طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت هیچ کدام از استان های کشور در وضعیت سفید نیستند و از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، نارنجی یا زرد هستند و نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در کشور همچنان رو به صعود بوده و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۷ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تاکنون پنج میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

میانگین بستری و فوت به علت کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه به علت کرونا در کشور همچنان رو به صعود بوده و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است.

وی ادامه داد: میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته حدود ۲۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده که متاسفانه شاهد افزایش نسبی این شاخص نسبت به هفته قبل از آن هستیم.

لاری گفت: بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده که میانگین بروز در استان‌های یاد شده با اختلاف قابل توجه، بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور در هفته گذشته حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین میزان بروز مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است.

شناسایی موارد مثبت سرپایی

لاری گفت: در هفته گذشته با افزایش تست‌های تشخیصی، شاهد بالاترین میزان شناسایی موارد سرپایی مثبت در کشور بودیم که این امر نیازمند تداوم و تقویت بیشتری است.

وی بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ایستادگی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطر آفرین هستیم. امیدواریم با نهادینه شدن حس مسئولیت پذیری اجتماعی در مردم و تقویت و تداوم همکاری‌های بین دستگاه ایجاد شده در اعمال محدودیت‌ها و حسن نظارت بر اجرای صحیح آن توسط نهادهای متولی، شاهد توقف روند رو به رشد بیماری در کشور باشیم.


کاهش بستری و افزایش مرگ ناشی از کرونا در خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت اپیدمیولوژی ویروس کرونا در خوزستان گفت: نسبت به هفته گذشته ۵.۵ درصد موارد بستری ناشی از کرونا در خوزستان کاهش یافته اما حدود ۸.۲ درصد موارد مرگ و میر افزایش داشته است.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان روز شنبه در حاشیه نشست مقابله با بیماری کرونا خوزستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: امیدوارم مردم  اهتمام جدی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند تا آمار بیماران بستری ناشی از کرونا در خوزستان کاهش یابد.

وی افزود: ۵۴ درصد از موارد ابتلا در خوزستان در هفته گذشته، ناشی از دورهمی‌ خانوادگی بوده که در این زمینه نیاز به توجه جدی مردم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با اشاره به گزارش هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه‌ بارشی در هفته جاری در خوزستان بیان کرد:توصیه می‌شود افرادی که دنبال نخستین بارندگی در سال‌های قبل در خوزستان و به ویژه اهواز دچار تنگی نفس، سرفه و  مشکلات سینه می‌شدند یا افرادی که  دچار حساسیت فصلی هستند پیش از شروع بارندگی به پزشک خود مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اگر این افراد از سال‌های گذشته از اسپری تنفسی استفاده می‌کردند تا ۴۸ ساعت پس از بارندگی از آن استفاده کنند.

ابول‌نژادیان افزود: کسانی که مشکل تنفسی دارند سعی کنند به ویژه در نخستین بارندگی پاییزی از منزل خارج نشده، و درب و پنجره منزل و محل کار را ببندند، تا مشکلی برای آنان ایجاد نشده و مراجعه به بیمارستان‌ها نیز کاهش یابد چراکه در شرایط فعلی بیشتر بیمارستان‌ها در حال ارایه خدمت به بیماران کرونایی است و لازم است که بار اضافه‌ای به آن‌ وارد نشود.

 

اعمال محدودیت کرونایی در ۲ شهر خوزستان اعلام شد

استاندار خوزستان گفت: محدودیت‌های کرونایی از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر امسال در ۲ شهر خوزستان برای گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار اعمال می‌شود.

غلامرضا شریعتی روز شنبه در سی‌وهشتمین نشست مقابله با ویروس کرونا در خوزستان بیان کرد: اعمال محدودیت از ۲۰ آبان در شهرهای اهواز، مسجدسلیمان اعمال می‌شود.

وی افزود: بر این اساس گروه‌های شغلی مذکور تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت دارند.

وی ادامه داد: برای بقیه شهرهای خوزستان نیز نشستی با حضور رییس دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت امنیتی استانداری خوزستان برگزار، و اسامی آن شهرها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی اماکن خوزستان هنوز مطلوب ما نیست که ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی ورود کرده و با آن برخورد کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: با وجود اینکه شرایط خوزستان نسبت به دیگر نقاط کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا مطلوب‌تر است اما انتظار ما بیشتر از این است و باید آمار بستری‌ها کاهش پیدا کند.

 

خانواده، عامل ۳۵ درصد ابتلا به کرونا در یزد است

جانشین ستاد پیشگیری مقابله با کرونا استان یزد گفت: علت ۳۵ درصد ابتلا به کرونا در این استان خانواده و دورهمی های خانوادگی است.

احمد ترحمی روز شنبه در  نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود : برای کنترل ویروس کرونا باید از رفت و آمدهای خانوادگی خودداری کرد.

وی اظهار داشت : استان یزد همانطور که در تمام زمینه ها پیشتاز است باید در  رعایت پروتکل های بهداشتی نیز پیشگام باشد.

ترحمی خاطرنشان کرد: محدودیت ها و تعطیلی ها هر کدام یک اثر خاص دارد، استفاده از ماسک باید در کنار فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع و تردد غیر ضروری باشد تا بتواند اثربخش باشد.

وی  در مورد علت عدم تعطیلی کارخانجات استان  گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی نیز مانند کادر بهداشت و درمان در خط مقدم هستند، آنها در خط مقدم تولید فعالیت می‌کنند و همانطور که کادر درمان را نمی توانیم تعطیل کنیم خط تولید کارخانجات را نیز نمی توان تعطیل کرد.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد افزود:در محدودیت هایی که این هفته اعمال می شود خروج خودروها از استان منعی ندارد اما ورود پلاک های غیر از استان ممنوع است.

 

وضعیت ۱۲۵ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۵۹۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری می باشند که وضعیت ۱۲۵ تَن از آنها وخیم است.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم آبان ماه ۸۴ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۶۱ بیمار کرونایی در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۴۵ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند.

قدیر همچنین بیان کرد: در شبانه روز گذشته هشت تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

 

وضعیت کرونا در قم بدون اعمال محدودیت‌ها بحرانی‌تر می‌شود

استاندار قم با اشاره به نزولی شدن شیب آمار فوتی‌ها و بستری‌های بیماری کرونا در قم ضرورت تداوم محدودیت‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر محدودیت‌های کرونایی را در استان ادامه ندهیم وضعیت بیماری بحرانی‌تر می‌شود.

بهرام سرمست روز شنبه در پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر علت ادامه محدودیت‌ها به‌رغم نزولی شدن شیب بیماری اظهار داشت: ما قم را به‌صورت جزیره‌ای مدیریت نمی‌کنیم در حال حاضر وضعیت کرونا در استان‌های پیرامونی قم و همچنین کل کشور قرمز است و با توجه به آمدوشدها و ارتباطاتی که بین استان‌های همجوار است اگر محدودیت‌ها را ادامه ندهیم وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با سخت‌گیری‌ها و اقدام‌هایی که در جهت اعمال محدودیت‌ها در قم صورت گرفته روند بستری و فوتی‌ها رو به کاهش است و این دستاورد در سایه همکاری اعضای ستاد کرونا و رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم حاصل شده است.

استاندار قم اضافه کرد: همچنان نیز انتظار داریم مردم فهیم و خوب قم با همراهی‌هایی که با اعمال محدودیت‌ها دارند به‌نوعی این روند نزولی را ادامه دهیم.

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از مصوبه‌های جلسه امروز ستاد ملی کرونا افزود: در این جلسه مقرر شد از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه تمام گروه‌های شغلی به‌غیراز گروه‌های سطح یک شامل نانوایی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مایحتاج مردم را تامین می‌کنند و داروخانه‌ها و مراکز بهداشت و درمان و گروه‌های خدماتی امدادی فقط تا ساعت ۱۸ حق فعالیت داشته باشند تا با اعمال این محدودیت‌ها شاهد کاهش بیش‌ازپیش کرونا باشیم.

وی یادآور شد: در این جلسه موضوع اعمال رفت‌وآمد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد نیز مطرح و تصمیم‌گیری برای آن جهت بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

 

وضعیت شیوع کرونا در گلستان قرمز شد

استاندار گلستان با اشاره به افزایش بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان طی روزهای اخیر گفت که با افزایش تعداد مبتلایان، وضعیت شیوع کرونا در گلستان قرمز شد.

هادی حق‌شناس روز شنبه در جلسه استانی ستاد پیشگیری و مقابله با کووید ۱۹ اظهار داشت: در حال حاضر ۳۹۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گلستان بستری هستند که از این تعداد ۸۳ نفر در آی‌سی‌یو تحت درمان قرار داشته و ۳۸ نفر به دلیل وخامت اوضاع به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

پیش از  این در اسفند پارسال و تیرماه امسال، وضعیت شیوع کرونا در گلستان قرمز شده بود .

وی به اعمال محدودیت های کرونایی در گلستان اشاره کرد و گفت: از ۲۰ آبان به مدت یک ماه (تا ۲۰ آذر) محدودیت های جدید برای مشاغل اعمال خواهد شد.

وی بیان داشت: براساس این مصوبه مشاغل گروه دوم هر روز به شرط رعایت کردن ضوابط و مقررات و پروتکل‌های بهداشتی تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت هستند.

استاندار گلستان گفت: همچنین فعالیت فعالان گروه های شغلی سوم و چهارم در شهرهای قرمز ممنوع است.

مراکز خرید، پاساژها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی،  آب میوه و بستنی فروشی، آرایشگاه مردانه، تزیینات داخلی ساختمان،  عمده و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش نوشت افزار، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی، مشاوران املاک، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل از جمله کسب و کارهای متعلق به گروه دوم هستند.

مدارس، دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه ها و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی شامل کسب و کارهای گروه سوم می شوند.

همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به رشته های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه، چایخانه و قهوه خانه ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش، شهربازی و مراکز تفریحی آبی نیز جزو کسب و کارهای گروه شغلی چهارم قرار می گیرند.

استاندار گلستان ادامه داد: میانگین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در گلستان  ۱۲.۲ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین فوت ناشی از ابتلا شدن به این ویروس ۲۰ نفر در هر یک میلیون نفر است.

وی به تلاش برای رفع نیاز درمانی گلستان اشاره کرد و گفت: با وجود قرار داشتن در شرایط تحریم، امسال ۶ دستگاه سی تی اسکن، ۶ دستگاه اکسیژن‌ساز و چهار تانکر ۳۰ هزار لیتری اکسیژن وارد استان شده و چندی قبل نیز یک کارخانه تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه ۳۵۰ هزار ماسک در گنبد افتتاح گردید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت که شهرهای گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، بندرترکمن، بندرگز، کلاله، مینودشت، آق‌قلا و مراوه‌تپه در وضعیت قرمز و کردکوی، علی‌آبادکتول، گمیشان، گالیکش و رامیان در وضعیت نارنجی زرد شیوع کرونا قرار دارند.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد شیوع کرونا استان، قرمز شدن همه شهرهای استان در هفته جاری دور از انتظار نیست.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر به علت ابتلا به کرونا در گلستان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان به هزار و ۵۱ نفر رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۳۲ نفر فرهنگی و هشت دانش‌آموز شهرهای استان به علت ابتلا به کرونا در منزل و یک دانش آموز نیز در بیمارستان بستری است.

احسان گوهری‌راد به نحوه آموزش دانش آموزان گلستان با وجود شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵۲ درصد دانش‌آموزان استان به صورت حضوری، ۲۵ درصد از طریق تلویزیون، ۶۹ درصد از طریق شبکه شاد و ۱۶ درصد از طریق سایر برنامه‌ها آموزش های لازم را فرا می‌گیرند.

 

رکورد فوت روزانه ناشی از کرونا در غرب خراسان رضوی به ۱۵ نفر رسید

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در حوزه زیرپوشش این دانشگاه جان باختند که بیشترین تعداد در ماههای گذشته بوده است.

دکتر محمد باقرزاده روز شنبه افزود: براساس آخرین آمار طی شبانه روز گذشته، ۱۶۱بیمار جدید مبتلا به کرونا در سبزوار و شهرستان‌های تابعه شناسایی شدند.

وی ادامه داد: همچنین طی یک روز گذشته ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و  مجموع شمار جانباختگان این بیماری در غرب خراسان رضوی به ۳۰۸ تن رسید.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در حال حاضر ۲۲۱ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مرکز آموزشی درمانی واسعی سبزوار بستری هستند.

بیمارستان واسعی سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۶ بیمارستان تخصصی، ۸۵۰ تخت مصوب، ۲۸ مرکز بهداشتی، درمانی و ۵۵ داروخانه دولتی و خصوصی با ۸۰ داروساز به ۶۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.   

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.