سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۰ هزار و ۸۷۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۸۸۳ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۲۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. همچنین ۳۷۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۹ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

روند صعودی موارد بستری در برخی استان‌ها

معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور روند صعودی به خود گرفته و متاسفانه در هفته جاری شاهد ایجاد وضعیت قرمز در ۹ شهرستان استان خوزستان شامل شهرستان‌های اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر، کارون، دشت آزادگان و هویزه هستیم.

وی ادامه داد: همچنین تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی کرونا در کشور از ۳۶ شهرستان در هفته گذشته به ۳۹ شهرستان در هفته جاری و شهرستان‌های دارای وضعیت زرد از ۱۷۸ شهرستان در هفته گذشته به ۲۲۸ شهرستان در هفته جاری افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر ۱۷۲ شهرستان با وضعیت آبی در کشور داریم.

وضعیت استان‌ها از نظر موارد بستری

لاری اظهار کرد: در هفته گذشته بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های مازندران، سمنان و گیلان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و اردبیل گزارش شده است.

کاهش استفاده از ماسک در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه به دنبال عادی انگاری شرایط بیماری، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و میزان استفاده از ماسک در کشور طی روزهای اخیر با کاهش مواجه شده است.

خطر خیز جدید کرونا در کشور

وی اظهار کرد: همان طور که بارها به اطلاع مردم کشور رسانده‌ایم، میان کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری و به دنبال آن افزایش موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. بنابراین با توجه به وضعیت حساس، ناپایدار و شکننده حال حاضر بیماری در کشور، در صورت تداوم روند کاهشی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت بیماری در کشور دوباره با خیز جدید و سخت مواجه خواهد شد.

لاری گفت: امیدواریم با پرهیز از هرگونه اهمال در رفتارهای فردی و اجتماعی در هموطنان عزیز، شاهد پیشگیری از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته و جلوگیری از ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور باشیم.

 

۲۵ بهمن ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

مسوولان وزارت بهداشت با اشاره به نشانه های جدید از خیز دوباره کرونا در کشور اعلام کردند که نگرانی از آغاز پیک چهارم کرونا جدی‌تر و بیشتر از گذشته خودنمایی می کند.

بررسی ها نشان می‌دهد که با توجه به رشد تعداد مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی و همچنین روند صعودی تعداد مبتلایان به بیماری کووید۱۹ ، رنگ‌بندی کرونایی نقشه کشور تغییرات معناداری را به خود دیده است .

با قرمز شدن وضعیت کرونا در هفت شهر اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان، رنگ قرمز از امروز (شنبه ۲۵ بهمن) به نقشه کشور بازگشت.به‌صورتی که هم اکنون ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان نارنجی، ۲۲۸ شهرستان زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته اند .

تأکید مسوولان بهداشت و درمان کشور به رعایت پروتکل‌ها بر این اساس است که علی‌رغم ورود واکسن به کشور و احتمال آغاز واکسیناسیون همگانی در آینده نزدیک همچنان تنها راه مؤثر و قابل اعتماد در مقابله با این ویروس منحوس رعایت پروتکل‌ها و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

افزایش تعداد شهرهای نارنجی و بازگشت برخی شهرها و مناطق کشور به وضعیت قرمز و در عین حال کاهش تعداد شهرهای آبی در هفته جاری نشان از شکننده بودن شرایط کرونایی در کشور است و نباید با اقدام های سهل انگارانه این بیماری را به یک فاجعه تبدیل کرد .

به گفته مقامات بهداشتی در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور شیب نزولی پیدا کرده و به ۷۴.۹۳ درصد رسیده است. این میزان در هفته‌های گذشته بیش از ۸۰ درصد بود. شرایط حال حاضر تقریبا مشابه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اواسط آبان ماه است.

بر اساس گزارش ها کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا تقریبا در تمام کشور مشاهده می‌شود و این زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو خواهد بود زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اکنون روند فوت در کشور نزولی است اما خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و جای هشدار جدی دارد و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است.

علیرضا رییسی درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان خوزستان متاسفانه ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده و حتما نیازمند مراقبت است.

وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

وی اظهار کرد: در آذربایجان غربی نیز روند ابتلا رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید جدی گرفته شود. در حال حاضر هرمزگان نیز خیز بیماری را تا حدود زیادی کنترل کرده است. روند استان مازندران که صعودی بود، کنترل شده است. از ۱۵ شهر نارنجی در مازندران، هشت شهر به وضعیت زرد کرونا تغییر کرده و هنوز هفت شهر با وضعیت نارنجی دارد.

رییسی افزود: استان گلستان و گیلان نیز همچنان نیازمند مراقبت شدید هستند. استان بوشهر نیز شیب ملایم رو به بالا دارد که به دقت بیشتری نیازمند است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مجموع ۹ شهر قرمز، ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر آبی داریم. همان طور که مشاهده می‌شود، از تعداد شهرهای آبی کم شده و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام سه شهر، گیلان هفت شهر، مازندران هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز وضعیت کنونی استان خوزستان از نظر شیوع کرونا را ناگوار و بسیار نگران کننده دانست و اظهار داشت:خروج از این وضعیت نیازمند اقدام فوری و جدی دارد لذا از عموم مردم تقاضا داریم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز در این باره گفت: موارد ابتلا به کرونا در این استان سیر صعودی به خود گرفته و همین امر موجب شد تا مجددا محدودیت‌های جدیدی در شهرستان‌ها اعمال شود.

استاندار قم نیز با اشاره به آغازخیز جدید کرونا در اکثر استان‌های کشور گفت: مبادا در سایه عادی انگاری و سهل انگاری، در قم نیز با موج جدید این بیماری مواجه شویم.

بهرام سرمست اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده ویروس جهش یافته انگلیسی دریک یا دو استان کشور مشاهده شده و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با شیوع این بیماری را بیشتر کرده‌است.

از استان آذربایجان غربی نیز خبر رسیده در حالیکه تا ۲۰ روز گذشته تعداد بستری شدگان کرونایی در این استان  ۳۳۳ نفر بود، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گفت: طبق آخرین آمار، ۴۴۳ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال انجام است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر همچنین با افزایش ۲۹ نفری نسبت به ۲۰ روز گذشته، ۱۳۵ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت های ویژه و با رشد ۱۲ نفری در این مدت، ۳۸ نفر نیز متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان آذربایجان‌غربی به صورت نارنجی درآمده است.

علی مصطفوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت : نارنجی شدن وضعیت برخی شهرستان های این استان نشان دهنده کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت شهرستان های خوی و سلماس در شمال و میاندوآب، نقده و بوکان در جنوب آذربایجان غربی نارنجی است.

ارومیه به همراه شهرستان های مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، اشنویه، چایپاره، شوط و ماکو نیز وضعیت زرد دارند ولی وضعیت آنها بسیار شکننده بوده و با کمی سهل انگاری احتمال حرکت به سمت وضع نارنجی را دارند.

طی ۲ هفته گذشته، ۱۲ شهرستان آذربایجان غربی وضعیت آبی داشت که با بی توجهی مردم به رعایت موارد بهداشتی، این روند به سمت وضع بدتر سوق یافته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز با ابراز نگرانی از روند رو به افزایش شمار افراد مشکوک و یا مبتلا به بیماری کووید ۱۹ گفت که هم اکنون ۱۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این شهرستان بستری هستند که ۲۰ نفر بیشتر از اوایل هفته قبل است.

فرهاد بدیعی اظهارداشت: درصورت استمرار روند صعودی شمار مبتلایان به کرونا در گنبدکاووس احتمال تغییر وضعیت کرونایی شهرستان از رنگ زرد به نارنجی در پایان هفته جاری وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس اضافه کرد: باتوجه به نظارت مستمر کارشناسان بهداشت بر نحوه رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در تالارها، شماری از مردم، مراسم عروسی را در منازل خود برگزار می‌کنند که آمار برگزاری این مراسم‌ها در چند هفته اخیر در سطح شهرستان افزایش یافته است.

بدیعی تصریح کرد: برگزاری مراسم عروسی با تعداد زیاد مهمان در منازل با کمترین رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، مهمترین علت افزایش آمار بیماران کرونایی در گنبدکاووس است.

 استاندار اصفهان نیز گفت: تغییر وضعیت رنگ کرونایی در شهرستان‌های نطنز و اردستان زنگ خطر موج چهارم این بیماری را در استان به صدا در آورده و این هشدار جدی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به اوائل بهمن حدود ۱۵ درصد رشد یافت و با خیز ملایم در حال افزایش است.

آرش نجیمی به رنگ بندی جدید شهرستان های استان اصفهان از بیست و پنجم بهمن اشاره و اضافه کرد: در رنگ بندی جدید، ۲ شهرستان اردستان و نطنز در وضعیت نارنجی (پر خطر) قرار گرفته است .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هفته قبل فقط یک شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشت، خاطرنشان کرد: این هفته تعداد شهرستان های نارنجی و زرد در استان اصفهان افزایش و آبی، کاهش یافت.

 

۱۰ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافت.

"محمد طاهری" روز شنبه افزود: همچنین با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۴۹۹ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی خبرداد و افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۳ مورد بود که از این تعداد ۳۲ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۵  بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۸، بهار ۵۹۳، تویسرکان ۶۵۹، رزن ۴۴۵، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۹ و کبودراهنگ ۶۵۷ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۹۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۳ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۱ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه(روز شنبه) ستاد مقابله با کرونا استان گفت که هم اینک سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودرآهنگ در شرایط آبی  و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

رشید حیدری مقدم افزود: تدبیر مسئولان و همراهی مردم سبب خروج این استان از وضعیت نارنجی کرونایی شد و این در حالیست که هفته دوم بهمن سالجاری چهار شهرستان «بهار، تویسرکان، رزن و درگزین» نارنجی بودند و هم اینک زرد هستند.

 

۹۹ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۹۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که وضعیت هفت تَن از آنها وخیم است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و پنجم بهمن ماه ۱۷ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر با اشاره به بستری شدن ۱۴ بیمار جدید کرونایی افزود: ۱۳ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد: در این مدت هیچ مورد فوتی کرونا مثبت نداشتیم.

 

وضعیت شیوع کرونا در سه شهر گلستان نارنجی شد

استاندار گلستان با تاکید بر ضرورت رعایت مداوم شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در استان گفت که با افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس وضعیت شیوع کرونا در علی‌آبادکتول، گرگان و بندرگز نارنجی شد.

هادی حق‌شناس روز شنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: به جز این سه شهرستان، کردکوی، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، کلاله و آق‌قلا در وضعیت زرد و گمیشان، بندرترکمن، رامیان، گالیکش و مراوه‌تپه در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

وی بیان کرد: سهل انگاری در رعایت شیوه نامه ها و ساده انگاری آن می تواند ورود گلستان به موج چهارم شیوع این بیماری را تسریع کند.

استاندار گلستان با اشاره به آغاز واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در استان افزود: به دلیل محدودیت در تزریق، تا زمان پوشش کامل این طرح، رعایت شیوه‌نامه‌ها همچنان باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۴۳۲ تخت در استان به بیماران کرونایی اختصاص یافته در حالی که هفته قبل این تعداد ۳۸۰ تخت بود.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع بیماران بستری، ۹۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال ۳۹ نفر از آنان وخیم است.

به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته سه بیمار کرونایی در گلستان جان خود را از دست دادند.

وی همچنین به اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در گلستان اشاره کرد و گفت: تا روز گذشته واکسن کرونا به ۱۷۵ نفر تزریق شد و این روند همچنان ادامه دارد.

 

وضعیت ۱۰ شهرخوزستان از نظر شیوع کرونا قرمز شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شهرستان های دشت آزادگان و خرمشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند که به این ترتیب تعداد شهرهای با وضعیت حاد شیوع دراستان به ۱۰ شهر رسیده است.

فرهاد ابول نژادیان روز شنبه اظهار داشت: با تداوم روند صعودی شیوع کرونا در خوزستان، این شهرستان ها نیز در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفتند که این شرایط بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه خطر ویروس بسیار جدی است و هیچ نقطه کم خطری در استان وجود ندارد افزود: باید با هوشیاری و توجه به توصیه ها ، روند روبه افزایش ابتلا به کرونا را کنترل کنیم لذا انتظار داریم مردم دید و بازدیدها، دورهمی ها و ترددهای درون شهری را کاهش دهند تا بتوان شیوع این بیماری را مهار کرد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: متاسفانه آمار مراجعین به بیمارستان ها در حال افزایش است و همین امر موجب شده  در بیمارستان های گلستان، امیرالمومنین و سینا اهواز نیز شاهد پذیرش بیماران کرونایی باشیم.

در حال حاضر ۱۰ شهر استان در حالت قرمز، چهار شهر نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

در ادامه رضا نجاتی سخنگوی ستاد کرونا در خوزستان گفت: از امروز در ۱۰ شهرستانی که وضعیتشان قرمز بوده، تنها مشاغل گروه‌های یک مجاز به فعالیت هستند و فعالیت مشاغل ۲، سه و چهار ممنوع است.

وی با بیان اینکه نحوه حضور کارکنان ادارات در این ۱۰ شهرستان، به صورت یک‌سوم در محیط کار و ۲ سوم نیز دورکاری خواهد بود افزود: تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع می باشد.

 

هشدار استاندار درخصوص خیز جدید کرونا در قم

استاندارقم با اشاره به آغازخیز جدید کرونا در اکثر استان‌های کشور گفت: مبادا در سایه عادی انگاری و سهل انگاری، در قم نیز با موج جدید این بیماری مواجه شویم.

بهرام سرمست روز شنبه درپایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، درگفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده ویروس جهش یافته انگلیسی دریک یا دو استان کشور مشاهده شده و این موضوع نگرانی‌ها در رابطه با شیوع این بیماری را بیشتر کرده‌است.

وی افزود: در قم که یکی از استان‌های پر تردد به شمار می‌آید نگران این ترددها هستیم و در عین حال که وضعیت کرونایی استان آبی است انتظار داریم روند این بیماری سیر نزولی خود را حفظ کند و به مرحله سفید برسیم.

وی افزود: امیدوارم صدا وسیما و اصحاب مطبوعات اطلاع رسانی‌های خود را کما فی سابق ادامه دهند تا بتوانیم از این موجی که احتمالا در راه است پیشگیری کنیم و از گزند آن در امان باشیم.

استاندارقم تصریح کرد: در این جلسه ستاد ملی کرونا همچنین بحث‌هایی در رابطه با واکسیناسیون کرونا و مرحله دوم آن که قرار است شروع بشود نیز مطرح شد.

وی افزود: با مراقبت و دقتی که انجام می‌شود طرح واکسیناسیون کرونا با هدف گذاری‌ها و اولویت بندی‌های صورت گرفته پیش خواهد رفت.

سرمست یادآور شد: کادر بهداشت و درمان از اولویت‌های واکسیناسیون کرونا هستند که تزریق واکسن به این گروه از افراد درقم نیز شروع شده و ادامه خواهد داشت.

وی همچنین درادامه افزود: با توجه به اینکه درآستانه سال جدید هستیم قرار شد پروتکل هایی نیز برای مراکز خرید شب عید و همچنین مناسبت های نوروزی تدبیر شود.

وی با اشاره به ارائه گزارش در مورد ورود مسافران خارجی گفت: تاکید ستاد ملی بر این بود که از این مسافران به صورت کامل آزمایش کرونا گرفته شود و آنهایی که مثبت هستند نیز در حالت قرنطینه به سر ببرند تا امکان وارد شدن ویروس‌های جهش یافته از خارج کشور به حداقل برسد.

سرمست تصریح کرد:افزایش آزمایش کرونایی و رهگیری و نظارت‌هایی که درقالب طرح شهید سلیمانی در حال اجراست و نیاز است در این ایام بیشتر شود نیز از جمله موضوع‌هایی بود که بر دقت بیشتر بر آن تاکید شد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درخصوص تزریق دومین دوز واکسن کرونا در قم  بیان کرد: در این زمینه شورای سیاستگذاری را برای هماهنگی بیشتر تشکیل دادیم و مسائل اجرایی آن را نیز دانشگاه علوم پزشکی دنبال و اطلاع رسانی می کند.

۳۸۰ دوز واکسن کرونا وارد قم شده که در ۲ مرحله به ۱۹۰ تَن از کادر درمان تزریق می‌شود.

 

استاندار اصفهان: زنگ خطر موج چهارم کرونا جدی است

استاندار اصفهان گفت: تغییر وضعیت رنگ کرونایی در شهرستان‌های نطنز و اردستان زنگ خطر موج چهارم این بیماری را در استان به صدا در آورده و این هشدار جدی است.

عباس رضایی روز شنبه در حاشیه حضور ویدیو کنفرانسی خود در جلسه ستاد ملی کرونا، گفت: نگران بی‌تفاوتی‌ها هستیم زیرا برخی گمان می‌کنند ورود واکسن به معنای پایان کروناست و حال اینکه چنین نیست.

استاندار اصفهان افزود: برخی شهرهای استانخوزستان درروزهای اخیر به وضعیت قرمز تغییر پیدا کرده است و حتی ۲شهرستان نطنز و اردستان استان اصفهان نیز از وضعیت زرد به نارنجی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این تبدیل وضعیت‌ها زنگ هشداری برای ورود به موج چهارم است و ضروری است کماکان دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله کاهش تجمعات، کاهش ترددها، رعایت فاصله‌گذاری، رعایت نظافت شخصی را در دستور کار قرار دهیم.

استاندار اصفهان تاکید کرد: یک سال اخیر از شروع بیماری کرونا تاکنون داروهای متعددی مطرح شده است ولی هیچکدام نتیجه بخشی قطعی نداشته است ؛گر چه واکسن خریداری شده است و برخی شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی نیز در این زمینه اقدامات خوبی داشته‌اند ولی باید توجه داشت که میزان ایمن‌سازی، میزان‌پایداری آن و برخی مسائل مرتبط با واکسن هنوز به خوبی مشخص نیست و لذا باید این نگرش در جامعه تاکید شود که کرونا تمام نشده است و تمهیدات زندگی با کرونا را رعایت کنیم و گرنه با موج چهارم کرونا مواجه خواهیم شد.

رضایی ادامه داد: واکسن به اصفهان وارد شده و با اولویت کادر بهداشت به‌ویژه افرادی که در مراقبت‌های ویژه فعال هستند واکسیناسیون آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سلامت از هر مساله دیگری مهم‌تر است، ادامه داد: کادر درمان امروز با جدیت پیگیر است و از سوی دیگر دولت نیز در تامین واکسن اقدامات خوبی انجام داده است ولی برون رفت از وضعیت کرونایی و کاهش اثرات آن نیازمند هماهنگی و همدلی آحاد جامعه است.

وی با اشاره به ورود برخی پروازهای خارجی به اصفهان تاکید کرد: غربالگری و قرنطینه مسافران بر اساس قوانین و تاکیدات ستاد ملی کرونا با قاطعیت و جدیت دنبال خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون روند فوتی در کشور نزولی است، گفت: خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها شروع شده و جای هشدار جدی دارد و بالاترین میزان شیوع بیماری را در استان خوزستان داریم که نیازمند مراقبت جدی است.

 علیرضا رییسی روز شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان خوزستان متاسفانه ۹ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این آژیر قرمز در خوزستان به صدا در آمده و نیازمند مراقبت است.

وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری را دارند. این شهرها در سطح کشور وضعیت قرمز دارند و باید پروتکل‌های بهداشتی سخت گیرانه را رعایت کنند تا این خیز بیماری را کنترل کنیم.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به اوائل بهمن حدود ۱۵ درصد رشد یافت و با خیز ملایم در حال افزایش است.

آرش نجیمی روز شنبه افزود: تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری شده در بیمارستان های استان تا دهه نخست بهمن امسال کمتر از ۴۰۰ نفر بود اما پس از آن روند افزایشی به خود گرفت و در زمان حاضر دست کم به ۴۵۰ نفر رسیده است.

وی به رنگ بندی جدید شهرستان های استان اصفهان از بیست و پنجم بهمن اشاره و اضافه کرد: در رنگ بندی جدید، ۲ شهرستان اردستان و نطنز در وضعیت نارنجی (پر خطر)، ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و هشت شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هفته قبل فقط یک شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشت، خاطرنشان کرد: این هفته تعداد شهرستان های نارنجی و زرد در استان اصفهان افزایش و آبی، کاهش یافت.

 

مردان ۲ برابر زنان بر اثر کرونا فوت می‌کنند

رییس انجمن اورولوژی ایران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در بیمارستان بقیه الله(عج)، مردان ایرانی در یک سال گذشته ۲ برابر بیش از زنان بر اثر ویروس کرونا فوت کردند.

دکتر عباس بصیری روز شنبه در نشست خبری انجمن اورولوژی که در آستانه هفته ملی سلامت مردان (اول تا ۶ اسفند) برگزار شد، افزود: بر اساس این تحقیقات، مردان مبتلا به کرونا سه برابر بیش از زنان نیازمند بخش مراقبت های ویژه بوده و حال آنها وخیم تر از زنان بوده است.

وی با بیان این که سیستم دفاعی زنان قوی تر از مردان است، اظهار داشت: زنان مبتلا به کرونا مقاومت بیشتری در مقایسه با مردان در برابر این بیماری دارند و مردان مبتلا به این ویروس زودتر دچار آسیب این بیماری می شوند، این در حالی است که حدود ۸۹ درصد مردان ادعا می کنند، سالم تر هستند  اما طبق بررسی ها این رقم درست نیست.

این اورولوژیست به میزان شیوع بیماری ها در مردان اشاره کرد و ادامه داد: شیوع بیماری ها در مردان زیاد است، ۳۵ درصد سرطان کولون در آنها بیش از زنان است و آقایان در مراحل پیشرفته تر بیماری به مراکز درمانی مراجعه می کنند، به همین دلیل زودتر از زنان جان خود را از دست می دهند.

بصیری با یادآوری این که اقدام به خودکشی که در مردان منجر به مرگ شود، بیشتر از زنان است، تصریح کرد: مردان نیز مانند زنان دوران یائسگی دارند و از سن ۶۰ سالگی آغاز می شود و مرگ و میر در آنها سه برابر بیشتر از زنان بوده است.

وی تاکید کرد: مردان باید به سلامت خود اهمیت زیادی بدهند و لازم است معاینات دوره ای انجام دهند چراکه بی توجهی به بیماری خانواده آنها نیز دچار آسیب های روحی و روانی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امید به زندگی زنان را بیشتر از مردان دانست و گفت: مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب های اجتماعی، شغلی و صنعتی قرار دارند و  تحمل درد در زنان بیشتر بوده به همین خاطر امید به زندگی در آنها بالا می رود.

بصیری به اختلالات جنسی در مردان اشاره کرد و افزود: برخی از مردان به خصوص جوانان به دلیل رفتار ناشایست جنسی و رعایت نکردن بهداشت فردی دچار بیماری های مختلف می شوند و ضرورت دارد به سلامت خود و تشخیص و درمان به موقع بیماری اهمیت دهند.

وی هفته ملی سلامت مردان را فرصتی دانست تا با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی و آموزش به آنها کیفیت زندگی و سلامت جسمی مردان ارتقا یابد.

 

میزان بستری بیماران کووید ۱۹ در البرز افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که طبق بررسی های آماری میزان ابتلا و بستری شدگان کووید ۱۹ در این استان روند افزایشی دارد.

دکتر محمد فتحی روز شنبه به خبرنگاران گفت: اکنون‌ ۲۹۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز تحت درمان قرار دارند  که ۳۹ بیمار آنان طی ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

وی بیان داشت: ۳۱ هزار و سه نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان بستری شده اند که ۲۷ هزار و ۹۹۱ نفر آنان بهبود یافته اند.

فتحی ‌اظهار داشت: پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع تا کنون به ۲ هزارو ۷۱۲ نفر رسید.

توصیه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی، ‌حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

از مجموع هفت شهرستان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است.

 

کاهش آمار شیوع کرونا در استان اردبیل همزمان با افزایش تعداد شهرهای زرد

وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل با کاهش جزئی در آمار مبتلایان و فوتی ها ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته یک بیمار کرونایی جان باخته و ۱۷ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز شنبه اعلام کرد: از روز گذشته شهرستان پارس‌آباد در شمال استان برابر شاخص‌های وزارت بهداشت بار دیگر در وضعیت زرد قرار گرفته و هم اکنون چهار شهرستان استان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: با وجود پایداری نسبی شیوع کرونا در این استان طی روزهای اخیر، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان به ۱۵۷ نفر رسیده که ۳۴۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این زمینه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز به شکل محسوسی کاهش یافته و از رکورد ۸۳ نفر به ۴۶ فرد بستری رسیده است.

وی بیان کرد: وضعیت شیوع کرونا در همچنان شکننده است و در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

وی با اشاره به ترخیص ۱۳ نفر از افراد بستری مبتلا به کرونا در مرکز درمانی استان اردبیل افزود: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

وی مجموع فوتی‌های کرونا در استان اردبیل طی ۱۱ ماه گذشته را با جان باختن یک فرد مبتلای دیگر در شبانه روز گذشته، یک‌هزار و ۳۷۷ نفر اعلام کرد.

دکتر حبیب‌زاده با تاکید بر ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در این استان افزود: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به نوسان آرام تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر، علت این امر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری و نیز پرهیز از حضور در اجتماعات را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به شروع واکسیناسیون کارکنان درمان بخش‌های مربوط به بستری بیماران کرونایی استان اردبیل از سه روز گذشته، اظهار کرد: در مرحله نخست، ۱۲۰ نفر از کارکنان بخش درمان واکسن روسی اسپوتنیک.وی را دریافت می‌کنند.

۲ ماه پیش تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی یک ماه گذشته چهار بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.