طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 27 استان کشور در وضعیت قرمز کرونایی هستند و 4 استان نیز در وضعیت نارنجی و زرد به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۸۶ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۴ هزار و ۸۶۴ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( دهم آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۴۱۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۱۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۸۱ هزار و ۹۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۱۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۹۲۹ هزار و پنج آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در استان کردستان گفت: موارد ابتلا و بستری کرونا در این استان صعوتی است و با توجه به شیب تند افزایش موارد این بیماری وضعیت نگران کننده ای دارد. هم اکنون شهرستانهای بیجار، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان در این استان در وضعیت قرمز، شهرستان قروه در وضعیت نارنجی یا هشدار( پر خطر) و شهرستانهای دهگلان و دیوان دره از این استان در وضعیت زرد یا خطر متوسط کرونا قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همه شهرستانهای با وضعیت قرمز استان کردستان در فهرست شهرستانهایی دارای وضعیت حاد و خطرناک هستند که باید محدودیت های مصوب ستاد ملی کرونا در آنها اجرا شود و نظارت در اجرای صحیح این محدودیت ها در این شهرها لازم و ضروری است.

 

ابتلا و مرگ کرونا در کردستان بالاتر از میانگین کشوری

وی ادامه داد: میزان بروز موارد جدید بیماری کووید۱۹ در استان کردستان ۴۵ در هر صد هزار نفر است که بالاتر از میانگین کشوری است و میانگین موارد مرگ و میر کرونا در این استان نیز ۴۱ به ازای هر یک میلیون نفر است که از میانگین کشوری بالاتر است. ۲۸۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز هم اکنون در بیمارستانهای این استان بستری هستند و از این تعداد ۴۲ نفر با شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت ویژه بستری هستند.

لاری گفت: برگزاری مراسم عروسی، مولودی خوانی و دورهمی های خانوادگی در باغ های حاشیه شهرهای استان کردستان و تردد مسافران از شهرهای مرزی به شهرستانهای مختلف استان کردستان از جمله نگرانی های مسئولان بهداشت و درمان در استان کردستان است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: امیدواریم با هماری مردم با مسئولان بهداشتی در رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت و اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا توسط مسئولان استان کردستان شاهد توقف شیوع گسترده بیماری کووید۱۹ در این استان باشیم.

 

نگاهی به شرایط کرونایی استانها

مردم پایتخت امروز را با تمدید محدودیت های کرونایی آغاز کردند و تعطیلی پرتردد و ریسک‌پذیر در گروه‌های سه و چهار شهر تهران به مدت یک هفته دیگر تمدید شد و فعالیت صنوف گروه‌های ۱ و ۲ که شامل اصناف ضروری و تامین‌کننده مایحتاج و ارزاق روزانه شهروندان می‌باشد، همچنان مطابق گذشته بلامانع است.

کلیه مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌های پایتخت که باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

از استان یزد خبر می رسد که محدودیت های جدید در این استان اعمال خواهد شد و تمامی صنوف، مشاغل و رسته‌های شغلی به جز نانوایان و لبنیاتی ها تا ۱۶ آبان ماه سال جاری مجاز به فعالیت تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر هستند و فعالیت بیشتر واحدها صنفی یزد با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از ۹ صبح آغاز می شود و تا ساعت ۲۲ ادامه دارد.

همچنین روند بستری شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان قزوین متاسفانه از تعداد ترخیصی‌ها پیشی گرفته و با توجه به ادامه وضعیت قرمز این بیماری، برای پنجمین هفته متوالی محدودیت‌های بیماری کرونا در سطح استان تمدید و اعمال خواهد شد.

در هشتمین ماه درگیری کشورمان با کرونا،  استان مازندران که بر خلاف برخی استان های همجوار از جمله تهران عبور از پیک سوم را در ۲ هفته اخیر پشت سر می‌گذاشت به یکباره در روزهای اخیر با افزایش آمار بستری بیماران کرونایی به نوعی با پرش بیماران در مراکز درمانی مواجه شد و هم اکنون سطح رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مردم استان نسبت به دوره دوم کرونا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

استان آذربایجان شرقی نیز همانند سایر استانها با این ویروس دست و پنجه نرم می کند و رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره اظهار کرد که تعداد مبتلایان استان، صد برابر فوتی‌های یک روز هستند و متوسط تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی را در طول هفته جاری ۲۲ نفر است بر این اساس محدودیت های هفته گذشته اعمال می شود و سفرها به جلفا به ویژه در تعطیلی‌های جمعه و یکشنبه هفته گذشته و هفته جاری باعث قرمز شدن وضعیت این شهرها شد و سفر به این شهرستانها اکنون ممنوع شد.

از سویی دیگر؛ محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجباری جدید به مدت ۲ هفته از امروز (۱۰ آبانماه) در چهار محال و بختیاری آغاز شد و بر این اساس گروه‌های شغلی شماره ۲، سه و چهار تعطیل می‌شود و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در گروه شغلی شماره سه و چهار در شهرستان‌های فارسان و بن با وضعیت قرمز و شهرستان‌های سامان، لردگان و خانمیرزا با وضعیت نارنجی اعمال خواهند شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از افزایش میزان نمونه‌گیری کرونا در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در روزهای اخیر بیش از ۳۰۰ مورد آزمایش روزانه انجام شده و دو علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بازگشایی‌ها اماکن عمومی موجب شیوع بیشتر این بیماری در استان شد.

هم اینک بیمارستان آیت الله خوانساری اراک که سایت ارایه خدمات تخصصی به بیماران سرطانی غرب کشور بود نیز به ‌دلیل شیوع بالای کووید ۱۹ به مرکز درمان ویژه مبتلایان کرونا تبدیل شده و  پیرو این تصمیم‌گیری گروه عفونی در این بیمارستان مستقر شده است.

متاسفانه علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا، مرگ و میر مبتلایان بدون هیچگونه بیماری زمینه‌ای نیز در استان ایلام افزایش یافته که موجب تشدید اعمال محدودیت های صنفی در استان و به دستور ستاد استانی کرونا بسیاری از صنوف با تعطیلی اجباری یا کاهش زمان فعالیت مواجه شدند.

خبرها از اردبیل حاکی از آغاز موج سوم کرونا در استان و تشدید محدودیت هاست و به مدت ۲ هفته برگزاری مراسم در تالارها تعطیل، فعالیت قهوه خانه ها و مجالس ختم ممنوع شد، ضمن اینکه بازرسی ها و گشت‌های بهداشتی در تمام مراکز خدماتی، صنفی و رستوران‌های استان افزایش می یابد.


 

۱۴۶ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه یزد بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه هم اکنون ۷۴۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۴۶ نفر به دلیل شرایط حاد بحرانی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سید ابراهیم سلمانی جمعه شب مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان را ۸۲۸ نفر بیان کرد و افزود: همچنین  ۷۹ بیمار مشکوک نیز در بخش اورژانس بیمارستان ها منتظر تعیین تکلیف هستند.

 وی اظهار داشت:  هم استانی ها برای حفظ سلامتی خود و کمک به مهار و کنترل بیماری در خانه های خود بمانند و از رفت و آمدهای خانوادگی جدا خودداری کنند.

همچنین احمد ترحمی جانشین رییس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد با اشاره به اعمال محدودیت های جدید در مورد کسب و کارها برای پیشگیری از شیوع این ویروس ، گفت: تمامی صنوف، مشاغل و رسته‌های شغلی به جز نانوایان و لبنیاتی ها تا ۱۶ آبان ماه سال جاری مجاز به فعالیت تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر هستند.

با تصمیم ستاد استانی مبارزه و پیشگیری از کرونا  در سه روز گذشته تعدادی از صنوف اساسی و مورد نیاز مردم دایر و بقیه تعطیل شد و با احتساب تعطیلی  روز جمعه  در مجموع واحدهای صنفی در هفته جاری چهار روز تعطیل شد و پلیس راه استان هم برای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا منع تردد به روستاهای ییلاقی شهرستان های تفت و مهریز را برقرار کرد.

فعالیت بیشتر واحدها صنفی یزد با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از ۹ صبح آغاز می شود و تا ساعت ۲۲ ادامه دارد، مجموع واحدهای صنفی استان ۵۰ هزار مورد اعلام شد.   

 

روند بستری شدگان کرونا در قزوین از ترخیصی‌ها پیشی گرفته است

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای استان قزوین گفت: روند بستری شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در قزوین متاسفانه از تعداد ترخیصی‌ها پیشی گرفته است.

منوچهر حبیبی اظهار داشت: با توجه به ادامه وضعیت قرمز این بیماری و با موافقت وزارت کشور و بهداشت و درمان، برای پنجمین هفته متوالی محدودیت‌های بیماری کرونا در سطح استان تمدید و اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: براین اساس، کماکان کلاس درس تمامی مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری و به صورت مجازی برگزار می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی دانش‌آموزان و دانشجویان نیست.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین، دستگاه‌های اجرایی همچنان می‌توانند از ۵۰ درصد ظرفیت کارمندان خود به صورت دورکاری استفاده کنند.

حبیبی با بیان اینکه هرگونه تجمعات مذهبی، اجتماعی و فرهنگی همچنان ممنوع خواهد بود، تصریح کرد: تالارهای پذیرایی با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت خود می‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند و رستوران‌ها و فست فودها نیز خدمات خود را به صورت بیرون بر ارایه دهند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی محدودیت‌های اعمال شده در هفته‌های گذشته همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و تمامی اصناف و اتحادیه‌ها نیز ملزم به نظارت و رسیدگی به موارد اعلام شده خواهند بود.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا استان قزوین یادآور شد: با توجه به ادامه روند نامطلوب و وضعیت قرمز این بیماری در استان، از همه شهروندان درخواست داریم تا ضمن رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، تنها در صورت مواقع ضروری از منازل خود خارج شده و در ایام تعطیلات نیز از سفرهای برون استانی خودداری کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.