سخنگوی وزارت بهداشت امروز چهارم اسفند 1399 اعلام کرد: ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (چهارم اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۲۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۴۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۴۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد: روند ابتلا و بستری در خوزستان به شدت در حال افزایش و نگران کننده است و با توجه به گردش ویروس جهش یافته در خوزستان و تعدادی از استانهای دیگر، ادامه روند بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در کشور فاجعه بار است. 

لاری افزود: امیدوارم با رعایت شیوه نامه بهداشتی توسط همه مردم شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شست و شوی مداوم دستها و پرهیز از حضور در تجمعات و آیین های عروسی و عزا شاهد توقف روند نگران کننده بیماری در خوزستان و کل کشور باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

چهارم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

تازه ترین خبرهای رسیده از استان ها نشان می دهد که ویروس کرونا و نوع جهش یافته انگلیسی آن مجال جولان یافته اند؛ رنگ کرونایی بسیاری از استان ها از آبی به زرد و به نارنجی تغییر یافته است و خطر موج چهارم شیوع بیماری کل کشور را تهدید می‌کند.

با تلاش های صورت گرفته، واکسن کرونا وارد کشور شده و تزریق تدریجی آن آغاز شده است، اما مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان لحظه ای آرام و قرار ندارند و تاکید می کنند که تا رسیدن به ایمنی عمومی زمان زیادی باقی است به طوری که رعایت فاصله فیزیکی، خودداری از ترددهای غیرضروری در سطح شهر، استفاده از ماسک و شستن دست ها برای پیشگیری از ابتلا هنوز ضرورت دارد.

این در حالی است که در آستانه سال نو، ترددها و جنب و جوش مردم در اماکن پرازدحام و عادی انگاری ها افزایش یافته و در این میانه، کرونای انگلیسی هم قد علم کرده است.

نوع جدید ویروس کرونا که «B.۱.۱.۷» نام دارد، برای اولین بار آذر ماه در انگلیس مشاهده شد و اکنون در بسیاری از کشورها گسترش یافته است.

ویروس انگلیسی به شدت مسری و کشنده بوده و قدرت سرایت آن ۱۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی است همچنین دوره نهفتگی آن کوتاهتر و قدرت واگیری ویروس بیشتر شده است.

 

تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها  

در استان خوزستان، سرپرست فرمانداری ماهشهر با بیان اینکه افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا باعث پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این شهرستان شده است گفت: تلاش می‌شود طی روزهای آینده با اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی امکان ایجاد ظرفیت بیشتری برای بستری افراد مبتلا به این ویروس فراهم شود.

فریدون بندری اظهارداشت: طی ۲ هفته گذشته تست کرونای ۴۸۰ نفر در این شهرستان مثبت اعلام شد و باعث شد تا تمامی ۸۰ تخت بیمارستانی موجود در این شهرستان به درمان این بیماران اختصاص یابد.

بندری رعایت نشدن قرنطینه خانگی توسط برخی از شهروندان را از جمله موارد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ماهشهر عنوان‌کرد و افزود: علاوه بر این در برخی از مجتمع‌های پتروشیمی نیز ابلاغیه حضور یک سوم کارکنان رعایت نشده بود که با تذکرات فرمانداری و مجموعه بهداشت و درمان این موضوع در دستور کار آنها قرار گرفت.

در اردبیل وضعیت از نظر شیوع کرونا همچنان پایدار ولی شکننده است.

طی روزهای اخیر  تعداد بستری شده های همزمان مبتلایان کرونا در اردبیل  از ۱۴۵ نفر به ۱۷۲ فرد  افزایش یافته است.

در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان مبتلا به کرونا در استان به صفر رسید اما ۲۴ مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا با روند کُند در حال افزایش است.

کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

اما در آذربایجان غربی،۲۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که با اضافه‌شدن این تعداد، مجموع مبتلایان به ۱۱۱ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، کرونا ۵ قربانی در آذربایجان غربی گرفت.

براساس گزارش ها، نشانه هایی از ورود آذربایجان غربی به خیز چهارم کرونا وجود دارد که با رعایت محدودیت ها و البته پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی، می توان تا حد زیادی این وضعیت را مدیریت کرد.

در سیستان و بلوچستان هم ۲۰ هموطن گرفتار کرونا شدند.

دکتر محمد هاشمی شهری عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: از مردم تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

در همین حال، از گیلان  خبر رسیده که یک خانم ۷۱ ساله منجیلی تازه ترین قربانی کرونای انگلیسی است، خبری که نشان می دهد خطر این ویروس جهش یافته همه افراد را اعم از زن و مرد و پیر و جوان تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اعلام این خبر افزود: تست ۱۲ نفر از  اعضای این خانواده را به انستیتو پاستور ارسال کرده ایم ضمن اینکه همه این افراد در قرنطینه هستند.

از سوی دیگر، رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۶۲ ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی شده که ۲۲ مورد آن مربوط به استان خوزستان است.

 سیدمحمدعلوی اظهار داشت: موارد بیماری در کشور و به ویژه استان روند افزایشی داشته تا حدی که ۳۰ درصد موارد بیماری در کشور متعلق به خوزستان است که بسیار نگران کننده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر آمار مراجعه به بیمارستانها بسیار زیاد است و این امر باعث پر شدن تخت های ICU شده است گفت: اگر فکر اساسی به حال این موضوع نکنیم، بیمارستان های استان در روزهای آینده نمی توانند جوابگوی مراجعین باشند.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه رفتار ویروس انگلیسی مدام در حال تغییر است ما هم باید در زندگی خود تغییراتی لحاظ کرده و در کنترل های خود بازنگری کنیم.

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به انتقال سریع ویروس کرونای انگلیسی، گفت: علت ابتلای یکی از افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان دزفول، شرکت در مراسم ترحیم بوده است.

علی قمیشی با بیان اینکه کرونای انگلیسی ممکن است در برخوردهای عادی نیز منتشر شود، اضافه کرد: پنج مرکز نمونه گیری ۱۶ ساعته در دزفول برای آزمایش افراد مشکوک به کرونا فعال است.

دزفول در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و تاکنون ۲ مورد قطعی ابتلا به کرونا در این شهرستان مشاهده شده است.

 

تدابیر مقابله با کرونا

اما با مشاهده مواردی از ابتلا به کرونای انگلیسی، اقداماتی برای تسریع در مهار آن اتخاذ شده که توزیع کیت تشخیص بیماری در میان برخی استان ها برای تسریع در تشخیص از جمله این تدابیر است. 

در همین خصوص، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: این استان مجهز به کیت تشخیص نوع انگلیسی ویروس کرونا شده و در سه روز گذشته نیز آزمایش‌هایی برای ردیابی این ویروس صورت گرفته است.

دکتر جواد آقازاده  افزود: در سه روز گذشته ۲۴ تست ویروس کرونای انگلیسی در آذربایجان‌غربی صورت گرفته که خوشبختانه همه آنها منفی بوده است.

وی همچنین از افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی خبر داد. 

در استان کرمانشاه هم به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی شناسایی نشده است، اما تشخیص این نوع ویروس نیاز به کیت‌های خاصی دارد که این نوع کیت به تعداد محدود تحویل استان شده است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان این که  معمولا شدت علائم در این نوع بیماران بیشتر است و از طرفی فرد ظرف مدت کوتاهی دچار تشدید علائم می‌شود، توضیح داد که به طور معمول این نوع کرونا در افراد جوان بیشتر دیده می‌شود.

دکتر شکیبا تصریح کرد: اگر مردم پیشگیری کنند قطعا شاهد اوج گیری کرونا در استان نخواهیم بود.

در همین حال، مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در شبانه روز گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان ثبت نشده است، از بستری‌ شدن ۴۷ نفر در شبانه‌روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد.

دانشکده علوم پزشکی آبادان در جنوب غرب خوزستان هم از جمله دریافت کنندگان کیت تشخیص کرونای انگلیسی است و این امکان در آزمایشگاه ویروس شناسی زنجان هم فراهم شده است. 

اما  قزوین که در چهارراه ارتباطی ۱۱ استان کشور قرار دارد و مواردی از کرونای انگلیسی در آن مشاهده شده، این روزها عرصه اجرای تدابیری ویژه از جمله قرنطینه برای جلوگیری از شیوع بیماری است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در این خصوص گفت: ما جزو اولین استان‌های کشور در اجرای قرنطینه واقعی مقابله با کرونای جهش یافته هستیم و اقدامات لازم را برای مدیریت و مهار این ویروس در استان انجام داده‌ایم.

پیمان نامدار افزود: هم اینک حدود هشت روز است که قرنطینه واقعی مقابله با کرونای جهش یافته را در منطقه حسین آباد آبیک و یک بلوک ساختمانی که اولین مورد این ویروس در استان شناسایی شده، آغاز کرده ایم.

وی افزود: اهالی این روستا در آبیک تحت مراقبت های ویژه درمانی، تشخیصی، حمایتی و معیشتی قرار دارند و همگرایی بسیار خوبی در سطح استان برای مقابله با این بیماری شکل گرفته است.

خوزستان هم این روزها درگیر رنگ قرمز کرونایی است و به اقتضای شرایط آن، تدابیر برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری با سختگیری بیشتری اعمال می شود.  

در همین زمینه، فرماندار شهرستان اهواز گفت: صنوفی که مقررات و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند ابتدا اخطار دریافت کرده و سپس پلمب می‌شوند.

 جمال عالمی نیسی  اظهار داشت: بیمارستان های اهواز از بیماران کرونایی پر شده و در حال حاضر بخش های آی سی یو این بیمارستان ها تکمیل شده است.

فرماندار اهواز با اشاره به اینکه آمار فوتی ها در اهواز افزایشی است افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار کشنده و سرسخت است همچنین قدرت انتشار و آسیب پذیری بالایی دارد که مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی با اشاره به رصد بازار و برخی مناطق شهری اهواز توسط اکیپ هایی متشکل از اماکن، اداره صمت و بهداشت افزود: خوشبختانه اکثر کسبه همکاری لازم را داشته و مغازه خود را تعطیل کرده اند.

 در آبادان هم کوی ذوالفقاری، کوی کارگر و کوی قدس شهر به عنوان مناطق پرخطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شدند و اعمال محدودیت‌های کرونایی در این مناطق از امروز دوشنبه آغاز شد.

شرایط اجرای محدودیت‌ و قرنطینه کرونایی به ساکنان این سه منطقه ابلاغ شده است و ملزم به اجرای دستورات ستاد کرونا هستند.

در کهگیلویه و بویراحمد، مساجد و بقاع متبرکه گچساران براساس تصمیم ستاد کرونا تعطیل شد.

 به گفته ابراهیم قاسمی رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران، این شهرستان دارای ۴۱ بقعه متبرکه است که ۱۵ مورد از این تعداد زائرپذیر و احتمال شلوغ شدن دارد لذا با توجه به اینکه حضور در مکان های شلوغ تهدید جدی سلامتی در روزگار کرونایی است با هدف حفظ سلامت زائران و شهروندان مکان های مقدس گچساران تعطیل می شود.

همچنین در خراسان رضوی، در اجرای محدودیتهای جدید برای جلوگیری از شیوع کرونا در مشهد، فقط خودروهای دارای پلاک بومی اجازه ورود به این شهر را می‌گیرند.

به گفته سرهنگ حسین میش‌مست رییس پلیس راه استان، در مرحله جدید طرح ممنوعیت ورود خودروهای دارای پلاک غیربومی به مشهد، طبق تصمیم پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، خودروهای غیربومی با نامه فرمانداری نیز اجازه ورود به مشهد را ندارند.

وی ادامه داد: در این مرحله فقط مالکان خودروهای دارای پلاک غیربومی که مشکل پزشکی یا کار قضایی داشته‌ باشند، مجوز ورود به مشهد را دریافت می‌کنند.

رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: در مرحله قبل اجرای این طرح، مالکان خودروهای دارای پلاک غیربومی با نامه فرمانداری شهرهای خود مجوز ورود به مشهد را دریافت می‌کردند اما در این مرحله نامه فرمانداری قابل قبول نیست.

بوشهری ها هم امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا برنامه‌های گرامیداشت ۱۸ اسفندماه "روز بوشهر" را برگزار نمی‌ کنند. 

همچنین نمایشگاه بهاره کالا در هیچ نقطه‌ای از استان برگزار نمی‌ شود و فروش فوق‌العاده اصناف جایگزین آن شده ‌است.

اما در استان کرمانشاه، فرماندار سرپل‌ذهاب اعلام کرد که در تعطیلات نوروز و سال جدید، این شهرستان پذیرای هیچ مسافری نیست و از همه هموطنان می‌خواهیم سفر به سرپل‌ذهاب را به زمان دیگری بعد از پایان کرونا موکول کنند.

نورالدین فرزادی پور افزود: همانطور که موج چهارم ویروس کرونا تهدیدی جدی برای سلامتی مردم است، وظیفه تک تک ما درک این واقعیت است که در شرایط کنونی با ویروس کرونا زندگی کنیم.

 

۴۱ درصد آزمایش مثبت کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان مربوط به سمنان است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بهداشتی و خدمات درمانی استان سمنان گفت: ۴۱ درصد تست مثبت سرپایی کرونایی در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در ۶ شهرستان استان مربوط به شهر سمنان است.

فرشید فریور  روز دوشنبه  در نشست مدیریت مقابله کرونا شهرستان سمنان در سالن اجتماعات فرمانداری ابراز داشت: داشت: انتقال ویروس در جمع های خانوادگی و اماکن پرتردد اتفاق می‌افتد و دورهمی خانوادگی مجاز نیست، افراد با علامت سرماخوردگی از نظر پزشکی مبتلا به ویروس کرونا محسوب می شوند و این افراد باید اقدامات لازم را انجام دهند. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بهداشتی و خدمات درمانی استان سمنان گفت: نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در مراکز شلوغ با جدیت برای مقابله با  شیوع کرونا انجام  و با متخلفات برخورد جدی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد فوتی‌ها به دلیل کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان مربوط به سمنان است گفت: شهرستان‌های سمنان، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، سرخه و آرادان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هستند.

 سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بهداشتی و خدمات درمانی استان سمنان بیان کرد: ۴۵ درصد موارد بستری به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان  مربوط به شهر سمنان است.

فریور تصریح کرد: شهرستان سمنان در زمینه رهگیری موارد در معرض خطر از لحاظ شیوع کرونا براساس اعلام وزات بهداشت رتبه اول را به خود اختصاص داده که نشان از عملکرد موطلوب در مبارزه با شیوع کرونا در این شهرستان است

وی ضمن تاکید مجدد بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اضافه کرد: در صورت بروز هرگونه علایم بیماری، شهروندان از طریق مراکز منتخب غربالگری کووید ۱۹ شرایط سلامت خود را پیگیری کنند.

 

روزانه ۲هزار و ۲۵۰ تست کرونا درمرکز بهداشت غرب اهواز گرفته می‌شود ‌

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: روزانه بیش از ۵۰۰ تست PCR و یک هزار و ۷۵۰ تست سریع در مراکز بهداشتی و درمانی منتخب حوزه غرب اهواز انجام می‌شود تا از این طریق جلوی انتشار بیشتر کرونا در خوزستان گرفته شود.

دکتر مهران احمدی بلوطکی روز دوشنبه بیان کرد: روزانه بیش از ۸۰۰ نفر به مراکز درمانی بهداشتی غرب اهواز مراجعه می‌کنند.

بار مراجعات ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است

وی با بیان اینکه بار مراجعات به این مراکز نسبت به ۲ هفته پیش ۱۵ تا ۲۰ برابر شده  افزود: بار مراجعه به مراکز درمانی منتخب غرب اهواز به دلیل حاشیه‌نشینی، تراکم ادارات، وجود سازمان‌ها، پاساژها و مراکز خرید با روند تندی در حرکت است.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه پنج مرکز منتخب در حوزه غرب اهواز فعال و به مردم خدمت رسانی می‌کنند گفت: مراکز کیان آباد، فرهنگ شهر، لشکر، شفا (بیمارستان شفا) و عین دو ، پنج مرکز منتخب حوزه غرب اهواز هستند.

وی ادامه داد: مناطق گلستان، کیانپارس، پردیس، کوی علوی و فرهنگ شهر آلوده ترین مناطق حوزه غرب اهواز ناشی از شیوع کرونا هستند لذا مردم کمتر در این نقاط رفت و آمد داشته باشند.

 احمدی بلوطکی گفت: بیشترین  عامل انتقال بیماری در حوزه غرب اهواز تردد درون شهری، تجمع‌های خانوادگی و دورهمی‌ها است. شب گذشته شاهد برگزاری یک مراسم عروسی با ۸۰۰ نفر در غرب اهواز بودیم که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در آن رعایت نشده بود.

روزانه ۲۰ تا ۳۰ محل در غرب اهواز پلمب می‌شود

وی ادامه داد: جای تعجب دارد که یک فاجعه بزرگ انسانی در خوزستان در حال رقم خوردن است اما هنوز باید به برخی بگوییم ماسک بزنند. متاسفانه مردم خیلی عادی به قضیه نگاه می‌کنند و تا زمانی که خود یا اعضای خانواده شان به کرونا مبتلا نشوند، موضوع را جدی نمی‌گیرند.

احمدی بلوطکی بیان کرد: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ محل را در غرب اهواز پلمب می‌کنیم همچنین بالغ بر ۲۰۰ تذکر کتبی و یک هزار تذکر شفاهی می‌دهیم.

هم اکنون ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

۱۳ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان‌های قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر،‌ ۱۳ بیمار بدحال کرونا مثبت در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم اسفندماه ۹۹، ۱۹ بیمار با علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد،‌ ۱۵ نفر علایم ابتلا به کرونا بستری شدند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ بیمار از بیمارستان مرخص شدند و هیچ بیمار کرونا مثبتی فوت نکرده است.

قدیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۷ در بیمارستان بستری هستند که حال ۱۳ نفر آن‌ها وخیم است.

«با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است».

 

آمار بستری‌های کرونا در کرمانشاه به ۱۶۴ نفر افزایش یافت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آمار بستری‌های کرونایی در استان رو به افزایش است، گفت: ‌اکنون ۱۶۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند.

«مهدی محمدی» روز دوشنبه از بستری‌ شدن ۵۳ نفر در شبانه‌روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد و افزود: در این مدت ۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ هم بعد از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان کرمانشاه، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار مثبت بستری و ۴۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

محمدی افزود: شهرستان های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند.

وی همچنین وضعیت شهرستان های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر را آبی اعلام کرد.

 

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان  اظهار داشت: با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۱۲ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۲ مورد بود که از این تعداد ۵۳ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی  ۲۷ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری ادامه داد: همچنین با شناسایی هفت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۳۸۹ نفر افزایش یافته است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۴ ، بهار ۶۰۴، تویسرکان ۶۶۲، رزن ۴۵۰، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۲ و کبودراهنگ ۶۶۲ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۴۴ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۲۵ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی وضعیت طغیان های صورت گرفته موید این است که ۶۵.۴ درصد مبتلایان به این ویروس به علت شرکت در اجتماعات، ۳۱ درصد تماس درون خانگی و چهار درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در محیط کاری است.

 

تست اولیه ۲ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در بیرجند مثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تست اولیه ۲ مورد محتمل ابتلا به کرونای انگلیسی در بیرجند مثبت و این تست‌ها برای تایید به انستیتو پاستور ارسال شد.

محمد دهقانی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: تست اولیه ۲ مورد محتمل ابتلا به کرونای انگلیسی در بیرجند با استفاده از کیت تشخیصی مربوطه انجام و نتیجه تست اولیه مثبت شده است.

وی افزود: این تست‌ها برای تایید و توالی یابی به انستیتو پاستور ارسال شده است و در صورت تایید نهایی، مراتب به اطلاع هم‌استانی‌ها خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تاکید کرد و گفت: راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس جهش‌یافته همان نکات قبلی است که با توجه به ماهیت ویروس باید بیشتر و جدی‌تر رعایت شود.

 اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

در حال حاضر قاینات تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی است که از یک هفته قبل به دنبال افزایش موارد مثبت و بستری در این شهرستان از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داد.

همچنین پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت آبی (کم خطر) باقی ماندند.

 

نخستین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی یک فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: از شهروندان انتظار می رود با حساسیت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی را رعایت کنند.

محمد حسین صومی روز دوشنبه در گفتگویی اعلام کرد: با توجه به حساسیت های موجود و آمادگی های لازم در رابطه با پیشگیری از انتشار ویروس جهش یافته کرونا (کرونای انگلیسی)، یک شهروند اهری با سابقه مسافرت به کشور عراق و بازگشت به کشور در روزهای اخیر تحت بررسی و آزمایش های لازم قرار گرفت و از نظر ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی مثبت شناخته شد.

وی گفت: این بیمار با حال عمومی خوب در منزل ایزوله شده و خانواده و کلیه افرادی که در این مدت با وی در تماس بودند تحت معاینه و آزمایش های لازم قرار گرفتند که آزمایش های اولیه آنها ( rapid ) منفی بوده است ولی بررسی‌های تکمیلی همچنان ادامه دارد .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: علائم کرونای انگلیسی، مشابه علائم کووید ۱۹ معمولی است، اما سرعت شیوع و مرگ و میر آن بیشتر بوده و افرادی با سنین کم‌تر و جوان‌ترها را درگیر می‌کند و توصیه‌های مراقبتی در مورد این بیماری هم شامل اصول مورد تاکید همیشگی "رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشو و ضدعفونی مکرر دست‌ها" است.

دکتر غلامعلی درستی خاطرنشان کرد: استفاده از یک ماسک جراحی و یک ماسک پارچه‌ای و یا استفاده از یک ماسک ان ۹۵ هم در مورد ویروس انگلیسی و هم در مورد ویروس معمولی کرونا موثر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به آغاز دور دوم واکسیناسیون در آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور گفت: کادر آزمایشگاه‌های کرونا در دور دوم واکسینه می‌شوند و نتایج اولین دوره‌ تزریق نیز حدود سه هفته بعد از تزریق با اخذ آنتی‌بادی از خون داوطلبان که شامل کادر آی سی‌یوهای کرونا بود، مشخص می‌شود.

وی با تشریح آخرین وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی از ثابت و پایدار بودن شرایط در این استان در طول یک ماه گذشته خبر داد و گفت: طی هفته‌های گذشته افزایش جزیی در تعداد مراجعان سرپایی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین فوتی‌های روزانه کرونا در استان سه تا چهار نفر است، افزود: تعداد موارد جدید شناسایی شده نیز کم‌تر از ۲۰۰ نفر در روز و تعداد بستری‌های بیمارستان‌ها کم‌تر از ۴۵۰ نفر است.

 

سه بیمار مشکوک به کرونای انگلیسی در سبزوار شناسایی شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: سه بیمار مشکوک مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان شناسایی شده‌اند.

دکتر علیرضا مسلم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بیماران افراد میان‌سال هستند که هم اینک در مرکز آموزش درمانی واسعی بستری می‌باشند.

وی ادامه داد: همچنین همه اعضای خانواده این بیماران در قرنطینه به سر می برند و آزمایش  و نمونه‌برداری از این افراد انجام و برای تایید نهایی به انستیتو پاستور ایران ارسال شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: قدرت سرایت ویروس جهش یافته نسبت به ویروس چینی بسیار بیشتر است به ‌طوری که شدت علائم و میزان مرگ و میر در ابتلا به این ویروس افزایش می یابد.

وی افزود: راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و گونه جهش ‌یافته انگلیسی آن، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست ‌و شوی مکرر دست‌ها، ماندن در خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری و حضور نیافتن در تجمع‌ها است.

مسلم ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن سال نو و تعطیلات عید نوروز از همه مردم تقاضا می شود از رفت و آمد غیر ضروری در سطح شهر و تجمع در فروشگاه‌ها و مراکز خرید خودداری کرده و از تدارک برای مسافرت و دید و بازدید در ایام نوروز پرهیز نمایند.

وی گفت: هر گونه بی‌توجهی، سهل‌انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی زمینه ساز موج جدید شیوع ویروس کرونا خواهد شد.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در شهر سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای و خوشاب در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

تست کرونای بیش از ۴۸۰ نفر در ماهشهر مثبت شد

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر با اشاره به انجام یک هزار تست کرونا در این شهرستان گفت: جواب تست بیش از ۴۸۰ نفر مثبت اعلام شد.

فریدون بندری روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه استانی خوزستان بیان کرد: حدود ۸۰ تخت آی سی یو در بیمارستان‌های شهرستان موجود است که همگی آنها پر هستند لذا از مردم تقاضا داریم که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: به دنبال ایجاد ظرفیت جدید در حوزه درمان شهرستان ماهشهر، یک بخش ویژه کرونایی در بیمارستان نفت با ظرفیت ۲۵ تخت تجهیز و به چرخه پذیرش بیماران اضافه خواهد شد.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر گفت: بیشترین درصد آمار ابتلا به کرونا در ماهشهر در زمینه رعایت نکردن قرنطینه خانگی و تردد در سطح شهر است که انتظار داریم شهروندان تنها برای خرید ضروری از منزل خارج شوند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در شهرستان‌های قرمز تنها یک سوم کارکنان باید در محل کار حاضر شوند که ابتدا تصور می‌کردیم صنایع پتروشیمی شهرستان این طرح را اجرا نکنند اما در بازدیدی که از این شرکت ها داشتیم، خوشبختانه عمده شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این شهرستان این قانون را اجرا کردند.

بندری گفت: تنها چند شرکت هستند که بنا به دلایل خاصی، خود را از اجرای این قانون مستثنی کرده بودند که با تذکر ما و بهداشت و درمان و سرکشی مکرر ، این مصوبه اجرایی شد و امیدواریم تا رسیدن به شرایط ایده‌آل به این قانون پایبند باشند.

هم اکنون ماهشهر و ۱۰ شهرستان دیگر خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهرستان دیگر استان در حالت نارنجی هستند.

 

احتمال تغییر ناگهانی رنگ‌بندی کرونا در اصفهان نگران کننده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نگران تغییر ناگهانی و سریع رنگ‌بندی کرونا در این استان با توجه به ترددهای بین استانی هستیم.

آرش نجیمی روز دوشنبه افزود: اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و ترددهای بین استانی از این خطه زیاد صورت می گیرد از طرفی در زمان حاضر در شمال این استان، تهران و قزوین و در جنوب، خوزستان درگیر کرونای جهش یافته انگلیسی شدند و این زنگ خطری برای ما به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه موج جدید کرونا و ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی ۱۱ شهر استان خوزستان را قرمز کرد، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، نگران شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان اصفهان هستیم و امکان تغییر ناگهانی و سریع رنگ بندی کووید ۱۹ وجود دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ مورد مثبت تایید شده از کرونای انگلیسی در ۲۲ شهرستان استان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نداشتیم.

نجیمی با اشاره به اینکه از حدود ۲ هفته گذشته با افزایش تدریجی موارد سرپایی و تعداد بیماران بستری دارای علائم کرونا در بیمارستان ها در استان اصفهان مواجه هستیم، تصریح کرد: در نیمه نخست بهمن امسال تعداد بیماران بستری به کمتر از ۴۰۰ نفر رسید اما اکنون بیشتر از این رقم شده است.

وی با تاکید بر اینکه عادی انگاری، دورهمی های خانوادگی و برپایی جشن‌های ازدواج و تولد نقش بسزایی در گسترش کرونا در این روزها دارد، از مردم خواست تا با رعایت دقیق و کامل شیوه نامه‌های بهداشتی از روند رو به گسترش بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میزان موارد مثبت تست‌های کرونا در استان حدود ۱۵ درصد است، گفت: بر اساس آمار امروز دوشنبه حدود ۴۴۲ بیمار دارای علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۵۶ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر کرونا امروز به یکی از پایین‌ترین ارقام خود در سال جاری رسید، تاکید کرد: نباید با تکیه بر این آمار از خطر موج جدید شیوع کرونا غفلت کرد.

نجیمی اضافه کرد: امروز مرگ سه نفر مشکوک به کرونا در استان اصفهان ثبت شد و فوتی قطعی نداشتیم.

بر اساس آخرین رنگ بندی همه گیری کووید ۱۹ در استان اصفهان، شهرستان اردستان در وضعیت نارنجی (پر خطر)، ۱۵ شهرستان اصفهان، کاشان، آران و بیدگل، خمینی شهر، خوانسار، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان، مبارکه، نجف آباد و نطنز در وضعیت زرد (خطر متوسط) و هشت شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.

از اسفند پارسال تا کنون حدود ۱۵۱ هزار مبتلای قطعی به کرونا، بستری شدن ۷۵ هزار بیمار دارای علائم ابتلا و جان باختن حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر (مشکوک و قطعی) در استان اصفهان ثبت شده است.

بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان در ۲۲ شهرستان زیر پوشش خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار دارند.

 

۱۶ مورد مشکوک ابتلا به کرونای انگلیسی در دهلران شناسایی شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: تعداد افراد مشکوک مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان به ۱۶ نفر افزایش یافت.

عبدالصاحب شریفی روز دوشنبه اظهار داشت: شیوع کرونای جهش یافته در شهرستان دهلران نگران کننده است چرا که تنها در یک خانواده ۶ نفر به این نوع کرونا مبتلا شده اند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از سفر و ترددهای غیرضروری به استان خوزستان خودداری کنند، یادآور شد: اگر مردم رعایت نکنند به طور قطع شاهد افزیش مبتلایان کرونای جهش یافته در شهرستان خواهیم بود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: تا کنون هزار و ۴۵۴ نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شده اند.

شریفی افزود: مجموع تست های پی سی آر رپید انجام شده در شهرستان چهار هزار و ۸۵۶ مورد بوده که از این تعداد ۵۲ مورد مثبت است.

وی یادآور شد: افراد مبتلا که در قرنطینه خانگی هستند در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور در مجامع عمومی، برابر قانون به عنوان تهدید علیه سلامت عمومی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد 

سرپرست شبر که بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: رعایت پروتکل ها و عدم حضور در تجمعات غیرضروری، پرهیز از هرگونه دورهمی حتی محافل کوچک خانوادگی، فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی همچنان تنها راه مقابله با کروناست.

شهرستان دهلران در ۱۸۰ کیلومتری جنوب ایلام و در همسایگی استان خوزستان قرار دارد که در حال وضعیت بیشتر مناطق این استان قرمز و بحرانی است.

 

کرونای انگلیسی ۳۰ درصد کشندگی بالاتر دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کرونای جهش یافته انگلیسی ۳۰ درصد کشندگی بالاتر دارد و بیشتر کودکان را با علائم مشخص درگیر می کند.

دکتر جمیل صادقی فر روز دوشنبه در هجدهمین نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا اظهار داشت: تعداد مبتلایان و بستری های کرونا در بهمن ماه ۲ برابر شده است و امکان تغییر وضعیت کل استان از آبی به وضعیت های دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه چنانچه وضعیت استان تغییر کند، محدودیت ها نیز شدت بیشتری می گیرند، افزود: چندین مورد مشکوک به کرونا در استان شناسایی و برای تایید به مرکز ارسال شدند که زنگ خطری برای ایلام است و مردم باید حساسیت بیشتری نسبت به هشدارها داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت عمل و سرایت بیشتری دارد و ریه ها را درگیر می کند، بنابراین باید زمان را در اجرای مصوبات از دست ندهیم.

دکتر صادقی فر وضعیت شهرستان دهلران بدلیل همجواری با خوزستان را خطرناک اعلام کرد و گفت: هفت تیم پزشکی برای شناسایی مبتلایان در این شهرستان مستقر شده و بر اساس گزارشات خانواده دهلرانی مبتلا به کرونای انگلیسی تحت کنترل است.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان امروز در استان ۵۲ نفر بوده که از این تعداد ۲۳ مورد مربوط به مناطق جنوبی استان است همچنین ۱۵ بستری جدید ناشی از کرونا نیز در مراکز درمانی بستری شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: ۲ مورد از بستری های امروز مربوط به مهران، ۲ مورد آبدانان، ۶ مورد ایلام، چهار مورد دهلران و یک مورد مربوط به ملکشاهی است و در مجموع هشت بستری مربوط به شهرهای جنوبی استان است.

دکتر صادقی فر اضافه کرد: تعداد ابتلا و بستری های استان در نیمه دوم بهمن ماه نسبت به نیمه اول بهمن ماه ۲ برابر شده که نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد مبتلایان ایلام در نیمه اول بهمن ۶۹ نفر و در نیمه دوم ۲۰۱ نفر و تعداد بستری ها در نیمه اول بهمن ۴۵ و در نیمه دوم ۷۷ نفر بوده است.

دکتر صادقی فر افزود: تعداد مبتلایان نیمه اول بهمن در دره شهر ۱۰ نفر و در نیمه دوم ۶۱ نفر و تعداد بستری ها نیز در نیمه اول سه نفر و در نیمه دوم هشت نفر است.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان در بدره نیز در نیمه اول بهمن ماه ۳۶ نفر و در نیمه دوم ۷۶ نفر و تعداد بستری ها در نیمه اول پنج نفر و در نیمه دوم نیز پنج نفر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بسیاری از ادارات از جمله بانک ها، دادگستری و امور مالیاتی پروتکل ها را رعایت نمی کنند و در چند روز گذشته هشت کارمند مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

وی افزود: همچنین در سه هفته اول بهمن ۲۴ دانش آموز و در هفته آخر نیز ۲۴ نفر دانش آموز دیگر به کرونا مبتلا شدند.

دکتر صادقی فر بر ضعیف بودن تبلیغات محیطی اشاره کرد و گفت: تبلیغات محیطی در سطح استان ضعیف است و باید ادارات و شهرداری به نصب بنرهای هشدار دهنده اقدام کنند.

وی هرگونه چادرزدن را در شرایط آبی و زرد خطرناک اعلام کرد و افزود: باید تحت در هر وضعیتی از جمله آبی یا زرد چادر زدن ممنوع شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.