طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت هیچ کدام از استان های کشور در وضعیت سفید نیستند و با ادامه این روند ممکن است در آینده شاهد آمار تاسف بارتر مرگ و میر کرونا در کشور باشیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۳۴ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۱ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۸۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۰ هزار و ۴۹۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۸۶ هزار و ۶۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به آمار بالای  موارد بستری کرونا در بخش های عادی و مراقبت های ویژه بیمارستانها و با ادامه این روند ممکن است در آینده شاهد آمار تاسف بارتر مرگ و میر کرونا در کشور باشیم.

وی افزود: برای خاتمه دادن به این وضعیت به عزم و اراده و وحدت ملی نیاز داریم تا همه مردم و مسئولان برای اجرای پروتکل های بهداشتی فردی و اجتماعی همکاری کنند و نظارت جدی برای اجرای این پروتکل ها اعمال شود و  با قطع زنجیره انتقال ویروس بتوانیم این بیماری را شکست دهیم.

 

وضعیت استان ها

 

بیش از ۲۰۰ نفر از استادان دانشگاه و اعضای هیات علمی علوم پزشکی شیراز در نامه ای به استاندار فارس پیشنهاداتی برای مقابله با همه گیری کرونا ارائه دادند ، دست کم دو هفته قرنطینۀ کامل و ممنوعیت رفت‌وآمد مگر در موارد ضروری در استان از جمله این پیشنهادات است.

در نامه ای که استادان دانشگاه به عنایت الله رحیمی استاندار فارس نوشته اند ، پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید برای ۲ تا ۴ هفته و سپس رفع پاره‌ای از محدودیت‌ها و مجددا اعمال محدودیت به صورت دوره‌ای یاد آوری شده و آمده است : اجرای این پیشنهادات می‌تواند ضمن جلوگیری از فشار غیر قابل تحمل بر بیمارستان‌ها و کادر سلامت، از مشکلات اقتصادی شدید ناشی از اعمال محدویت‌ها نیز تا حدودی بکاهد. 

با قرمز شدن وضعیت کرونایی اهر، شبستر، بناب و میانه، تعداد شهرستان‌های بحرانی آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا به ۱۰ مورد افزایش یافت.

پیش از این ۶ شهرستان آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب‌شیر، مراغه و مرند در آذربایجان شرقی در فهرست بحرانی‌ترین شهرهای کشورمان از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار داشتند.

عباسعلی درستی، معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تایید این خبر، بر لزوم اجرایی شدن محدودیت های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا در این چهار شهرستان تاکید داشت. 

همچنین قائم مقام ستاد مقابله با کرونا مازندران گفت که سه هزار مدرسه معادل ۶۵ درصد کل مدارس استان در حال حاضر امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارند و باید آموزش در آنها به صورت غیرحضوری باشد.

حسین حسن نژاد افزود : این مدارس به دلایلی از جمله امکانات محدود ، شرایط فیزیکی مدرسه و همچنین تعداد دانش آموزان ، امکان رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را ندارند .

وی اظهار داشت : غیرحضوری شدن آموزش در این تعداد مدرسه به معنای تعطیلی آموزش نیست و باید آموزش در بستر تجهیزات و فضای الکترونیک و مجازی تداوم داشته باشد.

از سوی دیگر فرماندار خلیل‌آباد در خراسان رضوی از تشدید محدودیتهای کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: در جمعه‌ای که گذشت طی یک روز پنج تن بر اثر کرونا در خلیل‌آباد جان باختند لذا با توجه به شرایط بحرانی کرونا در شهرستان جای هیچ گونه اغماضی نیست و همه صنوف مکلف به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند. 

 ابراهیم قاسم‌پور افزود: باتوجه به این که شهرستان خلیل‌آباد در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد مردم، به ویژه اصناف شهرستان، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به استفاده مداوم از ماسک در اجتماعات و بازار و محل‌ کسب و کار و رعایت فاصله فیزیکی مناسب دقت کنند.

بی‌توجهی بسیاری از مردم در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی موجب شده تا محدودیت‌های بیشتری به ویژه در ۹ شهرستان این استان برای مقابله با تداوم شیوع این بیماری اعمال شود.

شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی نظیر اکثر مناطق کشور به اوج خود رسیده و روز به روز بر تعداد بیماران مبتلا به کرونا، خانواده های درگیر، فوتی های ناشی از بیماری کرونا و ناراحتی بیش از پیش مردم افزوده شود.

در این میان استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص اعمال محدودیت‌های بیشتر در ۶ شهرستان دیگر استان گفت: این محدودیت‌ها از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود.

محمدمهدی شهریاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مدیریت استان به دنبال اعمال محدودیت ها در کل آذربایجان غربی بود ولی با شاخص های مدنظر وزارت بهداشت، ۶ شهر به شهرهای پیشین اضافه شده است.

وی اضافه کرد: در حالی که پیشتر شهرهای مهاباد، پیرانشهر و ماکو شامل محدودیت های شدید بود، این محدودیت ها در ۶ شهر خوی، سلماس، بوکان، نقده، تکاب و اشنویه نیز از چهارشنبه هفته آینده اعمال می شود.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا گفت : محدودیت‌های شدید کرونایی در شهرستانهای شاهرود، دامغان و گرمسار و محدودیتهای جدیدی نیز در شهرستان سمنان، بر اساس تصویب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، اجرا خواهد شد.

 حبیب الله خجسته پور افزود : بر اساس مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا صبح امروز به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهوری، مقرر شد محدودیتهای شدید کرونایی در ۴۳ شهرستان فوق آلوده کرونایی کشور از جمله شهرستان شاهرود در استان سمنان تا روز جمعه ۲۳ آبان ماه در گروههای دو ، سه و چهار تمدید و اجرایی شود. 

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با افزایش تعداد بیماران بستری طی روزهای اخیر، ظرفیت بخش‌های کرونایی مراکز درمانی تمامی شهرستان‌های استان تکمیل شده است.

مجید شیرانی افزود: در حال مطالعه و بررسی برای تخصیص بخش‌های دیگر از مراکز درمانی استان به بستری بیماران مبتلا به کرونا هستیم.

همچنین فرماندار بابل گفت : افزایش برپایی مراسم عروسی در روستاهای بابل با جمعیت زیاد در روزهای اخیر بسیار نگران کننده است و تلفات موج سوم کرونا را هولناک می‌کند.

 قربانعلی ولی زاده بورا افزود : در یک هفته گذشته شاهد افزایش برپایی مراسم عروسی با جمعیت زیاد در روستاهای بابل هستیم که این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

فرماندار مراوه‌تپه در شرقی‌ترین قسمت استان گلستان نیز اعلام کرد : به سبب وضعیت قرمز کرونا و به منظور پیشگیری و مقابله با این بیماری از امروز یکشنبه ۱۱ آبان به‌مدت یک هفته، برگزاری هر نوع برنامه تجمعی اعم از فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی دارای خوابگاه، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده، پارک‌ها و شهربازی‌ دراین شهرستان مرزی ممنوع است.

کوروش محمودیان فرماندار گیلانغرب گفت: وضعیت این شهرستان در خصوص شیوع بیماری ویروسی کرونا با عبور از وضعیت قرمز، همچنان بحرانی است و از این رو محدودیت‌ها باشدت بیشتر و به صورت سختگیرانه‌تری تا ۱۹ آبان ماه جاری اعمال می‌شود.

وی افزود: متاسفانه افزایش آمار افراد مبتلا در این شهرستان به گونه ای است که به طور میانگین روزانه ۱۰ تا ۲۵ مورد تست مثبت داشته ایم و این آمار به غیر از افرادی است که به مراکز درمانی مراجعه نکرده اند.

افزایش پنج برابری شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اسفراین، که از ۲ هفته پیش آغاز شده، این شهرستان خراسان شمالی را گرفتار وضعیت بحرانی کرونا کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  شهرستان اسفراین در شمار ۴۶ شهر دارای وضعیت بحرانی کرونا در کشور شناخته شده که از روز چهارشنبه محدودیت های سختگیرانه ای شامل تعطیلی مشاغل در رسته های شغلی ۲، ۳ و ۴ به مدت یک هفته در آن اعمال خواهد شد.

همچنین رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس، روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در روستاهای این شهرستان مرزی طی یک هفته گذشته را نگران کننده دانست و گفت: درحال حاضر از ۵۳ بیمار گنبدی بستری در مراکز درمانی، ۲۶ نفر آنها از اهالی مناطق روستایی هستند.

عبدالرحیم پالیده اظهارداشت: در پیک اول و دوم شیوع کرونا دراین شهرستان، ۳۵ درصد مبتلایان به این بیماری از مناطق روستایی بودند که اکنون و طی هفته گذشته این رقم به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه از آغاز هفته جاری تمام شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز به سر می‌برند، گفت: هم اکنون هزار و ۶۱ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی بستری هستند.

«مهدی محمدی» افزود: شهرستان‌های گیلانغرب، پاوه، سرپل‌ذهاب، کنگاور و اسلام‌آبادغرب در صدر جدول بالاترین خطر کرونایی قرار دارند

 

فوت ۱۳ مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در یزد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از فوت ۱۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد و گفت: همچنین در این مدت ۵۳۵ بیمار مشکوک به کرونا در استان شناسایی شدند.

سید ابراهیم سلمانی افزود : ۶٠ بیمار تازه شناسایی شده در بیمارستان های استان تحت درمان قرار گرفته‌اند و ۴۷۵ نفر نیز در منازل دوران درمان را طی می کنند.

 وی افزود: از مجموع این ۶۰ نفر، ٢٧ بیمار از شهرستان میبد، ١۶ بیمار از شهرستان یزد، ٩ بیمار از شهرستان خاتم،  ۴ بیمار از شهرستان اردکان و ۴ بیمار هم از شهرستان تفت هستند.

وی یاد آور شد:اکنون مجموعا ۸۹۶ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۱۷۱ نفر از این تعداد به دلیل شرایط حاد در بخش، ای سی یو تحت درمان قرار دارند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مصوبات ستاد استانی کرونا تصریح کرد: اصناف و هم استانی ها برای حفظ سلامتی خود مصوبات ابلاغی این ستاد را رعایت کنند و از رفت و امدهای خانوادگی پرهیز کرده و در خانه بمانند.

 

۱۰۲ بیمار کرونایی جدید تحت مراقبت درمانی در البرز قرار گرفتند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۰۲ بیمار بدحال کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته به بخش های مراقبتی درمانی این استان انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت:  اکنون ۸۶۹ بیمار کرونایی به علت وخامت حال عمومی در مراکز درمانی استان البرز تحت مراقبت های درمانی پزشکی قرار دارند.

وی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۲۲ هزار و ۳۴۹ نفرتحت مراقبت درمانی در بیمارستان ها قرار گرفته که ۱۹ هزار و ۷۴۵ بیمار پس از بهبودی به خانه ها بازگشته اند.

فتحی گفت: با مرگ ۱۱ بیمار دیگر کرونایی شمار جان باختگان این بیماری در البرز به یک هزار و ۷۱۱ نفر رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از مردم خواست برای مهار موج سوم کرونا از حضور در مکان های پر ازدحام پرهیز کنند و استفاده از ماسک و مواد ضدغفونی کننده را در اولویت قرار دهند.

رعایت فاصله اجتماعی مهمترین تاکید کارشناسان بهداشتی در این روزهای کرونایی به مردم است.

البرز در وضعیت قرمز و اضطراری کرونایی قرار دارد.

 

فوتی‌های کرونا در استان اردبیل پس از ۶ ماه ۲ رقمی شد

شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل که در موج سوم همه‌گیری در حال افزایش است به طوری که تعداد افراد فوت شده به علت ابتلا به کووید.۱۹ پس از ۶ ماه ۲ رقمی شد و ۱۰ نفر از بستری شدگان جان خود را از دست دادند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تعداد جانباختگان کرونا در این استان از زمان شیوع این بیماری تاکنون را ۷۶۳ نفر اعلام کرد و افزود: هم‌‎اکنون ۳۸۰ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با بیان این‌که ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بخش‌های بستری مراکز درمانی استان در حال تکمیل است، گفت: ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی این استان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی از بستری شدن ۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل در شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ نفر از مبتلایان بستری نیز پس از بهبود نسبی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، شهرستان پارس‌آباد در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خلخال، گرمی، بیله‌سوار، اصلاندوز، نمین، نیر، کوثر و سرعین نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در سراسر کشور و فرارسیدن فصل پاییز و احتمال همزمانی این بیماری با آنفلوآنزا  لازم است که شهروندان استان دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

دکتر حبیب‌زاده همچنین با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان کرونای بستری همزمان در مراکز درمانی استان به رقم ۳۸۰ نفر پس از ۶ ماه اظهارداشت: مردم برای کنترل بیماری کرونا بویژه در فصل پاییز باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند.

وی، ۲ هفته پیش نیز نسبت به شیوع پیک بعدی کرونا در استان اردبیل در اواسط آبان ماه هشدار داده بود و شواهد آماری و اظهارات این مقام مسوول نشان می‌دهد که این استان وارد پیک سوم شیوع کرونا شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت این استان را درباره شیوع کرونا نامناسب خواند و اضافه کرد: روند رو به صعود شیوع کرونا هر روز ادامه دارد و بدون همراهی و رعایت مردم این فرایند قابل کنترل نیست.

 

نیاز خوزستان به گروه‌های خونی و پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت: مراکز درمانی خوزستان به تمامی گروه‌های خونی به ویژه منفی نیاز دارند و از بهبود یافتگان کرونا دعوت می‌شود برای نجات جان همنوعان خود پلاسما اهدا کنند.

دکتر عبدالعزیز فقهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از مردم خوزستان تقاضا می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند چون خون مورد نیاز افراد نیازمند به ویژه بیماران تالاسمی باید به موقع به آنها تزریق شود تا اختلالی برای آنها ایجاد نشود.

وی افزود: هم اکنون در همه گروه‌های خونی در خوزستان کمبود داریم اما به گروه‌های منفی بیشتر نیاز است.

فقهی ادامه داد: کاهش استقبال برای اهدا بیشتر به دلیل آن است که مردم به دلیل ترس از کرونا مراجعه نمی‌کنند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان توصیه کرد: مردم اگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک به پایگاه‌ها مراجعه کنند با مشکلی روبهرو نمی‌شوند و می‌توانند جان بیماران را نجات دهند.

وی در خصوص اهدای پلاسما گفت: تا مدتی با کاهش مراجعه برای اهدای پلاسما روبه‌رو بودیم اما دوباره استقبال در حال افزایش است و تا کنون حدود ۶۵۰ نفر اهدا کردند.

فقهی اضافه کرد: بهترین زمان اهدای پلاسما پس از بهبودی ۲۸ روز تا یک ماه است. بهبود یافتگان می‌توانند برای اهدا به پایگاه انتقال خون جنب بیمارستان رازی اهواز مراجعه کنند چون یکی از روش‌های موثر برای درمان است.

به گفته استاندار خوزستان به دلیل وضعیت قرمز کرونا در خوزستان ساعت اداری در شهرستان‌های اهواز و مسجدسلیمان از روز چهارشنبه ۱۴ آبان از ساعت هشت تا ۱۳:۳۰ دقیقه تغییر یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مدارس شهرستان های اهواز و مسجدسلیمان از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت ۱۰ روز تعطیل هستند.

 

کرونا در هر شبانه روز جان ۱۱ لرستانی را می‌گیرد

استاندار لرستان گفت: آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا افزایشی است و هر شبانه‌روز به طور متوسط ۱۱ نفر از شهروندان این استان بر اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست می دهند.

سیدموسی خادمی روز یکشنبه در جلسه بررسی پیشنهاد داروی موثر بر پیشگیری و درمان کرونا با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در لرستان افزود: چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز و فوق حاد شیوع کرونا قرار دارند و تا روز چهارشنبه هفته جاری نیز خرم‌آباد به این تعداد اضافه می شود.

وی ادامه داد: تعداد بستری و بیماران وخیم کرونا در استان هر روز افزایش می‌یابد و شرایط به شکل مناسبی پیش نمی رود بنابراین از شهروندان درخواست می شود رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند.

استاندار لرستان با تاکید بر تعطیلی کسب کارهای سطح سه و چهار (غیرضروری) در خرم‌آباد گفت: بانیان و صاحبان مراسم عروسی یا ختم از برگزاری هرگونه تجمع خودداری کرده و مردم نی  از حضور در مراکز خرید، پارک و سایر مکان‌های پرجمعیت پرهیز کنند.

خادمی نسبت به کاهش ظرفیت نیروی کار و تعطیلی ادارات استان اعلام آمادگی کرد و افزود: این موضوع در جلسه آینده ستاد مدیریت کرونا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم مناسب در رابطه با کاهش فشار بیماری به اطلاع مردم خواهد رسید. 

وی اضافه کرد:‌ متخصصان و صاحبنظران، پیشنهادات خود در خصوص ساخت و تولید داروهای کمکی را به دانشگاه علوم پزشکی ارائه دهند تا پس از بررسی علمی دقیق و تایید نهایی، برای کمک به بیماران استفاده شود.

تاکنون بیش از ۴۰ هزار لرستانی به کرونا مبتلا و ۸۱۳ نفر فوت شده اند و تمام محدودیت‌های کرونایی تا ۱۶ آبان در این استان تمدید شده است.

 

 

کردستان رتبه هشتم کشور را در آمار مرگ و میر کرونا دارد

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آمار مرگ و میر کرونا، ۱۹ استان بالاتر از میانگین کشوری است و کردستان از نظر میزان بروز به نسبت جمعیت، رتبه هشتم کشور را دارد.

دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: این استان در طول هفته‌های متوالی، رتبه ماقبل آخر مرگ و میر کرونا را داشت و بروز آن بسیار پایین بود ولی در موج جدید، این روند کاملا سرعت گرفته است.

وی با بیان اینکه موارد ابتلا و بستری روزانه کرونا در استان، روند صعودی به خود گرفته است، اضافه کرد: میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته گذشته در استان از میانگین کشوری بالاتر بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ابراز نگرانی از شیب تند و نگران کننده کرونا در استان، گفت: شهرستان‌های بانه، بیجار، سقز، سنندج، کمیاران و مریوان در وضعیت قرمز، شهرستان قروه در وضعیت هشدار یا پرخطر و شهرستان‌های دهگلان و دیواندره در وضعیت زرد و خطر متوسط بیماری قرار دارند.

قادری با اشاره به اینکه در هفته گذشته میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در استان، حدود ۴۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود که این عدد از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته گذشته، حدود ۴۱ نفر به ازای هر یک میلیون نفر بوده که این شاخص هم از میانگین کشوری بالاتر است.

وی اظهار داشت: برگزاری مراسم عروسی، مولودی خوانی، دورهمی‌های خانوادگی در مناطق و باغ‌های حاشیه شهرها و همچنین تردد مسافر از مناطق مرزی استان، از جمله نگرانی‌های مهم در مدیریت اپیدمی بیماری در استان است که امیدواریم با همکاری مسوولان و مردم این و پرهیز از رفتارهای اجتماعی پرخطر و نظارت بر حُسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی این استان، شاهد توقف شیوع گسترده بیماری در استان باشیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر اینکه اگر مردم به رفتار نامناسب بهداشتی ادامه دهند، قطعا وضعیت بدتر خواهد شد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی کردستان همه اقدامات لازم را شروع کرده و در تلاش است تا در کوتاهترین زمان، میزان بروز مرگ و میر را کاهش دهد.

قادری گفت: در کنار این اقدامات به تغییر رفتار سریع مردم نیاز داریم که مهمترین آن استفاده از ماسک، تعطیلی مهمانی‌ها و دورهمی‌هاست و می‌تواند جان ده‌ها نفر را نجات دهد.

وی یادآور شد: ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی نشان دهنده شخصیت و شعور بالای اجتماعی است و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، تعداد بیماران بستری تا ۲ هزار نفر در هفته هم خواهد رسید.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر لزوم مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی اظهار داشت:  علائم‌ جدی گرفته نمی‌شود و بیماران چندین روز پس از ابتلا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، در صورتی که باید به محض شروع علائم‌ به این مراکز مراجعه و بعد از معاینات و دریافت دارو، استراحت کامل داشته باشند.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۳۸۶ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۴ هزار و ۸۶۴ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.