کرونا همچنان پر خبرترین سوژه در اخبار جهان است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت 1458243 نفر مبتلا به کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تاکنون 4 میلیون و 552 هزار و 436 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

آمار جهانی کرونا

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 304 هزار و 186 نفر نیز جان خود را از دست داده و یک میلیون و 718 هزار و 558 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت یک میلیون و 458 هزار و 243 نفر مبتلابه بیماری کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 86 هزار و 942 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم  318 هزار و 27 نفر اعلام شد.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا به مردم توصیه کرده است تا حد ممکن از پول نقد استفاده نکنند، زیرا امکان انتقال ویروس از این طریق زیاد است. 

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

ادامه تجمعات اعتراض آمیز در میشیگان

مخالفان تعطیلی و محدودیت ‌های تردد برای کنترل کرونا، در شهر «لَنیسینگ» در ایالت میشیگان آمریکا تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. 

 

هشدار در مورد شیوع یک بیماری التهابی مرتبط به کرونا در میان کودکان آمریکایی

مقامات آمریکا به کادر پزشکی در مورد یک بیماری التهابی نادر که به طور بالقوه کشنده است، کودکان را هدف قرار می ‌دهد و احتمالا به کووید19 مرتبط است هشدار دادند.

این بیماری که از سوی مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری ‌های آمریکا «سندرم چند التهابی کودکان» نامیده شده است، برای نخستین بار در اواخر ماه آوریل در انگلیس گزارش شد. پس از آن در نیویورک هم صد مورد ابتلا به این بیماری در ایالت نیویورک گزارش شد که دست کم سه مورد مرگ به همراه داشت.

پزشکانی که با این بیماری روبرو شده اند، نشانه‌ هایی مشابه بیماری کاوازاکی را مشاهده کرده اند که یک سندرم التهاب رگ ‌های خوبی در میان کودکان است و دلیل آن هنوز نامشخص است.

 

شمار افراد بیکار در آمریکا از 36 میلیون نفر گذشت

شمار افرادی که در پی شیوع کرونا در آمریکا، بیکار شدند از 36 میلیون نفر فراتر رفت.

این هفته بیش از دو میلیون درخواست جدید دریافت مستمری بیکاری ثبت شده است.

شیوع کرونا باعث توقف فعالیت در بخش ‌های مختلف اقتصادی آمریکا شده است.

در خبری دیگر، فروشگاه‌ های «جی سی پنی» که تعداد کارکنان آن به 90 هزار نفر می ‌رسد، قصد دارد اعلام ورشکستگی کند.

 

زیان مالی 8 میلیارد دلاری شرکت پتروبراس برزیل

رکت پتروبراس غول نفتی برزیلی پس از بدترین بحران تاریخ خود که با همه گیری ویروس کرونا مرتبط است، از زیان مالی خالص 8.35 میلیارد دلاری خود در سه ماهه نخست سال خبر داد.

صنعت نفت به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و با بدترین بحران خود طی صد سال اخیر روبروست.

 

افتتاح بیمارستان در برزیل

مسئولان برزیل در بحبوحه شیوع کرونا در این کشور بیمارستان جدیدی را در شهر «سائو برناردو دو کامپو» افتتاح کردند.

ماموریت این بیمارستان رسیدگی به فوریت‌ های پزشکی بیمارانی است که به کرونا مبتلا می ‌شوند.

 

اولین قربانی سیاسی کرونا در دولت اتریش

دبیرکل امور فرهنگی اتریش که سمتش مشابه یک وزیر فرهنگ در دولت اتریش است در نشست مطبوعاتی غیرمنتظره ‌ای، استعفای خود را اعلام کرد.

دبیرکل امورفرهنگی در دولت اتریش طی هفته‌ های گذشته با انتقادات فراوان از سوی احزاب و هنرمندان این کشور که در دوران بحران کرونا برای این بخش هیچ اقدامی نکرده و برعکس اقدامات بسیار سختی علیه هنرمندان این کشور اتخاذ کرده است، روبرو شد.

 

گام امیدبخش یک شرکت آلمانی در دسترسی به واکسن کرونا

شرکت بیوتکنولوژی «کیوروک» در شهر «توبینگن» از گامی موفقیت ‌آمیز در راستای تهیه واکسن کرونا خبر داده است. نخستین نمونه هنوز در سطح پایین است، اما نتایج اولیه بسیار امیدبخش بوده و شرکت را به تولید نمونه‌ هایی بیشتر برانگیخته است.

اتحادیه اروپا بر آن است که واکسن کرونا باید به شکل عادلانه در سراسر جهان توزیع شود و هیچکس از دسترسی به آن محروم نماند.

 

کاهش تولید ناخالص داخلی پرتغال 

تولید ناخالص داخلی پرتغال طی ماه ‌های ‌‌ژانویه تا مارس (سه ‌ماهه نخست) امسال‌ در مقیاس سالانه یعنی نسبت مدت مشابه پارسال 3.9 درصد کاهش یافت. شیوع کرونا در این کاهش بیشترین نقش را داشته است. 

 

هشدار درباره وقوع بحران سلامت روانی در انگلیس پس از شیوع کرونا

محققان، روانشناسان و مقامات بهداشت جهانی درباره بروز بحران سلامت روان ناشی از شیوع کرونا و پیامد‌های قرنطینه هشدار دادند و پیش بینی کردند تنها در انگلیس، دست کم نیم میلیون نفر از مشکلات روانی ناشی از شیوع این همه گیری رنج ببرند.

از زمان آغاز شیوع کرونا تاکنون، بیش از 33 هزار نفر در انگلیس جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند و 233 هزار نفر هم به این بیماری مبتلا شده اند.

پژوهشگران دانشگاه منچستر برآورد می ‌کنند شاید آمار واقعی موارد مبتلا به کووید19، از این هم بیشتر باشد و احتمال می ‌رود حدود یک سوم از جمعیت انگلیس، بدون داشتن نشانگان این همه گیری، به کرونا مبتلا شده باشند.

 

جرثقیل ‌ها هم سفیر دوستی می‌ شوند

در بلژیک ایده ‌ای به کار گرفته شده تا از جرثقیل‌ ها برای نزدیک کردن انسان ‌ها و دید و بازدید از راه دور استفاده شود. این اقدام به ویژه به کمک افراد سالمندی می ‌آید که در شرایط قرنطینه فرصت و شانس زیادی ندارند تا بتوانند بستگان و نزدیکان خود را ببینند. به این ترتیب که افراد می‌ توانند با استفاده از جرثقیل تا پنجره خانه فرد مورد نظر بروند و از راه دور و رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی با آنها خوش‌ و بش کنند.

اغلب این جرثقیل ‌ها از زمان شروع کرونا بلااستفاده مانده ‌اند.

با وجود اینکه این راه حل یک روش گران قیمت به شمار می ‌آید اما دست ‌کم بعضی خانواده‌ ها را از دلتنگی درمی ‌آورد. 

 

اسلوونی: پایان اپیدمی کرونا را اعلام کرد

دولت اسلوونی پایان اپیدمی کرونا در این کشور را به عنوان نخستین کشور در اتحادیه اروپا اعلام کرد. این خبر پس از آن اعلام شد که مقامات این کشور طی دو هفته گذشته کمتر از 7 مورد آلودگی به کرونا روزانه را تایید کردند.

اسلوونی با 2 میلیون نفر جمعیت تاکنون 1464 مورد آلوده به کرونا ثبت کرده است که 103 مورد آن به مرگ منجر شده است.

 

بازگشایی مرز‌های اسلوونی برای اتباع اتحادیه اروپا 

اسلوونی در پی کاهش آمار مبتلایان به کرونا در این کشور اعلام کرد مرز‌های خود را برای اتباع اتحادیه اروپا باز کرده است.

دولت اسلوونی گفت اتباع اتحادیه اروپا می ‌توانند به اسلوونی بدون هفت روز قرنطینه خانگی سفر کنند.

دولت اسلوونی در عین حال تاکید کرد مرز‌های با اتریش، ایتالیا و مجارستان همچنان کنترل می ‌شود.

برای اتباع غیر اتحادیه اروپا همچنان قرنطینه خانگی اجباری است.

در اسلوونی همچنان فاصله فیزیکی و ماسک در فروشگاه‌ ها، رستوران ‌ها و وسایل نقلیه عمومی اجباری است.

 

شناسایی نخستین موارد در اردوگاه‌ روهینگیایی ها

مقام های بنگلادشی گفتند که در یکی از اردوگاه‌ های پناهجویان روهینگیا در جنوب این کشور که پذیرای بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا بوده، دو مورد ابتلا به کرونا شناسایی شده است.

 کرونا می‌ تواند اردوگاه ‌های روهینگیا را با وضعیت بسیار بحرانی روبرو سازد. 

در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در بنگلادش افزایش یافته است. تاکنون بیش از 18 هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است. همچنین 283 نفر در بنگلادش به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده ‌اند. 

 

ثبت بیشترین تعداد فوتی‌ های ناشی از کرونا در یک شبانه روز در افغانستان

با فوت 17 بیمار کرونایی در 24 ساعت اخیر در افغانستان، رکورد جدیدی از مرگ و میر افراد آلوده به کرونا در یک شبانه روز در این کشور ثبت شد و شمار جان باختگان این بیماری به 153 نفر افزایش یافت.

414 بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید نوزده در افغانستان شناسایی شدند و مجموع افراد آلوده به این ویروس به 6053 نفر رسید.

 

سیر ابتلا به کرونا در هند همچنان صعودی است

از آغاز شیوع کرونا در هند تاکنون 81970 نفر مبتلا شده و 2649 نفر نیز جان باخته اند.

 

کپک زدن کالا‌ها و لوازم چرمی پس از دو ماه قرنطینه در مالزی

بازاری‌ های مالزی بعد از دو ماه تعطیلات سراسری به علت اعمال مقررات قرنطینه ناشی از بحران کرونا در بدو ورود به مغازه با صحنه کپک زدن همه اجناس و کالا‌های چرم روبرو شدند.

حتی صندلی ‌های سینما‌ها که از جنس چرم هستند با گذشت دو ماه از اعمال مقررات قرنطینه در مالزی کپک زده اند.

 

چین یک ماه بدون مرگ ناشی از کرونا سپری کرد

کمیسیون بهداشت ملی چین امروز جمعه گزارش کرد که در این کشور برای یک ماه هیچ کسی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست نداده است.

در زمان حاضر کمتر از 100 نفر به دلیل ابتلا به این ویروس در چین تحت درمان هستند و در 30 روز گذشته هیچ مورد فوتی اعلام نشده است.

همچنین امروز فقط 4 مورد جدید ابتلا به کرونا در چین به ثبت رسید که مربوط به شهر «جی لین» در شمال شرق چین است.

 

تلاش چین برای بازیابی اقتصاد کرونا زده اش 

چین اعلام کرد، در حالیکه همه گیری کرونا در خارج چین گسترش می‌ یابد، بازیابی اقتصاد این کشور هنوز با چالش‌ های بسیاری روبرو است.

 

تایوان شرط چین برای مشارکت در سازمان جهانی بهداشت را نپذیرفت

وزارت بهداشت تایوان شرط چین برای مشارکت در سازمان جهانی بهداشت را رد کرد. پکن به تایوان گفته بود اگر بپذیرد بخشی از سرزمین اصلی چین است با حضور تایوان در مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی مخالفت نخواهد کرد.

تایوان که عضو سازمان جهانی بهداشت نیست در حال لابی با کشورهای غربی به ویژه آمریکا است تا به عضویت ناظر این سازمان در آید پکن با این موضوع تایوان به شدت مخالف است و این جزیره را یکی از استان های خود و بخشی از خاک اصلی چین می داند.

 

ثبت 24 مورد جدید از ابتلا به کرونا در ویتنام

وزارت بهداشت ویتنام اعلام کرد 24 مورد جدید از ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده که همگی از خارج وارد شده اند و مجموع آمار این کشور به 312 نفر رسیده است.

 

آزمایش بالینی درمان کرونا در ژاپن آغاز می شود

شرکت داروسازی «تاکدا» ژاپن اعلام کرد که در ماه آینده آزمایش بالینی یک درمان احتمالی برای بیماران مبتلا به کرونا را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی ژاپن، در ساخت داروی مذکور از نمونه خون گرفته شده از بیمارانی که کاملا بهبود یافته اند استفاده می شود.

کارآزمایی بالینی این دارو در ژاپن، آمریکا، و اروپا آغاز خواهد شد.

 

طوفان در فلیلیپن در زمان کرونا 140 هزار نفر را آواره کرد

طوفان «وونگ فونگ» در فیلیپن امروز جمعه بیش از 140 هزار نفر از مردم این کشور را آوره و راهی پناهگاه‌ های موقت کرد. این طوفان مقابله با کرونا در این کشور را پیچیده ‌تر کرد.

از زمان عبور طوفان از مناطق مرکزی مجمع الجزایر فیلیپین که با حضور صد‌ها هزار نفر منطقه ‌ای پرجمعیت است، بارش شدید در منطقه ادامه دارد.

این طوفان در حالی رخ داده است که میلیون‌ ها نفر از مردم فیلیپین به دلیل شیوع کرونا در خانه‌ های خود قرنطینه هستند.

تاکنون 11800 نفر در فیلیپین به کرونا آلوده شده اند که به مرگ 790 نفر منجر شده است.

فیلیپن سالانه به طور متوسط با 20 طوفان روبرو می ‌شود.

 

اجباری شدن استفاده از ماسک در ارمنستان

ستاد کنترل وضعیت اضطراری ارمنستان با اعلام این که تا 10 روز دیگر نه تنها در مکان‌ های بسته عمومی بلکه در سراسر کشور، شهروندان ارمنستان موظف هستند از ماسک استفاده کنند افزود: افراد متخلف جریمه خواهند شد.

میزان جریمه خودداری از استفاده از ماسک، 100 هزار درام معادل 200 دلار است.

 

ابتلای 106 نفر به کرونا در جمهوری خودمختار نخجوان

تاکنون در جمهوری خودمختار نخجوان 106 نفر به کرونا مبتلا شده و دو نفر هم براثر این ویروس جان باخته اند.

7450 نفر هم تاکنون در این جمهوری قرنطینه شده اند.

 

پاکستان کادر پزشکی به کویت اعزام می ‌کند

دولت پاکستان به درخواست کویت و با هدف مقابله مشترک با کرونا، کادر پزشکی شامل 600 متخصص و پرستار را به این کشور اعزام می‌ کند.

شیوع کرونا در کویت موجب سرگردانی پاکستانی ‌های مقیم این کشور شد و اکنون 5500 پاکستانی خواستار بازگشت به کشور هستند.

شمار بیماران کرونایی در شهرهای مختلف پاکستان از 37 هزار نفر فراتر رفته و تاکنون 803 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده ‌اند.

 

فلسطینیان از ویروس اشغالگری نیز رنج می‌ برند

فعالان شبکه‌ های اجتماعی با اشاره به شیوع کرونا در جهان نوشتند ملت فلسطین از ویروس دیگری به نام «ویروس اشغالگری» رنج می ‌برند.

فعالان شبکه‌ های اجتماعی با راه اندازی هشتگ covid1948 خواستار رهایی فلسطینی‌ ها از اشغالگری شدند.

امسال روز قدس با شیوع کرونا همزمان شده است.

 

افزایش قربانیان کرونا در یمن 

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در سخنانی در نشست شورای امنیت این سازمان درباره یمن خواستار کمک به این کشور در بحبوحه شیوع کرونا شد و گفت میزان ابتلا به کووید19 و قربانیان در این کشور به مراتب بالاتر از ارقام منتشر شده است.

 

 کرونا و بیکاری کارگران روزمزد در اردن 

پیامد‌های شیوع کرونا باعث بیکاری بیش از 300 هزار نفر از کارگران روزمزد در اردن شده است.

شیوع کرونا به زندگی بیش از 600 هزار خانواده اردنی آسیب رسانده است.

تعداد نیروی کار در اردن به 3 میلیون نفر می‌ رسد.

 

استفاده از ماسک در قطر اجباری شد

قطر، زدن ماسک برای مردم را هنگام خروج از منزل اجباری اعلام کرد و برای تخلف کنندگان از این مقررات، زندان و پرداخت جریمه (تا سه سال زندان و یا 200 هزار ریال (55 هزار دلار)) در نظر گرفت.

با این حال، زدن ماسک برای فردی که داخل ماشین خود نشسته و در حال رانندگی است، اجباری نیست.

این مقررات از یکشنبه 17 مه 2020 (28 اردیبهشت) به مرحله اجرا گذاشته می شود و تا اطلاع  ثانوی ادامه خواهد یافت.

تاکنون بیش از 28 هزار مورد ابتلا به این ویروس در قطر ثبت شده، اما با این حال تاکنون تنها 14 مورد  فوتی ثبت شده است.

در همین حال، امیر قطر و نخست وزیر انگلیس درباره مسائل مربوط به شیوع کرونا و روابط دوجانبه، تلفنی گفت و گو کردند.

دو طرف همچنین اهمیت همکاری انگلیس و قطر در زمینه‌ های امنیتی، تجارت و سرمایه گذاری را بررسی کردند.

 

کرونا و تاکید سازمان ملل بر لزوم توقف فوری درگیری‌ ها در لیبی

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل بر لزوم توقف فوری درگیری ‌ها در لیبی به منظور مقابله با شیوع کرونا در این کشور تاکید کرد.

«استفان دوژاریک» گفت: موفقیت لیبی برای متوقف کردن شیوع کرونا به توقف فوری درگیری ‌های نظامی نیاز دارد.

 

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع کرونا در  آفریقا

دانشمندان هشدار می‌دهند اگر اقدامات پیشگیرانه ناموفق باشند، در سال اول همه‌ گیری کرونا در قاره آفریقا، حدود 250 میلیون نفر به ویروس آن آلوده شده و تقریبا 150 هزار نفر جان می‌ بازند. با این حال بیماری وخیم یا مرگ کمتر از آمریکا و اروپا خواهد بود چرا که جمعیت این قاره جوان ‌تر است.

این مدلسازی را دفتر آفریقایی سازمان بهداشت جهانی برای 47 کشور عضو انجام داده است اما کشورهای مصر، جیبوتی، سومالی، لیبی، مراکش، سودان و تونس از این گزارش کنار گذاشته شده بودند.

طبق این مدلسازی، انتظار می ‌رود در سال اول شیوع، از بیش از یک میلیارد جمعیت قاره آفریقا، 231 میلیون نفر (بین 16 تا 26 درصد کل جمعیت) به کرونا آلوده شوند که بیشترشان یا علامتی نشان نخواهند داد یا بیماری خفیفی خواهند گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.