جی پلاس؛

علت اختلاف بین روحانیون که موجب نامه نگاری امام به آیت الله یزدی شد، چه بود؟

امام خمینی در پنجم فروردین ماه سال ۵۰ در نامه ای خطاب به مرحوم آیت الله محمد یزدی بر لزوم رفع اختلاف بین روحانیون تاکید کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در تاریخ پنجم فروردین ۱۳۵۰ در نامه ای به مرحوم آیت الله محمد یزدی بر لزوم رفع اختلاف بین روحانیون تاکید کردند. متن نامه امام در ادامه آمده است:

 

نامه امام به محمد یزدی

"بسمه تعالی

خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقة الاسلام آقای آقا شیخ محمد یزدی ـ دامت افاضاته

مرقوم شریف واصل؛ سلامت و توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. امید است ان شاءاللّه‌ تعالی حوزۀ علمیۀ قم و سایر مؤمنین از ارشاد و هدایت جناب عالی برخوردار باشند. آنچه اخیراً مورد تأسف اینجانب است اختلافاتی است که نمی‌ دانم با چه دستی در حوزۀ علمیۀ قم و بین اهل منبر بلکه محراب حادث شده است، و همین نحو بین اهل علم تهران و اهل منبر آنجا حادث شده است؛[1]همان نحو اختلافی که بین علمای مسیحی در وقتی که ممالک آنها را می‌ گرفتند حاصل شد.[2] امروز که اصول احکام در دستبرد اجانب و نوکرهای آنهاست، به جای وحدت کلمه، این نحو تفرق و توهین بعضی از بعضی و تکفیر بعضی موجب کمال تأسف است، و کاشف از عدم رشد جامعه است. امثال جناب عالی کوشش کنید شاید موفق شوید آقایان را از این خواب گران بیدار کنید، قبل از اینکه همه چیز آنها به باد رفته باشد؛ اگر نرفته باشد. «و الی‌اللّه‌ تعالی المشتکی».[3] والسلام علیکم.

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

باز هم در این زمینه بخوانید:

در نامه امام به دانش آموزان دبستانی چه آمده بود؟

موضوع حکم امام به داریوش فروهر چه بود؟

روزی که حجت الاسلام کروبی مامور اجرای حکم امام شد/ محتوای حکم چه بود؟

موضوع نامه امام به مهندس موسوی چه بود؟

احکامی که امام در ۲۳ اسفند صادر کردند

موضوع نامه امام به آیت الله سید روح الله خاتمی چه بود؟

 

1 ـ اشاره به تفرقه‌ ای که به تحریک رژیم، پس از انتشار کتاب شهید جاوید، تألیف آقای صالحی نجف‌ آبادی، بین روحانیون پیش آمده بود.

2 ـ اشاره به حوادث مقارن انقراض امپراتوری بیزانس روم شرقی در 1492 م.

3 ـ به خدای بزرگ، شکایت می‌ بریم. 

 

صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۳۴۱

دیدگاه تان را بنویسید