جی پلاس؛

موضوع حکم امام به داریوش فروهر چه بود؟

امام خمینی در ۲۶ اسفند سال ۵۷، به داریوش فروهر، وزیر کار دولت موقت در رابطه با کارگران حکمی دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی در بیست و ششم اسفند ماه سال ۵۷، در حکمی به مرحوم داریوش فروهر که آن زمان در کسوت وزیر کار دولت موقت، مشغول به خدمت بود، بر رسیدگی به وضع کارگران تاکید کردند. متن حکم امام در ادامه آمده است:

 

حکم امام به داریوش فروهر مبنی بر رسیدگی به وضع کارگران 

"بسمه تعالی

جناب آقای وزیر کار

اخیراً شکایاتی از کارگران شریف می‌ رسد مبنی بر رسیدگی به وضع آنان. هیچ کس نقش اعتصابات کارگران و کارمندان کارخانجات بزرگ و کوچک را در پیشبرد هدف ملت ایران که هَدْم استبداد و استعمار خانمانسوز و برقراری حکومت عدل اسلامی است نباید فراموش کند.

 

شما باید هرچه سریعتر به وضع زندگی و کار آنان رسیدگی کنید. کارگران مبارز باید بدانند که با حوصله و صبر انقلابی مشکلات آنان برطرف خواهد شد، و نیز می‌ دانند که رسیدگی به کارخانجات و وضع کارفرمایان آنان احتیاج به زمانی دارد که بشود در آن مدت دقیقاً کارگران و کارمندان را به حقوق حقۀ خودشان رسانید. کارفرمایانی را که حقوق کارگران را نمی‌ پردازند به تکالیف خود آشنا نمود تا خود را مکلف به رسیدگی بدانند و یا از صحنه خارج شوند و به کارفرمایانی که به سبب همین اعتصابات، قدرت پرداخت حقوق آنان را ندارند کمک نمود. دیر یا زود باید حقوق عقب‌ افتادۀ کارگران در سراسر ایران پرداخت شود. من از کارگران شجاع می‌ خواهم که به تبلیغات مغرضانۀ بعضی عناصر گوش ندهند؛ زیرا در حکومت عدل اسلامی به بهترین وجه به آنان رسیدگی شده و حق آنان ادا می‌ گردد.

 

باز هم در این زمینه بخوانید:

روزی که حجت الاسلام کروبی مامور اجرای حکم امام شد/ محتوای حکم چه بود؟

موضوع نامه امام به مهندس موسوی چه بود؟

احکامی که امام در ۲۳ اسفند صادر کردند

موضوع نامه امام به آیت الله سید روح الله خاتمی چه بود؟

ماجرای نامه هایی که عروس امام خمینی باید آنها را می رساند، چه بود؟/آیا او دستگیر هم شد؟

 

باید دستمزدها پس از رسیدگی به وضع کارخانجات افزایش یابد تا آنان از کمبودهای زندگی نجات یابند و مثل سایرین بتوانند در محیطی آزاد و مرفه زندگی کنند.

 

من از تمامی کارگران می‌ خواهم که کار خود را دنبال نموده و مشغول جمع‌ آوری مدارکی باشند که موجب تسهیل رسیدگی به کار خود، کارخانه و کارفرما شود. من دست تمامی کارگران را می‌ فشارم.

 

جناب آقای فروهر، شما می‌دانید که اسلام برای طبقۀ کارگر احترام خاصی قائل است. اسلام می‌ خواهد مستضعفین را یاری دهد تا سرنوشت خود را به دست گیرند. از زحمات شما در این مورد تشکر می‌ کنم.

 

مطلب دیگر، زنانی هستند که شرایط بد محیط و اجتماع سابق آنان را از محیط سالم دور نموده است. امیدوارم که با تغییر محیط اجتماعی ایران تمام ناروایی هایی که معلول آن محیط بود از بین برود.

 

شنیده شده است که اینان تقاضای کار نموده‌ اند. لازم است به وضع آنان هرچه بهتر رسیدگی کنید و موجبات رفاه آنان را با اشتغال به کارهای مناسب فراهم نمایید. والسلام.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

 

صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۸۰-۳۸۱

 

دیدگاه تان را بنویسید