هیچ کدام از استان های کشور در وضعیت سفید نیستند و از نظر شیوع کرونا، طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ بیمار قطعی مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و با فوت ۳۶۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۲ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۴۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۸۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۹۴  آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.


آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونا در حالی به روزهای پایانی اجرای خود نزدیک می‌شود که هرچند اغلب شهرهای قرمز با مساعدت و همراهی مردم به نارنجی و زرد بهبود داده‌اند اما همچنان سایه سیاه کرونا روی برخی مناطق گسترده است.

یکم آذر ماه و با آغاز محدودیت‌های کرونایی محدودیت‌های جدید کرونایی ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد قرار داشتند اما اکنون بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد تعداد شهرهای قرمز به ۶۴ شهر کاهش یافته اما همچنان ۲۷۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آنطور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، در سایه همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه نامه های بهداشتی شرایط بهبود نسبی یافته‌است و از شنبه هفته آینده - ۱۵ آذر ماه - در شهرهایی که تغییر وضعیت داده‌اند، محدودیت‌ها با توجه به وضعیت جدیدشان اعمال خواهد شد.

بر این اساس در شهرهای نارنجی و زرد اصناف و مشاغل محدودیت های کمتری برای فعالیت نسبت به شهرهای قرمز خواهند داشت؛ مناطق زرد با خطر شیوع متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پر خطر به شمار می‌آیند.

بی شک همراهی و مشارکت مردم و اصناف در اجرای محدودیت های اعمال شده، در بهبود وضعیت کرونایی کشور موثر بوده است اما با این همه، بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته جان ۳۶۲ تن از هموطنان را گرفت و ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید را مبتلا کرد.

در این راستا، ستادهای استانی مقابله با ویروس کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به تغییر وضعیت پیش آمده در شهرهای مختلف، روز چهارشنبه تلاش کردند تا ضمن ارایه اطلاعات جدید کرونایی از وضعیت استان‌ها، مردم را به ادامه رعایت محدودیت‌ها ترغیب کنند تا روند نزولی آغاز شده، متوقف نشود.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، در مدت یازده روز اجرای محدودیت های کرونایی، ۳۷ شهرستان با وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی بهبود یافته‌اند اما در مقابل وضعیت ۲۳ شهرستان نارنجی به قرمز تشدید شده است.

امروز دانشگاه علوم پزشکی قم از تغییر وضعیت این استان از قرمز به نارنجی خبر داد اما در عین حال تاکید کرد که هرگونه سهل انگاری منجر به قرمز شدن مجدد وضعیت قم خواهد شد؛ به گفته دکتر محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، رنگ نارنجی به معنی اتمام کرونا نیست و در صورت بی توجهی به مسائل بهداشتی و تذکرها هر لحظه ممکن است دوباره این استان به وضعیت قرمز بازگردد.

اما از استان مازندران آخرین خبر از افزایش تعداد شهرهای قرمز حکایت دارد یعنی با وجود اجرای محدودیت‌های جامع کرونایی، مناطق با وضعیت قرمز این استان به ۶ شهرستان افزایش یافته است؛ در حالی که در ابتدای آذرماه سه شهرستان سری، آمل و بهشهر قرمز بودند، اکنون وضعیت شهرستان‌های گلوگاه ، نور و محمودآباد که پیش از این نارنجی بودند هم قرمز شده است و شهرستان بابل هم در آستانه ورود به وضعیت قرمز است.

علاوه بر اینکه از استان کردستان خبر رسیده که همچنان دو شهرستان سنندج و قروه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، فرماندار آستارا نیز از افزایش شمار مبتلایان کرونایی، این شهر نیز به رنگ قرمز درآمده است و بنابراین در استان گیلان، شهرستان‌های رشت، رودبار، آستارا و تالش قرمز هستند در حالی که پیش از این تنها رشت و رودبار قرمز بودند.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری  نیز از کاهش حدود ۲۵ درصدی بیماران کرونایی این استان خبر داده و گفته است: شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان، خانمیرزا و اردل در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های کوهرنگ و بن در وضعیت زرد و شهرستان‌های کیار و سامان در وضعیت قرمز قرار دارند.

از استان همدان نیز خبر رسیده که این استان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، هیچ یک از شهرستان های این استان در وضعیت قرمز نیست و همگی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

استان لرستان نیز از وضعیت مشابهی برخوردار است و این استان نیز از لیست استان های قرمز خارج شده است؛ اکنون نام هیچ‌کدام از شهرهای لرستان در فهرست شهرهای قرمز نیست در حالی که پیش از این بروجرد، خرم آباد و سلسله در این فهرست قرار داشتند وو 11 شهرستان باقیمانده نارنجی بود.

در استان سیستان و بلوچستان سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان امروز اعلام کرد که شهرهای زاهدان و زابل همچنان قرمز هستند ولی وضعیت هشدار شهر خاش بهبود یافته و به وضعیت زرد رسیده است؛ در بوشهر دیگر استان جنوبی کشورمان نیز تنها شهر قرمز کرونایی آن یعنی بوشهر به وضعیت نارنجی تغییر کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز امروز اعلام کرد وضعیت سه شهر استان شامل شوط، چایپاره و تکاب همچنان قرمز بوده و تعداد شهرهای نارنجی از هفت به ۱۴ شهر افزایش یافته است.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی شهرستان‌های استان اصفهان، سه شهرستان شهرضا، مبارکه و گلپایگان از وضعیت قرمز و حاد شیوع کرونا خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند؛ اکنون شهرستان‌های اصفهان، آران و بیدگل، اردستان، تیران و کرون، خمینی شهر، فریدن، فلاورجان، کاشان، لنجان، نایین و نطنز در وضعیت قرمز و حاد و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی همه گیری کووید ۱۹ قرار دارند.

همچنین در استان اردبیل که طی هفته های اخیر با وجود اعمال محدودیت ها، آمار مبتلایان و فوتی ها رو به افزایش بود، امروز دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد که بعد از دو هفته تعداد فوتی های کرونا تک رقمی شده است.

اما می توان گفت مهمترین خبر کرونایی امروز مربوط به استان تهران با توجه به جمعیت چند میلیون نفری آن بود که اعلام شد از وضعیت قرمز خارج و شرایط آن نارنجی شده است و به گفته رییس اتاق اصناف تهران از شنبه هفته آینده صاحبان واحدهای صنفی به جز گروه‌های ٣ و ٤ به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند مغازه‌های خود را باز کنند.

مشاغل گروه ٣ شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی است.

گروه ٤ نیز شامل برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه با عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.

تبدیل وضعیت شهرها از نارنجی به قرمز، به معنی پایان محدودیت های کرونایی نیست؛ امروز حسین ذوالفقاری رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: در هفته آینده همچنان در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی منع تردد خودروهای شخصی یا سفرهای غیرضروری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح اعمال می‌شود.

با وجود همه این امیدواری هایی که در سایه خبرهای خوش بهبود شرایط کرونایی استان‌ها به دست آمده، آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران همچنان روند صعودی خود را طی می کند به طوری که تاکنون ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ بیمار قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و شمار جان‌باختگان قطعی آن به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.

امروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از بستری شدن دو هزار و ۲۴۶ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی طی شبانه روز گذشته خبر داد و در عین حال اعلام کرد: تاکنون ۶۸۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، با این حال پنج هزار و ۸۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۶ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۹۴  آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

 

۵۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری شدند

 

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اراک گفت: ۵۱ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری شدند.

«یاسر قربانی» روز چهارشنبه افزود: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ۱۹۳ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۱ هزار و ۹۹۳ نفر در استان به ویروس منحوس کرونا مبتلا و یک هزار و ۲۱۷ نفر جان باخته‌اند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اراک گفت: ۹ نفر از هم استانی‌ها نیز در همین بازه زمانی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

قربانی افزود: ۱۴۲ مورد از بیماران جدید شناسایی شده به صورت سرپایی هستند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شدند.

 

شوک قرمز کرونایی به مسئولان شهرستان نور

 

قرار گرفتن نام شهرستان نور استان مازندران در فهرست مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی کشور سبب شگفتی مسئولان این شهرستان شده است تا جایی که برخی اشتباه محاسباتی را در این ارزیابی دخیل می‌دانند.

ستاد ملی مقابله با کرونا روز سه شنبه تازه ترین وضعیت کرونایی کشور را بر مبنای تقسیم بندی شهرها به قرمز ، نارنجی و زرد اعلام کرد که در آن وضعیت سه شهرستان مازندران از جمله نور از نارنجی به قرمز تبدیل شده است. 

مازندران ۲۲ شهرستان دارد و وضعیت کرونایی سه شهرستان بهشهر ، ساری و آمل در روز اول آذر همزمان با اجرای محدودیت های جامع کرونایی قرمز بود و بقیه ۱۹ شهرستان دارای وضعیت نارنجی بودند. فهرست جدید ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می دهد که وضعیت شهرستان نور ، محمودآباد و گلوگاه از نارنجی تبدیل به قرمز شده و هیچ شهرستانی به سمت رنگ زرد تغییر وضعیت نداده است.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان نور عصر چهارشنبه گفت : روند ابتلای بیماران کووید -۱۹ در بیمارستان نسبت پیش از قرار گرفتن شهرستان دروضعیت قرمز  کاهشی است بنا بر این برای مشخص نیست که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا نام شهرستان ما را در فهرست قرمز قرار داده است.

دکتر سید حمید حسینی افزود : آمار بیماران مشکوک مبتلا به کووید - ۱۹ شهرستان بیش از یکهزار نفر و ۱۰۰ نفر پیش از اجرای طرح محدودیت های جامع بود ولی اکنون به ۶۴۰ نفر کاهش یافته است.

وی گفت : تعداد بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان شهرستان هم از ۱۲ نفر ۲ هفته پیش به هشت نفر کاهش یافته است و این آمار هم روند کاهشی را ثبت کرده است.

حسینی افزود : اگر چه تعدادی از بیماران شهرستان مانند بیماران ساکن منطقه "بنفشه ده " به خاطر فاصله اندک به  آمل در بیمارستان های آن شهرستان بستری هستند ، ولی ما در دو هفته گذشته فقط یک فوتی کرونایی داشتیم در حالی که آمار قبل از اجرای طرح محدودیت های جامع بیشتر بود.

وی ادامه داد : همچنین بیش از ۸۰ درصد از واحدهای صنفی شهرستان پس از تشدید مرحله نخست محدودیت های کرونایی در بیستم آبان ماه تاکنون مقررات و پروتکل ها را اجرا کردند و پایش های صورت گرفته هم نشان می دهد که ضریب زدن ماسک در شهرستان اعم از مناطق شهری و روستایی به حدود ۹۵ درصد رسیده است.

مدیر شبکه بهداشت نور گفت : قرار گرفتن نام شهرستان در فهرست وضعیت قرمز برای ما تعجب آور است . این موضوع در حال بررسی و پی گیری است . امیدوارم در نشستی که با اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا داریم علت تغییر وضعیت شهرستان از نارنجی به قرمز مشخص شود.

تغییر وضعیت مورد تایید نیست

فرماندار نور هم با انتقاد از قرار گرفتن نام این شهرستان در فهرست مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی کشور ، گفت : این آمار مورد تائید نیست چرا که شمار مبتلایان به بیماری کووید - ۱۹ چه بستری ها و چه آنانی که در منزل قرنطینه هستند گویای این نتیتجه است که وضعیت شهرستان باید از نارنجی به زرد تبدیل می شد.

علی شادمان افزود : تعداد بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) نور در حال حاضر خیلی پائین تر از نرم آماری اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای وضعیت قرمز است و به همین خاطر پیگیر هستیم تا علت قرار گرفتن نام شهرستانمان در فهرست مناطق قرمز را متوجه شویم .

وی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای مهار کرونا در این شهرستان ، گفت : برای اجرای کامل مصوبات ستاد مقابله با کرونا به مسئولان شهرک ها و مجتمع ها چه دولتی و غیر دولتی هشدار داده شد که تحت هیچ شرائطی مسافر پذیرش نکنند . در بازدید های میدانی مشخص شد که حدود ۹۹ درصد این مکان های مسکونی خالی از سکنه بوده است.

شادمان ، پلمب ۱۸ واحد صنفی شامل دفاتر املاک ، فروشگاه های لوازم خانگی و پوشاک را از جمله اقدامات سختگیرانه در برخورد با متخلفان در شهرستان نور معرفی کرد و افزود : به طور شبانه روزی پنج گروه بازرسی مشترک در شهرستان از ابتدای آذر ماه تاکنون از یکهزار و ۵۲۲ واحد بازدید کردند که نتیجه آن اخطار به ۲۸۷ واحد متخلف بود.

 

مادران باردار استان فارس در تیررس کرونا

 

هر چند کرونا پیر و جوان و کودک و کهنسال نمی‌شناسد و برای همه اقشار خط و نشان می‌کشد اما برخی افراد از جمله مادران باردار بیشتر در تیررس این ویروس کشنده قرار دارند،تاکنون یک هزار و سه نفر از این مادران در استان فارس درگیر کرونا شده اند.

تحقیقات پزشکی بیانگر آن است که احتمال درگیری زنان باردار به دلیل تغییرات ایمینولوژیک و فیزیولوژیک، به ویروس‌های تنفسی، بیشتر است و ممکن است در خطر بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتر در مقایسه با افراد عادی باشند.اطلاعات کافی درباره انتقال ویروس از مادر به نوزاد هم در دست نیست اما به نظر می رسد کرونا از مادر به نوزاد منتقل نمی شود و  در ویروس‌های مشابه، ویروس در شیر مادر دیده نشده اما آنتی بادی آن منتقل شده است.

مهمترین وظیفه در شناسایی و غربالگری مادران باردار بر عهده پزشکان خانواده و مراقبان سلامت است، غربالگری بیماری کرونا در مادران باردار از سوی مراقبان سلامت در استان فارس تا کنون در سه مرحله و به صورت کامل در استان فارس انجام شده است.

توصیه متخصصان زنان و مامایی  به مادران باردار این است که در کنار حفظ آرامش و داشتن تغذیه مناسب، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنند زیرا خطرپذیری ابتلا به ویروس کرونا در آنها بسیار بالا است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم روز چهارشنبه اظهار داشت: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون در فارس، هزار و سه مادر باردار به این بیماری مبتلا شدند.

عبدالرسول همتی  افزود:از این تعداد، ۱۲ مادر باردار به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، همچنین سه مادر باردار نیز علیرغم تلاش های شبانه روزی تیم های درمانی، جان خود را از دست دادند.

وی  به مادران باردار توصیه کرد: برای حفظ سلامتی خود و فرزندشان، رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و از هرگونه دورهمی ها و مراسم دوری کنند.

دکتر همتی ادامه داد: متاسفانه ۳۶ نفر در روز گذشته به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست دادند که با این موارد جدید، تاکنون آمار موارد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در فارس به دو هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است.

او اظهار کرد: در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، بیش از ۵۰۱ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده است که از این تعداد، ۱۴۹ هزار و ۸۲ مورد مثبت شناسایی شده است.

 همتی همچنین آمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی استان را ۱۳۷ هزار و ۶۴۵ نفر اعلام کرد و گفت:  هم اکنون هزار و ۶۲۴ بیمار مشکوک و علامت دار در بیمارستان های استان بستری هستند، همچنین ۳۱۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های سطح استان بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه به شهروندان توصیه کرد: با استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها و پرهیز از ترددهای غیرضرور، می توان از ابتلا به بیماری کووید۱۹ پیشگیری کرد.

 

وضعیت کرونایی اغلب شهرهای زنجان نارنجی شد

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون ایجرود در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند بر این اساس از شنبه آینده گروه‌های شغلی ردیف یک و ۲ امکان فعالیت دارند اما برای گروه‌های شغلی ۳ و ۴ محدودیتها برقرار است.

دکتر محمدرضا صائینی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص ادامه محدودیت ها افزود: در ستاد ملی کرونا وضعیت محدودیت های شهرها بر اساس رنگ‌بندی تعیین شده و بر همین مبنا وضعیت ادامه کار کسبه‌ نیز مشخص می‌شود.

وی با اشاره به روند کاهشی تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونایی استان اظهار داشت: با توجه به تغییر وضعیت کرونایی زنجان از رنگ قرمز به نارنجی تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونایی استان رو به کاهش بوده که اکنون ملموس است بطوریکه شمار بستری روزانه از ۱۲۰ مورد به ۸۰ مورد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه وضعیت رو به کاهش کنونی بیماری همواره به صورت قطره‌چکانی بوده است ادامه داد: مراجعات سرپایی ویروس کرونا نیز روندی کاهش دارد اما به این معنی نیست که موارد مثبت سرپایی کم شود به دلیل آنکه طبق هدف ترسیم شده با افزایش تست ها موارد مثبت بیشتری شناسایی خواهد شد و سپس اقداماتی نظیر رهگیری و پیگیری انجام خواهد شد.

صائینی با تاکید بر اینکه ملاک در رنگ‌بندی شهرها کل موارد بستری است خاطرنشان کرد: برای رنگ‌بندی افزایش تعداد تست‌ها، موارد مثبت سرپایی است، حتی افرادی که پی سی آر منفی دارند اما در سی تی اسکن و یا بالینی مثبت می‌شوند نیز در این آمارها مد نظر قرار می‌گیرند.

وی در ارتباط با کیت‌های تشخیص سریع کرونا نیز اظهار داشت: تا کنون ۱۰ هزار عدد از این نوع کیت ها  در دانشگاه و پنج هزار عدد نیز در دانشکده‌ها توزیع شده که این واحد دانشگاهی نیز جزو اولین دانشگاهها بود که عملیات تست را از هفته گذشته آغاز کرده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان  زنجان ادامه داد: به هر میزان که تست سریع انجام گیرد، به همان میزان کیت نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان  قرار داده می‌شود هر چند در کنار انجام تست‌های سریع کرونا تست pcr نیز  در حال انجام است.

وی اضافه کرد:در طرح شهید سلیمانی نیز  تیم پایش و نظارت با تعداد بیشتری در سطح جامعه حضور یافته و با افراد خاطی برخورد و واحد صنفی متخلف را پلمب می‌کنندکه تلاش می شود با کاهش تعداد مبتلایان انتشار این ویروس در بین  عموم به شدت کاهش یابد.

این مسوول در پایان به طرح صیانت از سالمندان با توجه به افزایش مرگ ناشی از کرونایی اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۵ درصد از فوتی‌های ناشی از کرونای استان به سالمندان اختصاص دارد و از همین رو باید مراقبت‌های بیشتری از این افراد برای جلوگیری از بیمار شدن آن‌ها انجام شود که پیروی از پروتکل های بهداشتی تعیین شده می تواند نقش بسیار اثرگذاری داشته باشد.

 

ادامه وضعیت قرمز ساوه تا جمعه و احتمال منع تردد شبانه تا یلدا

 

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: محدودیت های ویژه مناطق قرمز کرونایی در این شهرستان تا جمعه هفته جاری و منع تردد شبانه نیز در صورت تصویب احتمالی، تا شب یلدا ادامه خواهد داشت.

دکتر «محمود کریمی» گفت: اگر چه اجرای محدودیت های ۲ هفته ای تا امروز باعث شده ساوه از وضعیت قرمز خارج شود اما شرایط مناطق نارنجی از روز شنبه (۱۵ آذر) بر اساس اعلام وزارت بهداشت برای این شهرستان اعمال خواهد شد.

وی گفت: تا روز جمعه فعالیت مشاغل گروههای ۲، سه و چهار همانند روزهای اخیر در ساوه خواهد بود اما تصمیم داریم ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد را تا شب یلدا در این شهر مصوب و اجرا کنیم.

به گفته او، ۸۵ درصد از عوامل سرایت ویروس کرونا و ابتلای افراد از مهمانی و دورهمی های خانوادگی است و ادامه منع تردد شبانه تا یلدا نیز به همین خاطر است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در مورد تأثیر اجرای محدودیت های ویژه مقابله با کرونا در این شهرستان نیز، گفت: تاکنون و به طور میانگین در میزان موارد مثبت ابتلا، بستری ها و مرگ و میر ۴۵ درصد کاهش داشته ایم و امیدواریم با همکاری مناسب شهروندان و احساس مسئولیت آنها مانند مدت اخیر همچنان شاهد سیر نزولی شیوع و ابتلای به کرونا در ساوه باشیم.

وی اظهار داشت: تغییر وضعیت از شرایط نارنجی و رسیدن به حالت زرد و سفید منوط به اجرای صحیح و دقیق طرح شهید سلیمانی است.

دکتر کریمی در خصوص این طرح یادآوری کرد: با همراهی و همدلی تمامی ارگان ها، اصناف، مردم و سایر بخش های جامعه، قرار است تعداد میزان بستری ها در کام نخست برای یک ماه ۳۰ درصد و در مرحله بعد تا ۵۰ درصد در سه ماه و میزان مرگ و میر نیز در بازه زمانی سه ماهه حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.

وی اظهار کرد: با اجرای هوشمندانه و هدفمند طرح شهید سلیمانی و انجام قرنطینه های هوشمند خواهیم توانست به میزان سه درصد افراد بیمار را از جامعه دور کنیم تا مجبور به تعطیلی های طولانی مدت نباشیم.

وی ادامه داد: مراکز منتخب دولتی تست کووید۱۹ در شهرستان های ساوه و زرندیه از ۲ به پنج مرکز افزایش یافته است و همچنان در صدد هستیم تا پایان ماه جاری ۲ مرکز دیگر به این مراکز اضافه کنیم.

 

تعداد بستری‌ شدگان کرونایی در خراسان رضوی ۱۹ درصد کاهش یافت

 

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا از کاهش ۱۹ درصدی تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی خبر داد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه به نقل از دکتر شاپور بدیعی گزارش داد: در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای زیرپوشش این دانشگاه بستری هستند که این تعداد در گذشته یک هزار و ۴۰۰ نفر بود.  

وی گفت: این در حالی است که تعداد مبتلایان به کرونا در بخشهای سرپایی مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ۲۴ درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اجرای برنامه سطح بندی بیماران کرونایی در موج سوم شیوع این ویروس کمک بزرگی به کادر درمان بیمارستان‌ها کرد تا کسانی که دارای علائم هستند مراجعه مستقیم به بیمارستان نداشته باشند و مرحله به مرحله خدمات را دریافت کنند و در مرحله آخر در صورت تشخیص پزشک به بیمارستان منتقل شوند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب تعداد مراجعات سرپایی در مراکز سطح یک و ۲ و مراکز منتخب کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کاهش چشمگیر همراه بوده و موجب کاهش قابل توجه در تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۹۱ شد.

دکتر بدیعی گفت: هم‌اکنون ۱۴ مرکز تصویربرداری بیمارستانی و غیربیمارستانی برای انجام سی.‌تی.‌اسکن ریه، ۱۴۷ مرکز سطح یک، ۲۱ مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کرونا، ۵۲ مرکز مشاوره پرستاری، ۱۲ آزمایشگاه مجهز برای انجام  آزمایش‌های کرونا و پنج مرکز مراقبت بالینی در منزل در مشهد فعال است.

وی به مردم توصیه کرد به محض مشاهده کوچکترین مورد مشکوک به کرونا در اولین اقدام با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند، بدین ‌ترتیب از طریق کارشناسان سامانه در صورت لزوم به مراکز منتخب کرونا جهت انجام آزمایش و درمان دارویی هدایت می‌شوند.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و با فوت ۳۶۲ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۶۸۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 

 

۲۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۲۱۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار حال ۱۴ نفر وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان عصر چهارشنبه اظهار داشت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار جان باختگان کرونا در هرمزگان به ۹۱۶ نفر رسید.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم هرمزگان در اجرای طرح محدودیت های کرونایی، افزود: تاثیر اجرای این طرح و همکاری مردم در هفته های آینده مشخص می شود و امیدواریم شاهد کاهش آمار مبتلایان و بهبود شرایط استان باشیم.

دکتر نوروزیان تصریح کرد: از روز شنبه ۱۵ آذرماه طرح جامع محدودیت های کرونایی در صورت تصویب ستاد مقابله با کرونا به اتمام می رسد ، اما مردم باید توجه داشته باشند که در صورت بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی ، به طور یقین شاهد اوج گیری دوباره کرونا و اعمال مجدد محدودیت ها خواهیم بود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که نمی توان فعالیت های اقتصادی را متوقف کرد اما در شرایطی که سلامت جامعه به خطر بیافتد، راهی جز توقف این فعالیت ها نیست و از همین رو از شهروندان خواستاریم تا به منظور حفظ سلامت خود و در عین حال پیشگیری از خسارت های اقتصادی، نسبت به رعایت الزام بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.

دکتر نوروزیان خاطرنشان کرد: اگر چه خبرهایی در خصوص کشف واکسن کرونا اعلام شده ، اما نباید فراموش کنیم که هنوز تا استفاده از این واکسن و تولید انبوه آن زمان زیادی باقی مانده و باید همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی را به عنوان یک اصل در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری مد نظر داشته باشیم.

وی یکی از دلایل بدحال شدن بیماران مبتلا به کرونا را مراجعه دیرهنگام آنها به مراکز درمانی با وجود تشدید علایم عنوان کرد و گفت: افراد مشکوک به کرونا باید هر چه سریعتر به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند زیرا عدم مراجعه به موقع موجب بروز آسیب جدی به ریه ها و سیستم تنفسی و در نهایت بستری شدن بیمار در بخش آی.سی.یو خواهد شد.

نوروزیان با اشاره به آغاز اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی در هرمزگان به منظور کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا، بیان داشت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ، نیروهای بسیج و هلال احمر در سراسر استان حتی مناطق روستایی انجام می شود.

به گفته این مقام مسوول برای اجرای این طرح در شهر بندرعباس مرکز هرمزگان ۱۵۸ تیم مراقبتی، ۳۲۳ تیم نظارتی و ۴۹۷ تیم حمایتی فعالیت می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.