کرونا همچنان پر خبرترین سوژه در اخبار جهان است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت 1,484,285 نفر مبتلا به کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز شنبه 16 مه (27 اردیبهشت) 4 میلیون و 640 هزار و 339 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

 

 

آمار کرونا

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 308 هزار و 829 نفر نیز جان خود را از دست داده و یک میلیون و 766 هزار و 955 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با ثبت یک میلیون و 484 هزار و 285 نفر مبتلابه بیماری کووید19 همچنان کانون اصلی شیوع کرونا در جهان است.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 88 هزار و 507 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم  327 هزار و 751 اعلام شد.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

مسئول ویژه سازمان جهانی بهداشت: کرونا هنور با ما و فعال است

دکتر «دیوید نابارو» مسئول ویژه سازمان جهانی بهداشت گفت: به نظر من کشور‌ها قادر هستند تا با این بیماری مقابله و آن را را مهار کنند. اما این ویروس هنوز از بین نرفته و هنوز با ماست و در کشور‌های مختلف فعال است. ظرفیت مقابله با شیوع مجدد این بیماری، ​الزام اصلی در مسیر حرکت رو به جلو است.

 

عقب نشینی ترامپ از موضع اش درباره سازمان جهانی بهداشت

واشنگتن قرار است بار دیگر در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت مشارکت کند؛ با این وجود رقم مشارکتِ جدید بسیار کمتر را رقم ‌های پرداخت شده از سوی آمریکا در سال ‌های پیش از این خواهد بود.

 

میزان ابتلا به کرونا در واشنگتن سه برابر سایر مناطق 

میزان ابتلا به کرونا در کلانشهر واشنگتن بیش از سه برابر بخش ‌هایی از «مریلند و ویرجینیا» است.

میانگین ابتلای روزانه به کرونا در منطقه واشنگتن دی سی و حومه آن ظرف 7 روز گذشته 230 نفر به ازای هر یک میلیون نفر ساکن است. در مناطق خارج از کلانشهر، این میزان برابر 70 نفر در هر روز به ازای یک میلیون نفر جمعیت است.

داده‌ ها نشان می‌ دهد میزان ابتلا به کرونا در مناطق پرجمعیت بسیار بیشتر است. 

 

تصویب لایحه کمک 3 تریلیون دلاری در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه سه تریلیون دلاری را با هدف حمایت مالی بیشتر از تلاش‌ها در مبارزه با کرونا و تقویت اقتصاد این کشور تصویب کرد که تحت تاثیر شیوع کرونا متزلزل شده است.

این لایحه را که دموکرات‌ ها ارائه کرده اند با 208 رای موافق در برابر 199 رای مخالف دموکرات ‌ها به تصویب رسید.

 

برخی اماکن در نیویورک بازگشایی شد

ناطق کم جمعیت‌تر در نیویورک، ویرجینیا و مریلند نخستین گام‌ ها را به سوی لغو تعطیلی ‌ها برداشتند و این اقدام بخشی از یک رویکرد اتخاذ شده در ارتباط با همه گیری کرونا محسوب می‌ شود که به واسطه اختلافات سیاسی در سراسر آمریکا شکل گرفته است.

تhسیسات ساخت و ساز و تولید در 5 منطقه از 10 منطقه در ایالت نیویورک برای آغاز مجدد فعالیت ‌های خود چراغ سبز دریافت کردند اما خود شهر نیویورک -که پرجمعیت‌ترین کلان شهر در آمریکاست- همچنان تحت محدودیت‌ های شدید قرار دارد.

 

پیرزن 108 ساله از کرونا نجات یافت

خبر جالبی در رسانه‌ های آمریکا منتشر شد. یک زن 108 ساله در ایالت «نیوجرسی» به بیماری کووید19 مبتلا شده بود و سرانجام پس از سپری کردن دوره درمان توانست این بیماری را شکست بدهد.

او در سال 1918 که کودکی بیش نبود، بیماری آنفلوانزای اسپانیایی را در جهان دیده بود.

 

پیش بینی کاهش 42 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا

براساس پیش بینی فدرال رزرو آتلانتا، تولید ناخالص داخلی آمریکا ممکن است در سه ماه دوم سال یعنی از آوریل تا ژوئن، 42 درصد کاهش یابد.

هفته گذشته فدرال رزرو آتلانتا پیش بینی کاهش 34.9 درصدی تولید ناخالص داخلی در این بازه زمانی را داشت با این حال آمار‌های اقتصادی ناامید کننده ظرف این مدت موجب شد این بانک مرکزی منطقه ‌ای در پیش بینی خود تجدید نظر کند. این کاهش بدترین کاهش تولید ناخالص داخلی در طول زمان پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

 

احتمال انتقال ویروس کرونا از رحم مادر به نوزاد

پزشکان متخص یک نوزاد کانادایی را شناسایی کردند که احتمال می‌ رود در رحم مادر به ویروس کرونا آلوده شده باشد.

با وجود این که در تحقیقات پیشین، موارد دیگری از تولد نوزادان با احتمال آلودگی به کرونا در رحم مادر گزارش شده است، ‌ در این مورد خاص، فعال بودن پرونده ابتلای مادر به کووید19 در کنار این واقعیت که نوزاد پسر از طریق عمل جراحی سزارین متولد شده است، متخصصان را به این نتیجه رسانده که به احتمال زیاد ویروس از رحم مادر به جنین منتقل شده است.

زمانی که مادر 40 ساله این نوزاد وارد بیمارستان شد، از کووید19 رنج می ‌برد و دچار درد بدن، کاهش اشتها، خستگی، سرفه خشک و تب 38.9 درجه بود. خوشبختانه او نیازی به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نداشت، اما پزشکان تصمیم گرفتند به صورت اضطراری و با استفاده از عمل سزارین، کودک را از رحم وی خارج کنند.

این نوزاد پس از تولد نیازی به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نداشت اما آزمایش مخاط بینی او در روز پس از زایمان و هفته بعد از آن نشان ‌دهنده آلودگی به کرونا بود. علاوه بر این در جفت نوزاد نیز التهاب مشاهده شد که نشان دهنده آلودگی ویروسی زودهنگام است.

 

کاهش نیروی انسانی خطوط هوایی کانادا

شرکت هواپیمایی ایر کانادا اعلام کرد تصمیم گرفته است تعداد نیروی انسانی خود را تا 60 درصد کاهش دهد تا در بحبوحه همه گیری کرونا هزینه هایش را کاهش دهد و فعالیت هایش متناسب با حجم رفت و آمد پیش بینی شده در میان مدت تا بلند مدت باشد.

 

2437 مورد جدید آلودگی به کرونا در مکزیک

وزارت بهداشت مکزیک امروز شنبه از 2437 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد آلودگی در مکزیک به 4532 مورد رسید.

این وزارتخانه همچنین روز شنبه از 290 مورد جدید مرگ بر اثر  کرونا در مکزیک خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد مرگ در مکزیک به 4767 مورد رسید.

 

تلاش اروپایی ‌ها برای لغو ممنوعیت ها

هرچند نگرانی ‌های زیادی درباره شیوع موج دوم کرونا وجود دارد، بسیاری از کشورهای اروپایی از استرالیا گرفته تا اتریش تلاش کردند تا با لغو ممنوعیت‌ ها زمینه را برای بازگشت به زندگی عادی فراهم کنند.

برای نمونه، دانمارک از جمله نخستین کشورهایی که بازگشایی تدریجی را آغاز کرد، روز جمعه گزارش داد که در 24 ساعت گذشته هیچ مورد تازه‌ای از ابتلا به کرونا را شناسایی نکرده است.

اسلوونی هم نخستین کشور اروپایی است که روز جمعه پایان همه ‌گیری کرونا را اعلام کرد و گفت که مرزهایش را بازگشایی می ‌کند.

آلمان آماده می‌شود تا از امروز (شنبه) لیگ داخلی فوتبال را با استادیوم ‌های خالی و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی دوباره شروع کند. 

فرانسه نیز که از روز دوشنبه برخی محدودیت‌ ها را لغو کرده است، برای نخستین تعطیلات آخر هفته در پی کاهش این محدودیت‌ ها آماده شده و هشدار داده است تا مردم از تجمعات گسترده پرهیز کنند.

سه کشور لتونی، استونی و لیتوانی تلاش کردند تا یک «حباب بالتیک» در حوزه دریای بالتیک ایجاد کرده و جابجایی و مسافرت میان این سه کشور را فراهم کنند.

واتیکان نیز اعلام کرد که از روز دوشنبه آینده «کلیسای سن پیتر» را که پس از دو ماه بازگشایی خواهد کرد.

 

جدول زمانی ایتالیا برای از سرگیری کار و سفر

ایتالیا که به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده، تلاش کرد تا برنامه ‌ای برای بازگشایی سواحل خود منتشر کند اما این در حالی است که گردشگران خارجی فعلا اجازه یا برنامه ‌ای برای سفر به این کشور ندارند. 

دولت ایتالیا بامداد امروز اعلام کرد که از 3 ژوئن (14 خرداد) اجازه سفر به خارج کشورها و مسافرت به این کشور را خواهد داد. 

علاوه بر این، سفرهای داخلی در سراسر کشور نیز از همان تاریخ مجاز خواهد بود. رستوران‌ها و فروشگاه ‌های ایتالیا هم آماده می‌ شوند تا از 18 مه (29 اردیبهشت) فعالیت خود را از سر بگیرند، البته باید فاصله‌ گذاری اجتماعی و برخی محدودیت‌ های دیگر را رعایت کنند.

31610 نفر در ایتالیا به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌ اند که در این زمینه پس از آمریکا و انگلیس سومین رده را در سراسر دنیا دارد.

 

بازگشت دانش ‌آموزان بلژیکی به مدارس

برخی دانش‌ آموزان بلژیکی با پوشیدن ماسک به کلاس ‌های خود بازگشتند. مدارس ابتدایی و راهنمایی اجازه یافته ‌اند با حفظ فاصله‌ گذاری اجتماعی کلاس‌ های دانش‌آموزان نهایی را برگزار کنند اما بعضی مدارس اعلام کرده ‌اند که بازگشایی آنها به صورت آزمایشی خواهد بود.

برخی دانش‌آموزان نیز در کلاس‌ ها حاضر نشدند اما انتظار می ‌رود که از روز دوشنبه کلاس ‌ها با ظرفیت کامل فعالیت خود را شروع کنند.

بلژیک گزارش کرده که بیش از 54 هزار فرد مبتلا به کرونا را شناسایی کرده که از این تعداد، حدود 9000 نفر آنها جان خود را از دست داده‌ اند.

 

حفظ محدودیت سفر در نروژ

«ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ گفت که احتمالا برخی محدودیت‌ هایی که وضع شده تا 20 اوت (30 مرداد) همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

این محدودیت ‌ها شامل ممنوعیت سفر به خارج کشور، قرنطینه 10 روز برای شهروندان بازگشته از خارج و ممنوعیت ورود غیرنروژی‌ هایی که مجوز اقامت یا کار در نروژ را ندارند، می شود.

احتمال می‌رود که دولت نروژ تصمیم بگیرد از 25 ژوئن (5 تیر) سفرهای تفریحی شهروندان خود به کشورهای نوردیک را لغو و پنج روز بعد از آن نیز سفر میان برخی کشورهای گزینش شده در اروپا را نیز ملغی اعلام کند.

 

بازگشایی رستوران‌ ها و کافه ‌های وین

اتریش نیز از جمله کشورهای پیشتاز در لغو محدودیت‌ های قرنطینه ‌ای بود و در گامی نمادین، رستوران ‌ها و کافه‌ های وین را بازگشایی کرد.

این کشور اعلام کرد که در دو هفته آینده مجوز برگزاری رویدادهای فرهنگی که کمتر از 100 شرکت ‌کننده دارند، صادر خواهد شد و از 1 اوت (11 مرداد) رویدادهایی که کمتر از یک هزار شرکت ‌کننده دارند، اجازه برگزاری خواهند داشت.

فعلا سالن ‌های سینما و تئاتر اجازه فعالیت نخواهند داشت؛ اقدامی که باعث فشار بر دولت شده و وزیر فرهنگ مجبور شد کناره‌ گیری کند. 

قرار است هتل‌ ها و سایر اماکن اسکان گردشگران از روز 29 مه (9 خرداد) بازگشایی شوند تا به تدریج زمینه ورود گردشگران خارجی، خصوصا آلمانی ‌ها که نقش اساسی در اقتصاد اتریش دارند، فراهم شود.

 

برنامه ‌ریزی چک برای بازگشایی هتل ‌ها و آغاز فوتبال

مقام ‌های جمهوری چک نیز اعلام کردند که از 25 مه (5 خرداد) به رستوران ‌ها، هتل ‌ها و استخرها اجازه داده خواهد شد تا فعالیت خود را شروع کنند.

برگزاری رویدادهایی که کمتر از 100 شرکت‌کننده دارد از همان تاریخ مجاز خواهد بود اما همه این موارد مشروط به آن است که فاصله‌ گذاری اجتماعی رعایت شده و شهروندان در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

سوت شروع لیگ فوتبال این کشور نیز از هفته آینده بدون حضور تماشاگران در استادیوم‌ ها زده خواهد شد. 

 

نشست اعضای اتحادیه اروپا برای بازگشایی تدریجی مرزها

شورهای عضو اتحادیه اروپا با وجود گسترش کرونا در قاره سبز، در تلاشی مشترک با موضوع بازگشایی مرزها به صورت تدریجی و هماهنگ تشکیل جلسه خواهند داد.

این نشستی مشترک به ریاست آلمان و با حضور 10 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا در دوشنبه هفته جاری برگزار می شود.

این نشست به صورت مجازی برگزار خواهد شد.  

 

آزمایش غربالگری در خانه‌ های سالمندان انگلیس

با شیوع کرونا دولت انگلیس قول داد تمام ساکنان خانه‌ های بازنشستگی را تحت آزمایش غربالگری کرونا قرار دهد.

دولت انگلیس متهم است که با وجود هزاران قربانی بر اثر ویروس جدید در این موسسات، این اماکن مورد بی توجهی قرار گرفته است.

در مدت دو ماه در فاصله زمانی میان 2 مارس تا 1 مه، در مجموع 12526 نفر که در این گونه موسسات در انگلیس و ولز زندگی می‌ کنند بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

 

شهرداران فرانسوی خواستار بازگشایی پارک‌ های عمومی شدند

بسیاری از شهرداران شهر‌هایی که در منطقه قرمز شیوع کرونا قرار دارند، خواستار بازگشایی پارک ‌های عمومی شدند، درخواستی که دولت فرانسه به علت خطر شیوع بیماری با آن مخالف است.

در مورد پیاده روی در پارک‌ های عمومی، کشور به دو منطقه سبز و قرمز تقسیم شده است. در منطقه سبز پارک ‌ها اجازه بازگشایی دارند، اما در منطقه قرمز پارک‌ ها دست کم تا 2 ژوئن بسته است. این مسئله در فرانسه بحث برانگیز شده است.

 

​افزایش مبتلایان به کرونا در آلمان

موسسه روبرت کخ امروز شنبه اعلام کرد شمار موارد تایید شده آلودگی به کرونا در آلمان با 620 مورد افزایش به 173772 مورد رسید.

شمار جان باختگان بر اثر کرونا در آلمان با 57 نفر افزایش به 7881 نفر رسید.

 

 تدارک تقریبا 150 هزار تخت برای پذیرش بیماران در روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشستی با وزیر وزارت دفاع از تدارک تقریبا 150 هزار تخت در بیمارستان ‌های مناطق مختلف روسیه و مجهز کردن آنها به تجهیزات پزشکی لازم به منظور درمان بیماران کرونایی خبر داد.

وزارت دفاع روسیه پس از گذشت دو ماه از تلاش مستمر از تکمیل و افتتاح 16 مرکز پزشکی برای درمان بیماران کرونایی نظامی و غیر نظامی خبر داد.

 

یک بیمار کرونایی 153 نفر را در کره جنوبی مبتلا کرد

کره جنوبی به رغم اینکه موفق به مهار بیماری در روزهای اخیر شده بود، بار دیگر در مرحله ای بسیار حساس قرار گرفته است.

یک بیمار کرونایی که هفته قبل به چند مرکز تفریحی و باشگاه شبانه در پایتخت رفته بود باعث شیوع خوشه ای در منطقه «ایتایه وون» در پایتخت این کشور شده و شمار افرادی که به ویروس مبتلا شده اند به 153 نفر رسیده است. بیشتر افرادی که به بیماری مبتلا شده اند بین 19 تا 29 سال دارند و مشخصا کسانی هستند که در این مراکز تفریحی رفت و آمد می کرده اند.

شمار مبتلایان به کرونا در کره جنوبی اکنون به 11018 نفر رسیده و تدابیر محدود کننده و بازرسی های بیشتری در منطقه تفریحی پایتخت در نظر گرفته شده است.

در حین حال یک زن 104 ساله از استان «گیونگ سانگ» در جنوب شرق کره جنوبی پس از 67 روز درمان موفق به شکست کرونا شد و از بیمارستان مرخص شده است.

 

ممنوعیت ورود مسافر از 13 کشور دیگر به ژاپن

ولت ژاپن اعلام کرد به دنبال گسترش شیوع کرونا در سراسر جهان، ورود مسافر خارجی از 13 کشور دیگر را به لیست کشورهای ممنوع الورود اضافه کرده است.

این 13 کشور شامل مکزیک، جمهوری آذربایجان، باهاما، کابو ورد، کلمبیا، گینه استوایی، گابن، گینه بیسائو، هندوراس، قزاقستان، مالدیو، سائو توم و پرینسیپ و اروگوئه هستند.

مسافران خارجی از جمله ساکنان دائمی ژاپن که طی دو هفته گذشته به این کشورها سفر کرده باشند مشمول قانون جدید خواهند بود.

افزایش لیست کشورهای ممنوع الورود به ژاپن پس از آن صورت گرفت که وزارت خارجه این کشور روز سه شنبه هشدار سفر برای این 13 کشور را به سطح 3 رساند یعنی دومین اخطاری که اتباع ژاپنی را ترغیب می کند از هرگونه مسافرت به این مناطق خودداری کنند.

تعداد کشورها و مناطقی که در لیست سیاه ژاپن قرار گرفته اند به 100 کشور از جمله آمریکا، چین و کل اروپا رسیده است.

 

لغو وضعیت اضطراری در 39 استان ژاپن

با این حال ژاپن وضعیت اضطراری در 39 استان را از هفته آینده لغو می کند ولی برای 8استان این وضعیت همچنان برقرار باقی می ماند.

 

انجام آزمایش آنتی بادی در ژاپن

وزارت بهداشت ژاپن انجام آزمایش های پادتن (آنتی بادی) در مقیاس بزرگ را آغاز خواهد کرد تا دریابد که کرونا تا چه حد در این کشور گسترش یافته است. این وزارتخانه ماه آینده میلادی این طرح را در توکیو، استان اوساکا در غرب و استان میاگی در شمال شرق این کشور آغاز خواهد کرد.

 

پاکستان در تکاپوی تولید و صادرات داروی درمان کرونا

وزیر بهداشت پاکستان که یکی از شرکت‌ های داروسازی این کشور اخیراا مجوز تولید داروی ضدویروس «رمدسیویر» برای درمان بیماران کرونایی را از آمریکا دریافت کرده است، از تولید انبوه این دارو با قیمت ارزان و صادرات آن به 127 کشور خبر داد.

رمدسیویر توسط شرکت آمریکایی «گیلیاد» برای درمان بیماران مبتلا به ابولا تولید شده بود. پنجشنبه گذشته یک شرکت داروسازی مطرح پاکستان توانست توافق‌ نامه تولید این دارو را با شرکت آمریکا امضا کند.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در هند از چین فراتر رفت

بر اساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت هند، با ثبت 3970 مورد ابتلا جدید به کرونا در 24 ساعت گذشته در این کشور، آمار مبتلایان به این ویروس به 85940 نفر رسید که به این ترتیب تعداد مبتلایان به کووید19 از چین فراتر رفته است.

هند در 10 روز گذشته به طور متوسط بیش از 3500 مورد ابتلا به کرونا را در روز به ثبت رسانده است. 

در همین حال در 24 ساعت گذشته چین که کرونا برای اولین بار در این کشور منتشر شد، تنها 8 مورد جدید ابتلا به کرونا را به ثبت رسانده است. 

 

بازگشت تایلند به زندگی عادی

دولت تایلند با استمرار بهبود شرایط کرونایی تصمیم دارد از فردا (یکشنبه) فروشگاه‌ های بزرگ و کسب‌ وکارهای مختلف در سراسر این کشور جنوب شرق آسیا را بازگشایی کند اما نگرانی‌ هایی از بابت موج دوم شیوع کرونا وجود دارد. 

از فردا، فروشگاه ‌های بزرگ و مراکز خرید در تایلند اجازه دارند فعالیت‌ شان را از ساعت 10 صبح تا 20 شب از سرگیرند. 

رستوران ‌ها و کافه ‌ها در مراکز اداری و غذاخوری ‌ها نیز از کاهش تمهیدات کرونایی ذی نفع می‌ شوند و اجازه ازسرگیری فعالیت دارند. 

استخرهای شنا در تایلند نیز از روز یکشنبه اجازه بازگشایی دارند، اما مدت زمان شنا و تعداد شناگران باید محدود باشد.

تاکنون 3025 نفر در تایلند به کووید19 مبتلا شده ‌اند.

 

ایجاد تست تشخیص سریع پادتن کرونا‌ویروس

دانشمندان سنگاپوری موفق به ایجاد تست سریعی شدند که در طی یک ساعت امکان تعیین وجود پادتن کروناویروس را فراهم می کند.

این آزمایش به شما امکان می دهد تا اثربخشی واکسن های بالقوه علیه کووید19 را ارزیابی کنید، تا محاسبه شود که چه میزان از جمعیت قبلا آلوده شده اند و از بیماری مربوطه درمان شده اند، و همچنین امکان پیگیری تماس‌ های این افراد و سرایت ویروس به دیگران را فراهم می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.