طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 27 استان کشور در وضعیت قرمز به سر می برند و 4 استان نیز در وضعیت زرد و نارنجی هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۶۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید و ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز، هشدار یا زرد کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( نهم آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۷۵۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۷۷ هزار و سه نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۱۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۸۹۲ هزار و ۷۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون هیچ تحقیق علمی در دنیا مدعی نشده که درمان قطعی برای نجات بیماران مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده باشد، بنابراین همچنان تنها راه کنترل این چالش جهانی رعایت اصول بهداشتی و پایبندی به پروتکل های بهداشتی است.

وی افزود: از طرف دیگر در ماه ربیع الاول هستیم و این نگرانی وجود دارد که برگزاری جشن های عروسی به افزایش بیشتر این بیماری در جامعه دامن بزند. مطمئنا هیچ زوجی دوست ندارد که شروع زندگی آنها با ابتلای دوستان و اقوام به بیماری توام باشد، بنابراین با توجه به خطر جدی بیماری کووید۱۹ به جد از مردم می خواهیم از برگزاری مراسم عروسی در این ایام خودداری کنند.

لاری ادامه داد: از همه مردم می خواهیم در رعایت اصول پروتکل های بهداشتی در این ایام جدی باشند و از انجام رفتارهای پر خطر که به انتقال و گسترش بیماری کووید۱۹ دامن می زند، بپرهیزند.

 

آخرین وضعیت استان ها

از ایلام خبر رسیده که روند فوت ناشی از کرونا در بین مبتلایان بدون بیماری زمینه ای در این استان افزایشی است و دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: هم اکنون بر خلاف چند ماه گذشته ۳۰ درصد فوتی های ناشی از کرونا در این استان بدون هیچگونه بیماری زمینه ای هستند و این روند همچنان در حال افزایش است.این در حالی است که در اوایل شیوع کرونا در این استان در مجموع ۷۵ درصد فوتی ها دارای بیماری زمینه ای بودند و در اوایل شهریور این نرخ به ۹۲ درصد افزایش یافت.

همچنین ستاد استانی مبارزه با کرونای ایلام در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به گسترش بیش از پیش کرونا و وضعیت فوق حاد استان، افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی و از طرفی کاهش محسوس رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حفاظتی توسط مردم و صنوف، محدودیت های بیشتری در این استان اعمال می شود.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد اهداکنندگان خون در استان و نیاز مبرم به فرآورده‌های خونی در این شرایط از مردم نیکوکار استان خواست با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون نسبت به اهدای خون خود به نیازمندان اقدام کنند.

دکتر «پژمان صالحی‌فر» نیاز روزانه کرمانشاه به خون و فرآورده‌های خونی را ۲۰۰ واحد اعلام کرد و افزود: به دلیل شیوع کرونا و ترس مردم از مبتلا شدن به این بیماری و کاهش حضور آنها در سطح جامعه، این تعداد اکنون به روزانه ۵۰ واحد رسیده است.در مهرماه به طور متوسط روزانه حدود ۱۲۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه انتقال مراجعه می‌کردند اما اکنون به روزانه حدود ۵۰ مورد کاهش یافته است.

همچنین جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان یزد با اشاره به اعمال محدودیت های جدید در مورد کسب و کارها برای پیشگیری از شیوع این ویروس ، گفت: تمامی صنوف، مشاغل و رسته‌های شغلی به جز نانوایان و لبنیاتی ها تا ۱۶ آبان ماه سال جاری مجاز به فعالیت تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر هستند.

با تصمیم ستاد استانی مبارزه و پیشگیری از کرونا  در سه روز گذشته تعدادی از صنوف اساسی و مورد نیاز مردم دایر و بقیه تعطیل شد و با احتساب تعطیلی فردا( جمعه)  در مجموع واحدهای صنفی در هفته جاری چهار روز تعطیل شد و پلیس راه استان هم برای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا منع تردد به روستاهای ییلاقی شهرستان های تفت و مهر یز برقرار کرد.

بندر عباس گزارشی با عنوان کرونا و شهرهایی که در هرمزگان قرمزپوش می شوند منتشر کرده که در آن آمده است :چند صباحی بود که مردم و مسوولان هرمزگان با توجه به اندک شیب نزولی ابتلا به کرونا در این استان، به کاهش شیوع این ویروس منحوس امیدوار بودند که به دنبال بی اعتنایی برخی ها به رعایت پروتکلهای بهداشتی، این امیدها برباد رفته و امروز استان در خطر ورود به موج سوم شیوع این ویروس قرار گرفته است.

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اکنون سه شهر این استان شامل بندرعباس، بستک و کیش که نیمی از جمعیت استان در این سه شهر ساکن هستند، در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند و با توجه به نبود محدودیت های لازم الاجرا در ترددها، زنگ خطر افزایش شمار شهرها با وضعیت قرمز در هرمزگان به صدا درآمده است.

به گفته مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان بیش از ۴۵ درصد از ماموریت‌های اورژانس اصفهان مربوط به خدمات‌رسانی و انتقال بیماران دارای علائم کروناست که با حاد شدن شیوع این بیماری این رقم تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

غفور راستین افزود: در روزهای اخیر تعداد بیماران دارای علائم کرونا که توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده و بلافاصله بستری می‌شوند افزایش یافته است.

از سوی دیگر در بیرجند محدودیت‌های ۱۰ گانه در خراسان جنوبی ادامه دارد و دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ۱۰ گانه در شهرهای با وضعیت قرمز یک هفته دیگر تا شانزدهم آبان ماه ادامه دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: طی سه هفته گذشته با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مصوبه ستاد استانی، محدودیت‌هایی به وزارت کشور و در واقع به نمایندگان ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد شد چون قرار است محدودیت‌هایی را که ما پیشنهاد می‌کنیم وزارت کشور و وزارت بهداشت تایید و سپس به استان ابلاغ کنند.

در این میان وضعیت حاد کرونا در ۶ شهرستان استان کرمان نگران کننده است و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: وضعیت انتشار بیماری کرونا در ۶ شهرستان از جمله کرمان حاد و فراتر از قرمز گزارش شده است.

محمدصادق بصیری افزود: این شهرستان‌ها از جمله کرمان، رفسنجان، سیرجان، بافت، بردسیر و زرند اعلام شده‌اند که برای آنان محدودیت‌های ویژه درنظر گرفته‌ایم که با اطلاع رسانی باید مردم را همراه کنیم تا سیاست‌گذاری‌ها به نتیجه مطلوب برسد.

همچنین در زنجان نیز شمار موارد مثبت سرپایی کرونا در زنجان صعودی شد و دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به افزایش مراکز ۱۶ ساعته استان، آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی در استان تاکنون به ۲۰ هزارو ۵۲۸ نفر رسید که ۳۵۲ مورد آن طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

 

از دفتر ساوه گزارشی منتشر شده با عنوان حال ساوه خوب نیست که درآن اشاره شده است :۶۲ بستری جدید و ۶ فوتی در ۴۸ ساعت اخیر؛ ‌ این آمار اعلامی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه از جولان ویروس کرونا در شهرستان های ساوه و زرندیه است که روی هم رفته جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر دارند.

‌از ابتدای شهریور که موج سوم شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در شهرستان های ساوه و زرندیه آغاز شد تاکنون روزانه شمار زیادی از شهروندان مبتلا شده و تعداد قربانیان هم چشمگیر است به خصوص اینکه هر یک از جانباختگان یا نان آور خانه ای بوده اند یا عزیزان خانواده که رخت سیاه را لاجرم بر تن بازماندگان پوشانده است.

مرکز شیراز گزارشی با عنوان یکه‌تازی کرونا در فارس از روزهای قرمز به روزهای سیاه منتشر کرده و در ابتدای آن نوشته است :یکه‌تازی کرونا در شهرهای فارس، بحران شیوع بیماری را پس از هشت ماه درگیری به مراحل خطرناکی رسانده‌اند، روزهای سرخ به روزهای سیاه بدل شده و تعداد خانواده‌های داغدار به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فراموشی وضعیت و بیخیالی‌  رو به فزونی است.

همچنین فرماندار پیرانشهر گفته به دلیل افزایش شیوع بیماری کرونا در این شهرستان محدودیت‌های جدیدی از امروز جمعه به مدت یک هفته ایجاد شده است.

سیدعلی ترابی اظهار داشت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در این شهرستان و پرشدن ظرفیت بیمارستان از بیماران کرونایی و به منظور کنترل این روند تصمیماتی برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر در تردد در برخی معابر و تعطیلی برخی اصناف گرفته شد.

 با افزایش میزان شیوع ویروس کرونا، خودروهای جمعیت هلال احمر با حضور در خیابان‌ها و معابر پیشوا و با به صدا در آوردن آژیر، وضعیت قرمز اعلام کرده و از مردم خواستند تا از منازل خود خارج نشوند.

 با افزایش میزان شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز در اکثر مناطق کشور، خودروهای جمعیت هلال احمر پیشوا از شب گذشته با حضور در خیابان‌ها، میادین و معابر اصلی و با به صدا در آوردن آژیر، وضعیت قرمز این شهرستان را به مردم گوشزد کرده و به آنان توصیه کردند که برای جلوگیری از افزایش میزان تلفات، از منازل خود خارج نشوند.

در گناباد نیز محدودیت‌های کرونایی در گناباد تمدید شد وحامد قربانی فرماندار گناباد گفت: محدودیت‌هایی که از سوم لغایت نهم آبان ماه جاری به دلیل وضعیت قرمز این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا اعمال شده بود به دلیل استمرار این وضعیت یک هفته دیگر تمدید شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در پایتخت گفت: پیشنهاد قطعی ما به ستاد ملی کرونا، همچنان، تعطیلی دو هفته‌ای تهران است.

 علی اعطا با اشاره به شیوع کرونا در تهران، هم‌چنین نوشت: در شهرداری و شورا، محدودیت‌هایی برای حضور اعمال کرده‌ایم و پیشنهاد قطعی ما به ستاد ملی، همچنان، تعطیلی دو هفته‌ای تهران است.

از سوی دیگر معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با توجه به بالارفتن شمار ابتلا به کرونا و خستگی مفرط کارکنان بیمارستان ها، اعمال محدودیت های شدید اجتماعی در استان و کشور ضروری است.

دکترمحمد نوری سپهر روز جمعه به خبرنگاران گفت : مراکز درمانی استان البرز در شرایط سختی به سر می برند و پزشکان و پرستاران  فشار کاری زیادی را تحمل می کنند و باید به سرعت برای عبور از این وضع چاره اندیشی شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۸۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از رکورد جدید کرونا این بار در میان فوتی‌ها در استان خبر داد و با اعلام افزایش چهار نفری نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۶ هم استانی دیگر براثر ابتلای قطعی به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.  از مجموع ۱۶ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته در استان، هشت نفر در شهرستان کرمانشاه، سه نفر سرپل ذهاب، ۲ نفر اسلام‌آبادغرب، ۲ نفر کنگاور و یک نفر در گیلانغرب جان خود را از دست دادند.  

 

۸۶۷ بیمار کرونایی البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که اکنون ۸۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

دکتر محمد فتحی روز جمعه به خبرنگاران گفت که از این تعداد ۱۱۴ نفر آنان طی ۲۴ ساعت گذشته پذیری و به بخش های ویژه درمانی انتقال یافتند.

وی بیان داشت : با پذیرش این تعداد بیمار جدید ، شمار بستری شدگان کرونا  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز به ۲۲ هزار و ۷۱ نفر رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: با مرگ ۱۷ بیمار دیگر کرونایی  مجموع جان باختگان این بیماری در استان یک هزارو ۶۷۹ نفر ثبت شده است .

 

۴۰ هزار و ۲۹۳ نفر در لرستان به کرونا مبتلا شدند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون ۴۰ هزار و ۲۹۳ مورد مثبت کرونا در استان شناسایی شده است.

مریم کوشکی روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: در مجموع از ابتدای شیوع این بیماری ۱۱۷ هزار و ۱۱۵ نمونه به آزمایشگاه‌ها ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جواب ۱۱۳ هزار و ۶۹۰ نمونه توسط آزمایشگاه‌ها اعلام شده است، عنوان کرد: تعداد نمونه‌های مثبت کرونا در استان تاکنون ۴۰ هزار و ۲۹۳ مورد بوده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تعداد نمونه‌های منفی را ۷۳ هزار و ۳۸۶ مورد عنوان کرد و گفت: در مجموع تاکنون ۸۰۳ نفر به علت ابتلاء به این بیماری در استان جان خود را از دست داده‌اند.

 

۹۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به نهم آبان ماه ۶۵ بیمار جدید کرونایی در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری شدند.

  وی با اشاره به ترخیص ۶۷ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند افزود: در حال حاضر ۵۹۰ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که وضعیت ۱۳۸ تَن از آنها وخیم است.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده‌است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.