طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 31 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۶۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز (۱۲ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسید.

لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۴۹۱ هزار و ۲۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۳۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون پنج میلیون و هزار و ۴۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

وضعیت کرونا در خراسان جنوبی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی اظهار کرد: پس از گذر خیز بیماری در تیر ماه امسال، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا و بستری به کرونا در این استان روند صعودی گرفته و این روند افزایشی با شیب بسیار تندی در حال امتداد است.

وی ادامه داد: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سرایان، طبس، فردوس، قائنات و نهبندان در این استان در وضعیت قرمز و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت هشدار با خطر بالا قرار دارند.

لاری بیان کرد: شهرستان‌های بیرجند، طبس و قائنات در فهرست ۴۶ شهرستان جدیدی هستند که از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت ۱۰ روز مشمول ممنوعیت فعالیت‌های گروه‌های شغلی دو و سه و چهار خواهند بود. بنابراین لزوم نظارت دقیق بر اجرای صحیح محدودیت‌های مصوب در این شهرستان‌ها توسط مسئولان استانی لازم و ضروری است.

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی ۴۸ درصد گزارش شده است.

لاری اظهار کرد: در هفته گذشته بروز هفتگی موارد مثبت بستری در استان خراسان جنوبی حدود ۳۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است. همچنین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته گذشته در این استان، حدود ۵۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است که میزان بروز هر دو شاخص با اختلاف بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ترددهای فراوان بین مناطق شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی از مشکلات جدی مدیریت اپیدمی در این استان گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸۶ بیمار قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند که ۳۹ نفر به علت شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی حضور دارند.

نیازمند افزایش حساسیت عمومی هستیم

لاری بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند افزایش حساسیت عمومی نسبت به عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطر آفرین هستیم و امیدواریم با همکاری در رعایت اصول بهداشتی و همچنین توسعه و تعمیق همکاری‌های بین دستگاهی شاهد توقف شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور باشیم.

 

آخرین وضعیت استان ها

اما فاطمه نوروزیان سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مقصر اصلی شیوع ویروس کرونا را بی اعتنایی جوانان به رعایت اصول بهداشتی عنوان کرده و می گوید: با بررسی های صورت گرفته، میانگین سنی بیماران سرپایی ۴۸ سال، بیماران بستری ۵۳ سال و جانباختگان ۶۳ سال است.

وی ادامه داد: این آمار نشان‌دهنده این است که جمعیت جوان جامعه در حال حاضر بیشتر درگیر کرونا می شوند و به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی، این ویروس را به افراد میانسال و سالخورده خانواده‌ها منتقل می‌کنند.

مسوول کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان نیز در عین حال علت اصلی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا را پنهان‌کاری بیماران می داند که با وجود داشتن علایم بیماری نسبت به انجام آزمایش به بهانه های مختلف امتناع می کنند. 

اسدالله ربانی‌مهر همچنین بالا بودن هزینه آزمایش، جولان افراد کرونایی در فضای عمومی جامعه و مواجهه با دیگر شهروندان را از دیگر عوامل افزایش ابتلا به بیماری و افزایش آمار فوتی ها به ویژه در میان سالمندان عنوان کرده است.

 

در استان سیستان و بلوچستان هم تاکنون ۴۴۴ هزار و ۷۹۰ از مردم این استان توسط نیروهای هلال احمردر قالب ۳۹ پایگاه امسال در مبادی ورودی و خروجی شهرها مورد غربالگری کرونا قرار گرفتند و ۱۸۹ نفر از افراد مورد غربالگری قرار گرفته سیستان و بلوچستان به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری گفته که در ۲ماه اخیر پاسخ ۵۵ تا ۶۵ درصد نمونه‌گیری‌های کرونا در این استان مثبت بوده است.

فرزین رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در خبری آمار مرگ و میرهای ناشی از کرونا در استان را ۶ درصد اعلام کرد و افزود: اکنون هر روز ۳۰ نفر به تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان نسبت به روز قبل از آن اضافه می‌شود و اینک به رقم نگران کننده شناسایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد مبتلا در روز رسیده‌ایم.

آمارهای دانشگاه های علوم پزشکی نشان می دهد که تاکنون حدود ۵۰ هزار نفر در آذربایجان غربی، ۵۰۳ نفر از کادر بهداشت و ۶۱۲ نفر از پرسنل درمانی در استان سمنان مبتلا و ۶۳۶ نفر از مردم این استان فوت شده اند و از ابتدای اپیدمی تاکنون ۶ هزار و ۴۶۰ بیمار مثبت در بیمارستان های استان کرمانشاه بستری و ۲۰ هزار و ۹۲۵ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند و در نهایت ۸۳۷ نفر براثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست دادند.

در آذربایجان غربی نیز تاکنون یک هزار و ۴۶۹ نفر به خاطر بیماری های حاد تنفسی بستری شده که از این تعداد، ۵۸۶ نفر با تست مثبت کرونا بوده و ۸۸۳ نفر مشکوک به این بیماری هستند و در مجموع یک هزار و ۷۱۹ نفر نیز در مقابل این ویروس نتوانستند مقاومت کنند و جان خود را از دست دادند.

شمار جانباختگان کووید ۱۹ استان چهارمحال و بختیاری نیز تاکنون به ۲۰۵ نفر رسیده ‌و هم اکنون ۳۳۹ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند.

 

بر این اساس محدودیت های کرونایی در آذربایجان غربی که در ۴ هفته گذشته برقرار بود تا ۱۶ آبان ادامه دارد که شامل تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مهدهای کودک، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه های ورزشی ورزش های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه و چایخانه ها، باغ وحش و شهربازی ها، مراکز تفریحی آبی، باشگاه های بدنسازی و برگزاری نماز جمعه است.

همچنین در پی ادامه شیوع ویروس کرونا و با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری، استاندار فارس دستور تشدید محدودیت‌های کرونایی که از ۲۳ مهرماه آغاز شده را صادر کرده است و بر اساس اعلام دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان فارس اکنون در وضعیت هشدار به سر می برد، ۲۱ شهرستان فارس در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان نارنجی و سه شهرستان در وضعیت احتیاط یا سفید هستند.

به دنبال افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمانشاه هم براساس دستور ستاد مدیریت کرونا استان فعالیت ادارات و اصناف و بازاریان ۶ شهرستان تعطیل و برای مابقی شهرستان‌ها نیز محدودیت و ممنوعیت هایی در نظر گرفته شده است.

به گفته مسوولان ذیربط وضعیت شیوع کرونا در کاشمر نیز اوضاع وخیم است لذا علاوه بر تمدید تعطیلی مدارس شهرستان و ممنوعیت ورود به آرامستان ها و بوستان های شهری پارک ها، بیمارستان شهید مدرس کاشمر به طور کامل به پذیرش و بستری بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

در استان البرز نیز بنا بر اعلام عزیزالله شهبازی  استاندار این استان محدودیت های کرونایی البرز به مدت یک هفته دیگر از ۱۰ تا ۱۶ آبان ماه تمدید شده است.

محدودیت های یک هفته ای در البرز شامل غیرحضوری شدن  دانشگاه ها  ،مدارس ، مدارس شبانه روزی ، حوزه های علمیه ، آموزشگاه های فنی و حرفه ای ، زبانسراها ، و سایر آموزشگاه ها و تعطیلی استخرهای سرپوشیده ، سینما ، تئاتر و مراکز مشابه،  موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها ، کتابخانه ها،  باشگاه های ورزشی ورزش های پربرخورد از جمله کشتی ، کاراته و جودو و موارد مشابه، کافه ، قهوه خانه و چایخانه ها، باغ وحش و شهربازی،  مراکز تفریحی آبی ، استخرهای سرپوشیده ، باشگاه های بدنسازی، برگزاری نماز جمعه و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی ، فرهنگی ، مذهبی و همایش است.

همچنین بر اساس اعلام ستادهای استانی مقابله با کرونا اکنون دورکاری کارکنان دستگاه  های اجرایی در استان های مختلف همچنان ادامه دارد و در تهران نیز محدودیت ها با جدیت اعمال خواهد شد.

 

۱۰۴ بیمار کرونایی در قم پذیرش شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴ بیمار با تشخیص احتمالی و مشکوک به کووید ۱۹ در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به دوازدهم آبان ماه ۷۶ تَن در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری شدند.

 وی با اشاره به اینکه ۸۱ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند افزود: در حال حاضر ۵۸۵ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که وضعیت ۱۳۹ تَن از آنها وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۹ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

 

وضعیت شیوع کرونا در الیگودرز قرمز است

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در الیگودرز قرمز است و عدم هماهنگی سبب شده شرایط به شکل مطلوبی مدیریت نشود.

محمد خدابخشی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: برخی از شهرستان‌های لرستان از جمله الیگودرز در مبارزه با ویروس کرونا شرایط مناسبی ندارند و اوضاع بحرانی است.

وی اضافه کرد: دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان شهید ولیان ضروری است و باید در اولویت خرید قرار بگیرد که البته تا تهیه این دستگاه تعداد زیادی کپسول اکسیژن اضافه خواهد شد.

خدابخشی بیان کرد: مسائل و مشکلات بیمارستان شهید ولیان الیگودرز با معاون درمان وزیر بهداشت مطرح شده و پیگیر بهبود وضعیت این بیمارستان خواهند بود.

وی ادامه داد: دومین ICU بیمارستان الیگودرز با تلاش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حال راه‌اندازی است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تدابیری اندیشیده شده که در روزهای آتی شرایط بهتری حاکم شود؛چ همچنین تعداد نمونه‌ها را افزایش خواهیم داد تا بیماری‌یابی به صورت هدفمندتر و فعالتر انجام شود.

خدابخشی گفت: در این شرایط بحرانی مردم از برگزاری مراسمات عزاداری و عروسی اجتناب کنند.

لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است، چهار شهرستان الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند و محدودیت های آنها از جمله تعطیلی بازار همچنان برقرار است.

بر اساس تصمیم وزارت کشور از ساعت ۱۲ امروز دوشنبه دوازدهم آبان تا پایان هفته جاری خروج خودروهای شخصی پلاک بومی از خرم‌آباد و ورود خودروهای شخصی پلاک غیربومی به این شهرستان ممنوع شد و پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی متخلفین بر اساس کد تعریف شده قبلی، اقدام می‌کند.

شرایط شیوع کرونا در خرم‌آباد بحرانی است و فعالیت اصناف سطح سه و چهار (غیرضروری) این شهرستان نیز از چهارشنبه ۱۴ آبان به مدت ۱۰ روز محدود می‌شود.

۴۱هزار و ۹۷۵ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا از ابتدای شیوع تا روز دهم آبان در لرستان شناسایی شده است که ۸۳۴ نفر از این تعداد جان باخته اند.

 

۲۰۴ نمونه‌ سرپایی کرونا در خراسان جنوبی مثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۶۱ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۴ مورد نمونه‌گیری سرپایی از افراد بوده است.

محمد دهقانی روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به کرونا و موارد فوت ناشی از این ویروس در خراسان جنوبی اظهار داشت: ۳۴۶ آزمایش جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان انجام شده که از این تعداد نمونه ۲۶۱ مورد مثبت جدید شناسایی شده و شامل ۵۷ بیمار بستری در بیمارستان‌ها و ۲۰۴ مورد نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

وی افزود: از موارد جدید مبتلا به کرونا بیشترین تعداد با ۹۳ نفر مربوط به شهرستان بیرجند بوده و شهرستان قاینات با ۴۰ بیمار، شهرستان بشرویه با ۳۴ بیمار، شهرستان طبس با ۲۴ بیمار، شهرستان زیرکوه با ۲۴ بیمار و شهرستان فردوس با ۱۶ بیمار در رده‌های بعدی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی را همچنان صعودی دانست و گفت: در حال حاضر ۴۸۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۳۱۰ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

وی بیان کرد: همچنین ۴۴ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و وضعیت ۱۲ بیمار بستری، مناسب نیست.

دهقانی گفت: متاسفانه طی شبانه‌روز گذشته با هفت مورد فوتی جدید، تعداد جانباختگان بر اثر کرونا در استان خراسان جنوبی به ۳۱۲ نفر رسید.

وی افزود: فوتی‌های جدید چهار نفر شهرستان بیرجند، ۲ نفر شهرستان طبس و یک نفر شهرستان بشرویه بوده است.

وی بر لزوم همراهی مردم برای کنترل بیماری کرونا از طریق رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید درخواست می‌شود عموم مردم در اجرای دقیق این دستورالعمل‌ها همکاری و بخصوص از تردد و سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.