جی پلاس؛

احکامی که امام در ۲۳ اسفند صادر کردند

امام خمینی در ۲۳ اسفند سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احکام متفاوتی صادر کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی در بیست و سوم اسفند ماه سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احکام متفاوتی صادر کردند که در ادامه به آنها پرداخته شده است:

 

حکم امام به آیت الله امینی برای سرکشی به استان های ساحلی و بنادر جنوب

در بیست و سوم اسفند سال ۵۷، امام خمینی در حکمی به آیت الله ابراهیم امینی، ایشان را مامور سرکشی به استان های ساحلی و بنادر جنوبی کردند. متن حکم امام در ادامه مطلب آمده است:

 

"بسمه تعالی

جناب حجت‌ الاسلام آقای حاج شیخ ابراهیم امینی ـ دامت افاضاته

به جنابعالی مأموریت داده می‌ شود که در معیت جناب حجت‌ الاسلام آقای حاج شیخ علی‌ اکبر مسعودی ـ دامت افاضاته ـ برای سرکشی به امور کمیته‌ ها و سر و سامان دادن به اوضاع محلی به استان ساحلی و بنادر جنوب بروید و ضمن انجام مأموریت، اهالی محترم را به اتحاد و یگانگی دعوت نموده از اختلاف و تفرقه برحذر دارید. از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم.

به تاریخ 15ع299

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۷۳

 

حکم امام به آیت الله انواری برای امام جماعت مسجد جامع نارمک

 

همچنین امام در حکم دیگری که در همان ۲۳ اسفند ۵۷ صادر کردند، آیت الله محی الدین انواری را به امامت جماعت مسجد جامع نارمک منصوب کردند. متن حکم امام در ادامه آمده است:

 

"جناب حجت‌ الاسلام آقای حاج شیخ محی‌ الدین انواری ـ دامت برکاته

همان طوری که اهالی محترم نارمک طی طومار ارسالی درخواست نموده‌ اند، جنابعالی برای اقامۀ جماعت و نشر احکام مقدسه و انجام امور تبلیغی در مسجد جامع نارمک بدان جا بروید. امید است اهالی محترم نیز با شما همکاری نموده وظایف مذهبی و تبلیغی را به نحو احسن انجام دهید.

از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین و توفیقات همگان را خواستارم.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۷۴

 

حکم عفو جمعی از محکومان 

در بیست و سوم اسفند ۶۳ امام با درخواست آیت الله موسوی اردبیلی مبنی بر عفو جمعی از محکومین جرایم عمومی موافقت کردند. در ادامه متن نامه درخواست و حکم امام آمده است:

 

[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت‌ اللّه‌ العظمی امام خمینی ـ مد ظله العالی ـ رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

احتراماً، به پیوست آمار 619 نفر از محکومین جرایم عمومی (غیرگروهک ها) دادگاه های انقلاب اسلامیِ ده شهر در اجرای مفاد بخشنامۀ شمارۀ 15595/1 ـ 29/3/63 شورایعالی قضایی و چهارده نفر از محکومین دادگاه های عمومی که از طریق ادارۀ عفو و بخشودگی واصل و استحقاق عفو و تخفیف مجازات دارند تقدیم می‌ گردد.

عبدالکریم موسوی اردبیلی ـ رئیس دیوان عالی کشور]

 

بسمه تعالی

موافقت می‌ شود.

23/12/63

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۱۸۶

 

متن زندگینامه امام خمینی در دوران پس از انقلاب را مشاهده کنید. 

دیدگاه تان را بنویسید