طبق توضیحات اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۳ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۸۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

خطر خیز جدید کرونا در کشورجدی است

لاری گفت: افزایش موارد ابتلا و بستری به بیماری کووید19 در استان خوزستان بسیار نگران کننده است، همچنین در استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان نیز شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه کرونا هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ابتلا به بیماری کووید19 در بین جوانان در هفته های اخیر افزایش یافته و این مساله واقعا نگران کننده است و لزوم همزیستی هوشمندانه با بمیاری را بیش از گذشته نشان می دهد زیرا افزایش بیماری در گروههای سنی پایین تر هشداری برای افزایش بیماری در بین سالمندان است.

وی ادامه داد: خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است و همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی به طور جدی تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۷ بهمن ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

نزدیک به یکسال از حضور ویروس کرونا در کشور می گذرد و با جهش هایی که نشان داده گویا سر سازگاری با بشر را ندارد، افزایش موارد ابتلا در شهرها و استان های مختلف گویای این است که اپیدمی تمام نشده است و هر ساده انگاری و بی توجهی بستر شیوع دوباره را فراهم می سازد.

ویروس کرونا با جهش های خود باردیگر نگرانی های را برای کشورهای مختلف به ارمغان آورده است و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در هفته‌های اخیر سبب افزایش شمار مبتلایان و بستری ها در کشور و برخی استان ها شده است و  زنگ خطری جدی موج چهارم در آخرین روزهای بهمن ماه امسال  به صدا در آورده است. 

هشدارهای جدید کرونایی از روز شنبه ۲۵ بهمن وارد فاز جدیدی شده است و بعد از دو هفته، ۹ شهر خوزستان به وضعیت قرمز کرونا رسیده است بطوریکه وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در همان روز از چرخش ویروس کرونا جهش یافته در کشور خبر داد.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز از خیز جدید بیماری کرونا در برخی استان‌ها خبر داد و گفت که بالاترین میزان شیوع بیماری  در استان خوزستان است و باید شیوه نامه های بهداشتی به جد رعایت شود .

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید - ۱۹ نیز در این زمینه گفت که پیک جدید کرونا در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و آذربایجان غربی در حال شکل گیری و روند صعودی ابتلا به این بیماری باردیگر آغاز شده است.

دکتر احسان مصطفوی افزود: شهرهایی در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، خراسان جنوبی و اصفهان در چند روز اخیر به رنگ نارنجی درآمده یعنی به وضعیت هشدار رسیده اند.

وی ادامه داد: گزارش ها نشان می دهد که از چند روز گذشته، پیک سوم اپیدمی در استان خوزستان آغاز شده و شاهد موارد بیشتر بیماران سرپایی و بستری در بعضی از شهرهای این استان هستیم.

این اپیدمیولوژیست اظهار امیدواری کرد که با این مراقبت ها شاهد پیک جدیدی در کشور نباشیم و در کنار رعایت ها و شروع برنامه واکسیناسیون، این بیماری شرایط تثبیت شده مناسبی در کشور پیدا کند.

بر اساس آخرین تحلیل ها، اکنون ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

در قزوین وضعیت نگران کننده است بطوریکه  رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم از مشاهده پنج مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا در بین افراد نزدیک به فرد فوت شده آبیکی خبر داد و افزود : تمامی اقدامات کنترلی در این زمینه با هدایت‌های وزارت بهداشت در حال انجام است.

 پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونا استان قزوین که با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به شرایط کرونایی استان قزوین، اضافه کرد: این استان در تاریخ ۲۶ بهمن امسال نسبت به استان‌های همجوار در یک شرایط پایدار قرار دارد ولی شیب ملایمی در افزایش تعداد بیماران به وجود آمد که این موضوع هم تحت کنترل است.

این مسوول با بیان اینکه پنج شهرستان استان قزوین در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، گفت:  تعداد بیماران بد حال استان زیاد است که به دنبال آسیب شناسی و کنترل وضع موجود هستیم، البته این استان در هفته‌های اخیر، روزهای بدون فوت کرونایی را داشته است که مثبت ارزیابی می‌شود.

در میان نگرانی از مشاهده ویروس جهش یافته در قزوین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در ستاد مقابله با کرونا استان خبری خوش داد و آن اعلام اینکه ایران تا سه ماه آینده یکی از واکسن سازهای بزرگ جهان در مقابله با کرونا خواهد شد افزود:  تا سه ماه آینده اکثر گروه‌های آسیب پذیر را واکسینه می کنیم و سه ماه بعد ۷۰ درصد گروه‌های پرخطر نیز واکسینه خواهند شد.

سعید نمکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا در استان قزوین، گفت: مردم این استان در ایام کرونا نشان دادند که جزو فهیم ترین ساکنان این سرزمین هستند و رتبه نخست را در بسیاری از موضوعات در زمینه مقابله با کرونا کسب کردند.

وضعیت آذربایجان غربی پس از حدود ۲ ماه روند کاهشی و تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های کم، در روزهای اخیر به وضعیت بحرانی نزدیک شده و با تداوم بی توجهی مردم، آغاز خیز چهارم شیوع بیماری کووید ۱۹ که به اذعان همه صاحب نظران خیز بسیار خطرناکی است، زیاد دور نیست.

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی از شروع موج چهارم کرونا در استان خبر داد و گفت: نشانه‌های موج چهارم کرونا در استان از افزایش مبتلایان و بستری‌های بیمارستانی مشهود است که چنانچه جدی گرفته نشود به طور قطع با تلفات زیادی مواجه خواهیم شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی نیز گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، وضعیت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان به صورت نارنجی درآمده و ۲ شهرستان نیز آبی است.

علی مصطفوی افزود: اکنون وضعیت شهرستان های خوی و سلماس در شمال و میاندوآب، نقده و بوکان در جنوب آذربایجان غربی نارنجی است. وضعیت شهرستان های پلدشت و چالدران در شمال استان نیز آبی بوده که امیدواریم با رعایت پروتکل ها در این ۲ شهرستان، شاهد حرکت آنها به سمت زرد نباشیم.

وی گفت: ارومیه به همراه شهرستان های مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، شاهین دژ، اشنویه، چایپاره، شوط و ماکو نیز وضعیت زرد دارند ولی وضعیت آنها بسیار شکننده بوده و با کمی سهل انگاری احتمال حرکت به سمت وضع نارنجی را دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان و با اشاره به مشاهده نخستین موارد نوع ویروس جهش یافته کرونا در آبیک استان قزوین ، به دلیل تعاملات ۲ شهر ابهر و خرمدره با تاکستان و قزوین وضعیت بیماری در این شهرها با حساسیت بیشتری پیگیری می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش در جلسه پیشگیری و مقابله با کرونا  در ارتباط با رنگ‌بندی کرونایی مناطق مختلف استان اضافه کرد: اکنون شهرستان‌های طارم، زنجان، ابهر، خرم‌دره و خدابنده در وضعیت زرد کرونایی و شهرستان‌های سلطانیه، ایجرود و ماهنشان آبی کرونایی قرار دارند، که زنجانی‌ها نباید به رنگ‌بندی کرونا اتکا کرده و این رنگ‌بندی‌ها آنان را از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل کند.

 این مسوول با بیان اینکه اکنون نسبت به هفته‌های گذشته تغییر واضحی در خصوص میانگین سنی افراد مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان‌های استان رخ نداده است، ادامه داد: در برخی از استان‌ها گزارش شده بود که بین ۵ الی ۱۷ سال، میزان بستری بیماران کرونایی افزایش یافته است که  در استان زنجان تاکنون الگوی درگیری سنی مبتلایان تغییر معناداری ندارد.

 استاندار زنجان هم گفت: تعداد بیماران کرونایی سرپایی ۲۱ درصد و افراد بستری در بیمارستان‌های استان ۱۸ درصد افزایش یافته است.

فتح الله حقیقی تاکید کرد: کسانی که تست پی سی آر آنها مثبت است حتما باید قرنطینه شوند تا میزان سرایت بیماری کاهش یابد.زنگ خطر پیک چهارم کرونا به صدا در آمده است و اگر مراقبت نشود باید شاهد افزایش مبتلایان که به مراتب سخت‌تر از دوره های قبل خواهد بود باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی گیلان نیز با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر اینکه احتمالا ویروس جهش یافته در همه کشور پخش شده؛ گفت : ما رصد می کنیم و تا امروز نمونه ای از این ویروس پیدا نکردیم.

دکتر آبتین حیدرزاده  با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ١١٠ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان بستری شدند،  اضافه کرد: اندکی روند ابتلا به بیماری در استان صعودی است که اصلا شرایط مناسبی نیست از اینرو توصیه ما به مردم رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه از ابتلا و انتقال کرونا است.

در استان خراسان رضوی و بر اساس اعلام نرم افزار "ماسک" وضعیت ۱۴ شهرستان خراسان رضوی  زرد ، ۱۹ شهرستان آبی است و همچنان مشهد در زمره شهرهای زرد کرونایی قرار دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، خطر کرونا در وضعیت زرد، متوسط است و فقط گروه شغلی چهار در این شرایط تعطیل بوده ضمن آنکه قوانین وضعیت آبی و زرد نیز شبیه هم است.

دکتر حمیدرضا رحیمی ادامه داد: در وضعیت نارنجی به معنای پرخطر، سطح شغلی سه و چهار تعطیل هستند و در وضعیت قرمز که به مفهوم خیلی پرخطر است، همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیلند.

 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خور و بیابانک در شرق استان اصفهان هم به واحدهای صنفی و تاسیسات گردشگری متخلف این شهرستان که مصوبه ستاد مقابله با کرونا  را رعایت ن‌کنند هشدار داد و گفت که این واحدها پلمب می شوند.

محسن پوربافرانی در جلسه ستاد مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا شهرستان خور و بیابانک افزود: اجرا نکردن برخی از دستورات بهداشتی توسط تعدادی از اصناف و تاسیسات گردشگری و همچنین گردشگران و مسافران خطر شیوع ویروس کرونا را در این شهرستان تشدید کرده است.

فرماندار این شهرستان تاکید کرد که همه ملزم به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا هستند و در صورت رعایت نکردن مقررات با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

در اصفهان  مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در خصوص تخصیص واکسن به کادر درمان در مرحله دوم گفت :پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ هزار دوز واکسن کرونا در این مرحله به این استان تخصیص یابد که اولویت تزریق آن با کادر درمان است.

رضا فدایی افزود: حدود ۷۳۰ دوز واکسن "اسپوتنیک وی" در مرحله نخست به اصفهان تخصیص یافت و کار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از بیست و یکم بهمن جاری در این استان و برای کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بیمارستان عیسی بن مریم(ع) آغاز شد.

فدایی با اظهار امیدواری به اینکه کار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا برای کادر درمان و بهداشت استان تا پایان امسال تکمیل شود، خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن کرونا به آنها تزریق شده است تحت نظارت هستند و تاکنون هیچ عارضه یا مشکل جدی برای آنها در اصفهان گزارش نشده است.

مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ۲۲ شهرستان زیر پوشش این دانشگاه تایید نشده است، گفت: البته چند مورد مشکوک بین افرادی که از اروپا وارد اصفهان شدند، داشتیم اما نتیجه آزمایش هیچ یک از آنها مثبت نشد.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم از وزیر بهداشت درخواست کرد تا تطهیرکنندگان سازمان بهشت زهرا به دلیل ارتباط مستقیم با متوفیان کرونا در اولویت تزریق واکسن این بیماری قرار گیرند.

 مجید فراهانی با اشاره به نقش مهم سازمان بهشت زهرا در پاندمی کرونا گفت: پزشکان عملیاتی شهر سالم و تطهیرگران سازمان بهشت زهرا مستقیما با ویروس کووید ۱۹ در ارتباط بوده و طبق آماری که داریم تعدادی از پزشکان شهر سالم یا مبتلا شده اند و یا جان خود را از دست داده اند و همچنین تطهیرگران با فوت شدگان کرونا در تماس مستقیم هستند.

از کردستان هم خبر رسیده که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این استان کمرنگ شده است بطوریکه به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان این مساله پیک جدیدی را رقم خواهد زد.

دکتر ابراهیم قادری  اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد افت و خیزهایی در شمار بستری‌های کرونا در مراکز درمانی هستیم و متوسط مرگ و میر هم افزایش یافته است.

 خیز آرام شیوع کرونا در استان اردبیل هم آغاز شده به طوری که با افزایش تعداد بستری روزانه مبتلایان در این استان، از ۱۶ نفر به ۳۲ فرد مبتلا رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به نوسان آرام تعداد مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر، علت این امر را کاهش رعایت عمومی و عادی‌انگاری این بیماری مهلک از سوی مردم عنوان کرد و گفت: نگرانی در مورد شیوع موج چهارم این بیماری همچنان وجود دارد.

اخبار رسیده از لرستان نیز از کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم استان نسبت به ماه گذشته حکایت دارد که این موضوع باعث خیز آرام حرکت به سمت موج چهارم شیوع وروس کرونا در استان شده است .

به گفته  "مریم کوشکی" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خطر پیک چهارم ویروس کرونا در استان در کمین است و با ادامه این روند ، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر،دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های  دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه هم گفت: با توجه به اینکه کرونای انگلیسی در سه استان هم ‌مرز با زرندیه شیوع یافته است، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان برای مقابله با احتمال شیوع این نوع از ویروس در منطقه ضرورت دارد.

دکتر «محمود کریمی» در خصوص آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در زرندیه،  گفت: این شهرستان در حال حاضر در وضعیت آبی قرار دارد اما نکته نگران کننده افزایش میزان شیوع و تعداد مبتلایان است.

وی افزود: پس از حدود سه هفته که در شهرستان زرندیه موردی از بستری به دلیل ابتلا به کرونا نداشتیم، اما ‌اکنون شمار بستری شدگان در این شهرستان افزایش یافته است که زنگ خطری در این شرایط محسوب می‌شود.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه عنوان کرد: با توجه به همچواری زرندیه با سه استان تهران، البرز و قزوین و مشاهده مواردی از شیوع و ابتلا به کرونای انگلیسی در این مناطق، لازم است که شهروندان نسبت به رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و کاستن از سفرهای بین ‌استانی به حداقل ممکن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا اشاعه ویروس در این شهرستان تشدید نشود.

در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن۳۶کرونایی دیگر  شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۵۹۱ نفر رسید.

به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان، هم‌اینک ۶۱ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

دکتر محمد هاشمی شهری اعلام کرد که  بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم در حال ورود به حالت آماده باش برای پذیرش بیماران احتمالی در صورت شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا هستند.

شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌دیدن بخشی‌های از اقتصاد از جمله اقتصاد خُرد شد به همین علت دولت تصمیم گرفت برای جبران این خسارت ناخواسته تسهیلاتی را در اختیار فعالان تولیدی و اقتصادی و بخشهای دیگر که آسیب‌دیده‌اند قرار دهد که اکنون بسیاری چشم انتظار دریافت این تسهیلات هستند که تسریع در روند پرداخت، همه تسهیلات اختصاص یافته به طور قطع در کاهش آسیب های ناشی از کرونا به صنوف مختلف موثر واقع خواهد شد .

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی سرپل‌ذهاب  هم از پرداخت ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا با اشتغالزایی ۶۹۶ نفر در این شهرستان خبر داد .

مهین پژمان  در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری سرپل ذهاب افزود: همچنین ۲ هزار و ۶۲۲ فرصت شغلی سهم تعهد اشتغال این شهرستان است که تاکنون ۱۱۵ درصد آن به تعداد سه هزار و ۳۷ فرصت شغلی براساس داده های آماری در سامانه رصد ثبت شده است.

 

۸۵ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۸۵ بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی و ۱۱ نفر از آنان در بیمارستانهای استان بستری شدند.

دکتر «محمد جمالیان» روز دوشنبه افزود: ۷۴ بیمار نیز به صورت سرپایی معاینه شدند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی، باید در منزل قرنطینه باشند.

وی اظهار داشت: پنج بیمار که در وضعیت وخیم بودند در ۲۴ ساعته گذشته در استان مرکزی براثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان باختند که به این ترتیب یک هزار و ۴۴۴ نفر تاکنون در استان مرکزی بر اثر ابتلا به  بیماری کووید ۱۹فوت کرده‌اند و تعداد مبتلایان نیز به ۳۶ هزار و ۴۰۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام «سیما سادات‌لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور تا ۲۶ بهمن ۹۹  به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر و تعداد جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسیده است.

استان مرکزی ۱۲ شهرستان و یک میلیون و۴۷۸ هزار نفر جمعیت دارد.

 

ایذه در خطر قرمز شدن کرونایی قرار دارد

سرپرست فرمانداری ایذه با بیان اینکه نخستین شهرستان‌هایی که در پیک چهارم کرونا وضعیت آنها قرمز شد در خوزستان قرار دارند گفت: این یک هشدار جدی است و ایذه که هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارد در خطر قرمز شدن کرونا است.

حسن نبوتی روز دوشنبه در نشست شورای سلامت ایذه با بیان اینکه باید دقت کنیم که ایذه به شرایط قرمز کرونایی دچار نشود بیان کرد:چندی پیش یک نفر در ایذه به کرونا مبتلا شد و در آیین ترحیم وی چندین نفر مبتلا شدند؛ با رهگیری و انجام تست‌های به موقع، جلوی پیشروی کرونا و ابتلای افراد بیشتر گرفته شد که این یک نقطه قوت در عملکرد بهداشت و درمان ایذه در بحث پایش و رهگیری است.

وی گفت: لازم است از مجموعه بهداشت و درمان ایذه تشکر ‌کنم که همیشه پای کار هستند؛ بسیاری از شاخص‌ها در ایذه قابل قبول و رضایت بخش است از جمله بحث تست‌گیری که خوب پیش می‌رود؛ امیدوارم این تشویق ها موجب پیشرفت بیشتر شود نه اینکه دلیل کم کار شدن باشد.

وی افزود: هر مسوولی اعلام کرد که سهمیه تست کرونا پایان یافته خلاف مصوبات ستاد مدیریت کرونا صحبت کرده است؛ انجام تست برای ما ایمنی ایجاد می‌کند، اگر سهمیه تست تمام شود و تست گیری انجام نشود خلاف مصوبات است، در واقع ما نگران افزایش آمار به دلیل تست‌های گرفته شده ‌نیستیم.

سرپرست فرمانداری ایذه تداوم تست‌گیری‌ها را موجب پایش جامعه بر شمرد و ادامه داد:در تست‌گیری از مجموعه فرمانداری‌ پنج نمونه مثبت اعلام شد و این افراد به قرنطینه رفتند؛ اگر این تست‌گیری انجام نمی‌شد احتمالا همه کارکنان به این بیماری دچار می‌شدند.

نبوتی، از انجام ۹۶ تست کرونا در شهرستان ایذه در هفته گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد ۶ نمونه کرونا مثبت بودند که آمار به نسبت خوبی است و نسبت به خیلی از شهرستان‌های خوزستان بهتر است.

وی درصد افزایش مبتلایان به کرونا در ایذه را ۲ درصد بیان کرد و ادامه داد: این آمار در دهدز ۱۰۰ درصد بوده ‌است که نقطه ضعف اصلی ما همینجاست؛ باید تلاش کنیم دهدز نیز به آمار ایذه برسد و در نهایت همین ۲ درصد هم کمتر شود و به صفر برسد.

وی با تاکید مجدد به تعطیلی تالارهای عقد و عروسی، سفره‌خانه‌ها و قلیان سراها گفت: در کنار تعطیلی تالارها که مصوبه ستاد مدیریت کروناست باید مراقب باشیم که آیینی در باغ‌ها نیز برگزار نشود زیرا این تجمع‌ها خلاف قانون است و باید با آنها برخورد شود.

نبوتی با هشدار جدی به خانواده‌ها ادامه داد: در ۲ هفته گذشته آمار دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در خوزستان سه برابر افزایش داشته ، که یک زنگ خطر است و این نشان می‌دهد که سن مبتلایان کاهش یافته و به سمت دانش‌آموزان رفته است. باید مراقبت کنیم و این حساسیت را به مردم منتقل کنیم، رسانه‌ها این آمار را به مردم اعلام کنند تا مراقبت بیشتری انجام دهند.

سرپرست فرمانداری ایذه آمار استفاده از ماسک در سطح ایذه را ۸۸ درصد و در بخش دهدز ۴۲ درصد بیان کرد و افزود: متاسفانه باز هم شاهد ضعف در دهدز هستیم که باید بخشدار به روش‌های مختلف و آگاه‌سازی مردم نسبت به افزایش این آمار بین مردم اقدام کند.

رییس ستاد مبارزه با کرونادر ایذه گفت: تعداد بازرسی مشترک نیز در دهدز بسیار ضعیف است، ما باید آمار را بپذیریم و به دنبال رفع مشکلات باشیم که طبیعی است بهبود آمار را در پی خواهد داشت. ما به دنبال حفظ جان مردم هستیم، اگر کسی ماسک نمی‌زند حتما اهمیت موضوع را نمی‌داند و ما باید وی را به این کار متقاعد کنیم.

وی از اهمیت سه مقوله در مبارزه با کرونا سخن گفت و ادامه داد:نخستین کار مراقبت است ما باید مردم را نسبت به شیوع کرونا آگاه کنیم، دومین موضوع تست گیری مداوم است که طبق روال باید انجام شود و سومین بحث نیز ایزوله کردن افراد در معرض خطر از بقیه مردم است. این آگاهی باید بین مردم ایجاد شود که گروه‌های در معرض خطر، حساسیت بیشتری داشته باشند و خودشان را از بقیه مردم جدا کنند.

نبوتی، بیشترین آمار مرگ و میر کرونا در خوزستان را مربوط به بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت دانست و گفت: از مردم خواهش می‌کنیم مراقبت بیشتری از این افراد و سایر گروه‌های حساس انجام دهند؛ آگاه‌سازی نسبت به این موضوع نیز باید در دستور کار باشد تا یک فاصله گذاری اجتماعی خود اختیاری توسط مبتلایان به این بیماری‌ها انجام شود.

وی با مهم خواندن نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم در کنترل کرونا افزود:مسوولان ایذه از جمله شبکه بهداشت و درمان، معاونان فرمانداری، شهردار و شورای اسلامی شهر و فرمانده انتظامی مرتب با رسانه‌ها در ارتباط باشند و مصاحبه کنند تا حساسیت مردم افرایش پیدا کند، زیرا  در معرض خطر قرمز شدن کرونا قرار داریم.

رییس شورای سلامت ایذه در ادامه با بیان اینکه در صورت قرمز شدن وضعیت شهرستان، بازاریان از نظر اقتصادی بیشترین صدمه را می‌بینند گفت: کم‌کم به خرید شب عید نزدیک می‌شویم پس باید تلاش کنیم که شهرستان ما قرمز نشود تا بازاریان ما که قشر زیادی از جامعه را شامل می‌شوند متضرر نشوند.‌

وی افزود: برخی بازاریان گلایه می‌کنند که به فکر ما نیستید در صورتی که ما بیشتر از آنها به فکر هستیم؛ در بازرسی ما از بازار می‌بینیم که برخی از ماسک استفاده نمی‌کنند، استفاده نکردن از ماسک موجب قرمز شدن وضعیت شهرستان و به دنبال آن تعطیلی بازار خواهد شد پس برای جلوگیری از این تعطیلی هم که شده حتما از ماسک استفاده کنید.

نبوتی ادامه داد: پنج هزار بازاری در ایذه فعالیت می‌کنند که در واقع رزق و روزی همین تعداد خانوار را تامین می‌کنند، اگر پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک را رعایت نکنیم و بازار تعطیل شود معیشت این پنج هزار خانوار آسیب می‌بیند، لذا خواهش می‌کنم به خاطر این جمعیت زیاد حتما ماسک بزنید.

وی گفت: تمام تلاش خود را برای کنترل کرونا در شهرستان انجام می‌دهیم اما برای این کار به کمک مردم نیاز داریم، از مردم خواهش می‌کنم با استفاده از ماسک، حاضر نشدن در تجمع‌ها مانند آیین عزا و عروسی، و نیز استفاده از ماسک ما را در این کار یاری کنند.

هم اکنون ۱۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

 مراسم های عروسی و ختم عامل خیزش کرونا در بخش نوبران و غرق آباد است

بخشدار نوبران گفت: حضور برخی روستائیان در مراسم‌های عروسی و عزا سبب اوج گیری کرونا در این منطقه و به خصوص شهر غرق آباد شده است.

«یوسف حیدری» روز دوشنبه در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در بخش‌ نوبران و منطقه غرق‌آباد شهرستان ساوه افزود: براساس ارزیابی‌ها میزان تردد از استان‌های همجوار به این بخش و روستاها نسبت به گذشته کاهش یافته است و بیشتر مسافران بومیان فصلی در روستاها هستند.

وی بیان کرد: دهیاران در زمینه پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا همکاری لازم را دارند و هشدارهای لازم در مورد رعایت دستورالعمل‌ها را به روستائیان ارائه می‌کنند.

بخشدار نوبران ادامه داد: با توجه به پراکندگی روستاهای این بخش میزان شیوع ویروس کرونا آمار حداقلی دارد اما شرکت در مراسم های عروسی و عزا و تجمعات غیرضروری سبب خیز بیماری در این مناطق می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه غرق‌آباد مرکز خرید روستاهای اطراف است، بیان کرد: سفرهای غیرضروری سبب افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در غرق‌آباد شد که دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت لازم را برای کنترل این بیماری داشته باشند.

وی تاکید کرد: مردم باید توجه کافی به رعایت موازین بهداشتی داشته باشند و ترددها را به حداقل برسانند زیرا بیشترین راه انتقال ویروس کرونا ترددهای غیرضروری است.

حیدری افزود: شهرداری‌ها و دهیاران در ضدعفونی معابر، اماکن عمومی و مساجد مشارکت جدی دارند و مردم نیز باید نسبت به رعایت بهداشت اهتمام ویژه داشته باشند.

شهرستان ساوه دارای ۲ بخش مرکزی و نوبران است.

شهرستان ساوه با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و نوبران است.

 

بیماران به محض مشاهده علائم اولیه کرونا به بیمارستان مراجعه کنند

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بیماران کرونایی برای دریافت خدمات درمانی بهتر و مطلوبتر به محض بروز علایم به بیمارستان مراجعه کنند.

مسعود اسدی‌نیا روز دوشنبه به خبرنگاران اعلام کرد: اسفندماه بسیار سختی پیش رو داریم که یکی از دغدغه‌های جدی وزارت بهداشت است.

وی افزود: نگران این هستیم به پیک تابستانه برسیم و شرمنده مردم شویم که نتوانیم کاری برایشان  انجام دهیم.

اسدی نیا خواستار خودداری کسبه و بازاریان از پذیرش مشتریان بدون ماسک شد و گفت: اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، نانوایی‌ها و پمپ بنزین‌ها نیز باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی دزفول مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان را  یکی از مشکلات موجود دانست و گفت: تعداد بیمارانی که دیرهنگام و با وضعیت تنگی نفس و بد به بیمارستان مراجعه می‌کنند زیاد است.

وی افزود: روزهای سختی در خرداد و تیرماه داشتیم و بالای ۸۰ یا ۹۰ درصد بیمارستان دزفول درگیر بیماران کرونایی بود؛ از مردادماه با روند کاهشی روبرو شدیم و در سه ماهه سوم سال شیب افقی را تجربه کردیم ولی از ۲ هفته پیش آمارها نشان داد داریم وارد پیک جدیدی از کرونا می‌شویم زیرا هم آمار تست‌های مثبت و هم مراجعه به بیمارستان افزایش یافته است.

اسدی نیا روند شیوع بیماری‌های ویروسی به ویژه کرونا را سینوسی دانست و گفت: این بیماری‌ها در یک زمان به اوج می‌رسند، در زمانی دیگر کاهش می‌یابند و دوباره افزایش می یابند.

وی از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند چرا که در طول سال گذشته افزایش آمار بعد از رعایت نکردن پروتکل‌ها اتفاق  افتاده است.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: بعد از اعلام شرابط آبی در یک ماه گذشته مردم و مسوولان شرایط را عادی فرض کردند و مراسم عروسی، عزا و دورهمی‌های زیادی برگزار و وضعیت قرمز شد.

وی با بیان اینکه نمی توان به صورت ۱۰۰درصد یک صنف یا یک موضوع را مقصر دانست، افزود: کل اقتصاد جهانی در این وضعیت دچار مشکل شده و دزفول نیز همین روند را طی می‌کند.

اسدی نیا با بیان اینکه زنده ماندن در اولویت اول قرار دارد، گفت: تا ۲ سال آینده ماسک جزو پوشش اصلی ماست؛ قبلا استفاده از ماسک  در دزفول ۹۲ درصد بود ولی اکنون به ۵۶ رسیده این در حالی است که  باید به  بالای ۹۰درصد برسد که تاثیر داشته باشد.

شهرستان دزفول در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

 

استاندار: زنگ خطر موج چهارم کرونا در کردستان به صدا درآمد

استاندار کردستان گفت: درگیری یک ساله کشور با ویروس کرونا، موجب فوت تعدادی و ابتلا عده زیادی به درد و رنج بیماری شده اما این خستگی‌ها نباید منجر به بی تفاوتی شود چرا که زنگ خطر موج چهارم کرونا به صدا درآمده است.

بهمن مرادنیا روز دوشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: تمام تلاش ما و درخواست برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای عبور از مقطع فعلی است که امکان بروز موج چهارم متصور است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر که کشور درگیر ویروس کرونا بوده، مشکلات جدی در زمینه اقتصاد و معیشت مردم به وجود آمده است افزود: از مردم می‌خواهیم تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اسفندماه،  نوروز خوبی را برای همه رقم بزنند.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه همه مسوولان واقف هستند که روحیه مردم خسته شده و کشش لازم را برای تداوم وضعیت موجود ندارد اضافه کرد: از مردم خواهش می کنیم تا با رعایت مسائل بهداشتی ماه کسب و کار خود در اسفند ماه را به ماه بی‌رونقی تبدیل نکنند و با حساسیت تمام در این ماه تلاش کنند تا این مقطع را هم پشت سر بگذاریم.

مرادنیا گفت: به دنبال ایجاد محدودیت هایی که منجر به تعطیلی شود نیستیم ولی در برابر تهدید سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد.

وی اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها برنامه‌ریزی خود را برای برگزاری مراسم های جشن و عروسی در اسفندماه دارند و با توجه به اینکه تالار ها تعطیل نیست، همه آنها ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله ها هستند و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سالن ها رستوران ها هم باید با جدیت دنبال شود.

مرادنیا با بیان اینکه همه چیز به خود مردم برمی‌گردد و اگر واقعا رعایت کنند فروردین و عید خوبی را شاهد خواهیم بود، یادآور شد: از همه تیم‌های نظارتی انتظار می‌رود تا با نظارت دقیق، افرادی را که در هر اجتماعی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بی توجه هستند شناسایی و نسبت به تعطیلی تجمعات اقدام کنند.

وی همچنین خواستار رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در نمازهای جمعه و جماعات شد.

استاندار کردستان از فرمانداران هم خواست تا در سطح شهرستان‌ها نظارت عالی به وجود آید و اگر اماکن عمومی نسبت به دستورالعمل های بهداشتی بی‌توجه بودند حتما آن را تعطیل کند.

مرادنیا تداوم فعالیت های اجتماعی و صنفی را مشروط به حفط جان و سلامت مردم برشمرد و تاکید کرد: هر کس نسبت به این مهم بی توجه باشد با شدت با او برخورد می شود.

وی نگرانی و دغدغه اصلی را تهدید ویروس جهش یافته کرونا دانست و اظهار داشت: خروج از وضعیت آبی و رسیدن به وضعیت زرد،  ورود به وضعیت نارنجی و قرمز را هم در پی دارد.

استاندار کردستان از رسانه‌ها هم خواست تا همچنان با حساسیت لازم  هشدارهای بهداشتی را به اطلاع مردم برسانند.

 

موج چهارم کرونا در کردستان سخت‌تر خواهد بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز گفت: ویروس جهش یافته کرونا که با عناوین مختلف انگلیسی، آفریقایی و دیگر کشورها از آن یاد می‌شود میزان بیماری زایی و سرایت بسیار سریعی دارد که در صورت بروز موج چهارم در استان شاهد سخت ترین موج در یک سال اخیر خواهیم بود.

دکتر فرزین رضاعیاظهار داشت: در صورت مشاهده ویروس جهش یافته کرونا در استان شرایط به اسفند و فروردین سال گذشته و اعمال محدودیت های جدید باز می گردد که در این صورت اقتصاد کسبه به ویژه در شهرهای مرزی به مشکل جدی برخواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه مردم و مسوولان، باید افزایش حساسیت‌های جدی را داشته باشند افزود: در صورت امکان جلسات اداری به حداقل برسد و با حذف جلسات غیر ضروری زمینه ابتلای مردم به بیماری کاسته شود و در صورتی که جلسه‌ای ضرورت داشت، حاضران از ۲ ماسک استفاده کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه با نارنجی شدن شهرهای جنوبی آذربایجان غربی که تعاملاتی با استان دارند، زنگ خطر هشدار را برای استان به صدا درآورده است تاکید کرد: همه مسافران علاوه بر داشتن نتیجه تست منفی، بر اساس دستورالعمل جدید در مرز باشماق و بازارچه سیرانبند مورد آزمایش تست کرونا قرار می گیرند.

رضاعی خواستار ممانعت از ورود خودروهای شخصی به شهرهای زرد استان شد و افزود: کردستان در جمع‌بندی های انجام شده جزو استان‌های مسافرپذیر تعیین نشده است و درخواست می شود ستاد ملی کرونا تجدیدنظر در این زمینه داشته باشد.

وی وضعیت استان را بسیار شکننده و اوضاع را نامناسب قلمداد و تاکید کرد: پروتکل‌های تعیین شده در حال حاضر برای تالار های عروسی، مناسب سنتهای کردستان نیست و از این رو صاحبان تالارها و سالن‌های عروسی حتما باید به رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ملزم شوند.

رضاعی در ادامه به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اشاره کرد و افزود: ۴۵۹ هزار و ۷۰۹ خانوار در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که ۲۶ هزار و ۷۰۰ فرد در تماس با بیماران بررسی و از این تعداد یک هزار و ۸۰۰ نمونه مثبت و پیگیری های لازم انجام شد.

رضاعی با بیان اینکه ۲هزار و ۳۰۰ مورد ویزیت در منزل هم انجام گرفته است، یادآور شد: از این تعداد ۹۸ بیمار به بیمارستان ها ارجاع داده شدند.

وی اضافه کرد: هزار و ۳۰۲ تیم در این طرح مشارکت دارند و تیمهای نظارتی از ابتدای این طرح از ۴۹ هزار مکان بازرسی کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: ۶۳۰ خانه بهداشت، ۱۱۹ پایگاه سلامت، ۱۵۰ مرکز جامع خدمات سلامت، ۵۲ مرکز موقت کووید ۱۹ و ۱۶ مرکز ۱۶  و ۲۴ ساعته نمونه‌گیری کرونا در استات همچنان فعال است.

رضاعی با بیان اینکه مرحله اول واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان انجام گرفت افزود: در این طرح ۱۸۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند و دو تا سه برابر آن طی چند روز آینده وارد استان خواهد شد.

وی تاکید کرد: واکسن به منزله پایان بیماری نیست و در حال حاضر از ۶۷۰ نفر از کادر درمان بخش آی‌سی‌یو  در مراکز درمانی استان،  ۱۸۰ نفر این واکسن را دریافت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد:  تا واکسیناسیون عمومی تمام جمعیت استان فاصله زیادی داریم و تنها راه در حال حاضر برای مقابله با بیماری، رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

 

چهار بیمار کرونایی درقم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در قم طی ۲۴ ساعت منتهی به بیست و هفتم بهمن‌ماه، چهار بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر درگفت و گویی اظهار داشت: طی این مدت ۳۰ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۷ نفر بستری شدند.

وی اظهار داشت:طی ۲۴ ساعت گذشته ۸ نفر از بیماران کرونایی پس از بهبودی از مراکز درمانی قم ترخیص شدند.

وی گفت: درحال حاضر ۹۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال شش نفر آنان وخیم است.

کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

 

روند افزایشی شمار بستری شدگان کووید۱۹ در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با هشدار در خصوص رعایت پروتکل ها اعلام کرد که شمار بستری شدگان کووید۱۹ در بیمارستان های این استان روند افزایشی دارد.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت : ۴۵ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز به تخت های مراقبت ویژه انتقال یافتند و اکنون ۲۹۱ بیمار کووید۱۹ تحت درمان هستند.

وی بیان داشت: ۳۱ هزار و ۸۷ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز بستری شده اند که ۲۷ هزارو۷۸ بیمار آنان پس از بهبودی به خانه های خود بازگشتند.

فتحی گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۲ بیمار کووید ۱۹  مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۷۱۴ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم توصیه کرد که برای مهار کرونا استفاده از ماسک ، پرهیز از حضور در مکان های پرازدحام و خودداری از مسافرت غیر ضروری را اولویت قرار دهند.

از مجموع هفت شهرستان استان البرز ۲ شهرستان زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است.

 

۱۲ کودک کرونایی در خوزستان در دوره شیوع این بیماری فوت کردند

رییس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: از ابتدای شیوع کرونا در استان تا امروز بیش از ۵۰۰ بیمار کودک کرونایی داشتیم و از این تعداد ۱۲ نفر که همگی بیماری زمینه ای داشتند، فوت کردند.

دکتر محسن علی سمیر روز دوشنبه اظهار داشت:با توجه به تمهیداتی که از سال گذشته در بیمارستان ابوذر در نظر گرفتیم، خوشبختانه توانستیم این بیماری را به خوبی کنترل کنیم و در یکی، ۲ هفته اخیر برخلاف سایر بیمارستان های استان که تعداد مراجعین آنها روند افزایشی دارد، تعداد بستری ها و بیماران بدحال ما افزایش نیافته است.

وی اتاکید کرد: با این وجود این دلیل نمی شود که مردم پروتکلها و احتیاط شدید را رعایت نکنند. قطعا بچه ها بیشتر در معرض خطر هستند و احتمال ابتلای آنها به این بیماری در مکان های شلوغ  بیشتر است.

رییس بیمارستان ابوذر اهواز ادامه داد: علائم بیماری در کودکان خفیف تر است لذا انتظار داریم که خانواده ها بیشتر رعایت کرده و مراقب سلامت فرزندانشان باشند. انتقال ویروس از والدین، بیشترین موارد شیوع بیماری در کودکان است لذا والدین باید بیشتر رعایت کنند.

وی عنوان کرد: در بیمارستان ابوذر ۲ بخش آی سی یو وجود دارد که شامل کل بیماران می شود اما با شیوع بیماری کرونا، یک قسمت از آی سی یو را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و قسمت دیگر نیز در اختیار بیماران معمولی است همچنین بخش و درمانگاه جداگانه ای برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم.

علی سمیر افزود: کلا ۱۷ تخت آی سی یو در بیمارستان داشتیم که در حال حاضر ۹ تخت را به بیماران کرونایی اختصاص داده ایم. تاکنون کمبود تخت آی سی یو نداشتیم و امیدواریم که این موضوع در آینده احساس نشود.

وی ادامه داد: متاسفانه مواردی در بین مادران باردار تست مثبت کرونا داشتیم که پس از زایمان به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی این بیماری را به نوزاد انتقال دادند لذا انتظار داریم که مادران در هنگام شیردهی حتما از ماسک استفاده کنند تا احتمال سرایت کمتر شود.

رییس بیمارستان ابوذر اهواز افزود: متاسفانه این دید در بین مردم وجود دارد که کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند که اینگونه نیست. به عنوان مثال ممکن است کودکی گلو درد داشته باشد و به خانواده نگوید و در آینده خطرآفرین شود. یک بچه سه ساله قطعا متوجه از دست دادن حس چشایی و بویایی خود نمی شود و خانواده ها از آن بی اطلاع هستند به همین دلیل نباید تصور کرد که این ویروس به بچه ها سرایت نمی کند.

وی در پایان گفت: بیمارستانابوذر تنها بیمارستان تخصصی کودکان در جنوب غرب کشور است از این رو بیمارانی از ایلام و خرم آباد نیز داشتیم  که کرونا داشتند، درعین حال خوشبختانه هر نوع امکاناتی که برای درمان کرونا نیاز است در اختیار ما قرار دارد و از این بابت مشکلی نداریم.

در حال حاضر ۱۰ شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند و روز گذشته ۶ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت شد.

ورود و خروج به شهرهای قرمز و تردد خودروها از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد در تمام شهرهای استان، ممنوع اعلام شده است.

 

۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۳۲۷ نفر رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: همچنین با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در استان همدان به یک هزار و ۵۰۱ نفر افزایش یافت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۹ مورد بود که از این تعداد ۴۱ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین در حال حاضر ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۲۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۳ ، بهار ۵۹۶، تویسرکان ۶۶۰، رزن ۴۴۶، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۸۰ و کبودراهنگ ۶۵۸نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۸۹۹ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۶ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۸ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه(روز شنبه) ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که درحال حاضر از مجموع ۱۰ شهرستان استان، سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودرآهنگ در شرایط آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی طغیان های روی داده در خصوص همه گیری ویروس نشان می دهد که علت ۳۴ درصد ابتلا به کرونا شرکت در اجتماعات، ۶۱ درصد تماس درون خانگی و پنج درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعات در محیط کاری بوده است.

 

۳۶ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن۳۶کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به۲۷ هزار و ۵۹۱ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز دوشنبه اظهارداشت: هم‌اینک ۶۱ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان تا کنون به یکهزار و ۱۶۰ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی از احتمال ورود کرونا انگلیسی به سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: راه پیشگیری از شیوع گونه جدید ویروس همان دستورالعمل های قبلی است و به محض شناسایی موردی از این ویروس در استان اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دامه داد: با توجه به شیوع گسترده ویروس جهش یافته کرونا در اقصی نقاط دنیا، مجموعه نظام بهداشت در دانشگاه های علوم پزشکی استان که متشکل از همکاران پرتلاش ما در خانه های بهداشت روستائی، پایگاه های سلامت شهری، مراکز جامع خدمات سلامت، آزمایشگاه ها، ستاد بحران و مراکز ستادی هستند با حساسیت و دقت بیشتری بر روند ابتلا آن نظارت دارند و اقدامات بیماریابی و آموزشی خود را تشدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم در حال ورود به حالت آماده باش برای پذیرش بیماران احتمالی در صورت شیوع گونه‌های جدید ویروس کرونا هستند.

هاشمی افزود : اطلاع رسانی و هشدار دادن به مردم در مورد کرونا انگلیسی لازم است با این وجود انتشار اخبار کذب در مورد شیوع این ویروس قابل قبول نیست.

وی گفت: از مردم سیستان و بلوچستان درخواست می شود تا ضمن پایبندی بیشتر به دستورالعمل‌های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، شستن دست، رعایت فاصله ایمن با دیگران، حفاظت از گروه‌های در معرض خطر، مراجعه سریع افراد علامت دار به مراکز بهداشتی و درمانی و جداسازی سریع افراد بیمار از افراد سالم، اطلاعات صحیح در مورد این ویروس را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: هم‌اینک تشخیص توالی های ژنی ویروس‌های جهش یافته کووید-۱۹ و از جمله ویروس موسوم به انگلیسی در کشور توسط انستیتو پاستور ایران انجام می‌شود و تاکنون موردی از افزایش مشکوک موارد ابتلا به کرونا، ابتلا و مرگ و میر غیر عادی در یک منطقه مشخص جغرافیائی و نمونه مثبتی از کرونای انگلیسی در سیستان و بلوچستان شناسایی نشده است.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.