شمار مبتلایان به کرونا در جهان به بیش از یک میلیون و 200 هزار تن و بیش از 64 هزار قربانی رسیده است. اوضاع در آمریکا و اروپا بحرانی است و ترامپ به مردم این کشور در مورد ورود به یک دوره وحشتناک هشدار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه امروز یکشنبه 5 آوریل (17 فروردین) گزارش داد آمریکایی‌ ها که به شدت تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار گرفته اند و تاکنون جان بیش از 64 هزار نفر را در جهان گرفته است برای بدترین‌ ها آماده می‌ شوند.

«باب گلانتزر» عضو مجلس نمایندگان ایالت «داکوتای جنوبی» که به همراه چندین تن از اعضای خانواده خود به کرونا مبتلا شده بود، یکی از مقاماتی است که جان خود را از این بیماری از دست داد.

در آمریکا که اپیدمی به سرعت گسترش می‌ یابد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور به مردم این کشور در مورد ورود به یک دوره وحشتناک هشدار داد.

از زمان آغاز همه گیری کووید19 بیش از 1.2 میلیون نفر به طور رسمی در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده اند که بیش از نیمی از آن مربوط به اروپاست.

آمریکا در حال تبدیل شدن به خط مقدم این همه گیری است. تنها در شهر نیویورک تعداد موارد تایید شده ابتلا به کرونا 113،704 نفر است و بدین ترتیب تعداد کل موارد تایید شده آلودگی به این ویروس در آمریکا به 311،635 و تعداد کل تلفات به 8،454 نفر رسیده است.

آمریکایی‌ ها برای بدترین‌ ها آماده می‌ شوند، از لس آنجلس تا میامی بیمارستان‌ های صحرایی با هزاران تخت مراقبت‌ های ویژه اضافی می‌ سازند و یک ناو بیمارستان بزرگ نیز در نیویورک مستقر شده است.

دونالد ترامپ پیش بینی کرده است که آمریکا وارد دوره‌ ای می‌ شود که واقعا با آمار بسیار بد وحشتناک خواهد بود.

ترامپ گفت این احتمالا سخت‌ ترین هفته خواهد بود و ما شاهد مرگ‌ های بسیاری خواهیم بود.

بر اساس جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به کرونا در جهان به 1,202,715 نفر رسید.

از این تعداد 64 هزار و 734 نفر جان باخته و 246 هزار و 648 نفر بهبود پیدا کرده اند.

براساس این گزارش، از میان 891 هزار و 333 نفری که همچنان درگیر این بیماری هستند، حال 42 هزار و 682 نفر وخیم گزارش شده است.

آخرین آمار و اخبار از شیوع کرونا در سطح جهان تا امروز یکشنبه 17 فروردین به شرح زیر است:

آمریکا؛ 3 برابر شدن شمار مبتلایان طی 8 روز

براساس داده‌ های دانشگاه جانز هاپکینز، ظرف 24 ساعت گذشته در سراسر آمریکا 1224 نفر بر اثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست داده‌ اند که بیشتر آمار مرگ‌ و میر روزانه تاکنون است.

روز جمعه که آمریکا بیشتر مرگ‌ ومیر ناشی از کرونا در یک روز ثبت کرد، 1094 مورد فوتی ثبت شده بود، اما آمار امروز رکورد روز جمعه را نیز پشت سر گذاشت.

تاکنون 8 هزار و 454 نفر براثر ابتلا به کرونا در آمریکا جان باخته‌ اند و این کشور از این لحاظ پس از ایتالیا و اسپانیا در رده سوم میان کشورهای جهان قرار دارد.

سرعت شیوع کرونا در آمریکا به قدری شدت یافته که این کشور ظرف 8 روز گذشته شاهد 3 برابر شدن شمار مبتلایان به این ویروس بود.

اکنون دست کم 311 هزار و 635 نفر در آمریکا به کرونا مبتلا هستند و تنها 14 هزار و 825 نفر تاکنون بهبوده یافته‌ اند.

دونالد ترامپ بامداد امروز یکشنبه در نشست خبری روزانه خود گفت که دو هفته پیش روی آمریکا در اثر کووید19 مرگبار خواهد بود. ترامپ تصریح کرد: دو هفته بسیار سختی را در پیش داریم و پیش بینی می‌ شود که مرگ‌ ومیر زیاد خواهد شد.

«آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌ های عفونی آمریکا و دیگر کارشناسان آمریکایی هشدار داده‌ اند که وضعیت شیوع کرونا در آمریکا پیش از آنکه رو به بهبودی گذارد، بسیار وخیم خواهد شد و در حال حاضر نیز با افزایش ناگهانی شمار مبتلایان، بیمارستان‌ های سراسر آمریکا به ویژه در نیویورک با کمبود تجهیزات مواجه شده‌ اند.

فائوچی پیش‌ بینی کرد که چیزی بین 100 هزار تا 200 هزار نفر در آمریکا جان خود را به خاطر ابتلا به کرونا از دست خواهند داد و میلیون‌ ها نفر به این ویروس مبتلا خواهند شد.

 

اروپا؛ آمار بالا

تاکنون بیش از 64 هزار مورد مرگ بر اثر کووید19 در جهان گزارش شده که بیش از 46 هزار مورد آن مربوط به اروپاست.

پس از آمریکا چهار کشور اروپایی اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در جهان را دارند.

 

انگلیس؛ مرگ کودک 5 ساله/ سخنرانی نادر ملکه

یکی از آخرین قربانیان این بیماری در انگلیس یک پسر بچه 5 ساله است که نشان می‌ دهد این بیماری تنها افراد مسن و ضعیف را نمی‌ کشد.

الیزابت دوم ملکه انگلیس هم قرار است امروز یکشنبه در اقدامی بسیار نادر برای مردم این کشور سخنرانی کند.

طبق خلاصه سخنرانی ملکه که از سوی دفتر کاخ وی منتشر شد او قرار است ابراز امیدواری کند که در سال‌ های آینده همه بتوانند به شیوه‌ ای که این چالش پشت سر گذاشته شد افتخار کنند.

این سخنرانی تلویزیونی ملکه چهارمین سخنرانی وی با موضوعات خاص مانند بحران یا عزاداری از زمان آغاز سلطنت 68 ساله وی است.

طی یک روز 708 مورد جدید آلودگی در انگلیس ثبت شده است که رکورد جدیدی است که تسریع روند شیوع را تایید می‌ کند.

وزارت بهداشت انگلیس اعلام کرد شمار قربانیان کرونا در این کشور به 4313 نفر رسیده که نسبت به آمار قبلی حدود 20 درصد افزایش نشان می‌ دهد.

 

ایتالیا؛ کاهش شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌ های ویژه برای نخستین بار

ایتالیا با 15 هزار و 362 مورد مرگ در حال حاضر بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را دارد. اسپانیا با 11 هزار و 947 مورد، آمریکا با 8 هزار و 454 مورد، فرانسه با 7 هزارو 560 مورد و انگلیس با 4 هزار و 313 مورد در رده‌ های بعدی قرار می‌ گیرند.

روز شنبه امید‌هایی در ایتالیا شکل گرفت، زیرا شمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌ های ویژه برای نخستین بار از زمان شیوع ویروس از بیش از یک ماه پیش کاهش یافت. «آنجلو بورلی» رئیس حفاظت مدنی ایتالیا گفت این خبر بسیار مهم است، زیرا به بیمارستان‌ های ما اجازه تنفس می‌ دهد. این نخستین بار از زمان مدیریت این بحران است که آمار کاهش یافته است.

 

اسپانیا؛ کاهش آمار فوتی ها برای دومین روز/ تمدید دو هفته‌ ای قرنطینه

اسپانیا طی 24 ساعت 89 مورد مرگ جدید را ثبت کرده است. طبق آمار رسمی، این آمار برای دومین روز متوالی کاهش یافته است. مادرید از تمدید دو هفته‌ ای قرنطینه تا 25 آوریل خبر داده است.

این کاهش‌ های نسبی شمار مرگ و میر یا آلوده شدن در مورد کند شدن روند شیوع ویروس پس از هفته‌ ها قرنطینه تقریبا امید‌هایی را ایجاد کرده است.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا که برای تمدید قرنطینه در این کشور مقابل دوربین های تلویزیونی حاضر شده بود، با هدف برانگیختن حس همدلی مردم کشورش در این شرایط سخت به ابیات شاعر نامی ایران سعدی متوسل شد.

سانچز که برای اعلام تمدید سه هفته‌ای قرنطینه برای مردم اسپانیا از کاخ نخست وزیری «لا‌مونکلوآ» سخن می‌گفت، اظهار داشت: در ورودی ساختمان سازمان ملل متحد شعری از سعدی شاعر سرشناس ایرانی درج شده که تاکید می‌ کند: «بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند».

وی گفت:‌ این دقیقا وضعیت امروز جهان است که در آن همه مردم باید به عنوان یک پیکر واحد با بحران کنونی کرونا مقابله کنند.

سانچز همچنین به ادامه این شعر سعدی نیز اشاره کرد و یادآور شد: «تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی».

 

فرانسه؛ شمار جان باختگان از 7500 تن عبور کرد

«ژروم سالومون» مقام ارشد وزارت بهداشت فرانسه گفت که ظرف 24 ساعت گذشته 441 نفر در اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ های این کشور جان خود را از دست داده‌ اند.

سالومون به شمار جانباختگان در خانه‌ های سالمندان فرانسه اشاره نکرد، اما مجموع جانباختگان کرونا را 7560 تن اعلام کرد که با توجه به آمار 6507 نفری روز گذشته، نشان می‌دهد که 612 نفر در خانه‌ های سالمندان به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفته‌ اند.

فرانسه تا دو روز پیش تنها آمار مبتلایان به کرونا و جانباختگان در بیمارستان‌ ها را اعلام می‌ کرد و از آمار مربوط به کرونا در خانه‌ های سالمندان خبری در دست نبود؛ اما از دو روز گذشته که این آمار هم اعلام شده، شمار جانباختگان افزایشی ناگهانی داشته است.

هم اکنون حدود 700 هزار نفر در فرانسه در مراکز نگهداری سالمندان زندگی می‌ کنند و میزان فوتی‌ های این جمعیت بر اثر کرونا به نسبت مبتلایان، حدود 6.5 درصد است. 

آمارها حاکی است که تاکنون ۶۸ هزار و ۶۰۵ مورد قطعی ابتلا به کووید19 در فرانسه ثبت شده است.

 

آلمان؛ تعداد مبتلایان افزایش یافت

در آلمان شمار بیماران کووید19 از مرز 85000 نفر عبور کرد.

با استناد به گزارش انستیتوی «روبرت کُخ»،  تعداد موارد تایید شده ابتلا به کروناویروس در آلمان 85778 نفر اعلام شده است و به طور کلی 1158 نفر درگذشتند.

 

اتریش؛ مقام‌ ها از کاهش نرخ شیوع ابراز خوشنودی کردند

تا روز شنبه شمار مبتلایان به کرونا در اتریش به حدود 12 هزار نفر (با 186 مرگ) رسید اما مقام‌ های بهداشتی می‌ گویند با اجرای مقررات سخت‌ گیرانه و بسته شدن مدارس و تعطیلی مشاغل موفق شده‌ اند جلوی رشد شیوع را به نحوی چشمگیر بگیرند و از 40 درصد چند هفته پیش به عددی یک‌ رقمی برسانند.

 

جمهوری چک؛ مقررات سخت‌ گیرانه

در جمهوری چک که مقرراتی سخت‌ گیرانه در قبال شیوع کرونا وضع کرد، دولت گفته است احتمالا وضعیت اضطراری را برای 30 روز دیگر تمدید خواهد کرد.

تاکنون 4190 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و از آن میان 56 تن جان باخته‌اند.

 

سوئد؛ جنجال ضبط 4 میلیون ماسک توسط فرانسه/ تمدید هشدار خروج از کشور​

مجله لکسپرس فرانسه از ضبط میلیون‌ ها ماسک متعلق به یک شرکت سوئدی به مقصد ایتالیا و اسپانیا در شهر لیون فرانسه در ماه گذشته خبر داد.

شرکت سوئدی مولنلیکه مالک ماسک‌ ها، از ضبط این محموله که به مقصد ایتالیا و اسپانیا فرستاده بود، خشمگین شده است.

این محموله شامل 4 میلیون ماسک بود که شرکت سوئدی از چین سفارش داده بود. ماسک‌ های سفارش داده شده یک ماه پیش از راه دریا به جنوب فرانسه رسید. قرار بود بخشی از این بار پس از انتقال به انبار مولنیلکه در شهر لیون، از راه زمینی به ایتالیا و بخش دیگری از آن به اسپانیا حمل شود، اما مقام‌ های فرانسوی بار را در لیون توقیف کردند.

دو هفته طول کشید تا پیگیری سوئدی‌ ها به نتیجه‌ ای برسد. نهایتا دبیرخانه دفاع و امنیت ملی فرانسه موافقت کرد که نیمی از ماسک‌ ها به ایتالیا و اسپانیا فرستاده شود.

نخست وزیر سوئد پیش بینی کرد معضلات اقتصادی پیش آمده و روند شیوع کرونا تا ماه‌ ها ادامه داشته باشد.

وزارت خارجه سوئد هم هشدار خروج از کشور را برای سفرهای غیرضروری که پیشتر به مدت یک ماه اعلام شده بود، تا 15 ژوئن تمدید کرد.

 

ترکیه؛ تعداد فوتی ها افزایش یافت

در ترکیه 3013 مورد جدید ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است.

به گفته وزیر بهداشت ترکیه، تعداد فوتی ها بر اثر ابتلا به کروناویروس به 501 نفر رسید. تا کنون 23934 مورد ابتلا به کووید19 در ترکیه به ثبت رسیده است.

وزیر بهداشت ترکیه گفت تاکنون 161 هزار و 380 نفر در ترکیه تحت آزمایش کرونا قرار گرفته اند.

فخرالدین کوجا گفت: شمار بیمارانی که بهبود یافته اند نیز به 786 نفر رسیده است.

 

روسیه؛ مسکو دارنده بیشترین تعداد مبتلایان 

در روسیه تعداد کل مبتلایان به کروناویروس 4731 در 78 منطقه روسیه اعلام شده است. از این تعداد 43 نفر درگذشتند و 333 نفر بهبود یافتند.

سهم مسکو از این تعداد 3357 نفر است. 260 نفر در حومه مسکو  و 171 نفر در سن پترزبورگ مبتلا شده‌اند.

 

چین؛ 47 مبتلا، 3 فوتی

کمیسیون ملی بهداشت چین امروز یکشنبه اعلام کرد در 24 ساعت گذشته 77 مورد ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است که 47 مورد آن از مبتلایان بدون علامت و به اصطلاح «ناقل خاموش» هستند.

همچنین در شبانه روز گذشته نیز 3 تن بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌ اند. 

آمار کل مبتلایان به کرونا در چین تاکنون به 81669 تن و آمار جان باختگان هم به 3329 تن رسیده است در عین حال شمار افراد مبتلای بدون علامت در این کشور هم به 1024 نفر رسیده است. 

بر اساس این گزارش، با ترخیص 213 بیمار دیگر از بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی، شمار کل افراد بهبود یافته در چین به 76964 تن رسیده است. 

 

کره جنوبی؛ تمدید قانون حفظ فاصله اجتماعی 

«پارک نیونگ هو» وزیر بهداشت کره جنوبی گفته تا زمانی که شمار مبتلایان جدید به این ویروس در کشور به 50 نفر و یا کمتر از این تعداد نرسد، محدودیت‌ های اعمال شده، کاهش داده نمی‌ شود.

در کره جنوبی به مردم توصیه شده که دست کم 2 متر از هم فاصله بگیرند و دست کم تا 19 آوریل از تجمع در مکان‌ های عمومی خودداری کنند.

برعکس بسیاری از کشو‌های دیگر که مردم در قرنطینه هستند، در کره جنوبی اکثر فروشگاه ها و رستوران‌ ها هنوز باز هستند.

 

هند؛ افزایش شمار مبتلایان/ نام‌گذاری دوقلوی هندی

تعداد مبتلایان به کرونا در هند از عصر دیروز تاکنون بیش از 300 نفر افزایش یافت. 

وزارت بهداشت هند اعلام کرد: تعداد مبتلایان ویروس کرونا در هند به 3374 نفر رسیده است. از بین این افراد 267 نفر از بیمارستان مرخص شدند 77 نفر نیز جان باختند.

مقررات قرنطینه کامل در این کشور 1.3 میلیارد جمعیت دست‌ کم تا 10 روز دیگر ادامه دارد و انتظار می‌ رود تمدید شود.

در خبری جالب یک زوج هندی ساکن ایالت رایپور می‌ گویند برای دوقلوی تازه متولدشده خود نام‌ های «کرونا و کووید» را انتخاب کرده‌ اند.

 

ترکمنستان؛ استفاده از واژه کرونا

رئیس جمهور ترکمنستان برای نخستین بار در محافل عمومی واژه کرونا را بر زبان راند.

«قربان‌ قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه کابینه که بخش‌ هایی از آن از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: «ویروس کرونا دنیا را به لرزه درآورده» و تبعاتی منفی بر اقتصاد گذاشته است.

وی مشخصا به شیوع کرونا در این کشور اشاره‌ ای نکرد اما تلویزیون دولتی ترکمنستان گفت تمهیداتی برای مقابله با کرونا وضع شده است.

مقام‌ های ترکمنستان در هفته‌ های اخیر هیچ اظهار نظری درباره کرونا نکرده‌ اند و در روزهای اخیر نیز سازمان گزارشگران بدون مرز گفته بود از رسانه‌ ها و مقام‌ های این کشور خواسته شده از این واژه استفاده نکنند.

 

افغانستان؛ شناسایی 38 بیمار جدید/ تشدید محدودیت‌ های رفت و آمد​

زارت بهداشت و درمان افغانستان اعلام کرد: آزمایش 38 فرد مشکوک به بیماری کووید19 در شبانه روز گذشته مثبت بود که در مجموع شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در افغانستان به 337 نفر افزایش یافت.

شمار جان باختگان این بیماری در افغانستان به 7 نفر رسیده و تعداد بهبود یافتگان 12 نفر اعلام شده است.

مسئولان دولت افغانستان در نظر دارند محدودیت‌ های رفت و آمد برای مقابله با این بیماری را تشدید کنند.

 

عراق؛ ثبت پنج مورد جدید در دیاله/ مقررات منع تردد 48 ساعته در اقلیم کردستان

اداره بهداشت استان دیاله عراق از ثبت 5 مورد جدید ابتلا به کرونا در این استان خبر داد.

در این بیانیه آمده است مبتلایان به کرونا در قرنطینه هستند.

اقلیم کردستان عراق از روز شنبه به مدت 48 ساعت مقررات منع رفت‌ وآمد وضع کرد.

وزارت کشور این منطقه گفته است که این اقدام پس از آن صورت گرفت که بسیاری از مردم مقررات مربوط به قرنطینه را نادیده گرفتند.

این وزارتخانه گفته هر کسی که از مقررات منع تردد سرپیچی کند، قانون به شدت با او برخورد کرده و خودرویش توقیف می شود.

به گفته این وزارتخانه هر مقام رسمی هم که بخواهد با مجوزهای عبور این قانون را نقض کند، بازداشت می‌ شود.

 

بحرین؛ کاهش محدودیت‌ های سفرهای هوایی

مقامات هواپیمایی بحرین محدودیت‌ های سفرهای هوایی در این کشور را کاهش داده‌ اند.

به گفته آنها، مسافران ترانزیتی می‌ توانند در فرودگاه بین المللی بحرین توقف داشته باشند، اما تنها به اتباع بحرینی اجازه ورود به کشور داده می‌ شود.

هنوز معلوم نیست که چه چیز باعث شده تا مقامات بحرین از میزان محدودیت‌ ها بکاهند.

در بحرین شمار مبتلایان به ویروس کرونا تاکنون 672 نفر گزارش شده است.

 

مصر؛ احتمال باز نشدن مساجد در ماه مبارک رمضان

به دستور وزارت اوقاف از برگزاری مراسم نماز و دعا و برپایی هرگونه تجمعات در مساجد و کلیسا‌ها و افطاری دادن تا زمان غلبه بر کرونا ممانعت خواهد شد.

محمد مختار جمعه گفت بازگشایی مساجد کشور به این نکته بستگی دارد که وزارت بهداشت تاکید کند برگزاری تجمعات، دیگر خطری در رابطه با شیوع کرونا ندارد.

با شیوع ویروس کرونا در مصر، با تصمیم وزارت اوقاف و مدیریت کلیسا‌های مصر، از برگزاری مراسم نماز و دعا و برپایی هرگونه تجمعات در مساجد و کلیسا‌ها تا زمان غلبه بر کرونا جلوگیری شده است.

 

آفریقا؛ نخستین مورد مرگ در لیبریا 

در آفریقای غربی لیبریا از نخستین مورد مرگ ناشی از کووید19 خبر داد که مردی 72 ساله بود. این کشور که یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است در سال‌های 2014 تا 2016به شدت تحت تاثیر تب ابولا قرار گرفت.

این خبر بر میزان نگرانی‌ ها برای قاره آفریقا افزود که در حال حاضر با مجموع 7600 مورد آلوده و 300 مورد مرگ کمتر از سایر نقاط جهان تحت تاثیر ویروس قرار گرفته است.

در آفریقای جنوبی با 1585 مورد آلوده و 9 مورد مرگ، «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور این کشور کارزار غربالگری گسترده با مشارکت 10 هزار پزشک، پرستار و داوطلب راه اندازی کرده است.

پارلمان تونس هم اختیارات خود را در خصوص مبارزه با کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن در کشور برای مدت دو ماه به طور کامل به دولت تفویض کرد.

وزارت دادگستری مغرب هم امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای از دستور عفو بیش از 5 هزار زندانی از سوی محمد ششم شاه این کشور در پی شیوع کرونا خبر داد.

 

********

در مجموع: 1،202،715 مورد کلی ابتلا، 1262 مورد جدید ابتلا، 64،734 مورد فوتی، 246،648 مورد بهبودی، و 42،682 مورد وخیم در 206 کشور، منطقه و سرزمین در جهان تاکنون گزارش شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.