در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و شهرهای با وضعیت قرمز عبارتند از شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۲ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۶۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۴۸ هزار و ۸۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری گفت: روند صعودی موارد بستری کرونا در برخی استانها همزمان با مشاهده موارد ویروس جهش یافته انگلیسی زنگ خطر جدی در جهت ورود به خیز چهارم کرونا در ایران است و با توجه به اینکه ویروس جهش یافته میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری دارد اگر اصول بهداشت کرونا رعایت نشود با وضعیتی به مراتب بدتر و پیچیده تر از خیزهای قبلی کرونا در کشور مواجه می شویم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

 

۲۶ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

افزایش تعداد شهرهای نارنجی و بازگشت برخی مناطق کشور به وضعیت قرمز و در عین حال کاهش تعداد شهرهای آبی در هفته جاری نشان از شکننده بودن شرایط کرونایی است و نباید با اقدام های سهل انگارانه این بیماری را به یک فاجعه تبدیل کرد، موضوعی که اکثر مسوولان و کارشناسان بر آن تاکید دارند.

عادی‌انگاری مردم  و عدم رعایت اصول بهداشتی به ویژه با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و آغاز خریدهای شب عید در سطح بازار خطر جدی اوجگیری موج چهارم شیوع ویروس کرونا را در پی دارد.

بر اساس گزارش ها کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا تقریبا در تمام کشور مشاهده می‌شود و این زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو خواهد بود زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد.

این روزها پای ویروس کرونای انگلیسی یا نوع جهش یافته این ویروس به ایران بازشده و مواردی از ابتلا و فوتی ناشی از آن در نقاط مختلف کشور به ثبت رسیده و با این حساب آمارهای کاهشی مرگ و میر مبتلایان به کرونا نباید ما را به عادی شدن وضعیت و بازگشت به شرایط عادی زندگی دلگرم کند.

آغاز گشت و گذار کرونا انگلیسی در ایران موجب شد تا وزیر بهداشت در سخنانی از روزهای سخت پیش و از احتمال بالا رفتن مرگ و میرهای ناشی از این ویروس رو سخن بگوید.

در همین رابطه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن هشدار خیز چهارم ویروس کرونا و ویروس انگلیسی در کشور، گفت: اهواز، آبادان، ماهشهر، دزفول، شادگان، شوش، شوشتر، کارون، دشت آزادگان و هویزه ۹ شهر استان خوزستان بار دیگر به وضعیت قرمز در آمدند.

علیرضا رئیسی افزود: علاوه بر وضعیت قرمز شهرهای یاد شده استان خوزستان هم اکنون در کشور ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی ، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۷۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و تمام تلاش ما این است که این ۴ هفته مانده به سال نو با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی  این بیماری را مهار کنیم.

وی با اشاره به قدرت بالای ویروس انگلیسی کرونا، تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های ویروس انگلیسی این است که جوانان را درگیر می کند و این نشان می دهد که این ویروس سن و سال نمی شناسد، زیرا این ویروس بسیار مهاجم و سرکش است و سرعت ابتلای آن نیز بسیار بالاست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اهمیت واکسیناسیون برای گروه های هدف گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه های اولویت دار واکسینه شوند و سپس با تولید واکسن داخلی در سال ۱۴۰۰ بتوانیم آن را به سالمندان و افرادی که زمینه بیماری دارند تزریق کینم.

 

وضعیت کرونا در استان ها

بر اساس اطلاعاتی که ستاد مقابله با ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و دانشگاه های علوم پزشکی در اختیار رسانه ها قرار داده اند از خوزستان خبر رسیده که ۱۰ شهر قرمز استان بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که تمام مردم این مناطق در خطر ابتلا به کرونا هستند و این موضوع شرایط را سخت تر می کند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در این گزارش همچنین اعلام کرد:۱۰ شهرستان اهواز ، کارون، ماهشهر، شوشتر، هویزه، دشت آزادگان، دزفول، شادگان ، آبادان و خرمشهر نیز در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

سیدمحمد علوی اظهار داشت: بر اساس آمار، ۱۰ شهر استان که از نظر شیوع کرونا در حالت قرمز هستند جزو شهرهای پرجمعیت استان به شمار می روند که این تمرکز جمعیتی ، قدرت انتقال بیماری را بیشتر می کند لذا تمام مردمی که در این شهرستان ها زندگی می کنند باید مراقب سلامت خود باشند.

وی با بیان اینکه توانایی انتشار ویروس جهش یافته بیشتر است گفت: ممکن است موارد دیگری از ابتلا به ویروس جهش یافته در استان داشته باشیم که ما از آن بی اطلاع هستیم. ما با ویروسی سر و کار داریم که قدرت انتقال در آن روز به روز افزایش یافته و در بین سنین پایین تر شایع شده است.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب‌ از افزایش شمار بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در میاندوآب خبر داد و گفت  با افزایش شمار بستری‌ها بر اثر ابتلا به کرونا، وضعیت این شهرستان پس از مدت‌ها از وضعیت زرد به نارنجی تغییر یافت.

سهراب حیدری با هشدار نسبت به بروز این شرایط اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۹ نفر در بیمارستان عباسی میاندوآب بر اثر ابتلا به کرونا بستری هستند که این تعداد تا یک هفته قبل ۱۸ نفر بود.

وی با بیان اینکه بستری شدگان در بخش آی‌سی‌یو به ونتیلاتور وصل نیستند، افزود: هم اکنون به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان بیش از ۱۰ نفر در بیمارستان بستری هستند که این عامل‌ میاندوآب‌ را در وضعیت نارنجی قرار داده است.

وی با بیان اینکه نسبت به وضعیت شکننده زرد کرونایی بارها به شهروندان هشدار داده شده بود، اظهار داشت: با وجود اینکه به مدت ۲ هفته است فوتی براثر کرونا در میاندوآب ثبت نشده ولی عادی انگاری و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به وقوع موج چهارم بیماری منجر شود.

از سوی دیگر عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه کرونا در حال گسترش است و پیک چهارم آن که زیان بارتر و کشنده تر است در حال شکل‌گیری است، خواستار آن شد که همه مردم و نهادها با پروتکل های شدیدتر آماده مقابله با پیک چهارم کرونا باشند.

 ناهید خداکرمی با بیان اینکه یک سال از ورود کرونا به تهران می‌گذرد، گفت: شهروندان تهرانی داغدار بیش از چندین هزار نفر مرگ ناشی از کرونا هستند و کشور فوت نزدیک به ۶۰ هزار نفر را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه، این آمار تبعات وخیم را به کشور وارد کرده است، گفت: شواهد نشان می‌دهد کرونا در حال گسترش است و پیک چهارم آن که زیان بارتر و کشنده تر است در حال شکل‌گیری است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن سه کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۵۵۶ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۷۵ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. ۱۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان موارد مثبت مبتلا به کرونا را از ابتدا تا به امروز در استان ۲۷ هزار و ۵۲۶ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۱۹ هزار و ۴۶۰ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و سه هزار و ۴۳۳ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زابل و چهار هزار و ۶۳۳ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بوده است.

موهبتی گفت: فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان یکهزار و ۱۶۰ مورد که ۷۵۷ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ۲۵۴ مورد مربوط به زابل و ۲۴۹ مورد فوت مربوط به ایرانشهر بوده است.

وی اظهارداشت: ۱۴ روز بدون فوت را تا کنون در سیستان و بلوچستان داشته‌ایم و در مجموع شرایط استان نگران کننده نیست ولی مردم باید از عادی‌انگاری پرهیز کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به صورت مضاعف ادامه دهند.

در کاشان نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از جان باختن نخستین قربانی ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در این منطقه خبر داد.

محمد حاجی‌جعفری با اشاره به گزارش موارد مثبت از ویروس جهش یافته کرونا در چند منطقه از کشور گفت: با رصد انجام شده نمونه یک مورد بیمار مشکوک به این نوع  ویروس در این منطقه شناسایی و برای انجام آزمایش سنجش توالی ژنی به مرکزهای دارای صلاحیت ارسال شد.

وی افزود: این نمونه مربوط به یک بانوی ۴۵ ساله است که روز گذشته با علایم تب و تنگی نفس به مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان مراجعه کرده بود.

اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زرد است.

خبر خوب اینکه فرماندار دهلران گفت: از ابتدای دی ماه جاری تاکنون هیچ فوتی ناشی از کرونا در این شهرستان مشاهده نشده است.

مجید عسگری اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار و ۷۷۶ نمونه گیری در شهرستان انجام شده که ابتلای یک هزار و ۳۹۳ نفر به کرونا مثبت بوده است.

وی با اشاره به بستری ۳۲۲ نفر در بیمارستان دهلران و از طرفی فوت ۴۴ نفر بر اثر کرونا از ابتدای شیوع در این شهرستان افزود: از ابتدای دی ماه سال جاری تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در شهرستان ثبت نشده است.

وی با اشاره به همجواری دهلران با خوزستان و وضعیت قرمز کرونایی این استان در موقعیت کنونی و از طرفی تبدیل وضعیت آبی شهرستان به زرد اظهار داشت: ستاد کرونای شهرستان تشدید نظارت و کنترل رعایت پروتکل‌ها در اصناف، ادارات و تقویت کنترل مبادی ورودی از مسیر خوزستان را در دستور کار قرار داده و سخت گیری ها جدی تر می‌شود.

از ارومیه خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ابتلا و بستری کرونایی در استان طی روزهای اخیر گفت: در حال حاضر، سهم تست های مثبت در استان به ۴۵ درصد رسیده که ۴.۵ برابر دوره کاهشی بیماری کووید ۱۹ بوده و ادامه این روند نگران کننده است.

دکتر جواد آقازاده  افزود: در دوره کنترل بیماری طی دی ماه و اوایل بهمن ماه جاری، سهم تست های مثبت کرونا در استان ۱۰  درصد بود که این رقم در حال حاضر به ۴۵ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در دوره اوج بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی طی پاییز امسال نیز این رقم به سهم ۸۵ درصدی رسیده بود که رقم بسیار بالایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: اگر رعایت پروتکل ها همچنان مورد بی توجهی شهروندان قرار گیرد، شاهد رسیدن به همان وضعیت طی هفته های آتی خواهیم بود.

در همین رابطه سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: عادی‌انگاری مردم  و عدم رعایت اصول بهداشتی به ویژه با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و آغاز خریدهای شب عید در سطح بازار خطر جدی اوجگیری موج چهارم شیوع ویروس کرونا را در پی دارد.

محمدعلی نپی‌پور پور افزود: این استان فعلا از نظر شیوع ویروس کرونا شرایط بهتری نسبت به سایر مناطق کشور داشته ولی این وضعیت شکننده است و حفظ آن حساسیت و اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: وضعیت موجود استان از نظر شیوع کرونا باید با حساسیت بیشتر مدیریت شود تا بتوان از خطر موج چهارم شیوع این ویروس پیشگیری کرد.

در لرستان نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج های قبلی است.

دکتر "محمدرضا نیکبخت" با اشاره به آخرین روند بیماری کرونا در لرستان، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روزها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق ، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

به گفته وی مردم رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را در دستور کار داشته باشند چرا که کرونا تمام نشده است و شواهد از بازگشت موج جدیدی حکایت دارد.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، برخلاف اینکه ۲ هفته گذشته وضعیت قرمزی در کشور گزارش نشده بود اما این هفته برخی از شهرهای کشور به خصوص در استان خوزستان وارد وضعیت قرمز شده اند.

اکنون شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و پلدختر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و سایر شهرهای استان در وضعیت آبی شیوع این ویروس هستند.

ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر امروز شنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۰۵ نفر رسید. 

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد:  ۸۲ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر جمعه تا ظهر امروز شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۳ هزار و ۶۷۴ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۱۱۷ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۶ هزار و ۷۷۰ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته روند کاهشی داشت اما این روند طی چند هفته اخیر متوقف و در وضعیت ناپایداری قرار گرفته است به طوری‌که احتمال آغاز روند افزایشی این ویروس در استان وجود دارد.

مجید شیرانی افزود: اگر چه بیماران سرپایی در استان در روزهای اخیر در حال افزایش است و این بیم می‌رود که بیماران بستری نیز در هفته‌های آینده افزایش یابد اما طی چهار روز اخیر تعداد مرگ و میر در استان به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور به ویژه یکی از استان همجوار، این نگرانی در خصوص افزایش شیوع کرونا در استان وجود دارد از این رو باید همچنان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ویژه‌ای به کار گرفت.

شیرانی با اشاره به اینکه تغییر رنگ شهرستان‌های آبی به زرد در استان در حال افزایش است، تصریح کرد: در آخرین رنگ‌بندی انجام شده از سوی وزارت بهداشت، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، کیار، لردگان و کوهرنگ در وضعیت زرد و شهرستان‌های بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی قرار دارند.

وضعیت پایدار شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه‌روز گذشته ۲ بیمار کرونایی جان باخته و ۲۶ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: با وجود پایداری نسبی شیوع کرونا در این استان طی روزهای اخیر، مجموع بستری همزمان بیماران کرونایی استان به ۱۶۰ نفر رسیده که ۳۴۳ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این زمینه است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: هم‌اکنون در استان اردبیل هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان نیز به شکل محسوسی کاهش یافته و از رکورد ۸۳ نفر به ۴۵ فرد بستری رسیده است.

در خرم آباد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد که تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۲۴ بهمن، با شناسایی ۷۲ بیمار جدید به ۶۵ هزار و ۳۳۷ نفر رسید.

مریم کوشکی افزود: تاکنون یک هزار و ۳۳۱ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی گفت: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

به گفته فرماندار خمیر سه روستای بخش مرکزی این شهرستان به دلیل افزایش موارد مثبت کرونا قرنطینه شدند.

میرهاشم خواستار افزود: روستای «درواخانی» از سه روز پیش و روستاهای «کیشی» و «کرمران» از امروز ۲۶ بهمن قرنطینه شدند.  قرنطینه این روستاها باتوجه به افزایش موارد مثبت ابتلا به کرونا در این مناطق و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ با تصمیم ستاد مقابله با کرونا انجام شده است.

در همین زمینه سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به مرگ یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ انگلیسی در بیمارستان شهر هشتگرد این استان اعلام کرد که برای مقابله با ویروس جهش یافته کرونا اعمال محدودیت های دوباره در البرز ضروری است.

دکتر علیرضا سلیمانی افزود: قدرت سرایت و خطر ویروس انگلیسی (جهش یافته) به مراتب بیشتر از ویروس کنونی کرونا بوده و نسبت به بیشتر درمان ها مقاوم است

 سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان البرز گفت : اجرای  محدودیت ها در آذر ماه سال جاری  تاثیر خوبی بر کاهش میزان فوتی ها و مبتلایان به کرونا داشت و نیاز است برای پیشگیری از موج چهارم این بیماری با توجه به فرارسیدن نوروز محدودیت ها اعمال شود. 

وی با اشاره به موضوع مرگ یک بیمار براثر ویروس کرونای  انگلیسی  در بیمارستان شهرهشتگرد استان البرز، افزود : از تمام  کسانی که در ارتباط نزدیک با بیمار بودند تست کرونا گرفته شد و تدابیر قرنطینه ای حتی برای کادر درمان ، خانواده و آشنایان در ارتباط با این فرد لحاظ شده است. 

از شیراز خبر رسید که در پی برگزاری یک جشن عروسی در یکی از محله‌های شهر زرقان، ۱۵ نفر از حاضران این مراسم، مبتلا به بیماری کووید۱۹ تشخیص داده شدند.

 پس از رهگیری بیماران و یافتن افرادی که با آنها در تماس بوده اند تاکنون تست کرونای ۱۵ فرد حاضر در این مراسم مثبت شده است و احتمال افزایش آمار نیز وجود دارد.

 

واکسیناسیون کرونا در استان ها 

نخستین مرحله تزریق واکسن کرونا در استان خراسان جنوبی روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند انجام شدو در این زمینه رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حاشیه آیین آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی گفت: ۱۵۰ دُز واکسن کرونا سهمیه خراسان جنوبی از اولین محموله ورودی از کشور روسیه بوده که از امروز با اولویت پرسنل بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی در استان تزریق می‌شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: از این تعداد ۳۰ دُز در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی در مرکز استان بوده است و ۴۵ دز دیگر در شهرستان‌های فردوس، قاینات و طبس تزریق خواهد شد.

همچنین اولین مرحله از واکسیناسیون کووید ۱۹  برای کادر درمانی بخش آی‌سی‌یو بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) مشگین‌شهر آغاز شد. مدیر شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر گفت: در مراحل بعدی کادر درمانی سایر بخش‌های بیمارستان از جمله بخش‌های پرخطر واکسن دریافت خواهند کرد.

دکتر رضا ایماشی اظهارکرد: واکسن استفاده شده در این شهرستان اسپونتیک روسی می‌باشد که مورد تایید جوامع علمی قرار گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت شهرستان مشگین‌شهر از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا زرد است و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان امکان ارتقای این وضعیت به نارنجی و سایر رنگ‌های پرخطر وجود دارد.

از همدان خبر رسیده که مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: در مرحله نخست آغاز تزریق واکسن کرونا، ۶۰ نفر از کادر درمان این شهرستان واکسن «اسپوتنیک‌وی» را دریافت کردند که پس از گذشت چهار روز، حال عمومی آنها خوب و هیچ عارضه جانبی نیز در این افراد مشاهده نشده است.

«محسن ترکاشوند» اظهار داشت: واکس کووید-۱۹ در مرحله نخست طرح واکسیناسیون برای ۶۰ نفر از کادر درمان بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و دکتر غرضی شهرستان تزریق شد.

وی افزود: طرح واکسیناسیون کرونا از ۲۳ بهمن در شهرستان ملایر آغاز شده و کادر درمانی و  پرسنل مراکز بهداشتی درگیر با کرونا به عنوان اولویت اول این واکسن را دریافت میکنند و در مراحل بعدی به افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز تزریق خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با تاکید بر اینکه واکسیناسیون بر اساس اولویت‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود، گفت: واکسن اسپوتنیک ‌وی در ۲ مرحله تزریق می شود که مرحله دوم پس از ۲۱ روز از زمان دوز اول برای ۶۰ نفر از کادر درمانی این شهرستان تزریق می شود.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

دکتر «محمد طاهری» روز یکشنبه افزود: همچنین با شناسایی ۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به ۱۰ هزار و ۳۱۴ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۳ مورد بود که از این تعداد ۳۳  نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۲۴ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۹، بهار ۵۹۵، تویسرکان ۶۵۹، رزن ۴۴۵، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۷۹ و کبودراهنگ ۶۵۸ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۹۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۴ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۵ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه(روز شنبه) ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که درحال حاضر از مجموع ۱۰ شهرستان استان، سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودرآهنگ در شرایط آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی طغیان های روی داده در خصوص همه گیری ویروس نشان می دهد که علت ۳۴ درصد ابتلا به کرونا شرکت در اجتماعات، ۶۱ درصد تماس درون خانگی و پنج درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعات در محیط کاری بوده است.

 

۷۲ نفر به شمار مبتلایان کرونا در لرستان افزوده شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۲۴ بهمن، با شناسایی ۷۲ بیمار جدید به ۶۵ هزار و ۳۳۷ نفر رسید.

"مریم کوشکی" روز یکشنبه به خبرنگاران اعلام کرد: تا این تاریخ، ۲۰۱ هزار و ۹۶۵ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۰۱ هزار و ۳۶۹ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۶هزار و ۳۲ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۳۱ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

کوشکی گفت: بر همین اساس از تمامی مردم لرستان تقاضا می شود در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۴۵ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۴۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۲۹۱ نفر در بیمارستان‌های البرز تحت درمان قرار دارند و مجموع افراد بستری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۳۱ هزار و ۸۷ نفر رسیده است.

وی افزود: ۲ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جانباختند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو ۷۱۴ نفر رسید.

وی یاد آور شد: ۲۸ هزارو ۷۸ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

توصیه کارشناسان بهداشتی به مردم استان البرز استفاده بیش از پیش از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی است.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز 2 شهرستان زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است.

 

احتمال آغاز افزایش شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته روند کاهشی داشت اما این روند طی چند هفته اخیر متوقف و در وضعیت ناپایداری قرار گرفته است به طوری‌که احتمال آغاز روند افزایشی این ویروس در استان وجود دارد.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: اگر چه بیماران سرپایی در استان در روزهای اخیر در حال افزایش است و این بیم می‌رود که بیماران بستری نیز در هفته‌های آینده افزایش یابد اما طی چهار روز اخیر تعداد مرگ و میر در استان به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور به ویژه یکی از استان همجوار، این نگرانی در خصوص افزایش شیوع کرونا در استان وجود دارد از این رو باید همچنان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ویژه‌ای به کار گرفت.

شیرانی با اشاره به اینکه تغییر رنگ شهرستان‌های آبی به زرد در استان در حال افزایش است، تصریح کرد: در آخرین رنگ‌بندی انجام شده از سوی وزارت بهداشت، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، اردل، کیار، لردگان و کوهرنگ در وضعیت زرد و شهرستان‌های بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری همچنین شناسایی چند مورد بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: تاکنون موردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته در استان شناسایی نشده هر چند امکان تشخیص این ویروس در آزمایشگاه‌های استان وجود ندارد و چنانچه مورد مشکوکی شناسایی شود باید برای تشخیص به تهران ارسال شود.

شیرانی با تاکید بر پرهیز از برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها به ویژه در فضاهای سرپوشیده و بسته، خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری ویروس کرونا می‌تواند مهمترین عامل در افزایش شیوع کرونا باشد از همین رو علاوه‌بر خودداری از برگزاری دورهمی‌ها باید از سفرهای برون استانی به ویژه به استان خوزستان نیز به جد پرهیز شود.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

 

شبکه بهداشت و درمان آستارا از شناسایی ۱۰۸ بیمار کرونا خبر داد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آستارا گفت: ۱۰۸ مورد قطعی مبتلا به کرونا با شروع مرحله دوم غربالگری در این شهرستان شناسایی شده است و در صورت ادامه کم‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی، وضعیت از حالت زرد تغییر خواهد کرد.

فرید بصیری مقدم روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا در فرمانداری آستارا بیان کرد: ۷۰ درصد مردم این شهرستان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و ماسک بر چهره آنها مشاهد نمی‌شود و این رفتارها باعث تغییر رنگ وضعیت کرونا خواهد شد.

وی افزود: در مرحله دوم غربالگری، بهورزان و مراقبین سلامت مراکز و خانه های بهداشت با تماس تلفنی با جمعیت تحت پوشش خود، وضعیت زنان باردار و سالمندان را جویا می شوند و در صورت وجود علائم کرونا به منازل مراجعه و نمونه گیری و تست انجام می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه همکاری مردم در اجرای مرحله دوم غربالگری چندان رضایت بخش نیست و ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا مستعد بومی شدن است و گسترش جهش یافته آن، خطر جدی تلقی می شود.

بصیری مقدم بیان کرد: اقدامات هدفمند و هوشمند شبکه بهداشت با همکاری دستگاه های متولی باعث کاهش ابتلا شده اما وضعیت شهرستان شکننده است و ۱۴ بیمار مبتلای به کرونا در بیمارستان بستری هستند.

او گفت: واکسیناسیون کرونا در آستارا آغاز شده و تا پایان سال آینده کارکنان بهداشت و درمان، سالمندان، معلولان، جانبازان، افراد بالای ۶۵ سال با داشتن حداقل یک بیماری زمینه ای، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال، افراد حاضر در مراکز تجمعی، صاحبان مشاغل ضروری و عموم مردم واکسینه خواهند شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آستارا گفت: ۱۲۵ چایخانه در این شهرستان فعالیت و بیشتر آنها بصورت غیرقانونی قلیان عرضه می کنند و اخطارهای لازم به متصدیان آنها داده شده اما پلمب آنها نیازمند همکاری نیروی انتظامی وسایر نهادهاست.

شیوع ویروس کرونا در دنیا خسارات جانی و مالی بر جا گذاشته و بهترین راهکار مقابله با آن، رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی است و وضعیت آستارا از لحاظ کرونا زرد است.

شهرستان مرزی و گردشگرپذیر بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

حال ۱۰ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در قم طی ۲۴ ساعت منتهی به بیست و ششم بهمن‌ماه، حال ۱۰ بیمار وخیم است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: طی این مدت ۱۶بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر با اشاره به بستری شدن ۱۲ بیمار جدید کرونایی افزود: ۲۱ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که در حال حاضر ۹۰ بیمار کرونایی در استان بستری هستند، بیان کرد: در این مدت هیچ مورد فوتی کرونا مثبت نداشتیم.

 

ویروس کرونای انگلیسی را نباید ساده گرفت

استاندار تهران با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی بسیار خطرناک و کشنده است اعلام کرد: این ویروس جهش یافته و خطرناک است و نباید این ویروس را ساده انگاری کرد.

انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه برگزاری شورای آموزش و پرورش شهرستان استان تهران در پاسخ به سوال مبنی بر آخرین اقدامات کرونایی در این استان اظهار داشت: هرگونه تجمعی که دستورالعمل ها و رعایت فاصله گذاری صورت نگیرد، می تواند مشکلات جدی را برای ما فراهم کند.

وی افزود: ما شناسایی بیماران با ویروس کرونا انگلیسی را داشتیم که میزان مرگ و میرش شدیدتر است و حمله این ویروس هم با دیگر ویروس ها متفاوت است و اگر قبلا مرگ افراد ۶۰ و ۶۵ سال یک فاکتور بوده، این نوع می تواند همه آحاد جامعه را دچار مشکل کند.

استاندار تهران ادامه داد: این ویروس جهش یافته و خطرناک است و در حال حاضر در فرودگاه ها تست کرونا گرفته می شود و اگر لازم باشد مسافران به قرنطینه می روند و امیدواریم با این شناسایی و قرنطینه کردن شاهد شیوع این ویروس انگلیسی در جامعه نباشیم.

 

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا با شیب ملایم

وی تاکید کرد: چیزی که انجام شده اعمال هوشمند محدودیت ها، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، کم کردن جمعیت ها از اجتماعات بوده است، با مجموعه این اقدامات یک شرایط مطلوبی در ماه های گذشته و در ماه آبان به بعد شاهد بوده ایم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه این فکر در حال رواج است که تزریق واکسن شروع شده و اگر ما کاهش مرگ و میر و یا کاهش مراجعه کننده به بیمارستان داشتیم پایان حیات بیماری کرونا است ولی واقعیتی که وجود دارد این است که هرگونه عادی انگاری و یا نگاه سطحی به مساله کرونا می تواند خدایی ناکرده عواقب بدی فراهم کند و آنچه  که ما از اول بهمن ماه در کشور و در استان شاهد هستیم خیز با شیب ملایم ویروس کرونا، افزایش مراجعان سرپایی و به تبع آن بستری است.

وی افزود: اگر دقت نکنیم، اعمال محدودیت ها را جدی نگیریم و نظارت نکنیم، افزایش مرگ و میر روزانه را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، در اول بهمن میزان بستری ها ۱۸۷۰نفر بوده، روز گذشته میزان بستری ۲۱۹۰ نفر بوده و این تعداد به صورت ملایم در حال افزایش است و در دستور کار فردای ستاد کرونا استان این است که کانون ها شناسایی شود و طرح شهید سلیمانی اجرا شود.

محسنی بندپی تاکید کرد: این هشدار است و ما به سمتی می رویم که اگر به هنگام، موثر و جدی، اقدامی نکنیم، پیک چهارم را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به انجام اعمال ماه رجب نیز گفت: در این شرایط اعمال اعتکاف را نمی توان مثل سال های گذشته برگزار کنیم و باید با محدودیت انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.