شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی از کشور‌ها از جمله برزیل اوضاع بحرانی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز سه شنبه 19 مه (30 اردیبهشت) 4 میلیون و 894 هزار و 278 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

آمار جهانی کرونا

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 320 هزار و 189 نفر نیز جان خود را از دست داده و یک میلیون و 909 هزار و 236 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

در حال حاضر ایالات متحده در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا روسیه با بیش از 290 هزار مورد ابتلا، سپس برزیل، انگلیس، اسپانیا و فرانسه قرار دارند.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 91 هزار و 981 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 356 هزار و 383 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما در برخی دیگر از کشور‌ها از جمله برزیل بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

افزایش خوش ‌بینی ‌ها پس از نتایج اولیه کارآزمایی یکی از واکسن‌ ها

نتایج کارآزمایی فاز یک واکسن شرکت «مدرنا» برای مقابله با کووید19 نشان می ‌دهد که سیستم ایمنی بدن افراد تحت آزمایش، همان واکنشی را نشان داده که در افراد درمان ‌شده از بیماری دیده می ‌شود.

مدیر اجرایی شرکت آمریکایی «مدرنا» گفته این نتایج بسیار رضایت ‌بخش است. دونالد ترامپ گفته نتایج را دیده و «شگفت ‌انگیز» است. 

 

حمله تازه ترامپ به سازمان جهانی بهداشت/ اولتیماتوم 30 روزه 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سازمان بهداشت جهانی را تهدید کرد که اگر ظرف 30 روز تغییرات مورد نظر آمریکا را اعمال نکند، کمک این کشور به آن سازمان را به طور دائمی قطع خواهد کرد. 

ترامپ ماه گذشته کمک ‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را به طور موقت قطع کرد و آن را به کمک به کارزار چین در انتشار اطلاعات نادرست متهم کرد. مقامات سازمان جهانی بهداشت این اتهام را رد کرده اند و چین اعلام کرد در اطلاع رسانی در خصوص شیوع کرونا شفاف و آزاد عمل کرده است. 

ترامپ در نامه‌ای که متن آن را در توئیتر منتشر کرد، خطاب به «تدروس آدانوم» رئیس سازمان بهداشت جهانی نوشت: اگر سازمان جهانی بهداشت ظرف 30 روز به اعمال اصلاحات اساسی پایبند نشود، من توقف موقت کمک ‌های مالی آمریکا به این سازمان را دائمی خواهم کرد و در عضویت آمریکا در این سازمان تجدید نظر خواهم کرد.

ترامپ در نامه خود به آدانوم تاکید کرد تنها راه پیش روی سازمان بهداشت جهانی این است که از چین اعلام استقلال کند و افزود دولت وی گفت و گو برای اصلاح این سازمان را با رئیس آن آغاز کرده است.

 

بالا گرفتن انتقادها از ترامپ درباره مصرف داروی ضد مالاریا

اظهارات رئیس جمهور این کشور مبنی بر مصرف «هیدروکسی کلروکین» تعجب متخصصان بهداشت و سلامت را برانگیخته است و آنها در این خصوص هشدار دادند.

آنها می گویند این دارو نه تنها سلامت رئیس جمهور آمریکا را با خطراتی مواجه می کند، بلکه اظهارات رئیس جمهور درباره استفاده از این دارو دیگران را هم به استفاده از آن تشویق می کند.

ترامپ روز دوشنبه گفت همه آن چه که می توانم درباره مصرف این دارو به شما بگویم این است که تاکنون خوب بوده است. ترامپ گفت خودش از این داروی ضد مالاریا استفاده می کند.

اداره دارو و غذای آمریکا هشدار داده است که این دارو می تواند عواقب بسیار خطرناکی برای قلب فرد مصرف کننده بخصوص در افراد مبتلا به کرونا داشته باشد.

ترامپ 73 ساله که هر روز تست کرونا انجام می ‌دهد گفت از پزشک کاخ سفید در مورد استفاده از داروی فوق سوال کرده است و این پزشک به وی گفته است در صورتی که تمایل به این کار دارد، می‌ تواند آن را انجام دهد.

 

رستورانی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی میز سپردار بزرگ فردی ساخته است

رستورانی در مریلند برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پی کاهش محدودیت های کرونایی، میز ناهارخوری سپردار بزرگ فردی ساخته است تا به اندازه شش پا (حدود 2 متر) افراد از همدیگر فاصله داشته باشند.

 

برزیل طی 72 ساعت به سومین کشور بحران ‌زده از همه‌ گیری کرونا تبدیل شد

 

برزیل با ثبت هزاران مورد دیگر از مبتلایان به کووید19 طی 72 ساعت از بحران‌ زده‌ ترین کشورهای جنوب و غرب اروپا پیشی گرفته و در فهرست جهانی پس از آمریکا و روسیه قرار گرفته است.

برزیل کشوری‌ است که رئیس ‌جمهور آن نه تنها بارها با محدودیت‌ های ترددی و قرنطینه مخالفت کرده، که در حال حاضر با یک بحران سیاسی نیز روبرو شده‌ است.

در واپسین ساعت ‌های روز 29 اردیبهشت ماه شمار موارد تائیدشده در این کشور به 254 هزار تن رسید. شمار جان ‌باختگان نیز به 17 هزار نفر نزدیک شده‌ که ششمین مورد تائیدشده یا اعلام‌ شده در سطح جهان است.

افزایش چشمگیر موارد ابتلا در برزیل در حالی ا‌ست که به نظر می ‌رسد رئیس‌ جمهور آن کشور شدت بیماری و پیامدهای کرونا را چندان حائز اهمیت نمی ‌داند.

«جائیر بولسونارو» رئیس ‌جمهور شدیدا راست ‌گرای برزیل، از چهره ‌های شاخص جهانی ا‌ست که بیماری جدید را در حد «یک سرماخوردگی کوچک» توصیف کرده ‌است.

او در میانه بحران ناشی از همه‌ گیری در جست‌ و جوی سومین وزیر بهداشت است. همزمان گزارش شده در مناطقی از کشور بیمارستان ‌ها دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیماران تازه ندارند و در برخی شهرها نیز خاکسپاری‌ ها در گورهای دست‌جمعی آغاز شده است.

 

2414 مورد جدید آلودگی به کرونا در مکزیک

وزارت بهداشت مکزیک از 2414 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به کرونا در مکزیک به 51633 مورد رسید.

این وزارتخانه همچنین از 155 مورد جدید مرگ بر اثر کرونا در مکزیک خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد مرگ بر اثر کرونا در مکزیک به 5332 مورد رسید.

 

درگیری پلیس شیلی با فقرای معترض

پلیس شیلی در یکی از مناطق فقیرنشین شهر «سانتیاگو» پایتخت این کشور با معترضان درگیر شد.

این درگیری‌ در حالی رخ می‌ دهد که محدودیت‌ هایی برای مقابله با شیوع کرونا اجرا شده و برخی مقام‌ های محلی از کمبود مواد غذایی در «ال بوسکه» یکی از فقیرترین محلات پایتخت خبر داده‌ اند.

شهرداری ال بوسکه در بیانیه ‌ای اعلام کرد که ساکنان این محله گرسنه مانده ‌اند. این منطقه از اواسط ماه آوریل قرنطینه شده است. 

رئیس جمهور شیلی دوشنبه گفت که در روزهای آینده 2.5 میلیون سبد غذایی در این کشور توزیع خواهد شد.

یش از 46 هزار نفر در شیلی به کرونا مبتلا شده ‌اند که 478 نفر آنها جان خود را از دست داده و بیش از 20 هزار نفر دیگر نیز بهبود یافته‌ اند.

 

واکنش ‌ها به توافق نیم میلیاردی آلمان و فرانسه برای بسته کمک های اروپایی

بحران کرونا بر اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیری مخرب به جای نهاده است. اکنون از «برنامه مارشال» اروپا سخن می ‌رود. دو کشور آلمان و فرانسه بر سر ایجاد یک صندوق 500 میلیارد یورویی برای کمک به رونق اقتصادی کشورهای اروپایی به توافق رسیدند. این تصمیم در یک کنفرانس ویدیویی از سوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام شد.

این به معنای توافق همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست. گفت‌ وگو بر سر این موضوع در دستور کار نهادهای اروپا قرار گرفته است.

هدف از این توافق، کمک به آن بخش‌ هایی از اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در اثر شیوع کرونا به شدت آسیب دیده‌ اند.

قرار است این صندوق کمک 500 میلیارد یورویی ضمن کمک به بخش ‌های آسیب دیده اقتصاد کشورهای عضو، به نیازهای زیست محیطی و تحول دیجیتال در اروپا نیز پاسخ گوید.

تفاوت این بسته کمک ‌های مالی با برنامه‌ های پیشین اعلام شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بلاعوض بودن آن است. ماکرون رسما خواستار آن شده است که واحدهای اقتصادی دریافت‌ کننده این کمک‌ ها نیازی به بازپرداخت آن نداشته باشند.

واکنش ‌ها به پیشنهاد ماکرون و مرکل به یکسان نبوده است. به عنوان نمونه، «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش از این پیشنهاد استقبال نکرده است. 

این در حالی است که رهبران ایتالیا پیشنهاد ایجاد این صندوق کمک ‌های مالی را یک پیشنهاد بسیار خوب ارزیابی کرده‌ اند.

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسون اتحادیه اروپا نیز این پیشنهاد را بسیار سازنده ارزیابی کرده است.

«کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا نیز این تصمیم را اقدامی هدفمند و موثر دانسته است. «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا هم از این اقدام به عنوان گامی مهم در مسیری درست یاد کرده است.

 

چاووش اوغلو: حدود چهار هزار تن از شهروندانمان را از آمریکا بازگرداندیم

وزیر خارجه ترکیه پس از گفت و گوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت: آنان حدود چهار هزار تن از شهروندانشان را از ترکیه به آمریکا بازگرداندند و ما نیز همین تعداد از شهروندانمان را از ایالت ‌های مختلف آمریکا به ترکیه بازگرداندیم.

 

قرنطینه 700 هزار نفر در مرز چین

شهر «شولان» با جمعیتی حدود 700 هزار نفر در منطقه ای واقع در شمال شرق چین و هم مرز این کشور با روسیه در پی شیوع کرونا به طور کامل قرنطینه شد.

هیچ کسی تا اطلاع ثانوی حق ورود و خروج به این شهر را ندارد و از هر خانواده فقط یک نفر می تواند دو روز یک بار به مدت 2 ساعت برای خرید از خانه خارج شود.

در شهر «جی لین» واقع در استان جی لین در شمال شرق چین هم تاکنون 34 مورد جدید ابتلا به کرونا اعلام شده است که ظاهرا همه این موارد از این شهر مرزی سرایت کرده است.

در پایان ماه دسامبر سال 2019 هم وقتی که مواردی از کرونا در شهر ووهان مرکز استان هوبی چین گزارش شد، میلیون ها نفر از ساکنان شهر در قرنطینه قرار گرفتند.

در 24 ساعت گذشته فقط 7 نفر دیگر بر شمار مبتلایان به کرونا در چین افزوده شده است که چهار نفر از آنها چینی هایی هستند که به کشور بازگشته اند دو نفر هم در استان لیائونینگ و یک نفر هم در شهر شانگهای مبتلا شده است.

در دیگر سو رئیس ‌جمهور چین گفته حکومتش از تحقیقات بین‌ المللی در مورد کرونا و عملکرد جهانی در مقابله با آن حمایت می ‌کند، اما این تحقیقات باید پس از کنترل بیماری انجام شود.

وی همچنین وعده داده است که دو میلیارد دلار برای مقابله با کووید19 طی دو سال پیش رو به مجمع بهداشت جهانی اختصاص دهد.

او همچنین اظهار داشته «بسیاری از کشورها توصیه‌ های سازمان جهانی بهداشت را نادیده گرفتند».

 

افزایش جان باختگان بر اثر کرونا در استرالیا

بر اساس آمار و ارقام رسانه ‌های استرالیا شمار جان باختگان بر اثر کرونا در استرالیا به 100 نفر رسید.

 

رستوران استرالیایی با مشتریان واقعی و غیر واقعی

یک رستوران استرالیایی در «نیو ساوت ولز» از ایده جالبی برای فاصله گذاری اجتماعی استفاده کرده است!

از آنجا که رستوران ها مجاز به پذیرش فقط 10 مشتری در یک زمان هستند، «فرانک آنجلتا» صاحب رستوران Five Dock Dining قصد دارد از مشتریان مقوایی در رستوران خود برای پر کردن فضای خالی استفاده کند که ایده خلاقانه ای در نوع خود محسوب می شود. او از حتی سر و صداهای پس زمینه برای شبیه سازی یک رستوران شلوغ استفاده می کند تا مشتری احساس تنهایی یا خلوتی بیش از حد نکند و برای ساعاتی کرونا را فراموش کند.

گروهی از کاربران از این ایده استقبال کردند و معتقدند که بشر به سوی سبک زندگی جدیدی در حرکت است. البته بعضی از کاربران مکان های خلوت را ترجیح می دهند و معتقدند که کسی درخواست صدای اضافی را نخواهد کرد و خوردن در شرایط سکوت بسیار بهتر است.

 

شمار کرونایی ها در هند از 100 هزار مورد فراتر رفت

شمار موارد آلودگی به کرونا در هند روز سه شنبه از 100 هزار مورد فراتر رفت و به 101139 نفر رسید.

به رغم چند هفته اعمال محدودیت ‌های شدید در هند، نرخ رشد موارد آلودگی به کرونا در این کشور نشانه اندکی از کُند شدن شیوع این ویروس ارائه می‌کند.

تعداد کل موارد مرگ بر اثر این ویروس در هند نیز 3163 مورد اعلام شد.

هند روز یکشنبه به طور رسمی محدودیت ‌ها در این کشور را تا 31 مه تمدید کرد.

 

اجرای مقررات منع رفت و آمد در منطقه کردستان عراق در تعطیلات عید فطر

وزیر امورداخلی منطقه کردستان در شمال عراق از اجرای فراگیر مقررات منع رفت و آمد در سراسر این منطقه در روز‌های تعطیلات عید فطر و به مدت 72 ساعت خبر داد.

وزارت امور داخلی منطقه کردستان در این بیانیه از اعمال مجازات برای کسانی که از مقررات سرپیچی و آن را نقض کنند‌، خبر داد، اما ماهیت این مجازات ‌ها را مشخص نکرد.

خودرو‌های نیرو‌های امنیتی، تیم‌ های پزشکی و آمبولانس‌ ها از این مقررات مستثنی هستند.

آمار کل مبتلایان به کرونا در سراسر عراق 3554 مورد و تعداد قربانیان 127 تن اعلام شد.

 

ثبت 6 مورد جدید ابتلا به کرونا در تونس

وزارت بهداشت تونس از ثبت 6 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور خبر داد. تعداد کل مبتلایان به کرونا در این کشور به 1043 مورد رسیده است.

وزارت بهداشت تونس همچنین از ثبت مرگ یک مورد جدید ناشی از ابتلا به کرونا و مجموع آمار قربانیان به 46 تن خبر داد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.