برخی بررسی ها در چین نشان می دهد که ویروس کرونا در میان مبتلایان جدید عملکردی متفاوتی دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورنیوز، بررسی های پزشکان در چین نشان می دهد که ویروس جدید کرونا در میان مبتلایان جدید در دو استان شمال شرقی این کشور در مقایسه با موج اول شیوع ویروس در شهر ووهان به شکل متفاوتی ظهور می کند.

هرگونه تغییر یا جهش ویروس جدید کرونا می تواند تلاش ها برای تولید واکسن یا درمان برای بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را دشوارتر کند. 

به گفته پزشکان چینی دوره بیماری مبتلایان در دو استان «جی لین» و «هیلونگ ‌جیانگ» طولانی تر است و ویروس مدت بیشتری در بدن آنها باقی می ماند. علائم بیماری در این مبتلایان همچنین بیشتر از یک تا دو هفته پس از ابتلا به ویروس بروز می کند. این در حالی است که علائم بیماری در مبتلایان در شهر ووهان، کانون اولیه شیوع نوع جدید ویروس کرونا، طی یک تا دو هفته پس از ابتلا بروز می کرد.

افزایش زمان دوره نهفتگی ویروس در بدن مبتلایان جلوگیری از شیوع ویروس در میان نزدیکان فرد مبتلا و افرادی را که با او تماس دارند دشوارتر می کند. دوره نهفتگی بیماری به مدت زمانی گفته می شود که پس از ورود عامل بیماری زا به بدن تا ظهور علائم بیماری طول می کشد.

شیوع ویروس جدید کرونا در دو استان جی لین و هیلونگ ‌جیانگ باعث شده است که مقامات چین تصمیم به قرنطینه ۱۰۰ میلیون نفر از ساکنان این دو استان بگیرند.

دانشمندان چینی هنوز از تغییر ویروس کرونا مطمئن نیستند و این احتمال نیز وجود دارد که دوره نهفتگی به دلیل رسیدگی پزشکان به مبتلایان از همان مراحل اولیه ابتلا به ویروس، طولانی تر شود. با این حال به نظر می رسد که بدن مبتلایان در دو استان شمال شرقی چین برخلاف بیماران در ووهان تنها از ناحیه ریه از «کووید ۱۹» آسیب می بینند. این در حالی است که پزشکان شاهد آسیب به قلب و کلیه و روده در میان بیماران بدحال ووهان بودند.

مقامات چین بر این باور هستند که منشاء شیوع ویروس جدید کرونا در دو استان جی لین و هیلونگ ‌جیانگ تماس با افرادی بوده است که از روسیه وارد چین شده بودند. بررسی ژنتیکی ویروسی که در این دو استان شیوع یافته است از شباهت زیاد آن با ویروسی حکایت دارد که در بدن بیماران در روسیه تکثیر شده است.

محققان در سراسر جهان همزمان با تلاش برای دستیابی به واکسن برای بیماری «کووید ۱۹» در حال بررسی جهش احتمالی ویروس کرونا و افزایش میزان واگیردار بودن آن هستند.

در تحولی دیگر، نبرد بین‌المللی با شیوع جهانی ویروس کرونا در ماه‌های گذشته بر کاربرد گسترده هوش مصنوعی برای جمع‌آوری، خوانش و تحلیل داده‌ها و تصاویر استوار شده است. همزمان کاربرد این فنآوری نوین در زندگی میلیاردها انسان محبوس در قرنطینه، نقش پررنگی بازی کرده است.

گروه کارشناسی «مدیریت داده‌ها و هوش مصنوعی» سازمان ملل متحد اخیرا پژوهشی را درباره رابطه میان بیماری کووید-۱۹ و هوش مصنوعی به پایان رسانده است. «جوزف بولوک» عضو این گروه می‌گوید: «در ماه مارس و در زمان انتشار نسخه اول این پژوهش، تنها ۴۰ مرجع داشتیم. تنها یک ماه بعد و به‌دلیل اهمیت موضوع، ۵۰ مقاله و تحقیق دیگر به منابعمان اضافه شد.» این در حالی است که به گفته این استاد دانشگاه دورهام، بیش از ۶۰۰ مقاله علمی دیگر برای انتشار در همین حوزه ثبت شده اند: «شگفت‌آور این که مقالات در بخش‌های کاملا متفاوتی نگاشته شده اند.»

کارکرد فزاینده هوش مصنوعی در دوره شیوع ویروس کرونا البته به پژوهش‌های پزشکی منحصر نمی‌شود؛ تاکید بر رعایت فاصله‌ اجتماعی و «انزوا» برای قطع چرخه بیماری، استفاده از ابزارهای متناسب با این هدف را هم گسترش داده است.

مجله علمی پژوهشی چاینا ریپورت، گزارشی از اقبال گسترده به تاکسی‌های بدون راننده در شهر «چانگشا» مرکز استان «هونان» در شرق چین منتشر کرده است. براساس این گزارش کاربران با اپلیکیشن محلی «دوتاکسی» خودروی بدون راننده را سفارش می‌دهند. نسل نوین مسافربرهای بدون راننده از ماه آوریل و از سوی شرکت «بایدو» وارد سامانه رفت‌وآمد همگانی چانگشا شدند و در حال حاضر، امتحان آن‌ها برای شهروندان مجانی است.

شهر چانگشا از مدت‌ها پیش میزبان شرکت‌های متعدد چینی و غربی فعال در فنآوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری گسترده چینی‌ها می‌تواند برای دستیابی به اهدافی بلند مدت انجام شده باشد. «هو هنگهوآ» عضو دائم کمیته محلی و دبیر کمیته شهری حزب کمونیست چین در هونان می‌گوید:‌ «ما در آستانه عصر هوش مصنوعی قرار داریم. کسی که این فرصت را بشناسد، هدایت جایگزینی موتورهای محرک قدیمی رشد اقتصادی با رانه‌های نوین را خواهد داشت و به توسعه کیفی خواهد رسد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.