رضا دودانگه در گفت وگو با جی پلاس؛

دوومیدانی کار ایران: پولی در لیگ نباشد پیشرفت نمی کنیم/هیچ اتفاق خوبی در دوومیدانی رخ نداد

دوومیدانی ایران سال هاست که از لیگ خوبی برخوردار نیست و در بسیاری از دوره ها ورزشکاران این رشته دستمزد خود را از تیم ها نگرفتند و برای گرفتن آن دچار مشکل هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، لیگ دوومیدانی ایران سال هاست شرایط کیفی مناسبی ندارد و ورزشکاران آن با کمترین درآمد در آن شرکت می کنند. حضور مجید کیهانی در راس فدراسیون و هدفش برای رونق لیگ هم فایده ای نداشت و عملا در سال های گذشته لیگ با کیفیت پایینی برگزار شد.

عدم رقابت نزدیک میان دوومیدانی کاران مهم ترین مشکل لیگ بود و در هر ماده شاید به سختی بتوان دو نفر برتر با رکورد بالا را انتخاب کرد. همه این مسائل در کنار مشکلات مالی شرایط را برای دوومیدانی کاران سخت تر کرده است. کسانی که به جز دوومیدانی منبع درآمدی ندارند و تمام سال هم مجبور به تمرین کردن هستند اما در نتیجه هیچ عایدی ندارند و حتی بهترین ها هم مجبور هستند با قرارداد کم در لیگ حاضر شوند.

همین موضوع است که در سال های اخیر گریبان دوومیدانی ایران را گرفته و سبب شده بسیاری از ورزشکاران این رشته خداحافظی کنند. وقتی درآمدی نیست و همه چیز در هزینه کردن خلاصه می شود دیگر انگیزه ای برای ادامه وجود ندارد. این مسائل دوومیدانی ایران را به روزی رسانده که تعداد دوومیدانی کاران ایرانی در حد رقابت های معتبر بین المللی کم  است و البته استعدادیابی خاصی هم در این رشته صورت نگرفته است.

در همین راستا رضا دودانگه ملی پوش پیشین دوومیدانی که در 21 سالگی توانست رکورد خوبی را دردهگانه به ثبت برساند در گفت وگو با جی پلاس، درباره مشکلات لیگ صحبت کرد. او که تقریبا نامش در میان دوومیدانی کاران خداحافظی کرده وجود دارد نه تنها طلبش از باشگاه استقلال را نگرفته؛ بلکه سپاهان هم به تعهدات مالی اش عمل نکرده و حالا او به همراه دیگر دوومیدانی کارانِ طلبکار در فکر شکایت از این باشگاه هستند.

رضا دودانگه قهرمان دهگانه ایران با بیان اینکه باشگاه سپاهان تاکنون به قرارداد خود عمل نکرده و به دوومیدانی کاران خود بدهی دارد؛ اظهار کرد: قراردادهای ما مثل فوتبالیست ها یکساله نیست و ما از ابتدای لیگ باشگاهی 98 تا پایان شهریور با سپاهان قرارداد داشتیم. مبلغ پرداختی هم بستگی به امتیازی دارد که در هر مرحله کسب می شود. مثلا هر باشگاهی تعیین می کند که درصورت اول شدن در هرمرحله 3 میلیون تومان پرداخت می کند و اگر در هرسه مرحله در جایگاه نخست قرار بگیریم 9 میلیون تومان می شود. اگر در دو رشته هم شرکت کنیم این مبلع 18 میلیون می شود.

دودانگه ادامه داد: واقعا 18 میلیون تومان برای یک سال ورزشکار مبلغ زیادی نیست. دوومیدانی کاران ما ورزشکار حرفه ای هستند و شغل دیگری ندارند و این مبلغ کفاف زندگی آن ها را نمی دهد. تا جایی که من اطلاع دارم بیشترین قرارداد ما حدود 30 میلیون تومان بود و پولی نیست که بتوان با آن امرارمعاش کرد.

ملی پوش پیشین تیم ملی گفت: یک سوم مبلغ قرارداد را به من پرداخت کردند و قرار شد مبلغ باقی مانده تا 45 روز بعد از پایان لیگ پرداخت شود. در واقع مهر ماه باید این پول را به من می داند اما هنوز خبری نشده است. همه ما که از سپاهان طلب داریم می توانیم شکایت کنیم اما فعلا دست نگه داشتیم و به خاطر شرایط خوبی که این تیم در حین مسابقات برای ما ایجاد کرد منتظر هستیم که پولمان را بدهند.

دودانگه که طلب عجیب و غریب خود را از باشگاه استقلال هنوز دریافت نکرده با بیان اینکه باشگاه های دوومیدانی حرفه ای نیستند، اظهار کرد: متاسفانه اتفاقی که با باشگاه استقلال برای ما رخ داد هنوز حل نشد و ما به پول هایمان نرسیدیم. در حالی که آقای کیهانی قول داده بود پول ها پرداخت می شود. رییس سابق فدراسیون از لیگ به عنوان نقطه عطف دوومیدانی نام می برد و اصرار داشت که لیگ پربار و با کیفیت باشد اما همه این ها وعده پوشالی بود. نظارتی در کار نبود چرا که آقای فتحی مدیرعامل وقت استقلال اصلا خبر نداشت که در دوومیدانی تیم داری کرده است! این نیست که من بگویم به رئال مادرید علاقه دارم و به اسم این تیم در یک مسابقه شرکت کنم. اگر پرسپولیس به لیگ دوومیدانی آمد ما آقای رویانیان را در ورزشگاه آفتاب انقلاب دیدیم و او با حدادی قراداد امضا کرد.

دهگانه کار ایران با انتقاد از شرایط مدیریت دوومیدانی در سال های اخیر گفت: سال 94 من در دهگانه 6415 امتیاز کسب کردم و در سن 21 سالگی با فاصله زیاد و امکانات کم قهرمان ایران شدم. رکورد خوبی هم برجای گذاشتم اما به قهرمانی آسیا که می توانستم نتیجه خوبی بگیرم اعزام نشدم و رییس فدراسیون هم یک بار نپرسید تو چه کسی هستی؟ منِ نوعی را می گویم چرا که متاسفانه هیچ ورزشکاری در سال های اخیر مورد توجه قرار نگرفت و همه رها شدند. بسیاری از ورزشکاران در این دوره مدیریتی خداحافظی کردند و می توانم بگویم در چهارسال اخیر هیچ اتفاق خوبی در دوومیدانی ایران رخ نداد.

او در ادامه صحبت های خود گفت: وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به عنوان متولیان اصلی ورزش باید شرایطی را مهیا کنند که تیم های متمول حاضر در لیگ فوتبال، در دوومیدانی هم تیم داری کنند. در بازی های آسیایی چند مدال به فوتبال می رسد و چقدر برای آن هزینه می شود؟ اما دوومیدانی با حداقل هزینه ها نه تنها در بازی های آسیایی بلکه در المپیک هم مدال می گیرد. با وجود این مدال ها اما توجه لازم صورت نمی گیرد.

دودانگه با بیان اینکه تا زمان درست نشدن شرایط مالی کیفیت دوومیدانی ایران پایین خواهد بود، گفت: تا زمانی که پول به دوومیدانی ایران نیاید لیگ با کیفیت نخواهیم داشت و برگزاری آن فقط رفع تکلیف خواهد بود. سال 88 با درآمد 15 میلیون تومانی یک دوومیدانی کار پرشیا صفر می خرید و اندکی هم پس انداز می کرد اما الان شرایط متفاوت است. با 200 یا 300 میلیون تومان هم به سختی می توان زندگی حرفه ای ورزشکاری داشت. من در 26 سالگی و اوج شرایطی هستم که می توانم به ورزش ادامه بدهم اما به خاطر اینکه می بینم نه از نظر مالی و نه زمانی ورزش کردن به صرفه نیست، علاقه ای به ادامه دادن آن ندارم. در سال هایی هم که کار کردم صرفا به خاطر علاقه بوده و هیچ منفعتی به ما نرسیده است.

او در پایان گفت: در سال هایی که لیگ دوومیدانی با کیفیت بود؛ ما نتایج درخشانی هم در رقابت های بین المللی می گرفتیم و رکوردهای خوبی هم ثبت می شد اما امروز خبری نیست. رییس آینده فدراسیون دوومیدانی باید روی باشگاه ها تمرکز داشته باشد. اگر ورزشکار تامین باشد انگیزه لازم را دارد و می تواند کیفیت خود را هم بالا ببرد و در نتیجه شرایط دوومیدانی ایران خوب شود.

تخلف عجیب فدراسیون دوومیدانی در قبال استقلالی ها/ دودانگه: باشگاه استقلال کاپ نایب قهرمانی اش را هم نخواست

دوومیدانی‌کار ناراضی: بخاطر فدراسیون خداحافظی می کنم!

دیدگاه تان را بنویسید