ورشو انتقال پناهجویان به مرز را بخشی از «جنگ ترکیبی» می‌داند که روسیه و بلاروس علیه لهستان آغاز کرده‌اند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، ستاد مشترک ارتش لهستان اعلام کرد که ارتش این کشور برای ساخت مانعی از سیم خاردار در مرزهای این کشور با روسیه در منطقه «کالینینگراد» فراخوانده شده است.

در بیانیه ستاد مشترک لهستان آمده است که سیم های خاردار در سه خط و با ارتفاع دو ونیم متر و عرض سه متر ایجاد خواهد شد.

دولت لهستان انگیزه خود از ساختن این دیوار از سیم خاردار را ترس از بحران مهاجرت در مرزهایش با روسیه اعلام کرد. سال گذشته نیز مرزهای لهستان با بلاروس شاهد بحران مهاجران بود.

در همین حال، «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش مانعی در مرز با کالینینگراد، منطقه متعلق به روسیه خواهد ساخت.

ورشو هدف از ساخت این مانع در مرز ۲۱۰ کیلومتری با کالینینگراد را جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان عنوان کرده است. لهستان دولت روسیه را به تلاش برای انتقال پناهجویان به مرز خود متهم می‌کند.

لهستان پیش از این مانعی در مرز با بلاروس، متحد نزدیک روسیه ساخته بود. منطقه کالینینگراد که بخشی از خاک روسیه محسوب می‌شود با لهستان و لیتوانی هم‌مرز است و در کنار ساحل دریای بالتیک قرار دارد. این منطقه به دلیل اینکه از نظر جغرافیایی از دیگر مناطق روسیه جدا افتاده و بین لهستان و لیتوانی محصور شده است از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بارها خبرساز شده است. 

وزیر دفاع لهستان تاکید کرده است که ساخت مانع در مرز با کالینینگراد به دنبال برقراری پروازهایی بین منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی با این منطقه صورت خواهد گرفت. 

ورشو انتقال پناهجویان به مرز را بخشی از «جنگ ترکیبی» می‌داند که روسیه و بلاروس علیه لهستان آغاز کرده‌اند. مقامات لهستان از دولت اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت می‌کنند. 

مانع مرزی بین لهستان و منطقه کالینینگراد قرار است مجهز به سیم خاردار، دوربین و سامانه نظارت الکترونیک باشد. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه در واکنش به آغاز ساخت این مانع از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. ورشو در حالی ساخت این مانع را آغاز کرده است که به گفته مقامات لهستان هیچ‌گونه تلاش غیرقانونی برای عبور از مرز طی ماه گذشته صورت نگرفت. 

منطقه کالینینگراد که حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد پس از جنگ جهانی دوم به عنوان بخشی از خاک اتحاد جماهیر شوروی درآمد. ناوگان نیروی دریایی ارتش روسیه در دریای بالتیک در کالینینگراد مستقر است.

 

ناامیدی دبیر کل سازمان ملل از برقراری صلح

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که اوضاع در اوکراین همچنان «تا حدود زیادی» از برقراری صلح دور است.

گوترش گفت: در مورد پایان جنگ من بر این باورم که هنوز راهی طولانی پیش روی خود داریم. قطعا هدف همه ما صلح است. صلح بر اساس قوانین بین المللی و میثاق سازمان ملل.

وی افزود:اما بر این باورم که هنوز تا حدود زیادی از صلح دور هستیم و باید هر کاری که از دست مان بر بیاید برای تسریع در حرکت در این سمت و سوی انجام دهیم.

 

کاخ‌سفید: بیش از پیش نگران احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین هستیم

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید نگرانی کشورش بابت احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین طی ماه‌های گذشته به تدریج افزایش یافته است.

سخنان وی در حالی بیان می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات نظامی ارشد روسیه اخیرا به بحث بر سر زمان و نحوه استفاده از سلاح هسته‌ای در چهارچوب جنگ اوکراین پرداختند. 

نیویورک تایمز این خبر را به نقل از چند مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود منتشر کرد. 

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده تاکید کرد که واشنگتن «تا حد امکان» و «به بهترین شکل» چنین احتمالی را زیر نظر دارد. 

به گفته کاخ سفید نشانه‌ای مبنی بر آمادگی ارتش روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای مشاهده نشده است. در مقابل وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که «اولویت اصلی» با پرهیز از جنگ بین قدرت‌های هسته‌ای است زیرا این رویارویی «پیامدهای فاجعه‌باری» خواهد داشت. 

کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که برای جلوگیری از کمک آنها به اوکراین خطر جنگ هسته‌ای را مطرح می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه این کشور پیش از این به طور ضمنی از احتمال توسل به سلاح‌ هسته‌ای در جنگ اوکراین سخن گفته بودند. 

جو بایدن، رئیس‌جهوری آمریکا اخیرا گفته بود که جهان برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد با خطر «آرماگدون» یا «آخرالزمان هسته‌ای» روبرو است.

 

پوتین: روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت نقض ضمانت‌های اوکراین، از توافق (غلات) خارج شود

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه: روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت نقض ضمانت‌های اوکراین، از توافق (غلات) خارج شود.

پوتین تاکید کرد که روسیه در آینده به دلیل بی‌طرفی ترکیه و تلاش‌های رئیس‌جمهور اردوغان برای کشورهای فقیر مانع عرضه غلات از اوکراین به این کشور نخواهد شد.

روسیه پس از اقدامات دیپلماتیک ترکیه به توافق غلات بازگشت

روسیه پس از دریافت تضمین‌های کتبی لازم درباره توافق غلات از اوکراین که با مشارکت سازمان ملل و حمایت ترکیه انجام شد به این توافق بازگشت.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با مشارکت سازمان ملل متحد و حمایت ترکیه تضمین‌های کتبی لازم درباره توافق غلات را از اوکراین دریافت کردیم.

کوناشنکوف با بیان این که اوکراین تضمین کرده است از گذرگاه انسانی دریایی صرفا برای انتقال غلات استفاده کند، تصریح کرد: مسکو تضمین‌های داده شده را کافی دیده و مشارکت ما در توافق غلات ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که مسکو به دنبال حمله اوکراین به سیواستاپول مشارکت خود در ابتکار انتقال غلات را به حالت تعلیق در آورد.

 

مشارکت مسکو در پروژه بین‌المللیِ «ایتر» به رغم تحریم‌ها؛ آهنربای غول‌پیکر روسیه به فرانسه ارسال شد 

 

روسیه روز سه‌شنبه یکی از شش آهنربای غول‌پیکری را که برای اجرای پروژه همجوشی هسته‌ای در نظر گرفته شده بود به فرانسه فرستاد.

پروژه یاد شده موسوم به «ایتر» که به منظور کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با منابع انرژی پاک راه‌اندازی شده از جمله طرح‌های بزرگ علمی در سطح بین‌المللی است که روسیه به رغم تحریم‌های غرب در آن مشارکت دارد.

کشتی حامل این آهنربا که در روسیه تحت نظارت «روس‌اتم»، شرکت دولتی فعال در زمینه انرژی هسته‌ای این کشور طراحی و ساخته شده روز سه‌شنبه سواحل سن پترزبورگ را به مقصد بندر مارسی فرانسه ترک کرد.

این آهن‌ربا که ۹ متر قطر و ۲۰۰ تن وزن دارد قرار است در سفری دو هفته‌ای در نهایت پس از عبور کشتی حامل آن از آمستردام وارد بندر مارسی در جنوب فرانسه شود.

آهنربای غول پیکر ساخت روسیه در واقع یک سیم‌پیچ حلقه‌ای شکل با نیروی مغناطیسی بسیار قوی است که در بالای یک محفظه خلاء با کارکرد «محصورسازی پلاسما» به نام «توکاماک» قرار می‌گیرد تا به فرایند همجوشی هسته‌‌ای و آزادسازی انرژی از طریق همسان‌سازی همجوشی خورشیدی کمک کند.

این آهنربا عنصری اصلی در راکتور همجوشی هسته‌ای است که با هدف تولید انرژی از طریق شبیه‌سازی فعل وانفعالات خورشیدی در نیروگاهی ۲۰ میلیارد یورویی به کار گرفته می‌‌شود.

طرح یاد شده که برخی از آن به عنوان ساخت خورشید در زمین یاد می‌کنند از حدود پانزده سال پیش استارت خورده قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی تکمیل شود.

راکتور اصلی این پروژه که ۳۵ کشور جهان از جمله اعضای اتحادیه اروپا به اضافه بریتانیا، سوئیس، چین، هند، ژاپن، کره، روسیه و ایالات متحده آمریکا در آن مشارکت دارند در جنوب فرانسه ساخته می‌شود و از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های علمی در زمینه تولید انرژی لقب گرفته است.

از شش آهنربای مورد نیاز در تولید نخستین پلاسما که برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده، چهار سیم‌پیچ آهن‌ربایی در اروپای غربی و یک نمونه نیز در چین تحت نظارت اروپا ساخته شده است.

آهن‌ربای روسی قرار بود در ماه مه به فرانسه ارسال شود اما ممنوعیت پهلوگیری قایق های روسی در یک بندر اروپایی، به دلیل تحریم های مرتبط با حمله این کشور به اوکراین، خروج آن را به تاخیر انداخت.

مسکو پیش‌تر در پی تشدید تنش‌ها با غرب در پی مداخله نظامی در اوکراین اعلام کرده بود که «پس از سال ۲۰۲۴» از ایستگاه فضایی بین‌المللی، یکی دیگر از پروژه‌های شاخص همکاری‌های علمی بین روسیه و کشورهای غربی خارج می‌شود.

نماینده ویژه روسیه در پروژه‌های بین‌المللی اما تاکید کرده است که مسکو به تعهدات خود در پروژه ایتر پایبند است هنوز تصمیم مشابهی با ایستگاه بین‌المللی نگرفته است.

روسیه سفیر انگلیس را احضار کرد

سفیر انگلیس در رابطه با حمله اوکراین به «سواستوپول» که مسکو معتقد است لندن در آن دست داشته، به وزارت خارجه روسیه احضار شد.

سفیر انگلیس پنجشنبه (سوم نوامبر، ۱۲ آبان) بعد از احضار برای گفت‌وگو درباره اظهارات مسکو مبنی بر دست داشتن لندن در حمله پهپادی اوکراین به ناوگان دریای سیاه روسیه در کریمه در محل وزارت خارجه این کشور حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه شنبه مشارکت در ابتکار غلات دریای سیاه به میانجیگری سازمان ملل را بعد از آنچه حمله پهپادی بزرگ به کشتی‌ها در خلیج سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه خواند، به حالت تعلیق درآورد.

وزارت دفاع روسیه گفته این حمله تحت هدایت و رهبری متخصصان نیروی دریایی انگلیس انجام شده که لندن آن را رد کرده است. روسیه مشارکت در توافق غلات را چهارشنبه بعد از این که اعلام کرد کی‌یف ضمانت داده که چنین اتفاقی دوباره تکرار نخواهد شد، از سر گرفت. اما ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته کشورش این حق را برای خود محفوظ نگه می‌دارد که در آینده از این توافق خارج شود.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه چهارشنبه به خبرنگاران گفت این اقدام تحت هدایت متخصصان انگلیسی انجام شد و افزود مسکو دبورا برونرت سفیر انگلیس را احضار و شواهد دست داشتن لندن را به وی ارائه خواهد کرد. طبق گزارش‌ها او بدون اظهارنظر وزارت خارجه روسیه را ترک کرد.

پیش‌تر، انتشار خبرها درباره پیام مرموز نخست‌وزیر انگلیس به وزیر خارجه آمریکا بعد از انفجار خرابکارانه خط لوله نورد استریم ، واکنش سخنگوی وزارت خارجه روسیه را به دنبال داشت. بنابر گزارش اسپوتنیک، اواخر سپتامبر بود که لحظاتی بعد از حملات به خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک، لیز تراس نخست‌‍وزیر وقت انگلیس از گوشی آیفون خود پیامی با این محتوا برای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ارسال کرد: «کار انجام شد».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه در پیامی تلگرامی در این باره نوشت: «صادقانه بگویم برایم مهم نیست که چه کسی و چگونه این اطلاعات را دریافت کرده است. من به پاسخ لندن به این سوال علاقه دارم: آیا لیز تراس نخست‌وزیر بریتانیا بلافاصله پس از انفجار خط لوله گاز نورد استریم پیامی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده ارسال کرد که عبارت «انجام شد» نوشته شده بود؟»

به گفته او، «میلیون‎‌ها نفر در سراسر جهان» منتظر دریافت پاسخ به سوالات درباره چگونگی تضعیف امنیت انرژی جهانی و نقش آنگلوساکسون‌ها در این حمله تروریستی هستند.

دوشنبه در خبرها آمده بود که تلفن همراه لیز تراس نخست‌وزیر سابق انگلیس هک شده و اطلاعاتی از پیام‌های رد و بدل شده او با وزیر خارجه آمریکا هم منتشر شده است.

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه هم ارسال پیام «انجام شد» تراس به بلینکن پس از انفجار در نورد استریم را تأییدی بر دست داشتن انگلیس در این اقدام خواند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.