طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 31 استان کشور از نظر شیوع کرونا همچنان در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۶ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۸۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۳۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۰۹ هزار و ۹۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۴۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون پنج میلیون و ۱۴۷ هزار و ۲۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در ایام همه گیری بیماری کرونا در کشور، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌ها و مراکز طبخ غذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین توصیه ما به مردم این است که به طور کلی سعی کنند به رستوران نروند و از مراکزی که طبخ غذای بیرون بر دارند، سفارش غذا بگیرند.

وی ادامه داد: در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای از رفتن به رستوران به طور جد خودداری کنند. همچنین از حضور در رستوران‌هایی که بیش از ظرفیت ۵۰ درصدی خود استفاده می‌کنند یا دارای سیستم تهویه نامناسب هستند، اجتناب کنند.

لاری گفت: همچنین از میزهای غذاخوری که پوشش یک بار مصرف دارند، استفاده کنند. شست‌وشو و ضد عفونی دست‌ها را قبل و بعد صرف غذا فراموش نکنند. برای سفارش نوشیدنی در کنار غذا، حتماً نوشیدنی‌های بسته بندی شده سفارش دهند و از نی‌های یک بار مصرف بسته بندی شده یا لیوان یک بار مصرف استفاده کنند.

وی بیان کرد: دقت کنند که نمک، فلفل و سماق در بسته بندی‌های یک بار مصرف یک نفره سرو شود و از نمک‌دان و نظایر آن به هیچ وجه استفاده نکنند. در صورت تمایل، صرفاً نسبت به سفارش سالاد و سبزیجات دارای بسته بندی یک بار مصرف دارای مجوز اقدام کنند. همچنین از پرداخت وجه نقد به طور جد خودداری کرده و از دستگاه کارتخوان استفاده کنند.

 

۱۰ نفر دیگر به جمع قربانیان کرونا در قم اضافه شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۰ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

دکتر محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به شانزدهم آبان ماه ۱۲۸ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

قدیر با اشاره به بستری شدن ۷۵ بیمار جدید کرونایی در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۶۴ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند ترخیص شدند.

رئیس علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۵۸۷ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری می باشند که حال ۱۳۰ تَن از آنها وخیم است.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

 

کرونا جان ۱۳ کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی به کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۱۳ نفر اعلام کرد و گفت: از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون ۹۴۶ نفر براثر این بیماری در استان جان خود را از دست داده‌اند.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: از مجموع ۱۳ فوتی در شبانه‌روز گذشته در استان پنج نفر در اسلام‌آبادغرب، چهار نفر شهرستان کرمانشاه، یک نفر شهرستان کنگاور، یک نفر شهرستان هرسین ، یک نفر شهرستان پاوه و یک نفر در شهرستان سرپل‌ذهاب جان خود را از دست دادند.

وی اظهار داشت: اکنون هزار و ۲۰۰ بیمار با تشخیص احتمالی ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

به گفته او، ۲۶۵ بیمار در شبانه‌روز گذشته در بیمارستان‌ها پذیرش شدند.

او به بیشترین بیمار بستری در شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ۶۱ مبتلا در بیمارستان‌ کنگاور، ۵۳ مبتلا در بیمارستان سنقر و ‌کلیایی و ۴۸ بیمار در بیمارستان پاوه بستری هستند.

وی اضافه کرد: از مجموع بستری شدگان ۱۵۰ بیمار در بخش آی سی‌یو بوده و ۳۸ نفر از آنان با حال وخیم به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در شبانه روز گذشته ۸۹ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۰۰ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند.  

محمدی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۵ بیمار جدید با علایم بیماری کرونا در استان بستری و ۱۹۲ نفر از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

او گفت: از ابتدای اپیدمی تا کنون ۱۸ هزار و ۸۵۲ بیمار با علائم بیماری کرونا در استان بستری و ۱۶هزار و ۷۱۹ از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

 

۲۴ بیمار کرونایی البرز جان باختند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با مرگ ۲۴ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته شمار جان باختگان این بیماری در استان به یک هزارو۸۴۲ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت : ۱۳۷ بیمار بدحال کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به بخش های مراقبت درمانی بیمارستان های البرز انتقال یافتند.

وی بیان داشت : اکنون ۸۹۸ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

فتحی گفت : از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۳ هزارو ۱۱۳ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت درمانی قرار گرفته که ۲۰هزارو ۳۶۰ نفر آنان بهبودی یافته اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از مردم استان خواست برای مهار کرونا در خانه ها بمانند یا درصورت ضرورت با  استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مکان های عمومی حضور یابند.

 

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به بیش از ۴۴ هزار نفر رسید

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۴۴هزار و ۱۲۱ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا روز ۱۴ آبان در این استان شناسایی شده است.

مریم کوشکی روز جمعه با اعلام این مطلب افزود: در مجموع از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تا تاریخ اعلامی، ۱۲۴ هزار و ۷۷۰ نمونه به آزمایشگاه‌های استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه پاسخ ۱۲۰ هزار و ۴۷۹ نمونه توسط آزمایشگاه‌های لرستان اعلام شده است عنوان کرد: تعداد نمونه‌های مثبت کرونا در استان تاکنون ۴۴ هزار و ۱۲۱ مورد بوده است.

کوشکی تعداد نمونه‌های منفی کرونا در لرستان را ۷۶ هزار و ۳۵۴ نفر عنوان کرد و گفت: تا ۱۴ آبان ماه ۸۸۰ نفر به علت ابتلا به این ویروس در استان جان خود را از دست داده‌اند.

لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است، پنج شهرستان دلفان، الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند و محدودیت های آنها از جمله تعطیلی بازار همچنان برقرار است.

تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در استان لرستان تا روز ۱۳ آبان به ترتیب ۴۳هزار و ۶۲۳ مورد و ۸۷۰ نفر بود.

 

۳ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعت خاکستری شیوع کرونا قرار دارند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: سه شهرستان شهرکرد، بروجن و فارسان در وضعیت بحرانی و خاکستری شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

مجید شیرانی روز جمعه با اشاره به روند صعودی ویروس کرونا از نظر بروز و مرگ و میر در استان طی روزهای اخیر، اظهار داشت: هیچ شهرستانی در استان در وضعیت زرد یا سفید قرار ندارد و روند شیوع بیماری همچنان افزایشی است.

وی ادامه داد: شهرستان‌های بن و کیار در وضعیت قرمز شیوع و شهرستان‌های سامان، اردل، لردگان، خانمیرزا و کوهرنگ نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شیرانی با بیان اینکه ۳۵ هفته از شیوع ویروس کرونا در این استان می‌گذرد، تصریح کرد: طی ۲۳ هفته ابتدایی به لحاظ بروز و فوتی‌های کرونا جزو سه استان آخر کشور بودیم اما طی هفته‌های اخیر تا نیمه‌های جدول و استان‌های ابتدایی کشور نیز صعود کردیم.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار سرپایی و بستری مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند، افزود: هم اینک ۲۷۸ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا در استان بستری هستند که از این تعداد حال ۴۱ بیمار بدحال گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین با فوت پنج بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به ۴۵۶ نفر رسید.

شیرانی با تاکید بر خودداری از مسافرت و برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های فامیلی، تصریح کرد: هم‌اینک مهمترین چالش در استان برگزاری مراسم‌های عروسی، عزا و دورهمی‌های خانوادگی است که بیشترین گردش بیماری را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.