امام خمینی | خلاصه کوتاه زندگینامه از تولد تا رحلت

متولد:
1281-07-01
خلاصه مطلب:

در این نوشتار زندگینامه کوتاه امام خمینی از تولد تا وفات را مطالعه خواهید کرد. سید روح‌الله خمینی، فقیه، عارف و مرجع تقلید ایرانی بود که از سال 1340 ه.ش رهبری انقلاب اسلامی مردم علیه نظام شاهنشاهی را به طور جدی برعهده گرفت. دستگیری، تبعید و اقدامات آیت الله خمینی علیه رژیم پهلوی به اوج گیری اعتراضات مردمی در سالهای 1356 و 1357 ه.ش منجر شد که سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در پی داشت. امام خمینی پس از پیروزی انقلاب نیز رهبری کشور را برعهده داشت، تا زمانی که در سال 1368 و در سن 81 سالگی بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت. 

 

در صورت تمایل می‌توانید فایل Pdf زندگی نامه امام خمینی را از لینک زیر دریافت نمایید. 

Pdf زندگی نامه امام خمینی

توضیحات :

امام خمینی

زندگی نامه امام خمینی (کوتاه)

 

امام خمینی (روح الله مصطفوی خمینی) در 1 مهر سال 1281 هجری شمسی در خمین به دنیا آمد. آقا سید مصطفی، پدر ایشان از منتقدان خوانین و مأموران‏‎ دولتی بود و زمانی که روح‌الله پنج ماه بیشتر نداشت به شهادت رسید. 

 

سید روح‌الله خمینی پس از مطالعه علوم اسلامی در خمین، برای تکمیل تحصیلات خود به اراک و از آنجا به قم رفت و تدریس علوم فلسفی را در سن 27 سالگی آغاز کرد. با شدت گرفتن اقدامات ظالمانه حکومت پهلوی، ایشان نیز به انتقاد از رژیم و سپس مبارزه از طریق آگاهی رسانی به مردم مسلمان ایران پرداخت.

 

تصویر امام خمینی در سنین مختلف

روح‌الله+خمینی

 

مواضع سرسختانه آیت الله خمینی علیه لایحه کاپیتولاسیون در سال 1343 سبب شد که رژیم شاه ایشان را به ترکیه و پس از آن به نجف تبعید کند. تبعید امام خمینی نه تنها حرکت انقلاب اسلامی را متوقف نکرد بلکه ایشان در دوران تبعید نیز به روشنگری مردم نسبت به خیانت‌ها و جنایت‌های رژیم پرداخت. با اوج گیری اعتراضات در سال های 1356 و 1357 سرانجام در 22 بهمن 1357 انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

 

در پی پیروزی انقلاب، امام خمینی مردم را دعوت به شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و  با رای 98 درصدی مردم این نظام را بنیان گذاشت. پس از پیروزی انقلاب هم امام خمینی به هدایت امور کشور پرداخت و در کشاکش اغتشاش‌های سازمان مجاهدین خلق، ترورهای پی در پی شخصیت‌های برجسته انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی، به رفع هوشمندانه مسائل و افزایش آگاهی مردم پرداخت.

 

آیت الله خمینی در سال 1358 به بیماری قلبی مبتلا شد و به دستور پزشک از قم به تهران آمد. ایشان تا زمان رحلت (1368) در سن 81 سالگی در تهران ماند.

 

 

نگاهی گذرا به بخش‌های مختلف زندگینامه امام خمینی

 

1. زندگینامه امام خمینی پیش از انقلاب

   1.1. خانواده و تبار امام خمینی

   1.2. دوران کودکی

   1.3. دوران جوانی

   1.4. تحصیلات

2. مبارزات امام خمینی

   2.1. مخالفت با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی

   2.2. قیام 15 خرداد 1342

  2.3. اعتراض به کاپیتولاسیون و تبعید به ترکیه

3. دوران تبعید در نجف

4. هجرت از نجف به پاریس

5. بازگشت به وطن  

 

 

زندگینامه امام خمینی از تولد تا رحلت

خانواده و تبار امام خمینی

 

پدر بزرگ روح‌الله خمینی (سید احمد‏‎ ‎‏معروف به سید هندی) در بین سالهای ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ ه . ق. از کشمیر‏‎ ‎‏راهی سفر عتبات عالیه می شود و در مدت اقامت در آنجا با یکی از اهالی خمین به‏‎ ‎‏نام یوسف خان فرفهانی‏‎ آشنا می‌شود.‏‎ یوسف خان از سید احمد دعوت می‌کند که برای ارشاد اهالی خمین به آن سرزمین مهاجرت کند. برای آشنایی با اجداد امام خمینی و زندگی آنها در هند شجره نامه امام خمینی را مطالعه نمایید. 

 

سیداحمد در پی مهاجرت به ایران با خواهر یوسف خان ازدواج می‌کند و از او صاحب سه دختر به نام‌های: سلطان خانم، صاحبه خانم و آغابانو‏‎ ‎‏خانم و یک پسر به نام سید مصطفی می‌شود اطلاعات بیشتر درباره خانواده امام خمینی را اینجا مطالعه کنید. 

 

پدر امام خمینی (آقا سید مصطفی) پس از فراگیری تحصیلات اولیه در‏‎ ‎‏مکتبخانه‌های خمین برای ادامه تحصیل عازم نجف اشرف گردید و به تدریج در زمرۀ علما و مجتهدین عصر خود قرار‏‎ ‎‏گرفت.‏‎ 

 

آقا سید مصطفی در سال 1273 هجری شمسی ‎‏به خمین بازگشت و زعامت و رهبری مردم منطقۀ‏‎ ‎‏خمین را بر عهده گرفت و ضمن هدایت معنوی، مذهبی و دینی مردم، با ظلم و ستم‏‎ ‎‏خوانین و متنفذین محلی بر مردم آن منطقه، به مقابله و مبارزه پرداخت.‏‎ سرانجام افرادی که پدر امام خمینی را سدّ راهی ‎‏برای رسیدن به مقاصد خود می‌دیدند ایشان را به شهادت رساندند. تولد امام خمینی نیز با شهادت پدر همزمان بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی شهادت آقا سید مصطفی مقاله جماران درباره

مقالات

  • نهضت امام مسیر خود را پیدا کرده و روز به روز سرعت عمل بیشتری می یافت و در این میان عوامل رژیم با بیخردی های خود، نقش کاتالیزور را ایفا می کردند طوری که دیگر شاه توان ماندن در کشور را نداشت و به قصد سفر از ایران خارج شد که امام این فرار را طلیعه پیروزی نامیدند.

  • بیستم جمادی الثانی سال 1320 هجری بود. روز اول مهر 1281. امام تاریخ قطعی تولدشان را این نوشته اند. شناسنامه شان در گلپایگان صادر شده است. اینها در زندگی نامه خودنوشتشان آمده است.

  • هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود که جرقه تهیه پیش نویس قانون اساسی زده شد. همان جا در نوفل لوشاتو. امام از دکتر حسن حبیبی خواست این ماموریت خطیر را عهده دار شود. هر بخشی که تنظیم می شد، در اختیار امام قرار می گرفت... .

  • امام را به ترکیه تبعید کردند تا خیالشان راحت شود غافل از آنکه مردان خدا در هر نقطه ای که حاضر باشند نورشان محیط اطراف را روشن می کند.

  • این اولین بار نبود که لایحه ای به نام کاپیتولاسیون، سند ذلت مردم ایران را به رسمیت می شناخت. سندی که تیزهوشی امام را می طلبید و فریاد عدالت خواهی اش را. سندی که بی سر و صدا در سنا و شورا که آنها را مجلس نام نهاده بودند به تصویب رسیده بود اما امام پرده از فریبکاری رژیم شاه برداشت و نهان هایشان را آشکار کرد.

  • جی پلاس؛

    امام تصمیم خود را برای ترک عراق گرفته بود و باید کشوری به عنوان مقصد نهایی انتخاب می شد، کویت با وجود ویزا، ایشان و فرزندشان را نپذیرفت و شاید هر کشور عربی دیگری نیز همین برخورد را داشت اما چرا فرانسه مقصد هجرت امام شد؟

  • وقایع کشور روز به روز بی کفایتی بنی صدر را بر همه آشکار می کرد از فرماندهی و هدایت جنگ گرفته تا اختلافاتش با دیگر مسئولان. مجلس تصمیم خودش را گرفت. مساله به بحث گذاشته شد و نتیجه رای گیری، عدم کفایت او را صادر کرد. امام هم بر این نتیجه با حکم خود صحه گذاشتند.

  • آب مسیر خودش را می رفت و گوش ها را می نواخت، مردم مشغول آویختن ریسه ها شده بودند. نقل و شکلات ها هم گوشه ای مشغول استراحت بودند. جماران مهمان ویژه داشت که لحظه ها را برای رسیدنش به شماره انداخته بود. خورشید رو به افول بود که امام روح الله قدم رنجه کرد و وارد محله شد. آن روز بیست و هفتمین روز از اردیبهشت 59 بود.

  • جماران/سالگرد بازگشت امام به قم؛

    هنوز سه هفته از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که امام خواستند رحل اقامت را در قم بیفکنند، قُمی که سال ها نبودن خمینی روح الله را تاب آورده بود و اکنون شادمان از بازگشتش بود. خبر گوش به گوش به مردم رسیده بود و استقبال از کیلومترها جلوتر از شهر آغاز شده بود. روایت های این فصل از زندگی امام را از زبان راویان مختلف بخوانید.

  • پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام»؛

    حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیش همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام» گفت: امام به خصوص در عرفان عملی کارهای بزرگی دارند که مغفول مانده و حجاب سیاست بر ابعاد شخصیت امام سایه انداخته است. بی تردید امام در بحث های فقه و اصول مظلوم واقع شده؛ حتی در حوزه ای که تمام عظمتش را از نام ایشان دارد، آنگونه که باید شناخته نمی شود؛ و در حوزه فلسفه اسلامی بیشتر.

  • پانزدهم رمضان ۱۳۴۸ قمری یعنی بیست و ششم بهمن ماه بود که وکلای امام و همسرشان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه خطبه عقدشان را جاری کردند.

  • سلمان رشدی، نویسنده هندی الاصل در کتابی با عنوان آیات شیطانی مقام شامخ حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را مورد اهانت قرار داده بود. چندی بعد از انتشار کتاب خبر به امام رسید و ایشان را به شدت ناراحت کرد. امام در بیست و پنجم بهمن سال ۶۷ حکم قتل وی را صادر کردند.

  • همراه با نهضت امام؛

    تلاش ها برای مشخص شدن مرجعیت عام جهان تشیع مدت ها پیش از رحلت آیت الله سید محسن حکیم نه تنها از جانب دوستداران و علاقه مندان امام، که از سوی رژیم شاه نیز آغاز شده بود، با رحلت ایشان، شاه نیز وارد این میدان شد و با ارسال پیام تسلیت به دو تن از مراجع تقلید ایران، سعی کرد، مرجعیت عام را از حوزه عراق به حوزه ایران بکشاند که البته راه به جایی نبرد.

  • همراه با نهضت امام؛

    امام خمینی در جمع گروهی از فارغ التحصیلان دانشکده افسری به هدف ابرقدرتها که ایجاد اختلاف بین قشرهای ملت است اشاره کرده و فرموده اند: آنها‌‎ ‎‌می خواهند که این کشور را یا هر کشور دیگری را که از آن می خواهند بهره بردارند، خود‌‎ ‎‌ملت را به یک طوری تسلیم کنند؛ نه اینکه ملت از بین بکلی برود. و چنانچه ملت با هم‌‎ ‎‌قیام کنند در مقابل تمام قدرتهای عالم، قدرتهای عالم به خودشان اجازه نمی دهند که با‌‎ ‎‌یک همچو ملتی مقابله کنند؛ برای اینکه آنها برای بهره برداری است؛ وقتی ملت همه‌‎ ‎‌مقابلشان ایستادند، برای آنها بهره برداری امکان ندارد.

  • همراه با نهضت امام؛

    نوزدهم بهمن ماه سال 57 خبری تیتر یک روزنامه کیهان شد، مردم آن را دهان به دهان به هم رساندند، آخرین روزنه های امید بختیار برای حفظ رژیم شاه به یأس تبدیل شد. همافران و ارتشیان با امام بیعت کرده بودند و این تیر آخری بود که بر پیکره پوسیده رژیم شاه نشسته بود.

  • همراه با نهضت امام؛

    از جمله افراد و گروه هایی که شرایط ایران پس از فرار شاه برایشان اهمیت داشت و در صدد بودند به واکاوی این اوضاع پرداخته و نظر امام را جویا شوند، سیاستمداران کشورهای اروپایی بودند. در این میان، و در اولین فرصت، خبرنگار تلویزیون فرانسه به گفت و گو با امام پرداخت.

  • جماران/همراه با نهضت امام؛

    تشکیل شورای انقلاب اسلامی را می توان از اولین اقدامات برای اداره کشور به حساب آورد، چرا که نهضت امام خمینی در حال پیشرفت و رسیدن به نتیجه بود و مساله انتقال قدرت، نکته ای بود که هنوز نیروهای انقلاب نمی دانستند چگونه قرار است شکل گیرد.

  • جماران/همراه با نهضت امام؛

    علی امینی نخست وزیری بود که به مذاق آمریکاییان خوش آمد و او برای انجام یک سری اصلاحات اجتماعی در اوایل سال ۴۰ هجری شمسی به کار گمارده شد. او خود را فردی دیندار معرفی کرد. چند ماهی بعد از صدارت به قم و دیدار مراجع رفت.

  • جماران؛

    نام حسنین هیکل برای همه آنهایی که حتی اگر دستی هم بر سیاست نداشته و فقط به خواندن اخبار کفایت کرده اند، نامی آشناست. او روزنامه نگار و نویسنده مصری بود که با برخی از رهبران و شاهان دنیا دیدار و گفت و گو داشت. این نویسنده مسلمان چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن به بحث و گفت و گو با امام خمینی پرداخت.

  • با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی، وقایع مختلفی در کشور به وقوع پیوست. قدکشی مسلحانه منافقان از یک سو، کودتای نوژه از سوی دیگر و... شرایطی را فراهم آورد که افراط و تفریط هایی درباره حقوق شهروندان صورت گیرد که با منش و رفتار حکومتی امام متناقض بود و ایشان را واداشت تا در فرمانی ارگان های اجرایی و دستگاه قضا را بر اصلاح این روند وادارد.

  • تهیه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی روند طولانی ای را به خود اختصاص داد. این مرحله از قانونمندی جمهوری اسلامی چندماهی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد و با گذراندن مراحل مختلف سرانجام روز اول آذر ماه 58 خدمت امام ارائه شد.

  • لانه جاسوسی امریکا به تسخیر دانشجویان پیرو خط امام در آمده بود. افراد داخل سفارتخانه گروگان گرفته شده بودند اما در میانشان پنج زن و هشت سیاه پوست نیز به چشم می خوردند. قریب به دو هفته از این ماجرا می گذشت که فرمانی از طرف امام خطاب به موسوی خوئینی ها و دانشجویان صادر شد.

  • پس از سخنرانی امام در چهارم آبان ماه سال 43 علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون که تبعید امام به ترکیه و سپس عراق را در پی داشت، هیچ بستری برای رسیدن سخنان امام به مردم مبارز ایران فراهم نشده بود تا اینکه این وقفه با سخنان ایشان در مسجد شیخ انصاری در بیست و سوم آبان ماه سال 44 به پایان رسید.

  • با پذیرش استعفای مرحوم بازرگان و نیز دولت موقت از طرف امام و صدور حکم خطاب به شورای انقلاب در پانزدهم آبان ماه سال 58، بلافاصله یعنی در شانزدهم آبان ماه وزرای جدید برای ادامه کار اجرایی کشور منصوب شدند.

  • سفارت امریکا در تهران تسخیر شده و دولت موقت در اعتراض به این عمل، استعفای دسته جمعی خود را خدمت امام تقدیم کرده بود. در روزهایی که جمهوری اسلامی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به انسجام داشت، دولت خود را از اداره کشور کنار کشیده بود و این موضوع شاید برای بسیاری نگران کننده بود اما رهبر کبیر انقلاب اسلامی با دوراندیشی و کیاست این خطر را تبدیل به فرصتی دیگر کردند.

  • سخنرانی روشنگرانه امام علیه لایحه کاپیتولاسیون در روز چهارم آبان ماه سال 43، عزم رژیم شاه را جزم کرد تا با تبعید امام به ترکیه، نفس راحتی بکشند غافل از آنکه این تازه شروع ماجرا بود. آنان در نیمه شب سیزدهم آبان ماه 43 در حالی که شهر در سکوت شبانه به سر می برد، امام را دستگیر و به تهران انتقال دادند و بدون هیچ معطلی از فرودگاه مهرآباد ایشان را با یک هواپیمای نظامی راهی ترکیه کردند و بدین وسیله فصل جدیدی در تاریخ نهضت امام خمینی رقم خورد.

  • جماران؛

    به دنبال انشعاب جمعی از اعضای جامعه روحانیت مبارز از این تشکل و ایجاد مجمع روحانیون مبارز، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری از اعضای دفتر امام که درباره رقابت های این دو گروه دچار حیرت و سرگردانی شده بود، در نامه ای خطاب به ایشان خواستار بیان نظر شده بود که بعدها پاسخ امام به درستی به "منشور برادری" شهرت پیدا کرد.

  • جی پلاس؛

    در حالی که امام سیاستمداری توانا و حکیم، فیلسوفی جامع، عارفی آگاه و مفسری متین بود، در بعد خانوادگی نیز سرآمد و بسیار با محبت و مهربان بود. او درس آموخته مکتب اهل بیت علیهم السلام بود و سعی می کرد در کوچکترین و ظریف ترین رفتارها نیز از آنان الگو بگیرد. این محبت و توجه به اطرافیان آن زمان شیرین تر به نظر می آید که از زبان عروس های امام شنیده شود.

  • جماران؛

    سابقه کاپیتولاسیون در ایران به سال 1828 میلادی بر می گردد که اولین بار به اتباع روسی مصونیت داده شد و همین مساله دولت های کشورهای مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، امریکا و... را نیز بر آن داشت تا مصونیت خواهی کنند. در همه این ادوار اما به جز تلاش مرحوم مدرس و برخی از نمایندگان مجلس شورای ملی تلاش دیگری شاهد نیستیم. اما برخورد امام برخوردی روشنگرانه بود که سعی داشت همه مردم را از عواقب این لایحه آگاه کند که منجر به دستگیری و تبعید ایشان شد.

  • جی پلاس؛

    دهه های 40 و 50 مقارن با سال های اوج قدرت سلطنت پهلوی و قوام گرفتن پایه های سلطنت محمدرضا بود و این موقعیت در حالی بود که دلارهای نفتی نیز به سوی خزانه کشور سرازیر شده بود و حالا وی برای پیاده سازی کامل طرح تقلید از غرب درصدد بود تا با راه اندازی جشن های 2500 ساله و کنار زدن اسلام، باستان گرایی را رونقی دوباره بخشد که این مساله با واکنش های مختلف در داخل و خارج مواجه شد.

  • جی پلاس؛

    ده روز از تبعید امام به عراق و حضور ایشان در شهرهای مختلف می گذشت که برای مجاورتی چند ساله در جوار مرقد مطهر حضرت امیر علیه السلام آماده شدند. پیش از این خبر به نجف رسیده بود و همه مهیای ورود ایشان شده و جمعی نیز در میانه راه به استقبال آمده بودند.

  • جی پلاس؛

    سال 60 ترور مسئولان رده بالای نظام و مردم کوچه و بازار در دستور کار منافقان بود. پس از شهادت دکتر بهشتی و جمعی از بزرگان نظام در هفتم تیرماه، بمبگذاری در دفتر نخست وزیری، طرحی دیگر برای از پای در آوردن نظام نوپای اسلامی بود. با شهادت رجایی و باهنر، قوه مجریه کشور دچار آسیب بزرگی شد و به سرعت انتخاباتی دیگر برای برگزیدن سومین رئیس جمهور برگزار شد.

  • جی پلاس/سالروز تبعید امام به عراق؛

    رژیم شاه پس از گذشت یازده ماه از تبعید امام خمینی به ترکیه بنا به دلایل مختلف ایشان را به عراق تبعید کرد. هر چند که این رژیم دچار خطای استراتژیک در این تبعید شد، اما خود مقدمه ای برای فعالیت های بیشتر امام فراهم آورد. از جمله این دلایل می توان به فضای غیرسیاسی حوزه نجف، برتری علمی حوزه‌ نجف نسبت به حوزه‌ قم، وجود شخصیت های برجسته این حوزه مانند آیت الله حکیم و آیت الله خویی ونیز نفوذ رژیم در عراق و حوزه‌ علمیه‌ نجف و... اشاره کرد.

  • ناگفته‌های بیماری و رحلت امام خمینی

    در دوران بیماری حضرت امام (س) بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کردند که امام برای مداوا به خارج از کشور رفته و از دانش پزشکان خارجی بهره بگیرند. این پیشنهاد به دلایل گوناگونی با مخالفت امام خمینی (س) مواجه می شد.

  • حضرت امام خمینی (س) در سن 81 سالگی در تاریخ 13 خرداد سال 1368 بر اثر ابتلا به سرطان معده از دنیا رفتند. پیکر ایشان با سه روز تأخیر در شانزدهم خرداد به خاک سپرده شد.

  • روزشمار بیماری و رحلت امام خمینی | روز سیزدهم خرداد

    علی رغم آغاز روش شیمی درمانی، در روز سیزدهم خرداد حال حضرت امام رو به وخامت گذاشت و سرانجام ساعت 22:23 دقیقه شب بود که روح خدا به خدا پیوست.

  • تحصیلات امام خمینی (س) از مکتب خانه و یادگیری قرائت قرآن در سن 5 سالگی آغاز شد. او تا سن 17 سالگی در خمین به تحصیل پرداخت و سپس برای فراگیری دروس حوزوی به اراک و از آنجا به قم رفت.

  • سیره امام خمینی (س) و سبک زندگی ایشان در تمامی جهات انسانی منحصر به فرد و بی نظیر است، تا آنجا که می توان با حرکت در مسیر مکتب ایشان جهشی عظیم در زندگی ایجاد کرد.

  • زندگینامه امام خمینی (س)

    اگر چه رویدادهای تاریخی متعدد بر شکل‌گیری قیام خونین 15 خرداد تأثیرگذار بودند، اما اگر نقش آفرینی امام خمینی (س) نبود، سرنوشت متفاوتی برای اعتراضات مردمی که از سال 1332 آغاز شده بود رقم می‌خورد. در این مقاله علاوه بر بررسی این رویدادها به طور خلاصه، به تشریح قیام 15 خرداد و نقش امام خمینی در آن می‌پردازیم.

  • سیر بیماری امام خمینی از اول خرداد 1368 به طور جدی آغاز شد و تیم پزشکان تصمیم به جراحی دستگاه گوارش ایشان گرفتند. پس از عمل جراحی بیماری درمان نشد و امام خمینی در 13 خرداد ماه سال 1368 به ملکوت اعلا پیوست.

  • در مقاله پیش رو به بررسی ویژگی های شخصیتی امام خمینی (س) و عواملی که بر شکل گیری آن ها موثر بوده است می پردازیم.

  • ازدواج امام خمینی در سال 1308 با خانم خدیجه ثقفی انجام شد، که از ابتدا تا به ثمر نشستن داستان شیرین و شنیدنی است، که در این مقاله به آن می پردازیم.

  • تاریخ تولد امام خمینی (س) و همزمانی آن با ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها، چگونگی نام گذاری و محل تولد ایشان موضوعاتی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

  • خانواده و تبار امام خمینی

    در این نوشتار به بررسی شجره نامه و اصالت امام خمینی (س) و زمان هجرت اجداد ایشان از نیشابور به هند می‌پردازیم. این مقاله همچنین توضیح خواهد داد که پدربزرگ امام خمینی به چه دلیل دوباره به ایران بازگشت و در خمین ساکن شد.

  • شناسنامه قدیمی امام خمینی مربوط به دوران حکومت پهلوی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تصویب طرح تعویض شناسنامه ها، شناسنامه دیگری برای ایشان با همان شماره شناسنامه صادر شد.

  • زندگینامه امام خمینی (س)

    تبعید امام خمینی به عراق با هدف محدودتر کردن فعالیت‌های سیاسی ایشان صورت گرفت. با این حال ایشان پس از اقامت در نجف، مبارزات خود علیه حکومت پهلوی را آغاز کردند.

  • زندگی و مبارزات امام خمینی

    اقدامات امام خمینی در مبارزه با حکومت پهلوی در نیمه دوم دهه 50 میلادی به اوج خود رسید. ایشان در نجف با صدور بیانیه‌های افشاگرانه و دعوت مردم به اعتصاب به نهضت مردمی انقلاب اسلامی سرعت بخشیدند.

  • زندگینامه امام خمینی (س)

    هجرت امام خمینی (س) به فرانسه را باید نقطه عطفی در مبارزات مردم ایران علیه حکومت پهلوی دانست. حضور امام در فرانسه به حرکت های مردمی ضد رژیم شاه سرعت بخشید و به انعکاس گسترده نهضت انقلاب اسلامی در سطح جهان منجر شد. امام در روزهای پایانی مبارزه، از قلب اروپا نهضت شان را راهبری می کردند و این موضوع، قدرت رسانه ای شدن آن را بسیار بالا برد.

  • خانواده و تبار امام خمینی

    مادر امام خمینی هاجر آغا خانم نام داشت و دختر بزرگ میرزا احمد مجتهد خوانساری بود. او بین سالهای 1285 تا 1288 هجری قمری در خمین به دنیا آمد. پدر هاجر خانم امام جماعت مسجد جامع خمین بود.

  • زندگینامه امام خمینی (س)

    مبارزات امام خمینی از نوجوانی آغاز و در طول زندگی ایشان تکامل پیدا کرد. سرانجام تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341 به قیام امام خمینی علیه ظلم و ستم جدیت بخشید.

  • خانواده و تبار امام خمینی

    پدر امام خمینی، در تاریخ 29 رجب سال 1278 قمری (1241 شمسی) در خمین به دنیا آمد. او سه دختر و سه پسر داشت و روح‌الله آخرین فرزندش بود. پدر امام خمینی زندگی‌اش را از راه کشاورزی اداره می‌کرد.

  • امام خمینی (س) پس از ورود به ایران در مکان‌های مختلفی سخنرانی کردند، اما سخنرانی سرنوشت ساز ایشان در بهشت زهرا و در کنار مزار شهدا از اهمیت بسیاری برخوردار بود. متن سخنرانی‌ها را در این مقاله بخوانید.

  • فصل اول

    پدر بزرگ امام خمینی سید احمد،‏‎ ‎‏معروف به سید هندی فرزند دین علی شاه در بین سالهای ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ ه . ق. از کشمیر‏‎ ‎‏راهی سفر عتبات عالیه می شود و در مدت اقامت در آنجا با شخصی از اهالی خمین به‏‎ ‎‏نام یوسف خان فرفهانی‏‎، از اعیان توابع خمین، آشنا می‌شود.‏‎

  • فصل دوم

    ‌‌به دنبال سخنرانی کوبنده امام خمینی(س)، ایشان در نیمه شب سیزدهم آبان 1343‌‎ ‎‌دستگیر و به تهران منتقل گردید. از آنجا نیز بلافاصله به فرودگاه مهرآباد منتقل و به‌‎ ‎‌همراه نیروهای امنیتی با یک هواپیمای نظامی 130 ـ ‌‎C‎‌ به تبعیدگاهشان در ترکیه اعزام‌‎ ‎‌گردیدند.‌‌ ایشان تا 21 آبان در آنکارا ماندند و در این روز به شهر بورسا در 460‌‎ ‎‌کیلومتری غرب آنکارا انتقال یافتند.