخشی این واکسن اعلام می شود بر اساس سن افراد و سیستم ایمنی بدن می تواند متفاوت باشد. 

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در فاز نخست با هماهنگی انجام شده ۴۶۰ دوز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اختصاص یافت.

دکتر مهرزاد لطفی ضمن تقدیر از جانفشانی های یک ساله مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا، افزود: این واکسن در مرحله نخست به کارکنان بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها به عنوان مدافعان خط مقدم مبارزه با این ویروس تزریق و در مراحل بعدی به کارکنان بخش های دیگر درگیر کروناویروس تزریق می شود.

در رشت هم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از آغاز تزریق واکسن کرونا در این استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه هم اکنون واکسن کرونا طبق پروتکل های بهداشتی فعلا برای ۱۳۰ نفر در اختیار گیلان قرار گرفته، اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا ابتدا با تزریق پرسنل بخش های ICU بیمارستان های استان گیلان آغاز شده است.

وی بیان داشت: واکسن کرونا طی هفته آینده با سرعت بیشتری در اختیار استان گیلان قرار خواهد گرفت که تزریق آن برای نیروهای بیمارستانی، بخش های پرخطر دولتی و خصوصی، گروه سالمندان در سرای سالمندان و اماکن تحت نظارت بهزیستی و سایر سالمندان دارای یک بیماری زمینه ای انجام می شود.

در استان خوزستان مرحله نخست واکسیناسیون کووید ۱۹ در بیمارستان رازی اهواز آغاز شد.  واکسیناسیون در چند مرحله ابتدا به کارکنان بیمارستان رازی تزریق می‌شود، در مرحله نخست، تعدادی دوز واکسن برای پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش کرونایی و ICU بیمارستان رازی پیش بینی شده است.

این واکسن به صورت داوطلبانه به پرسنل بیمارستان تزریق می شود. فرآیند تزریق واکسن و اولویت بندی انجام آن از سوی وزارتخانه ابلاغ و همزمان با سراسر کشور در دستور کار علوم پزشکی خوزستان قرار گرفت.

همچنین واکسیناسیون علیه کرونا در اصفهان با تزریق واکسن اسپوتنیک روسی در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) که یکی از بیمارستان های مرجع مقابله با کروناست، آغاز شد.

مسوول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این واکسن در مرحله نخست به کادر درمان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان عیسی بن مریم تزریق شد.

رضا فدایی با بیان اینکه تزریق این واکسن داوطلبانه است، افزود: این واکسن ۲ مرحله ای است و مرحله دوم آن به فاصله سه تا چهار هفته بعد انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه واکسن کرونا ابتدا به کادر درمان مراقبت های ویژه بیمارستان های مرجع کرونا تزریق می شود، اظهار داشت: به مرور زمان میزان سهمیه تخصیص یافته برای واکسیناسیون افزایش می یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه در زمان حاضر سهم محدودی از واکسن کرونا در اختیار استان قرار گرفت، گفت: این سهمیه هفته به هفته افزایش می یابد و به سایر کادر درمان بخش مراقبت های ویژه نیز تزریق می شود.

 تزریق واکسن کرونا به تعدادی از اعضای کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه چند بیمارستان محل پذیرش بیماران کووید ۱۹ مازندران  همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حاشیه آغاز تزریق واکسن کرونا گفت : در مرحله نخست که امروز شروع شد ۹۶۰ دوز واکسن « اسپوتنیک وی » به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص یافت که به ۴۸۰ نفر از کادر درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کرونایی استان تزریق می شود.

دکتر عباس موسوی افزود : در این مرحله کادر درمانی چهار بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان های آمل ، بهشهر ، ساری و بیمارستان رازی قائمشهر که امکانات و تجهیزات ویژه را برای تزریق واکسن در اختیار داشتند ، واکسینه شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در نخستین مرحله واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، ۲۷۰ نفر از کارکنان بخش‌های مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بیمارستان‌های این استان زیر پوشش قرار می‌گیرند.

دکتر سعید کشمیری افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در مرحله نخست بصورت داوطلبانه کارکنان شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی شامل پرستاران، پزشکان و خدمات مشمول این طرح می‌شوند.

در استان مرکزی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک در آیین تزریق این واکسن افزود: تزریق مرحله نخست واکسن روسی کرونا در گام اول برای پزشکان، متخصصین بیهوشی و کادر مراقبت‌های ویژه، و پرسنل بخش‌های مراقبت ویژه تزریق شد.

دکتر «علیرضا کمالی» افزود: این واکسن با توجه به مطالعات اخیر و نتایجی که در مجلات معتبر دنیا از جمله لنست به چاپ رسیده نتایج قابل دفاعی داشته و امید است به زودی برای همه مردم ایران اسلامی و استان مرکزی تزریق شود.

 

وضعیت کرونا در استان ها

شیوع کرونا در سطح استان اردبیل طی روزهای اخیر در وضعیت ثبات قرار گرفته است به طوری که در شبانه روز گذشته سه بیمار کرونایی جان باخته و ۳۰ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، در ادامه وضعیت پایدار شیوع کرونا در این استان، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان اردبیل به ۱۶۵ نفر رسیده که ۳۳۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این زمینه است.

همچنین بر اساس این گزارش، آمار بیماران بدحال کرونایی این استان به شکل محسوسی کاهش یافته و از رکورد ۸۳ نفر به ۴۳ فرد بستری رسیده است.

هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و ۹ شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: شیوع کرونا در این استان در وضعیت شکننده قرار دارد که در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

همچنین بستری مبتلایان قطعی کرونا در مراکز درمانی استان سمنان روند افزایشی دارد و اکنون به ۱۲۷ نفر رسید و ۱۶ هزار و ۳۸۲ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

 کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان یک نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر روز دوشنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۸۹۷ نفر رسید.

۹۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر یک‌شنبه تا ظهر روز دوشنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به این زمان به ۲۳ هزار و ۲۲۱ نفر رسید.

طبق اعلام این کمیته، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به هفت هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۶ هزار و ۵۱۱ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

درحالی‌که از اواخر آذر امسال، بستری‌شدگان کرونایی در آذربایجان‌غربی، ۲ رقمی بوده، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: این تعداد، طی ۲۴ ساعت گذشته به مرز ۱۰۰ نفر رسید که آماری بسیار نگران‌کننده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ابتلای ۳۳۵ نفر به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی ثبت و ۳۰ درصد از این تعداد، در مراکز درمانی بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه طی یک ماه گذشته تعداد بستری شدگان در مراکزدرمانی استان کمتراز ۴۰۰ نفر بود، اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، این رقم به بیش از ۴۰۰ افزایش یافت و به ۴۲۳ نفر رسید.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به افزایش آمار بستری بیماران کرونایی در این شهرستان گفت: در حال حاضر روزانه ۳۰ نفر در بیمارستان بزرگ دزفول بستری می‌شوند.

علی قمیشی اعلام کرد: طبق بررسی میدانی و تحلیل آمارها از حدود ۲ هفته پیش با افزایش بیماران کرونایی در دزفول مواجه شدیم و هشدارهایی داده شد تا با رعایت پروتکل‌ها،  بیماری شدت نگیرد .

 

وی گفت: شرایط تا ماه‌های آینده نرمال نیست و هرگونه تجمع ممکن است موجب تشدید و انتقال بیماری شود لذا تجمع ۳۰ نفره با وجود یک بیمار ممکن است یک واکنش زنجیره‌ای ایجاد کند.

وی با تاکید بر لزوم قطع زنجیره کرونا افزود: اگر تجمع‌ها ادامه یابند وضعیت بیماری تشدید می‌شود مگر اینکه ۹۰ درصد مردم واکسن بزنند.

وی با بیان اینکه از حدود ۲ هفته پیش شاهد افزایش تست‌های مثبت کرونا  هستیم، افزود: انتظار می رود آمار بستری‌ها  و مرگ و میرها نیز بیشتر شود؛ در حال حاضر مشکلی در کنترل و درمان بیماران کرونایی  نداریم ولی نگران مواجه شدن با پیک بیماری هستیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص واکسیناسیون کرونا نیز گفت: تولیدات شرکت‌هایی که  واکسن تولید می‌کنند، جوابگوی نیاز جامعه نیست؛ کشورهایی که تولیدکننده واکسن هستند واکسن را در اختیار مردم کشورشان قرار می‌دهند.

وضعیت کرونا در اغلب شهرستان‌های استان خوزستان نظیر دزفول در چند روز اخیر از آبی به زرد تغییر کرده  و درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی احتمال نارنجی و قرمز شدن آن نیز وجود دارد. 

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از آذرماه سال‌جاری روند شیوع ویروس کرونا در استان کاهنده شد و در مدت یک‌ماه بیش از ۷۵ درصد در میزان شیوع، بستری، بستری بدحال و مرگ و میر کاهش داشت.

وی گفت: پس از آن به حالت ثبات در چهارمحال و بختیاری رسیدیم و نوسانات گذرا داشتیم اما از ۱۰ روز قبل نوسانات مستمر و سیر افزایشی در بیماران سرپایی مشاهده شده است.

شیرانی تاکید کرد: در ۲روز گذشته در بیماران بستری نیز روند افزایشی وجود داشته است و انتظار می‌رود در اسفندماه امسال‌ با افزایش بیماران بستری مواجه شویم و کشور یک پیک دیگر را تحمل و سپری کند.

شیرانی اظهار داشت: تاکنون ۶۶ هزار و ۷۴۷ مورد نمونه‌گیری از بیماران بستری و سرپایی در استان انجام شده است که از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۸۲ مورد مثبت و ۷۵۸ مورد منجر به فوت مثبت بوده است.

از شیراز خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با خیز دوباره کرونا در استان فارس مواجهیم، گفت: این به منزله زنگ هشداری برای مردم استان است تا در پیشگیری از وقوع بحرانی دوباره، همکاری داشته باشند و تعطیلات آخر هفته جاری را به خطر افزایش بیماری کرونا تبدیل نکنند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت : ۶۴ هزار و ۶۸۳ شهروند این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند.

نیکبخت بیان کرد: تاکنون ۱۹۵ هزار و۱۴۷ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۹۴ هزار و ۴۹۲ مورد اعلام شده است.

اکنون شهرستان های خرم آباد، دورود، الیگودرز، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، ازنا، کوهدشت، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرزاعلام کرد که پنج بیمار کووید ۱۹ با وجود تلاش های مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان خود را از دست دادند.

محمد فتحی گفت:‌ مجموع جانباختگان کووید ۱۹ استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا  به ۲ هزارو ۶۹۸ نفر رسید.

این مسوول با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند اظهارداشت: اکنون۲۸۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

خبر دیگر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته بررسی‌ها در یک هفته اخیر نشان می‌دهد هر روز ۱۰ درصد به شمار بستریان در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر افزوده می‌شود و این روند افزایشی نگران کننده و زنگ خطری برای استان به شمار می‌رود.

سعید کشمیری اضافه کرد: در زمان حاضر ۲۰ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۶ نفر با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

وی یادآور شد: در هفته‌های قبل از هر ۸۰ نفر بستری تنها ۲۰ نفر مثبت کرونایی بودند اما در زمان حاضر به لحاظ عادی انگاری صورت گرفته از سوی مردم موارد مثبت به ۴۰ نفر افزایش یافته است.

کشمیری بیان کرد: با توجه به افزایش موارد سرپایی احتمال زرد شدن شهرستان‌های بیشتری در هفته‌های آینده وجود دارد به همین دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزار نکردن هرگونه تجمع و رعایت فاصله اجتماعی ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در عین حال از عادی شدن نگاه مردم به این بیماری ابراز نگرانی و تاکید کرد: وضعیت استان ما به لحاظ شیوع کرونا شکننده است و هم اکنون روند افزایشی این بیماری را در استان شاهدیم.

خبر دیگر اینکه دیگرمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد شهرستانهای دارای وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا در استان خراسان رضوی به ۱۵ شهرستان افزایش یافت.

دکتر مهدی قلیان فزود: در حال حاضر ۱۸ شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت آبی قرار دارند و بقیه در وضعیت زرد می‌باشند.

وی  گفت: روزانه به طور متوسط ۱۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می‌شوند و هم اکنون حدود ۴۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تحت درمان هستند. 

 

اهواز در آستانه وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از احتمال وضعیت شهر اهواز به حالت نارنجی کرونایی خبر داد و گفت: روند افزایش موارد بیماری و بستری کرونا در بیمارستان‌های خوزستان همچنان ادامه دارد لذا مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با سیمای مرکز خوزستان بیان کرد: وضعیت کرونا در اهواز بسیار نگران کننده بوده و اگر در روزهای آینده آمار بیماران و بستری‌ها روند کاهشی نداشته باشد وضعیت این شهرستان به حالت نارنجی درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه از ابتدای هفته گذشته آمار مراجعه و بستری ناشی از کرونا در بیمارستان‌های خوزستان افزایشی شده که منجر به اعمال محدودیت‌ در برخی از نقاط استان گردید افزود: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد عادی انگاری از سوی مردم هستیم که هشدار می‌دهم و خواهش می‌کنم کرونا را جدی بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان رازی اهواز، سه بیمارستان گلستان، امیرالمومنین(ع) و سینا در اهواز و کارون، برای پذیرش بیماران کرونایی در نظر گرفته شده تا به مردم خدمات ارایه دهند.

وی بیان کرد: در صورتی که خیز بیماری همچنان روند صعودی داشته باشد باید منتظر تعطیلی گسترده در خوزستان بود. انتظار داریم که مردم استان به ویژه اهواز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در غیر این صورت احتمال تعطیلی ادارات و اصناف در هفته آینده وجود دارد.

ابول نژادیان افزود: کرونا نباید عادی انگاری شود و مهمتر از آن تردد درون شهری باید کمتر، و دید و بازدیدها و دورهمی خانوادگی به صورت غیرحضوری انجام شود تا آمار مبتلایان به کرونا کاهش یابد.

گفتنی است هم اکنون ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت زرد کرونایی قرار داشته و با دستور استاندار محدودیت‌هایی در این مناطق در حال اعمال است.

 

 

افزایش موارد مثبت و بستری کرونا در دزفول نگران کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند، گفت:‌ افزایش موارد مثبت و بستری بیماران ناشی از کرونا در دزفول نگران کننده است.

علی قمیشی روز سه‌شنبه در نشست ستاد کرونا در سرسرای اجتماعات فرمانداری ویژه دزفول افزود: این روزها دوباره به پیک شیوع کرونا در دزفول و کشور برگشتیم به طوری که نیمی از شهرهای خوزستان گرفتار این شرایط شدند.

وی عادی انگاری مردم عامل شیوع دوباره کرونا در جامعه است گفت: از ۲ ماه پیش وارد پیک دوم کرونا شدیم و وضعیت دزفول از نظر کرونا از وضعیت آبی به زرد رسید.

وی حفظ سلامت و جان مردم را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد تا بتوانیم پیش از ورود به حالت انفجاری شیوع کرونا با همکاری مردم این شرایط را متوقف کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص واکسن کرونا نیز گفت: تعداد محدودی واکسن کرونا واردشده که سهمیه دزفول در اختیار پزشکان و پرستارانی که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی هستند قرار می‌گیرد تا با واکسینه شدن کادر درمان بتوان بیماران کرونایی را درمان کرد.

وی افزود: همه باید همکاری داشته باشیم تا جلوی ورود دزفول به پیک بیماری کووید ۱۹ گرفته شود.

محدودیت کرونایی در دزفول از ۲۵ بهمن اعمال می‌شود 

فرماندار ویژه دزفول نیز گفت: دوباره به روزهای سخت کرونایی برگشته‌ایم و مجبوریم محدودیت‌هایی اعمال کنیم.

علی فرهمندپور افزود: چشم مردم به مسوولان است، اگر مسوولان اقدامی نکنند شرایط سخت خواهد شد.

وی گفت: با شیوع دوباره کرونا، گروه‌های شغلی یک، ۲ و سه به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت خواهند داشت و فعالیت گروه شغلی چهار، از ۲۵ بهمن متوقف خواهد شد.

رییس ستاد کرونای دزفول ادامه داد: محدودیت‌های کرونایی از ۲۵ بهمن از ساعت ۲۱ اعمال خواهد شد و شهرداری به عنوان ناظر، مسوول نظارت بر اجرای مقررات خواهد بود.

وی با بیان اینکه تیم بازرسی ستاد کرونا برای نظارت بیشتر تشکیل خواهد شد گفت: از ۲۵ بهمن ، تالارها، آرامستان ها و اماکن متبرکه  تعطیل می‌شوند و نیروی انتظامی باید برای منع تردد نظارت کافی داشته باشد.

فرماندار دزفول افزود: همچنین برگزاری نمایشگاه و راه‌اندازی بازارچه نیز به منظور جلوگیری از کرونا ممنوع است. راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همه باید کمک کنیم این دغدغه و نگرانی به بدنه جامعه و مردم تزریق شود چرا که آمار ابتلا و بستری در بیمارستان روبه افزایش است و روند صعودی آن مانند پیک دوم است.

فرماندار دزفول از مردم و رسانه‌ها خواست اهتمام مردم در ماسک زدن را افزایش دهند و در این خصوص فرهنگ سازی کنند.

فرهمندپور افزود: برخی از ادارات اپلیکیشن ماسک را نصب نکردند و برخی دیگر نصب کرده ولی آمار را وارد نکردند که باید در این خصوص اقدام کنند تا کلونی‌ها مشخص شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: تا ۲۰ بهمن جاری ۳۵ هزار نمونه کرونا در سطح شهرستان دزفول گرفته شده که بیش از ۱۱ هزار مورد مثبت بوده است.

شاپور مسعودی فر افزود: میزان علامت دار شدن و مثبت شدن تست‌های کرونا در دزفول افزایش یافته است.

وی با اشاره به نمونه‌گیری روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در دزفول گفت: دیروز از ۱۲۵ تست pcr انجام شده ۲۱ مورد مثبت بود و از تعداد ۲۵۰ تست سریع نیز ، هفت مورد مثبت بوده است.

مسعودی فر به فعالیت سه آزمایشگاه نمونه گیری کرونا  در دزفول اشاره کرد و ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ مورد مبتلا به کرونا در بیمارستان دزفول بستری شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه ۳۷ درصد موارد مثبت کرونا در دزفول را نوجوانان تشکیل می‌دهند افزود: از زمان اجرای طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا(طرح محله محور)، هیچ موردی از ابتلای کودکان زیر پنج سال در دزفول به کرونا ثبت نشده است.

وی در خصوص استفاده از ماسک در دزفول نیز گفت: ۵۶ درصد مردم دزفول از ماسک استفاده می‌کنند اما برخی افراد به صورت صحیح از ماسک استفاده نمی‌کنند.

مسعودی فر در خصوص استفاده از ماسک در ادارات دزفول گفت: از ۱۲۱ اداره دزفول، ۸۰ اداره در اپلیکیشن ماسک ثبت نام نکردند که باید در این خصوص اقدام کنند.

وی افزود: وضعیت دزفول هم اکنون از نظر شیوع کرونا زرد است و گروه‌های شغلی یک، ۲  و سه به شرط رعایت پروتکل‌ها اجازه فعالیت دارند.

 

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۷ نفر افزایش یافت.

"محمد طاهری" روز سه‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۲۶۴ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۵ مورد بود که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر هفت بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۷، بهار ۵۹۱، تویسرکان ۶۵۰، رزن ۴۴۰، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۸ و کبودراهنگ ۶۵۶ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۸۸ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۱ نفر در نهاوند و سه هزار و ۸۹۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

استاندار همدان روز (شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان، گفت که براساس اعلام ستاد ملی کرونا و جدیدترین بررسی های انجام شده در خصوص رنگ بندی شهرهای استان همدان، «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» در وضعیت نارنجی، «همدان، ملایر و نهاوند» در وضعیت زرد و «فامنین ، کبودرآهنگ، اسدآباد» نیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته‌اند.

 

تعداد شهرستانهای زرد کرونایی در خراسان رضوی افزایش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد شهرستانهای دارای وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا در استان خراسان رضوی به ۱۵ شهرستان افزایش یافت.

دکتر مهدی قلیان روز سه‌شنبه افزود: در حال حاضر ۱۸ شهرستان استان خراسان رضوی در وضعیت آبی قرار دارند و بقیه در وضعیت زرد می‌باشند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در برخی شهرستانهای استان بویژه در بخش سرپایی هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزانه به طور متوسط ۱۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می‌شوند و هم اکنون حدود ۴۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تحت درمان هستند. 

وی تعداد بیماران کرونایی در بخشهای مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی را ۱۵۰ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد بیماران بستری شده در این بخشها به کمترین حد خود رسیده و میزان مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در استان نیز کمتر از ۱۰ نفر می‌باشد. 

دکتر قلیان از افزایش حدود ۳۰ درصدی مراجعه بیماران سرپایی مشکوک به کرونا در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و گفت: نتایج آزمایش کرونا در ۱۲ درصد آنها مثبت است که این میزان نسبت به چند هفته گذشته افزایش داشته است.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان به ۶۴ هزار و ۷۹۱ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون به ۶۴ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

" مریم کوشکی" روز  سه شنبه به خبرنگاران اعلام کرد: تاکنون۱۹۶ هزار و۷۳۸ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۹۶ هزار و ۱۰۷ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۱ هزار و ۳۱۳ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۲۶ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

اکنون شهرستان های خرم آباد، دورود، الیگودرز، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، ازنا، کوهدشت، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا قرار دارند.

 

تعداد جانباختگان کرونا در کرمانشاه به ۱۴۶۴ نفر رسید

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در شهر کرمانشاه فوت کرد و مجموع جان باختگان استان به هزار و ۴۶۴ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز سه شنبه از بستری‌ شدن ۵۵ نفر در شبانه روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار بستری و ۵۲ بیمار سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

رنگ بندی جدید شهرستان های کرمانشاه اعلام شد

محمدی گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت شهرستان پاوه هم اکنون در وضعیت نارنجی، شهرستان های جوانرود، سرپل ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی و روانسر هم اکنون در وضعیت زرد و شهرستان های اسلام آبادغرب، ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب و هرسین در وضعیت آبی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.