طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت در دومین روز اسفند 1399، در مجموع ۱۱ شهر همگی از خوزستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی ۲۱۷ در وضعیت زرد و بقیه شهرستانها در وضعیت آبی هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۸ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (دوم اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۷۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در هفته گذشته تعداد موارد بستری و مرگ و میر کرونا در کشور نسبت به هفته ما قبل روند افزایشی داشت. بیشترین میزان موارد بستری در هفته گذشته در مازندران و خوزستان و بیشترین موارد مرگ و میر کرونا در استانهای مازندران و گیلان گزارش شده است.

لاری گفت: هفته گذشته استانهای خوزستان، قم و ایلام به عنوان استانهای با کمترین رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور شناسایی شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهرستانهای شوط و ماکو در استان آذربایجان غربی، دره شهر از ایلام، اندیشمک، ایذه، باغملک، حمیدیه، هفتگل، هندیجان از استان خوزستان، پاسارگاد، خنج، گراش و مهر از استان فارس و شهرستان خمین از استان مرکزی از امروز به وضعیت نارنجی تبدیل شدند.

وی افزود: در مجموع ۱۱ شهر همگی از خوزستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی ۲۱۷ در وضعیت زرد و بقیه شهرستانها در وضعیت آبی هستند.

لاری گفت: با توجه به شیوع ویروس انگلیسی و قدرت  بالای سرایت این ویروس جهش یافته، بیماری کووید۱۹ با شتاب بیشتری در کشور در حال گسترش است. بنابراین رعایت پروتکل ها و پرهیز از حضور در تجمعات بیش از گذشته ضروری است و کنترل این بیماری فقط در عمل مردم به اصول بهداشتی میسر است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

موج انگلیسی کرونا خطرناک تر از قبل

صعودی شدن نمودارهای مبتلایان به ویروس کرونا در کشور نگرانی‌ها را درباره شروع موج چهارم این بیماری افزایش داده، موجی که با توجه به شدت شیوع ویروس انگلیسی در کشور می‎‌تواند مرگبار باشد .

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت و درمان در یک هفته گذشته، آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا در کشور افزایش پیدا کرده است و در صورت ادامه روند افزایشی در روزها و هفته‌های آینده می‌تواند به معنای درگیری کشور با چهارمین موج کرونا باشد.

شواهد جدید از موج تازه کرونا در کشور نشان می دهد که این بار جوانان و نوجوانان نیز به شدت در معرض ابتلا به این بیماری  قرار دارند و کارشناسان نظام سلامت نسبت به افزایش چشمگیر تلفات پاندمی کرونا  در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی تا یک ماه آینده هشدار می دهند .

زنگ هشدار موج چهارم کرونا در حالی به صدا درآمده است که به گفته کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان کشور، تلفات این‌بار به‌دلیل شیوع ویروس نوع جهش‌یافته آن و درگیر شدن همه گروه‌های سنی می تواند بسیار سنگین‌ و سهمگین‌تر از قبل باشد.

روسای دانشگاه های علوم پزشکی در اغلب استان های کشور نیز از افزایش محسوس آمار مراجعان سرپایی و بیماران بستری مبتلا به کرونا خبر داده اند و برخی نیز اعلام کرده اند که این روزها دوباره ظرفیت تخت های آی‌سی‌یو در حال تکمیل شدن است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با اشاره به انجام ۶ هزار و ۲۰۰ تست کرونا در مدت ۲۴ ساعت در این استان گفت:از این تعداد تست کرونا یک هزار مورد مثبت اعلام شد که ۱۱۰ نفر بستری و مابقی قرنطینه خانگی شدند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: موج سوم بیماری در خوزستان از روز دهم بهمن ماه شروع شد و تا روز شانزدهم با شیب نسبتاً ملایمی در حرکت بود اما از روز شانزدهم بهمن ماه به بعد سرعت رشد تعداد بیماران متفاوت از پیک اول و دوم در این استان بوده است.

وی افزود: تعداد زیاد مراجعه کنندگان به بیمارستان های خوزستان باعث شد تا احساس کنیم که این ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است به همین دلیل نمونه های مختلفی برای بررسی به انستیتو پاستور ارسال شد و تایید گردید.سرعت انتشار این ویروس جدید ۵۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از ویروس قبلی است و میزان کشندگی آن ۵۰ درصد بیشتر است.

استاندار خوزستان نیز در این باره گفت: طبق بررسی های انجام شده تردد روزانه بیش از ۳۰۰ عراقی در ۲ مرز چذابه و شلمچه عامل تشدید ویروس کرونا در این استان بوده است.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: پیک سوم بیماری تقریبا از اوایل بهمن ماه در استان شروع شد و از پنجم بهمن ماه شدت گرفت .

دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز  اعلام کرد که بیمارستان میناگر بابل ویژه پذیرش بیماران کرونایی شد تا افراد مشکوک به کرونا در فضایی مستقل و حفاظت شده تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند. 

عادی انگاری کرونایی در شهرهای مازندران سبب شده بود که ویروس آزادانه در شهرها و روستاهای استان گسترش یابد و در نتیجه تعداد فوتی کرونایی افزایش یافت. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار نسبت به خطر جدی شیوع ویروس کرونای انگلیسی، بیان داشت: در هفته پایانی بهمن ماه شمار فوتی های مثبت کرونا در هرمزگان نسبت به هفته قبل افزایش چشمگیری داشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان هشدار داد : براساس آمارهای اعلام شده، میانگین سنی مبتلایان جدید کاهش یافته که این مساله زنگ خطری جدی برای وجود و گسترش ویروس کرونای انگلیسی است.

وی بیان داشت: شرایط هرمزگان با توجه به ترددهایی که از این استان به خارج از کشور انجام می شود، بسیار حساس بوده و مردم باید پروتکلهای بهداشتی را با جدیت هر چه تمام تر رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: افزایش آمار مراجعه بیماران سرپایی در قم، شناسایی مواردی از کرونای انگلیسی در استان‌های مجاور و همچنین کاهش رعایت دستورالعمل‌ها، نگرانی از شیوع موج جدید این بیماری در هفته‌های پایانی سال در قم را افزایش داده است.

محمدرضا قدیر با ابراز نگرانی عمیق از شناسایی موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور، ادامه داد: قدرت سرایت، بیماری‌زایی، شیوع و مرگ این ویروس جهش‌یافته بسیار زیاد می‌باشد و این نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی کرونای انگلیسی، افزایش مراقبت‌ها را ضروری کرده است، گفت: به دلیل این‌که این ویروس جوانان و حتی در مواردی افراد زیر ۱۵ سال را درگیر می‌کند، تبیین شرایط جدید به‌منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار ضروری است.

استاندار قم نیز با بیان اینکه وضعیت کرونایی در قم شکننده‌است گفت: برغم آبی بودن شرایط قم ولی به دلیل درگیری استان‌های اطراف قم با این بیماری باید در آستانه سال جدید همه تدابیر را به کار بگیریم تا با موج چهارم مواجه نشویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در حالی که اوایل بهمن امسال، تعداد بستری شدگان کرونایی در استان حدود ۳۵۰ نفر بود، طبق آخرین برآورد، بستری شدگان سندرم حاد تنفسی نزدیک به ۱.۵ برابر شده و به حدود ۵۰۰ نفر  رسید.

دکتر آقازاده اضافه کرد: در طول هفته های اخیر با کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان رو به رو هستیم که می تواند یک زنگ خطر جدی و پیش درآمد بروز موج چهارم کرونا در این استان باشد.

وی گفت: بررسی آمار تعداد بیماران سرپایی و بیماران بستری در بخش های کرونایی بیمارستان های استان حاکی از وقوع روند صعودی آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که هشداری جدی در مورد شیوع موج جدید است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در باره گردش ویروس کرونا انگلیسی در استان های مختلف گفت: استان خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری کووید۱۹ را دارد. گردش ویروس انگلیسی در خوزستان دیده شده است. در اهواز و جنوب اهواز این ویروس مشاهده شده و این زنگ خطر و هشداری است که همه باید رعایت کنند. اکنون میزان رشد و سرعت انتشار ویروس در خوزستان بسیار بالاست و نسبت به کل کشور شیب تند و شتابانی دارد باید دقت کرد شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود.

علیرضا رئیسی افزود: کرونا در مازندران خوشبختانه سیر نزولی را طی می کند. امیدواریم بارعایت بیشتر شیوه نامه ها، شیوع بیماری را مهار کنیم و سیر نزولی رو به پایین برود. در مجموع میزان بستری ها در کشور طی هفته های گذشته افزایش ملایم داشتیم اما باید دقت کنیم در برخی استانها مثل استانهای شمالی که بیشترین میزان بستری را داشتیم کاهش پیدا کند البته در برخی استانها مثل خوزستان، آذربایجان شرقی و ایلام سیر بیماری افزایشی است و باید مراقبت کنیم.

رئیسی گفت: در کل در کشور ۱۱ شهر قرمز داریم که همگی در  خوزستان هستند، ۵۲ شهر نارنجی، ۲۱۷ زرد و ۱۶۸ شهر آبی داریم. هفته گذشته به تعداد شهرهای نارنجی افزوده شده است. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

مشاهده موارد مشکوک به کرونای انگلیسی در شیراز

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: موارد مشکوک به ابتلای کرونای جهش یافته انگلیسی در یکی از مراکز درمانی شیراز مشاهده شده است.

دکتر مهرزاد لطفی، شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در پی ورود ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی به ایران و به ویژه گسترش شیوع آن در استان خوزستان که دارای ارتباط گسترده با استان فارس است، شیوع آن در فارس نیز دور از انتظار نیست.

وی اظهار داشت: پس از گزارش موارد مشکوک به کرونای جهش یافته انگلیسی در یکی از مراکز درمانی شیراز، از موارد مبتلا به این ویروس، نمونه‌برداری و برای تایید نهایی به انستیتو پاستور ایران ارسال شده است.

لطفی، با بیان اینکه علائم ویروس جهش‌ یافته انگلیسی با ویروس کرونای کنونی تفاوت ندارد، ادامه داد: یافته‌ها نشان می‌دهد قدرت سرایت و بیماری زایی آن بسیار بالاتر است و بر همین اساس می‌تواند تعداد بیماران بدحال و میزان مرگ و میر را افزایش دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بیان داشت:: راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و گونه جهش ‌یافته انگلیسی، مشابه یکدیگر و شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست ‌و شوی مکرر دست ‌ها، در خانه ماندن، پرهیز از ترددهای غیرضروری و پرهیز از حضور در تجمع‌هاست.

وی، با اشاره به خصوصیات خطرناک این ویروس و چرخش سریع آن در بین مردم جامعه، تاکید کرد: امروز توجه جدی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از پیش نیاز است و ضرورت دارد هر یک از ما به نحو مسوولانه ای به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در برابر کرونا، پایبند باشیم.

لطفی، هر گونه بی‌توجهی، سهل‌انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی را زمینه ساز موج جدید ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: مشارکت و همکاری مردم در جبهه سلامت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند یاری رسان مجموعه سلامت در این مبارزه یاشد.

به گفته وی، از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، سه هزار و ۲۱۴ نفر در استان فارس بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

لطفی اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۲۵ هزار و ۴۹۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های این استان تهیه شده که با بررسی این نمونه‌ها ۱۷۳ هزار و ۸۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

او ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۸ هزار و ۸۷۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، ۲ هزار و ۴۶۱ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۵ هزار و ۵۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

 

تعداد بستری‌های کرونایی در قم افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۱۰۷ بیمار کرونایی در قم بستری هستند که وضعیت ۱۳ تَن از آن‌ها وخیم است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به دوم اسفندماه، ۲۰ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی و بیمارستانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی تعداد بستری شدگان جدید را ۱۸ تَن ذکر کرد و افزود: پنج تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در میان بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود نیز هیچ مورد فوتی نداشتیم.

 

۹۸۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون ۹۸۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که از این تعداد ۷۳۰ نفر در بخش‌های عادی و ۲۵۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی شبکه استانی خوزستان بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۸۸۴ تست در خوزستان انجام شد که ۹۵۷ نمونه آن مثبت بود.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته، ۱۳ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان کرونا داشتند افزود: تعداد مراجعه به بیمارستان‌های خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۵۷۹ نفر بود که ۲۰۹ نفر آنها بستری شدند و تست ۱۰۵ نفر از این تعداد مثبت و قطعی بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مرزهای خوزستان با عراق برای جلوگیری از ورود این بیماری از این کشور، بسته شده است. همچنین ستاد مدیریت کرونای خوزستان محدودیت‌های شدیدتری را در نظر گرفته که از امشب اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد انتشار ویروس کرونا از دورهمی ها و ترددهای درون شهری است افزود: انتظار داریم که مردم خودمراقبتی کرده و حافظ سلامت خود باشند.

ابول نژادیان گفت: پیک جدید بیماری با روند تندی در حرکت است و با توجه به شیوع ویروس انگلیسی کرونا، مردم باید این موضوع را جدی گرفته و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

هم اکنون ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

 

۱۶۲ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان بستری هستند

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۱۶۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا از شهرستان‌های جنوب غربی خوزستان در بیمارستان طالقانی آبادان بستری هستند.

شکراله سلمان‌زاده روز شنبه با بیان اینکه شرایط قرمز بحران و اضطراری کرونایی در جنوب غرب خوزستان حاکم است افزود: ۱۸۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند که ۶۰ بیمار در آبادان، ۳۷ نفر در خرمشهر و ۸۶ بیمار در شادگان بودند.

وی بیان کرد:از موارد مثبت جدید کرونایی در جنوب غرب خوزستان ۱۶۷ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و ۲۷ بیمار در بیمارستان بستری و ۲۲ نفر نیز پس از بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شدند؛ خوشبختانه در ۲۴ ساعته گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در جنوب غرب خوزستان وجود نداشته است.

سلمان‌زاده از تکیمل ظرفیت بیمارستان طالقانی آبادان به عنوان مرکز اصلی بیماران مبتلا به کرونا خبر داد و افزود:بستری بیماران در بیمارستان‌های ۱۷ شهریور و نفت آبادان به عنوان بیمارستان‌های معین، آغاز شده است. 

 

دزفول در وضعیت هشدار پیک سنگین کرونا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول وضعیت کرونا در این شهرستان را نگران کننده دانست و گفت: دزفول در وضعیت هشدار پیک سنگین کرونا قرار دارد.

علی قمیشی روز شنبه در گفت و گوی رادیویی افزود: مثبت شدن تست‌ها و افزایش آمار بستری‌ها همه گواه این است که درحال ورود به پیک سنگین کرونا هستیم البته شرایط شهرستان دزفول به بدی شهرهای دیگر خوزستان نیست ولی نگرانیم.

وی ادامه داد: ممکن است مانند پیک‌های قبلی چند روز دیرتر وارد پیک سنگین و افزایش بستری در بیمارستان دزفول شویم ولی در هر حال لکنون در وضعیت هشدار پیک سنگین هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه خوزستان تنها استان قرمز و پرخطر کشور از نظر کرونا است ‌و ۱۱ شهر قرمز کشور در این استان قرار دارند، گفت: استان خوزستان از نظر آمار و تعداد بستری‌ها وضعیت نگران کننده‌ای دارد به همین منظور دیروز نشست فوق العاده‌ای در مرکز استان برگزار و هماهنگی‌های لازم انجام شد؛ امید است با همکاری مردم بتوانیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم. 

وی خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از برگزاری دورهمی و تجمع شد و افزود: روز پدر را درپیش داریم که باید مراقبت کنیم تا موجب آسیب شهروندان و اقوام نشویم؛ به طور قطع پدرها راضی به ایجاد مشکل برای فرزندان خود نیستند.

قمیشی اظهارداشت: اگر کادر درمان متوجه شوند که مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند در روحیه آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت لذا از شهروندان انتظار می‌رود برای قدردانی از کادر درمان، امنیت و نهادهای حاکمیتی از انجام کارهای غیرضروری اجتناب کنند.

وی افزود: انتظار  می‌رود با تحقیقات علمی انجام شده، در ماه‌های آینده با آغاز واکسیناسیون عمومی، مردم از خدمات درمانی بهره مند می‌شوند.

شهرستان دزفول در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

 

تجمعات خانوادگی عامل اصلی انتشار ویروس کرونا در حمیدیه است

فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: تجمعات و دورهمی های خانوادگی عامل اصلی انتشار بیماری در این شهرستان است که انتظار داریم مردم این موضوع را جدی بگیرند.

شاهین هاشمی روز شنبه اظهار داشت: شرکت در مجالس ترحیم و عروسی یکی دیگر از عوامل انتقال بیماری به شمار می رود که به بخشداران و نیروی انتظامی اعلام کردیم این موضوع را مدیریت کرده و مجالس با تعداد محدودی آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

وی عنوان کرد: مدارس شهرستان را از هفته گذشته تعطیل کردیم و  ۲ شعبه بانکی را به دلیل ابتلای کارکنان آن به کرونا تعطیل شدند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

فرماندار حمیدیه گفت: بازدیدهای مشترک از سطح شهر بیشتر شده و مصوب کردیم با اماکنی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد جدی تری صورت گیرد ضمن اینکه تاکنون ۴۰ مورد اخطار به اصناف داده شده  و در صورتی که همچنان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند اقدام به پلمب این واحدها خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مشاغل سه و چهار اجازه فعالیت  در مناطق زرد و نارنجی ندارند افزود: اماکن و باشگاه های ورزشی ، تالارهای عروسی و آرامستان ها تعطیل هستند و مراسم خاکسپاری با حداقل نفرات انجام می شود و نمازهای جماعت را به خاطر حفظ سلامتی مردم تعطیل کردیم.

هاشمی تعداد بستری های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان را هشت نفر عنوان کرد گفت: مراکز بهداشت و درمان شهرستان در حال خدمات رسانی به مردم هستند ولی اگر نیاز به بستری باشد آنها به بیمارستان های اهواز اعزام می شوند.

در حال حاضر شهرستان حمیدیه در وضعیت نارنجی قرار دارد و ورود و خروج خودروهای غیر بومی به این شهر ممنوع است.

 

مردم رعایت پروتکل‌های کرونایی را فدای رنگ‌بندی نکنند

سرپرست فرماندار سوادکوه به ضرورت همکاری مردم برای مهار بیماری کرونا و ویروس جهش یافته تاکید کرد و گفت: قدرت انتشار ویروس مهم‌تر از رنگ‌بندی آن است بنابراین از مردم می‌خواهیم تا همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

عین الله طالبی روز شنبه به تداوم رنگ زرد کرونایی شهرستان سوادکوه اشاره کرد و افزود: این رنگ‌بندی با همراهی مردم، نظارت بر بانکها، ادارات، گیت ها، صنوف و مصوبات قرارگاهی در روستاها رسیده است اما باید بگوییم که این وضعیت رنگ‌بندی شکننده است. 

به گفته او در کمترین زمان با افزایش بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها ناشی از عادی انگاری و همچنین سرعت بالای شیوع ویروس حتماً شاهد تغییر رنگ کرونایی خواهیم بود و نباید نسبت به این مسئله سهل‌انگاری شود.

سرپرست فرماندار سوادکوه نگرانی عمده را از ورود ویروس جهش یافته به استان دانست و گفت: باتوجه به قدرت سرایت بالای این ویروس ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شویم. پس تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است که باید توسط همه مردم اجرایی شود.

طالبی با بیان اینکه مراقبت ها در برابر ویروس کرونای جهش یافته باید شدیدتر باشد، افزود: تا زمانی که واکسن مقابله با این ویروس به صورت تکمیلی اجرایی نشود، بهتر است مردم به رنگ‌بندی کرونایی تکیه نکرده و همچنان اجرای دستورالعمل های بهداشتی را در اولویت قرار دهند.

وی با تاکید براینکه ساده انگاری و عادی انگاری مردم فضا را برای جلوان ویروس کرونا فراهم می سازد ادامه داد: دلبستگی به رنگ بندی و تکیه بر کاهش موقتی آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان می تواند بار دیگر ما را به وضعیت قرمز بکشاند.

فرماندار سوادکوه گفت: عمده نگرانی ما برای اماکن پر تردد همچون بانکها، صنوف، دفاتر پیشخوان، جایگاه های سوخت، خبازی ها و کارگاه های کوچک همچون مکانیکی ها است که تردد افراد و رعایت سطح پروتکل های بهداشتی بسیار پایین است.

طالبی مراودات دوستانه و خانوادگی را نیز از دیگر مسائل مورد دغدغه در کنترل زنجیره انتقال توصیف کرد و افزود: متاسفانه دورهمی ها همچنان ادامه داشته و شرایط را برای مدیریت ویروس سخت می سازد.

شهرستان سوادکوه با جمعیت حدود ۴۵ هزار نفری یکی از شهرستان های کوهستانی و کم جمعیت استان می باشد که در ماههای اخیر بارها به وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی در آمده است.

 

گلستان برای مقابله با موج چهارم کرونا آماده است

استاندار گلستان گفت که با وجود کاهش تعداد بیماران کرونایی استان در هفته گذشته، مدیران و کادر درمان این استان آماده مقابله با موج چهارم شیوع این ویروس هستند.

هادی حق شناس روز شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: اگر مردم استفاده از ماسک را جدی نگرفته و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکنند شیوع موج چهارم کرونا در گلستان دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر گرگان و علی‌آبادکتول در وضعیت نارنجی، بندرگز، بندرترکمن، کردکوی، مینودشت، گنبدکاووس، آق‌قلا، کلاله و آزادشهر در وضعیت زرد و مراوه‌تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

استاندار گلستان همچنین به فعالیت مشاغل و واحدهای صنفی استان در روزهای منتهی به پایان سال گفت: اگر تا هفته آینده روند کاهشی شیوع کرونا در گلستان ادامه پیدا کند محدودیتی برای فعالیت مشاغل ایجاد نخواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه با اشاره به یک ساله شدن کرونا در این استان گفت که در این مدت هزار و ۶۰۰ گلستانی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

 

 آخرین وضعیت شیوع کرونا در گلستان

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در حال حاضر هم ۳۴۷ کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که این تعداد با کاهش ۸۷ نفری نسبت به هفته قبل به ۴۳۴ بیمار رسید.

به گفته وی در ۲۴ ساعت گذشته کرونا جان چهار بیمار این استان را گرفت.

وی ادامه داد: از اسفند سال گذشته تاکنون حدود صد تخت به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان افزوده شده و بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز درمان بیماران کرونایی از جمله دستگاه ونتیلاتور و تانک و دستگاه اکسیژن ساز با اعتبارات دولتی و کمک خیران تامین گردید.

 

کرونا، مردها را بیشتر در معرض آسیب قرار داد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: مردها بعد از شیوع بیماری کرونا در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار گرفته‌اند.

دکتر سید علیرضا پورمازار روز شنبه در نشست برنامه‌ریزی هفته ملی سلامت مردان ایرانی (اول تا ششم اسفند) گفت: شواهد ملی و بین‌المللی حاکی از آن است که همه گیری کووید ١٩، سلامتی و حیات مردان را تهدید و این پدیده آسیب‌های جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می‌کند.

 وی ادامه داد: در چنین شرایطی اطلاع‌رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به صورت کلی و کووید ١٩ به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبت‌های به موقع در بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران بوده و فرصت مناسبی برای حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت به سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان مهریز با اشاره به این موضوع که مردان برای گذر از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هوشیاری و توجه بیشتر برای حفظ و ارتقای سلامتی خود هستند تصریح کرد:کارشناسان بهداشت به عنوان الگوی ویژه برای عموم جامعه در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشند.

پورمازار بیان کرد: مردان برای گذر از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی،هوشیاری و توجه بیشتر یرای حفظ و ارتقای سلامتی خود می‌باشند که انتظار می‌رود در این هفته به موضوع بیماری کوید ۱۹ توجه ویژه‌ای معطوف تا در شرایط موجود تهدیدی برای سلامتی مردان نباشد.

هفته ملی سلامت مردان امسال با شعار کرونا و توجه بیشتر به سلامت مردان نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 

بازار آبادان عامل اصلی شیوع کرونا در خرمشهر است

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر بازار آبادان را عامل اصلی شیوع کرونا در خرمشهر عنوان کرد و گفت: تعطیلی بازارهای خرمشهر با توجه به تشدید نظارت‌های کرونایی باعث شده تا شهروندان برای خرید و گردش راهی آبادان شوند و این امر به یک چالش جدی در مقابله با کرونا تبدیل شده‌است.

ضیاء عبیداوی روز شنبه اظهار داشت: به رغم اجرای طرح تشدید بازرسی و نظارت ستاد کرونا و تعطیلی پاساژها و مجتمع های تجاری خرمشهر به دلیل فعالیت بازارهای آبادان شهروندان خرمشهری برای خرید راهی آبادان می شوند لذا اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرستان خرمشهر برای جلوگیری از شیوع این بیماری تاکنون جوابگو نبوده است.

وی با بیان اینکه با فعالیت بازارهای آبادان ، اعمال محدودیت‌های کرونایی در خرمشهر تاثیر چندانی نخواهد داشت ،نظارت بر سیستم حمل و نقل شهری را خواستار شد و اظهار داشت: با توجه به اینکه ۲ شهر آبادان و خرمشهر به فاصله کم در مجاورت هم قرار دارند لذا تردد شهروندان بین این ۲ شهرستان شیوع کرونا را افزایش می‌دهد و باید مسئولان مربوطه برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر در ادامه اظهار داشت:طبق بررسی انجام شده ۴۴ درصد ابتلای شهروندان خرمشهری به کرونا ناشی از شرکت در مراسم عزا و شادی و نیز دورهمی و مهمانی خانوادگی است.

وی به اجرای طرح شهید سلیمانی در خرمشهر در سه بخش رهگیری، مراقبت در منزل و نظارت بر افراد پرخطر اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر هفت کارگروه نظارتی طرح شهید سلیمانی در خرمشهر فعال هستند و از بیماران مبتلا به کووید۱۹ و اطرافیان آنها نمونه‌گیری می کنند.

عبیداوی تصریح کرد: در این مرحله اطلاعات بیماران مبتلا به کووید۱۹ به صورت روزانه به گروه‌های مراقبتی ارایه و وضعیت این بیماران در هر محله با مراجعه به منزل بیمار ضمن ارایه آموزش‌های لازم و غربالگری خانواده بررسی می‌شود و در صورت داشتن افراد پرخطر بیماران تحت قرنطینه معکوس قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: از ابتدای طرح شهید سلیمانی تاکنون ۹۵۰ بسته حمایتی به ارزش هر بسته چهار میلیون ریال از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق کم برخوردار خرمشهر توزیع شده است.

رئیس مرکز بهداشت خرمشهر در بخش دیگری به فعالیت کمیته نظارت بر اصناف و ادارات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فعالیت گروه نظارت بر اصناف، بانک‌ها، ادارات در حال انجام است و مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ در خرمشهر تعطیل می باشند.

۶۰۷ هزار نفر از خدمات ۳۰مرکز شهری، ۱۸مرکز روستایی، ۱۳۲خانه بهداشت و ۱۲ پایگاه سلامت در شهرستان های زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان شامل آبادان، خرمشهر و شادگان بهره مند هستند.

 

کرونا جان یک نفر دیگر را در همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۰۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۳۷۹ نفر افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، از افزایش شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی استان خبر داد و اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۵ مورد بود که از این تعداد ۳۶ نفر در بخش عادی بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: همچنین در حال حاضر پنج بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۳ بیمار وخیم گزارش شده است.

دکتر طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۳ ، بهار ۶۰۲، تویسرکان ۶۶۲، رزن ۴۵۰، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۲ و کبودراهنگ ۶۶۱ نفر بوده است.

وی افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۴۳ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۲۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه امروز (شنبه) در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی وضعیت طغیان های صورت گرفته موید این است که ۶۵.۴ درصد مبتلایان به این ویروس به علت شرکت در اجتماعات، ۳۱ درصد تماس درون خانگی و چهار درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در محیط کاری است.

 

استاندار سمنان: روند افزایشی مبتلایان به کرونا نگران‌کننده است

استاندار سمنان گفت: روند افزایشی شهروندان با آزمایش مثبت کرونا در مراکز درمانی و یا به صورت سرپایی در استان نگران‌کننده است.

علیرضا آشناگر روز شنبه در حاشیه نشست ویدئوکنفرانسی ستاد مدیریت مقابله با کرونا به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، به رسانه ها افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ نفر بیمار جدید با تست مثبت کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند و در همین مدت ۱۲۹ دیگر نیز به صورت سرپایی با تست مثبت کرونا شناسایی شدند که این موضوع امری نگران‌کننده در مدیریت کرونا بشمار می آید.

وی تاکید کرد: بر اساس آمار و تحلیل های ارایه شده، تغییر چندانی در وضعیت استان ایجاد نشده و فقط شهرستان شاهرود از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ یافته است و محدودیتهای جدید کرونایی در این شهرستان نیز بر مبنای رنگ بندی جدید اعمال می شود.‌

استاندار سمنان بیان کرد: با توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در شهرهای با وضعیت نارنجی فقط گروههای شغلی ۱ و ۲ اجازه فعالیت دارند و  فعالیت گروههای ۳ و ۴ به صورت حضوری ممنوع می باشد.‌

وی گفت: لازم است مردم استان سمنان و بویژه اصناف و کارکنان دولت و سایر اقشار با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات در حفظ سیر نزولی کرونا در استان سمنان مساعدت کنند.‌

آشناگر بیان کرد: انجام واکسیانسیون ویژه کارکنان مراکز درمانی استان سمنان از چند روز گذشته در این استان نیز آغاز شده است.

وی یادآور شد: در جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا بر ضرورت خریداری و تامین محموله های جدید واکسن و انجام منظم و بر اساس برنامه ی واکسیناسیون تاکید شد.‌

استاندار سمنان گفت: منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در چهار شهرستان سمنان ، شاهرود ، دامغان و گرمسار همچنان به قوت خود باقی است.‌

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۶۸ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (دوم اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۷۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    بسته نشدن پولی شد

    پاسخ