سخنگوی وزارت بهداشت امروز سوم اسفند اعلام کرد: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۴۸۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (سوم اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هفت هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۷۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۶۹۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد: بررسی آمار هفته های اخیر حاکی از ایجاد شیب صعودی ابتلا و بستری کووید۱۹ در کشور است و با وجود هشدارهای مکرر همکاران نظام سلامت شاهد عادی انگاری شرایط بیماری در بین برخی شهروندان و بی توجهی در عمل به توصیه های بهداشتی هستیم. باید سبک زندگی را در مقابله با کووید۱۹ تغییر دهیم و مواجهه هوشمند داشته باشیم.

لاری افزود: در ایام ماه رجب نگرانی جدی برگزاری جشن های عروسی است. مطمئن هستیم هیچ یکی از زوج های جوان دوست ندارند شروع زندگی مشترک آنها با بیماری و از بین رفتن خانواده های آنها همراه باشد. با توجه به خطر انتقال بیماری از همه زوجهای جوان و خانواده های آنها می خواهیم از برگزاری مراسم عروسی خودداری کنند و امیدواریم با پرهیز از رفتارهای خطر آفرین شاهد کاهش شیوع گسترده این بیماری در کشور باشیم.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۱ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک،انگلیس، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

سوم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

جست و خیز کرونا در نقاط مختلف کشور بار دیگر سبب اوج گیری این ویروس در خوزستان شده و اکنون ۱۱ شهر این استان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند؛ آنچه موجب نگرانی بیشتر شده، وجود نمونه ویروس جهش یافته انگلیسی در مبتلایان است.

ویروس جهش یافته انگلیسی با توجه به مشخصاتی که دارد سطح هشدار را به سطح بالایی می‌رساند، بر این اساس حتی اگر منطقه‌ای در رنگ بندی کرونایی دارای رنگ آبی باشد نیز باید سطح هشدار را به اندازه نارنجی برساند.

با توجه به اینکه این  ویروس در برخی از استان‌ها مشاهده شده اگر شیوع پیدا کند، جوانان و کودکان نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند.

بر اساس اعلام مسوولان استان خوزستان مشاهده نمونه هایی از این نوع ویروس شرایط را برای جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها سخت کرده است به همین خاطر درخواست تعطیلی و در قرنطینه قرار گرفتن این استان به مدت ۲ هفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی شاپور اهواز مطرح شده است.

شادگان، اهواز، کارون، آبادان، شوشتر، دزفول، ماهشهر، هویزه، دشت آزادگان، رامهرمز و خرمشهر اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند و در اهواز و آبادان سرعت انتشار بیماری زیادتر است به همین دلیل بنابر اعلام استاندار خوزستان فرایند نمونه گیری و مراقبت ها افزایش یافته است.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: بنابر تصمیم ستاد کرونا در اهواز قرار است مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان کمک شود تا بتوان برخی از نیازها را تامین کرد.

وی با بیان اینکه بالای ۷۵ درصد فوتی های خوزستان افراد بالای ۷۴ سال هستند، گفت: اغلب مبتلایان در این استان افرادی هستند که به ظاهر سالم بوده و از بیماری خود مطلع نیستند که این امر موجب ابتلای دیگر اعضای خانواده می شود و ممکن است منجر به فوت اعضای خانواده شود. 

سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در خوزستان نیز گفت: تنها یک سوم کارمندان در شهرهای قرمز باید در محل کار خود حاضر شوند و بجز دستگاههای امدادرسان همه ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و هیچ دستگاهی حق تفسیر این دستورالعمل را ندارد. 

دکتر فرهاد ابول نژادیان با اشاره به اینکه ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز و هشت شهر دیگر استان هم نارنجی هستند، تاکید کرد: ویروس جهش یافته کرونا معروف به ویروس انگلیسی در خوزستان گسترش یافته و در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی می تواند در استان فاجعه بار باشد. 

وی همچنین از مشاهده ویروس جهش یافته نوع انگلیسی در شهرستان رامهرمز خبر داد و گفت: چند روز گذشته نمونه هایی از موارد ابتلا به بیماری در رامهرمز را به انستیتو پاستور ایران ارسال کردیم که در برخی از این نمونه ها نوع جهش یافته انگلیسی گزارش شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان با اشاره به اینکه این ویروس جهش یافته به سرعت در شهرهای استان در حال انتشار است، افزود: پیش از این نمونه هایی در اهواز، شادگان، آبادان، هویزه، دشت آزادگان و دزفول مشاهده شده بود.

وی در کنار تشریح وضعیت کرونایی استان خوزستان، از یک موضوع تاسف بار هم سخن گفت و آن اینکه بر اساس مبادلات بین‌المللی، یکی از شرایط خروج از کشور در دست داشتن برگه تست PCR منفی در ۷۲ ساعت گذشته است که بر اساس گزارش های دریافتی آن سوی مرزها تست‌ کرونا به صورت کاغذ، خرید و فروش می‌شود و افراد در ازای پرداخت  ۱۵ میلیون ریال، بدون انجام آزمایش برگه جواب منفی تست کرونا دریافت می کنند.

ابول نژادیان خاطرنشان کرد: از آنجا که در این خصوص صداقت رعایت نشد به همین دلیل مرزهای مسافری خوزستان بسته شده تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود.

همچنین امروز از زبان معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان خبری منتشر شد که از شناسایی یک مورد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان خبر داد و گفت: شخص مبتلا به همراه خانواده وی هم اینک در قرنطینه کامل هستند. این فرد پیشتر در شهر دبی واکسن کرونا تزریق کرده است.

وحید یگانه اظهار داشت: این فرد که ساکن یکی از روستاهای اطراف لارستان است از طریق پرواز دبی به لار و در فرودگاه بین المللی این شهر مورد آزمایش  فوری قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه حال عمومی این بیمار خوب است، گفت: با نظارت دقیق و هوشمندی کارکنان بهداشت و درمان لارستان این فرد مبتلا به کرونای انگلیسی به موقع شناسایی شده است.

یگانه، با اشاره به خطر ورود ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی و شناسایی تعدادی از افراد مبتلا به این ویروس در کشور، بر ضرورت اعمال نظارت بیشتر بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مسافران خارجی پروازها در فرودگاه بین‌المللی لارستان تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان خطر موج چهارم کرونا در منطقه و شهرهای جنوبی فارس را یادآور شد و گفت: تا کنون ۶ روستای کاریان، لاغران، احمد محمودی و جلال‌آباد از بخش‌های جویم و بنارویه و کرمستج از بخش مرکزی لارستان و روستای فیشور شهرستان اوز قرنطینه شده‌اند.

یگانه با اشاره به شیوع بیماری کرونا انگلیسی در کشور و ارتباط بالای مردم منطقه با مسافران خارجی بازگشته از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تصریح کرد: عادی انگاری مردم و عدم استفاده از ماسک در شرایط فعلی که بیشترین آسیب را کودکان، سالخورده ها و بیماران زمینه ای خواهند دید، تبعات گسترده ای را به دنبال دارد و باید به این مساله به عنوان یک خطر جدی توجه کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز از ثبت ۲ بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته (انگلیسی) در این استان خبر داد و گفت: این ۲نفر مسافرانی بودند که از امارات متحده عربی به فرودگاه قشم وارد شدند.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: هرچند افراد یاد شده گواهی تست منفی کرونا را از امارات به همراه داشتند اما با آزمایش و غربالگری مجدد در ایران، ابتلای آنان به کرونا تایید شد.

به گفته وی یکی از مبتلایان ۴۸ساله و ساکن جزیره قشم و نفر دوم ۲۴ساله و ساکن بندرلنگه است که هر ۲نفر به اتفاق خانواده در شهرهای خود در قرنطینه به سر می برند.

وی درباره آخرین وضعیت رنگ بندی شهرهای هرمزگان نیز توضیح داد: شهرهای بندرخمیر، بندرلنگه، پارسیان، قشم، میناب، حاجی‌آباد، جاسک، هرمز و کیش استان هرمزگان، در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و شهرستان بستک به علت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در وضعیت نارنجی قرار داشته و شهرستان‌های ابوموسی، بندرعباس، رودان، بشاگرد و سیریک  نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

در این شرایط حساس و به منظور پیشگیری از انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با استناد به مطالب سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده مردم همزمان از ۲ ماسک شامل یک ماسک معمولی جراحی در زیر و یک ماسک پارچه‌ای روی آن استفاده کنند.

دکتر کتایون وحدت افزود: با توجه به اینکه ویروس در کمتر از ۲۰ ثانیه منتقل می‌شود در این شرایط استفاده از ۲ ماسک، کمتر تجمع کردن، خودداری از سفرهای غیر ضروری و دورهمی‌های خانوادگی که براحتی امکان انتقال ویروس را به وجود می‌آورند، بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: اگر در گذشته گروه سنی ۴۰ سال به بالا بیشتر در معرض خطر بود در این نوع ویروس جهش یافته جمعیت‌های زیر ۴۰ سال هم تحت تاثیر قرار دارند و این ثابت می‌کند که تمایز سنی برای ویروس‌های جهش یافته معنا ندارد و  همه گروه‌های سنی در معرض خطر قرار دارند. 

به گفته وحدت ویروس جهش یافته انگلیسی از این قانون مستثنا نیست و بررسی‌ها نشان داده این ویروس افراد بیشتری را  در فاصله زمانی کمتر با بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتر تحت تاثیر دارد و حتی این قدرت را دارد که از برخی واکسن‌ها فرار کند.

فرماندار صحنه یکی از شهرستان های استان کرمانشاه هم زنگ خطر شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی را به صدا درآورده و گفته است: قدرت سرایت این نوع از ویروس چندبرابر شده که بیشتر در کمین جوانان و نوجوانان است و برای قطع زنجیره شیوع کووید ۱۹ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمعات و استفاده از ماسک ضرورت دارد.  

علیرضا حیدری افزود: ویروس کرونا که به تازگی با عنوان کرونای انگلیسی مشاهده شد نوع جهش یافته این ویروس است که با سرعت انتشار و کشندگی بالا حتی رده های سنی پایین از جمله نوجوانان و جوانان را هم مبتلا می کند، بنابراین نیاز به مراقبت جدی و رعایت پروتکل های بهداشتی را داریم.

براساس گزارشها اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ۲ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان آبی کرونایی است و رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرد که میزان بستری های کرونا در این استان نسبت به چند روز اخیر روند افزایشی پیدا کرده و طی ۲۴ ساعت گذشته با خیز نسبی به ۴۲ افزایش یافته است و اکنون ۲۷۹ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر محمد فتحی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۷۲۹ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: ۱۲۱ بیمار جدید کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان بستری شدند که این رقم پس از پایان خیز سوم کرونا، بی‌سابقه است.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، ۳۹ نفر شامل ۳۲ درصد کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته مربوط به شهر ارومیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی آذربایجان غربی از ۵۰۰ نفر فراتر رفت، اظهار کرد: از ۵۰۷ بیمار با سندرم حاد تنفسی بستری شده در استان، ۲۷۷ نفر مشکوک و ۲۳۰ نفر مبتلا هستند.

بر اساس اعلام مسوولان اکنون هفت شهرستان آذربایجان غربی وضعیت نارنجی، هشت شهرستان وضعیت زرد و ۲ شهرستان وضعیت آبی دارند و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان گفتاز این تعداد همچنین ۱۳۰ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بستری شده و ۳۱ نفر با استفاده از ونتیلاتور، تنفس می کنند.

دکتر آقازاده با ابراز خوشحالی از نبود بیمار فوتی کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی بیان کرد: در این مدت، ابتلای ۳۰۰ نفر به کرونا در استان ثبت شد که رقم بسیار بالایی بوده و کاهش آن نیازمند رعایت موارد بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: هنوز موردی از کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی مشاهده نشده و نتایج هر هشت نمونه‌ مبتلای مشکوک ارسالی از استان به تهران، منفی است.

محمدحسین صومی افزود: با این وجود شیوع ویروس کرونای جهش یافته از نوع انگلیسی در قزوین و زنجان هر لحظه این امکان وجود دارد که مسافرت‌ها و رفت و آمدها، زمینه شیوع این ویروس را در آذربایجان شرقی هم فراهم کند.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه است که در وضعیت پایدار کرونایی در آذربایجان شرقی قرار داریم، تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان را ۴۳۳ نفر عنوان کرد.

بنا بر اعلام رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین ۲ هزار و ۷۴۴ آزمایش سریع تشخیص بیماری کووید۱۹ در قالب طرح شهید سلیمانی در این شهرستان انجام و ۳۷۷ بیمار کووید ۱۹در این شهرستان شناسایی شده است.

دکتر مجتبی دیده‌دار با یادآوری نارنجی شدن رنگ‌بندی وضعیت کرونا در خمین گفت: شهروندان از دورهمی‌ها به طور جدی پرهیز کنند و خریدهای نوروز خود را هرچه سریع تر انجام دهند.  

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از افزایش میزان موارد سرپایی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد خیز چهارم کرونا در استان خواهیم بود. 

مسعود ضیایی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده موارد ابتلای فامیلی و خانوادگی به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی افزایش یافته که برگرفته از دورهمی‌ها است و با این روند به طور طبیعی موارد بستری هم برای ۲ هفته آینده رو به افزایش خواهد بود.

قاینات اکنون تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی است که از یک هفته قبل به دنبال افزایش موارد مثبت و بستری در این شهرستان از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داد.

همچنین پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت آبی (کم خطر) باقی ماندند.

در رنگ‌بندی کرونا که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، خمین که به رنگ زرد (خطر متوسط) بود از دوم اسفند ماه جاری در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفته است.

در این شرایط معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با هشدار نسبت به این موضوع که زنگ خطر شیوع موج جدید ویروس کرونا در این استان به صدا درآمده است و مردم باید بیش از گذشته نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس باشند، گفته است: ویروس کرونا انگلیسی در ۲ استان همجوار استان مرکزی مشاهده شده که این وضعیت نگران کننده است.

بهروز اکرمی افزود: اگر مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند، به طور قطع دوباره شرایط نامناسب خواهد شد و  محدودیت‌های لازم در استان اعمال می‌شود.

استاندار اردبیل هم از کسبه و بازاریان خواسته وضعیت حاکم کرونایی و ورود ویروس از نوع انگلیسی را جدی بگیرند تا ستاد مدیریت کرونا در آستانه عید نوروز مجبور به اعمال محدودیت های سخت و جدید کرونایی در استان نباشد.

اکبر بهنامجو بیان کرد: بروز ویروس کرونای انگلیسی در برخی استان‌ها جوانان و کودکان را به کام مرگ برده است و  همه در استان باید مواظب این ویروس خطرناک باشیم،  حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله ۲متری را نیز رعایت کنیم. 

وی اضافه کرد: استان اردبیل در رابطه با پیشگیری و مدیریت کرونا جزء استان های موفق بوده و نزدیک ۳۰ هزار نفر در پیشگیری و مقابله با این ویروس در سطح استان درگیر هستند و در این رابطه باید کادر درمان و تیم های پزشکی در استان را کمک و حمایت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: آمار بستری جدید، بستری همزمان، فوتی و تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در این استان روند ثابتی را طی می‌کند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به آغاز خیز آرام شیوع کرونا در استان اردبیل افزود: هم‌اینک ۱۶۹ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری بوده و تحت مداوا قرار دارند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

هم اکنون شهرستان دره شهر در وضعیت نارنجی، چهار شهرستان ایلام در وضعیت زرد و سایر شهرستان های استان نیز در وضعیت آبی کرونا قرار دارند و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان با بیان اینکه ۳۵ هزار تست سریع کرونا برای تسریع در شناسایی مبتلایان از اول آذرماه تاکنون به ایلام وارد شده است، گفت: شیوع کرونا جهش یافته انگلیسی در استان ایلام باعث شد میزان نمونه گیری های خود را افزایش دهیم و مبتلایان را برای درمان بسرعت شناسایی کنیم.

دکتر جمیل صادقی در خصوص ۲ نمونه کرونای جهش یافته انگلیسی در شهرستان دهلران نیز تاکید کرد: پس از شناسایی،‌ تیم واکنش سریع شبکه بهداشت و درمان استان ورود کرده و اقدامات لازم را برای کنترل و قرنطینه بیماران و اطرافیان وی صورت داده است.

وی پیشنهاد کرد: ۲ هفته مرزهای استان به کشور عراق به علت افزایش شیوع کرونا در آن کشور بسته و همچنین برای همین مدت ترددها به استان خوزستان به شدت کنترل و محدود شود.

اما استان های شمالی کشور طی هفته های گذشته روزهای سخت کرونایی را می گذراندند و امروز مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت کنونی استان را در حال خروج ملایم از موج سوم توصیف کرد و گفت: کاهش بیماران نباید ملاکی برای بازگشت عادی انگاری در رفتار عمومی قرار گیرد زیرا هرگونه وضعیت مطلوبی شکننده بوده و با کمترین ساده انگاری زمینه برای ورود به موج بعدی وجود دارد زیرا ویروس کرونا اکنون از سرعت سرایت بالایی برخوردار شده است.

بابایی روند بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان های مازندران را کاهشی دانست و تغییر رنگ بندی ها را به سمت مثبت ارزیابی کرد و گفت : اما هنوز برخی نقاط استان وضعیت نارنجی داشته که نیازمند نظارت بیشتری بر اماکن عمومی و همچنین هوشیار سازی مستمر مردم دارد.

وی تاکید کرد که همه باید هوشیار باشند، ویروس کرونا به هر شکل موجود پایان نیافته و نباید دستخوش عادی انگاری عمومی قرار بگیرد.

مازندران اکنون بیش از یک سال است که همانند دیگر نقاط کشور گرفتار ویروس کرونا می باشد که بخش های مهمی از زندگی اجتماعی و فعالیت های اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده است.

اکنون بیش از ۸۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های سطح استان مازندران بستری هستند که حال ۲۰ درصد آنان وخیم بوده و در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.

 

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

امروز هم خبرنگاران به روال روزهای گذشته کرونا و زوایای مختلف آن را دستمایه تهیه گزارش هایی کرده اند ،از جمله خبرنگار قزوین که وضعیت و مشکلات هنرمندان صنایع دستی را در این شرایط تشریح کرده و در گزارشی با عنوان سایه روشن، وضعیت این روزهای هنرمندان صنایع دستی قزوین نوشته است: "" هنرمندان صنایع دستی قزوین در این روزهای سخت اقتصادی و کرونایی در وضعیت "سایه روشن" به سر می برند، آنها اگرچه از رکود حاکم بر شغل خود خسته،نالان و نگران هستند، اما به آینده و بازگشت رونق به کار خود نیز امیدوار بوده و هنر خود را با عشق و علاقه همچنان پی می‌برند.

کرونا این روزها مانند بسیاری از صنایع و مشاغل، رمق صنایع دستی و شاغلان آن را گرفته و فعالان این حوزه را با مشکلات و تنگناهای زیادی مواجه کرده است.

هنرمندان صنایع دستی استان قزوین با این حال علاوه بر دردسرهای ویروس منحوس و خسارت بار کرونا، کم توجهی و عدم حمایت های لازم و کافی از سوی مسوولان را نیز از عوامل رکود فعالیت های خود عنوان می کنند.

نبود سیاست های واحد برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی، نبود بیمه، گرانی مواد اولیه، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی،کاهش قدرت خرید، تحریم ها و قاچاق از جمله مواردی است که هنرمندان صنایع دستی قزوین از آنها به عنوان پاشنه آشیل و آفت پیش روی خود نام بردند.

البته جای امیدواری اینجاست با وجود سیاهه ای از مشکلات ریز و درشت پیش این قشر، آنان با عشق و علاقه به هنر خود ادامه داده و منتظر رسیدن روزهای بهتر و بازگشت رونق به صنایع دستی هستند.""

گزارش دیگر امروز حاصل تلاش خبرنگار خرم آباد با عنوان ماسک‌هایی که کرونا را از ما دور کردند است که در مقدمه آن می خوانیم: ""تجربه یک سال گذشته نشان داد که هر زمان در رفت و آمدهای روزمره از زدن ماسک غافل شدیم رویارویی با کرونا و درگیری اطرافیان و فامیل با این ویروس مخرب بیشتر شد.

امروز انتخاب با خودمان است، ماسک یا کرونا، اگرچه یک سال از مهمانی ویروس ناخوانده کرونا می گذرد و تجارب تلخ بسیاری از حضور این ویروس در ابعاد زندگی کسب شده است اما همچنان تنها راه برون رفت از این معضل بزرگ رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک در اماکن عمومی است.

در گذر یک سال همزیستی نامسالمت آمیز بشر با کرونا هر زمان افراد سعی در مغفول شمردن ماسک داشتند و توجه به این حفاظ بین انسان و کرونا کمتر شد بلافاصله جولان این ویروس مهاجم با مغتنم شمردن فرصت پررنگ تر شد و به سرعت خود را در میان خانواده ها وجمع های کوچک تر جای داد.

در چنین روزهایی در سال گذشته که خبر شیوع ویروس کرونا به گوش می رسید درک مبهمی از کرونا و چگونگی ابتلا به این بیماری وجود داشت و فقط از اخبار می شنیدیم که این ویروس بی رحم چگونه می تواند به سرعت ما نیز درگیر کند اما اکنون که یک سال از شیوع کووید ۱۹ می گذرد و مطالعات و تحقیقات فراوانی در خصوص این بیماری در جهان شده است بازهم برخی افراد همچون روزهای نخست ناآگاهی نسبت به ویروس کرونا رفتار می کنند و با رفتارهای غیرعملی به راحتی سلامت جامعه را به خطر انداخته اند.""

 

از زاهدان نیز امروزی گزارشی منتشر شده با عنوان زنگ خطر کرونا انگلیسی برای ماسک نزده‌ها که خطرات این نوع از ویروس را بار دیگر گوشزد کرده و با مرور سختی یکساله و ترس مواجه شدن با کرونای جهش‌یافته‌تر به سراغ عده‌ای رفته که با ماسک نزدنشان در جبهه دشمن سلامت مردم قرار گرفته و هر کدام در جان سپردن مدافعان سلامت نقش خواهند داشت.

مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است:"" زنگ خطر ابتلا و ایجاد موج چهارم ویروس کرونا با ماسک نزدن عده‌ای در کشور و سیستان و بلوچستان به صدا درآمده و نوع جهش یافته انگلیسی این ویروس با شدت و جهش بیش‌از قبل این روزها در کشورمان قربانی می‌گیرد.

سرایت‌پذیری خیلی بالاتر، افزایش ابتلا در افراد زیر ۲۰ سال و مرگ ‌و میر زیاداز جمله  ویژگی‌های ویروس جدید کرونا بوده که این روزها از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم و ترسی سخت بر ما غلبه کرده است.

ویروس کرونا انگلیسی همین ویروس جدید است که پایش را از مرزهای کشورهای مختلف فراتر گذاشته و در مناطقی از ایران قربانی می‌گیرد، خطرش آنچنان زیاد بوده که پیشرفته‌ترین کادرهای درمان و تجهیزات پزشکی اروپا را با شکنندگی روبه‌رو کرده است.

یک سال کرونا تحمل شد و آثار زیان‌بار و مهمانی ناخوانده بهار، یلدا، محرم و رمضان و آیین‌هایش را به اندک خاطره‌ای تبدیل و جان جوانان و سربازان عرصه سلامت را گرفت.

اما این روزها کرونا انگلیسی با همان وصفی که گفته شد نه تنها خستگی را از تن مدافعان سلامت بیرون نمی‌آورد بلکه با ماسک نزدن عده‌ای جبهه‌اش قویتر و آماده وارد کردن کشورمان به موج چهارم است.""

طرح شهید سلیمانی اقدامی جامعه محور برای مهار کرونا در همدان عنوان گزارشی است از مرکز همدان که به ابعاد و اهداف مهم این طرح در کنترل ویروس کرونا پرداخته و در مقدمه نوشته است:"" اجرای طرح شهید سلیمانی اقدامی جامعه محور در راستای مشارکت اجتماعی در مهار کرونا است طرحی که آثار مثبتی در کنترل این ویروس داشته و دارد.

اطلاع رسانی به‌موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت‌ها می‌تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.

در این زمینه بهترین و موثرترین راه جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است البته مشارکت اجتماعی به معنی سازماندهی گروههایی از مردم با هدف مشترک که در یک محدوده مشخص جغرافیایی دور هم جمع شده و به فراخور توان و امکانات هر فرد و گروه به نوعی در دستیابی به اهداف مشترک مشارکت دارند.

هدف اصلی از طرح ایده مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نیمه اول سال ۱۳۹۹برای گسترش برنامه"هرخانه یک پایگاه سلامت" جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیرسلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر ۴۰سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله برای بهبود وضعیت اجتماعی (ازجمله سلامت)، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.""

 

گزارش آتش زیرخاکستر کرونای جهش یافته درصدد غفلتی کوچک از سوی شهروندان زنجانی حاصل تلاش خبرنگار زنجان است که در بخشی از آن آمده است: ""این روزها که پای کرونای انگلیسی یا نوع جهش یافته این ویروس به ایران بازشده و مواردی از ابتلا و فوتی ناشی از آن درنقاط مختلف کشور به ثبت رسیده است خطرات انتقال سریع آن از سوی متولیان به کرات هشدار داده می‌شود و اینکه عادی انگاری، شعله ورتر شدن شیوع آن را افزایش می‌دهد.

 عادی انگاری شرایط با وجود ویروس کرونا، خطر مهلک و بزرگی برای سلامت عموم در شرایط کنونی به شمار می رود و در واقع زنگ خطر و هشداری برای کل جامعه است که ادامه روند و بی توجهی هر یک از شهروندان، گسترش شیوع و انتشار این ویروس را در پی دارد.

کارشناسان امر از ابتدای شیوع کرونا همواره عموم مردم را به رعایت پروتکل های پیشگیرانه کرونایی از قبیل ماسک زدن صحیح، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی منظم دست ها و از همه مهمتر اجتناب از دورهمی تاکید می کنند، اما اکنون ورود ویروس جهش یافته در کشور به چالش مهمی تبدیل شده که مقابله با آن در گرو همکاری و همدلی عموم مردم است.

 بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنج شهرستان زنجان در وضعیت کرونایی زرد قرار گرفته و سه شهرستان دیگر آبی شده‌اند که بر مبنای همین گزارش رنگ کرونایی شهرستانهای زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره و طارم زرد و شهرهای، ایجرود، سلطانیه و ماهنشان آبی است.""

 

زنگ خطر شیوع موج جدید کرونا در استان مرکزی به صدا درآمد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: زنگ خطر شیوع موج جدید ویروس کرونا در این استان به صدا درآمده است و مردم باید بیش از گذشته نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس باشند.

«بهروز اکرمی» روز یکشنبه افزود: ویروس کرونا انگلیسی در ۲ استان همجوار استان مرکزی مشاهده شده که این وضعیت نگران کننده است.

وی ادامه داد: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابل ویروس کرونا در این استان کاهش یافته و بر اساس آخرین آمار به زیر ۸۰ درصد رسیده است و این موضوع نیز نگرانی‌ها را زیاد کرده است.

اکرمی اظهار داشت: اگر مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند، به طور قطع دوباره شرایط نامناسب خواهد شد و  محدودیت‌های لازم در استان اعمال می‌شود.

وی گفت: هیچ برنامه‌ای بر تعطیلی واحدهای تولیدی استان برای مقابله با کرونا وجود ندارد زیرا نظارت بر رعایت پروتکل‌های در این واحدها با جدیت دنبال می‌شود.

در رنگ‌بندی کرونا که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌شود، خمین که به رنگ زرد(خطر متوسط) بود از دوم اسفند ماه جاری در وضعیت نارنجی(پر خطر) قرار گرفته  است.

بر اساس نقشه رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک در حال حاضر ۱۱ شهرستان کشور قرمز(بسیار پر خطر)، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷  شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی (کم خطر) هستند.

 

استان سمنان در دومین روز اسفند ۲ جان‌باخته کرونا داشت

ویروس کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا تا ظهر شنبه تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۱۲ نفر رسید.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه شنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۷۴ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر جمعه تا ظهر شنبه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۲۴ هزار و ۳۶۷ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۱۱۷ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و ۱۷ هزار و ۳۶۶ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام شامگاه شنبه این کمیته، با ترخیص ۱۶ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به ۷ هزار و ۴۶۱ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای بروز و شیوع کرونا تاکنون ۱۷ هزار و ۱۸۳ مورد مثبت کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

نوید دانایی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از ۱ الی ۲ اسفند ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع کرونا تاکنون به چهار هزار و ۵۶۴ نفر رسیده است و ۱۲ هزار و ۶۱۹ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی افزود: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به سه هزار و ۸۲۶ نفر رسید.

طبق تازه‌ترین اعلام در استان سمنان، شهرستانهای میامی ، سرخه و آرادان در وضعیت آبی، شهرستانهای سمنان، دامغان، مهدیشهر و گرمسار، در وضعیت زرد و شاهرود در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان،گرمسار و آرادان مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان هستند.

 

۲ هزار و ۷۴۴ آزمایش سریع کووید۱۹ در خمین انجام شد

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۲ هزار و ۷۴۴ آزمایش سریع تشخیص بیماری کووید۱۹ در قالب طرح شهید سلیمانی در این شهرستان انجام شد.

دکتر «مجتبی دیده‌دار» روز یکشنبه افزود: با انجام این آزمایش‌ها و غربالگری محله‌ای، ۳۷۷ بیمار کووید19در خمین شناسایی شد.

وی با بیان این‌که اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت از یکم آذرماه در زادگاه امام راحل آغاز شده است، اظهار داشت: بیماریابی، جداسازی بیماران و ناقلان و آموزش مردم و مبتلایان، آزمایش گسترده، هدفمند و هوشمند، قرنطینه و رهگیری از اهداف این طرح است.

وی در خصوص  پایش سلامت بیماران کووید ۱۹ از سوی گروه‌های مراقبتی گفت: در جریان این طرح که در محله‌ها و بر مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت» انجام می‌شود، خانواده و افراد مرتبط با بیمار مبتلا به کووید۱۹ رصد می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با بیان اینکه از ابتدای شیوع  ویروس کرونا تا کنون پنج هزار آزمایش تشخیصی در این شهرستان انجام شده است، افزود: یک هزار و ۶۹۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند.

دکتر دیده‌دار افزود: تا کنون یک هزار و ۱۴۷ بیمار در خمین  به شکل سرپایی درمان و ۵۴۶ بیمار در بیمارستان بستری شدند.  

وی تاکید کرد: شهروندان خمینی نگران هزینه‌های آزمایش تشخیص بیماری کووید۱۹ نباشند چراکه این آزمایش به شکل سریع و سی پی آر با کیت‌های رایگان انجام می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین اضافه کرد: بیمارستان امام خمینی(ره) در این شهرستان از تجهیزات خوبی برای  بیماران کووید۱۹ برخوردار است و شهروندان این شهرستان نیازی به مراجعه به شهرهای دیگر برای درمان این بیماری ندارند.

دکتر دیده‌دار با بیان اینکه پنج متخصص داخلی و عفونی در بیمارستان خمین خدمات درمانی ارائه می دهند، افزود: بیماری کووید۱۹ درمان و داروی خاصی ندارد و آرامش و تقویت روحیه بیمار در روند بهبودی تاثیرگذار است.

وی با یادآوری نارنجی شدن رنگ‌بندی وضعیت کرونا در خمین گفت: شهروندان از دورهمی‌ها به طور جدی پرهیز کنند و خریدهای نوروز خود را هرچه سریع تر انجام دهند.  

 

وضعیت کرونا در شهرستان تالش آبی شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان تالش از وضعیت آبی کرونایی در این شهرستان خبر داد و از مردم خواست برای حفظ این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت ادامه دهند.

بختیار حیدرنیا روز یکشنبه بیان کرد: تالش با وجود اینکه بعد از شهرستان رشت، بیشترین جمعیت را در استان گیلان در خود جای داده و پراکندگی جغرافیایی بالایی دارد، جزو شهرستان های سرآمد در کنترل همه گیری کرونا شناخته شده و در حال حاضر رنگ وضعیت کرونای تالش آبی است.

وی با اشاره به شکننده بوده این وضعیت در صورت رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، به مردم توصیه کرد از شرکت در دورهمی و مراسم عروسی و عزا با تعداد جماعت بیشتر خودداری کنند. 

او از مسئولان ادارات بخصوص بانک‌ها خواست، به عنوان مسئول کرونا و بهداشت محل کار خود، از تجمع بیش از ۱۰ نفر در آستانه سال نو در محل های کار جلوگیری کنند تا با همت مردم و مسئولان، محدودیت ها و تعطیلی اصناف از سر گرفته نشود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان تالش ادامه داد: در مرحله اول غربالگری شهید سلیمانی۱۸۷ هزار و ۳۱۹ نفر در قالب ۵۲ هزار و ۱۳۵ خانوار غربالگری شده بودند و از این تعداد ۶ هزار و ۴۷۵ مورد مشکوک به کرونا شناسایی و پنج هزار و ۹۸۵ نفر به پزشک معرفی شده بودند و از چهار هزار و ۵۴۷ مورد تست کرونا ۹۱۹ مورد مثبت شده بود. 

وی با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح حاج قاسم سلیمانی برای غربالگری سالمندان و مادران باردار از ۱۲ بهمن ماه گفت: این شهرستان نزدیک به ۲۲ هزار سالمند دارد و همکاران شبکه بهداشت و درمان به صورت تلفنی با همه سالمندان تماس گرفته و افراد در معرض خطر را شناسایی می کنند.

حیدرنیا گفت: در موارد نیاز، پرستار به منازل سالمندان اعزام و از آنها نمونه گیری می شود و در صورت نیاز به بستری، به بیمارستان معرفی می شوند و در غیر این صورت مراقبت ها و آموزش‌های بهداشتی را در منزل دریافت می کنند.

وی افزود: مرحله دوم طرح شهید سلیمانی در چند روز آینده پایان خواهد یافت و تا امروز از ۱۴ هزار و ۱۰۶ سالمند غربالگری شده، پنج هزار و ۳۰ سالمند آسیب پذیر شناسایی شده اند و از این تعداد ۹۲سالمند مشکوک به کرونا بوده اند و در منزل مراقبت می شوند.

وی بیان کرد: در تمام مراکز بهداشتی ۱۳ گانه از خلیف آباد تا حویق، امکانات نمونه گیری رایگان کرونا فراهم شده است و میزان سرایت پذیری و مرگ و میر کرونایی انگلیسی به دلیل ایجاد بیماری وخیم، بخصوص در سنین پایین بیشتر است و باید مراقبت ها جدی گرفته شود.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

 

زنگ خطر شیوع پیک چهارم ویروس کرونا در بناب به صدا درآمد

فرماندار بناب گفت: گزارش ها حاکی از افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان طی روزهای گذشته است و زنگ خطر شیوع پیک چهارم این ویروس به صدا درآمده است.

شهریار فتحی روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای شهرستان بناب با اشاره به گذشت یک سال از شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور اعلام کرد: امسال هم به جهت اوضاع حاکم کرونایی برنامه ها و جشن های چهارشنبه سوری لغو است.

وی با تأکید بر اینکه در صورت هرگونه سهل انگاری شاهد روزهای سختی در اسفند و فروردین ماه خواهیم بود؛ خاطرنشان کرد: بر اساس اظهارات مسئولین بهداشت و درمان نوع جدید ویروس کرونا که به ویروس جهش یافته انگلیسی شهرت یافته است، قدرت بیماری زایی و سرایت به مراتب بالاتری نسبت به نوع قبلی دارد و در صورت ابتلا به آن احتمال مرگ بیمار بسیار بالاست به گونه ای که چهار نفر از 21 نفر مبتلا در سطح کشور جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

فتحی همچنین با تأکید بر ضرورت رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات گفت: متأسفانه بسیاری از موارد جدید ابتلا به این ویروس ناشی از برگزاری دورهمی های خانوادگی، برنامه های جشن و عزا بوده است.

مصوبات ستاد کرونا لازم الاجراست

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بناب هم با بیان اینکه برای عملیاتی شدن مصوبات ستاد مقابله با ویروس کرونا با هیچ کس تعارف نداریم؛ گفت: مصوبات این ستاد لازم الاجراست.

علیرضا دهقان بر همکاری تنگاتنگ دستگاه قضایی با متولیان بهداشت و درمان شهرستان تأکید کرد و افزود: دستگاه قضایی آماده همکاری کامل در خصوص اجرایی شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا است.

وی همچنین از مردم خواست با کاهش تردد خود به کنترل این بیماری کمک کنند و تردد در اماکن عمومی از قبیل بازارها، مراکز تفریحی و پارک ها به حداقل برسد و همچنین از برگزاری و یا شرکت در هر نوع تجمعی که بر خلاف استانداردهای فاصله گذاری اجتماعی است، پرهیز کنند.

این مقام قضایی تأکید کرد: با توجه به شرایط حاد و تکمیل ظرفیت بسیاری از تخت های بیمارستانی و افزایش روزانه تعداد بستری ها در صورت عدم رعایت چارچوب های ابلاغی روش های سختگیرانه تری اجرا خواهد شد.

دهقان اعلام کرد: در صورت عدم همکاری مسئولین و مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی، دستگاه قضایی شهرستان آماده است نسبت به برخورد لازم با افراد خاطی اقدام کند و هر جا لازم باشد، دستگاه قضایی در کنار مسئولین و کادر درمان شهرستان قرار خواهد گرفت.

پروتکل زرد کرونایی در بناب رعایت نمی شود

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب هم با بیان اینکه با توجه به بروز جهش در ویروس کرونا وارد ماراتن تازه ای از مقابله با ویروس شده ایم، گفت: هم اکنون هم پروتکل های منطقه زرد در این شهرستان رعایت نمی شود و اگر این وضع ادامه یابد شاهد اوضاع سخت تری طی روزهای آتی خواهیم بود.

 دکتر وحید رضایی با مهاجم، سرکش و آسیب رسان تر خواندن نوع جدید کرونا به فرایند انتشار این نوع کووید 19 اشاره کرد و افزود: در شرایطی که نوع قبلی آن طی دو هفته زمان اپیدمی و واگیری را سپری می کند، اپیدمی نوع جدید به چند روز کاهش یافته است و به جرأت می توان گفت: هر جا رعایت پروتکل های بهداشتی ضعیف بود، نقطه آسیب پذیری نیز از همان جا شروع می شود.

وی همچنین با ابراز نگرانی از تجعمات احتمالی مراسم پایان سال و عید نوروز گفت: باید از هرگونه تجمع و ازدحام جلوگیری کرد چرا که کمترین مسامحه در این امر تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت و در واقع عید واقعی ما روزی است که کرونا درکشور برچیده شود.

 

۱۰۸ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۱۰۸ بیمار با علائم قطعی کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی قم بستری هستند که ۱۳ تَن از آنها بدحال می باشند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به سوم اسفندماه، ۲۵ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۸ بیمار را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۷ بیمار که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه در این مدت شاهد هیچ مورد فوتی کرونایی نبودیم.

 

ابتلای ۷۱ بیمار جدید به ویروس کرونا در قزوین، ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار جدید کرونا در سطح این استان به ویروس کرونا ثبت شده و تعداد مبتلایان نیز به ۱۷ هزار و ۷۶۸ نفر رسیده است.

پیمان نامدار روز یکشنبه افزود: فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴ نفر بوده است و مجموع مبتلایان تا این لحظه همچنان ۱۹۸ نفر می باشد.

وی افزود: از مجموع ابتلای ۷۱ بیمار جدید ۳۷ نفر در مراکز درمانی بستری شدند و حال عمومی ۱۱ بیمار نیز بدخیم اعلام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: شیوع کرونا، در استان قزوین، روند صعودی خود را طی می کند و  باتوجه به اینکه استان قزوین درگیر با ویروس کرونا انگلیسی شده است؛ در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی شهروندان، مهار این ویروس غیر ممکن میشود.

وی ادامه داد: قدرت سرایت ویروس انگلیسی ۳۰درصد بیشتر است، بنابراین لازم است شهروندان به خصوص گروه سنی کودکان و نوجوانان نسبت به گذشته بیشتر رعایت کنند.  

نامدار اظهار داشت: موج چهارم کرونا در حال شکل‌گیری است و وضعیت استان‌ها از زرد به سمت نارنجی حرکت کرده است. همچنین همجواری قزوین با استان های پرخطر و قرمز مانند رشت، تهران و زنجان و تردد به این شهرها منجر به تغییر وضعیت استان به حالت هشدار و خطر می شود.

 

۲ مورد کرونای انگلیسی در دزفول مشاهده شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ۲ مرد جوان در شهرستان دزفول به کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شدند.

علی قمیشی روز یکشنبه افزود: ۲ نفر از بیماران دزفول با تشخیص بالینی متخصص، مشکوک به کرونای جهش یافته انگلیسی بودند که تست آنها به انستیتو پاستور تهران ارسال و نتیجه مثبت اعلام شد.

وی با بیان اینکه این بیماران اکنون در بیمارستان بزرگ دزفول بستری هستند، گفت: با وجود این بیماران، احتمال وجود تعداد بیشتری بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در دزفول وجود دارد.

فرماندار ویژه دزفول نیز با بیان اینکه شیوع کرونای انگلیسی در دزفول جدی است، افزود: در صورت ابتلای افراد به کرونای انگلیسی ۵۰ درصد ریه آنها درگیر می‌شود.

علی فرهمندپور افزود: برای درمان بیماران کرونایی فقط بیمارستان بزرگ دزفول در نظر گرفته شده که ۷۰ درصد ظرفیت بخش یک کرونایی این بیمارستان تکمیل شده و ۲ بخش دیگر نیز آماده خدمات رسانی است البته ۲ مرکز دیگر نیز برای درمان و بستری بیماران کرونایی دزفول در نظر گرفته شده تا در صورت بحرانی شدن شرایط از این مراکز استفاده شود.

وی با بیان اینکه هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در دزفول ۸۵ درصد بود، ادامه داد: هرچه آمار استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بالا رود آمار ابتلا به کرونا کاهش می‌یابد.

فرماندار دزفول گفت: هوای مطبوع، ورود مسافر، خروج مردم از شهر و وجود فرودگاه در دزفول از جمله عواملی هستند که باعث شیوع کرونا در این شهرستان شده‌اند.

وی  ساده انگاری مردم را در شیوع کرونا موثر دانست و گفت: برخی افراد با وجود مشاهده علائم بیماری به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و با ۶۰ یا ۷۰ درصدی درگیری ریه به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

شهرستان دزفول در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

 

 

موردی از کرونا انگلیسی در استان همدان مشاهده نشده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تکذیب شایعات منتشر شده مبنی بر گزارش ابتلا به ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی در استان، گفت که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا انگلیسی در این استان مشاهده و گزارش نشده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان همدان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۹ مورد بود که از این تعداد ۳۴ نفر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی  ۲۹ بیمار وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۱۰ نفر رسید.

دکتر طاهری ادامه داد: همچنین با شناسایی سه بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۳۸۲ نفر افزایش یافته است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۳ ، بهار ۶۰۳، تویسرکان ۶۶۲، رزن ۴۵۰، درگزین ۱۹۷، فامنین ۱۸۲ و کبودراهنگ ۶۶۶ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۹۱۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۴۴ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۲۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در جلسه روز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: هم اینک شهرستان تویسرکان در وضعیت نارنجی سه شهرستان اسدآباد، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر استان همدان در وضعیت زرد کرونایی هستند.

«رشید حیدری مقدم» افزود: بررسی وضعیت طغیان های صورت گرفته موید این است که ۶۵.۴ درصد مبتلایان به این ویروس به علت شرکت در اجتماعات، ۳۱ درصد تماس درون خانگی و چهار درصد رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در محیط کاری است.

 

۳۵ ابتلای جدید کرونا در ایلام ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ مورد ابتلا جدید کرونا در استان ثبت شده و تعداد مبتلایان به ۲۵ هزار و ۶۲۱ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه اظهار داشت: فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و مجموع مبتلایان تا این لحظه همچنان ۶۶۴ نفر است و ۲۴ هزار و ۲۸۵ نفر نیز بهبود یافته اند.

وی افزود: ۱۱ بستری جدید کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری ها در استان به ۲۸ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بستری های جدید پنج مورد مربوط به ایلام، ۲ مورد مهران، یک مورد دهلران، یک مورد دره شهر، یک مورد آبدانان و یک مورد مروبط به ایوان است.

وی ادامه داد: شهرستان دره شهر با هزار و ۴۷۲ ابتلا به کرونا در وضعیت نارنجی قرار گرفت و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی وضعیت سایر شهرستان ها نیز تغییر می کند.

دکتر کریمیان ادامه داد: شهرستان های ایلام، چوار، دهلران، آبدانان در وضعیت زرد و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی قرار دارند.

وی به رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: همجواری ایلام با استان های پرخطر و قرمز مانند خوزستان و تردد به این شهرها، عدم رعایت پروتکل ها، حضور در تجمعات، ترددهای غیرضروری، عدم استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی منجر به تغییر وضعیت استان به حالت هشدار و خطر می شود.

 

مینو محرز: هموطنان با خیال راحت واکسن ایرانی کرونا بزنند

عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت:‌ من با ۵۰ سال پیشینه کار علمی و طبابت اعلام می‌کنم واکسن ایرانی کرونا با رعایت استانداردهای بین‌المللی تهیه شده که پس از ورود به بازار درمان هموطنان با خیال راحت آن را دریافت کنند.

مینو محرز روز یک شنبه در نشست خبری واکسن کرونای کوو ایران برکت افزود:‌ ما کارآزمایی فاز اول واکسن کرونا که بررسی ایمنی و مصون بودن را شامل می شد روی ۵۶ بیمار  گذراندیم و هیچ عارضه مهمی روی داوطلبان ایجاد نشد و همه آنها در سلامت و راضی هستند.

وی ضمن قدردانی از داوطلبان دریافت واکسن آزمایشی ایرانی کرونا گفت: برای من افتخار است که بعد از سال ها در مملکت کار واکسن سازی  راه می افتد  و ما دیگر احتیاج به کشورهای بیگانه برای تهیه واکسن نداریم.

محرز همچنین در خصوص قیمت واکسن ایرانی چنین گفت: در همه جای دنیا کشورهادر موارد بیماری های پاندمی موظف هستند واکسن را  مجانی برای مردم تهیه کنند.

محقق مسوول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت در خصوص وجه افتراق و اشتراک واکسن کووایران و کوو پارس که گفته می شود واکسن تزریقی و استنشاقی است توضیح داد: درگزارش اولیه واکسنی که در موسسه رازی در حال تهیه است عنوان شد که آنتی ژن آن از کشور چین وارد شده است. درباره مسئله اسپری کردن واکسن کووپارس باید گفت که  دیگر در دنیا استنشاق مطرح نیست چراکه ثابت شده تزریق واکسن به تنهایی مصونیت ایجاد می کند و فرد دیگر ناقل ویروس به دیگران نخواهد بود.

محرز ادامه داد: اگر فردی هم به مقدار زیاد با ویروس در تماس باشد این ویروس در ناحیه بینی و حلق به مقدار بسیار کمی می ماند بنابراین قدرت انتقال به سایر افراد را ندارد.

وی در خصوص این سوال که جهش های ویروس کرونا نگرانی هایی را در مردم ایجاد کرده است و چرا علی رغم شروع واکسیناسیون در برخی از کشورها هنوز در ایران شروع نشده است نیز گفت: دانشمندان آمریکایی گفته اند در هرصورت اگر شما هرواکسنی استفاده کنید اگر جهش هم پیدا کند باز بیماری ضعیف خواهد بود بنابراین بایستی از واکسن استفاده کرد.

محرز در خصوص آسان گرفتن بیماری  کرونا در کشور  نیز ضمن اظهار تاسف گفت: اگرستاد ملی کرونا پروتکلی صادر می کند بایستی اجرای آن نیز با دقت و نظارت کافی صورت گیرد.

اما پروتکل های وضع شده بصورت بایسته اجرایی نمی شود در حالیکه سخت گیری بسیار ضروری است، اگر  مراقب نباشیم ویروس جهش یافته در کشور منتشر خواهد شد و این واقعا کار را سخت می کند.

وی تاکید کرد: اگر افرادی در جامعه در اجرای پروتکل های بهداشتی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعلل می کنند باید جریمه شوند، چراکه خطای آنها همچون نزدن ماسک، جان سایر افراد جامعه را به خطر می اندازند، در همه جای دنیا برخورد با خاطیان بسیار سخت گیرانه اجرا می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه، چرا در خصوص ساخت واکسن از سایر کشورها عقب مانده ایم نیز گفت: ساخت واکسن نیازمند یکسری امکانات اولیه است که متاسفانه به دلیل تحریم  های ظالمانه امکان برخورداری از تجهیزات زیربنایی در ایران وجود  نداشت که البته تکنولوژی موردنیاز و شرایط از سوی جوانان باهوش ایرانی برای ساخت واکسن در کشور مهیا شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.