نمایندگان ادوار مجلس طی بیانیه ای تاکید کردند: در حالی که اسرائیل و کشورهای عربی منطقه نگران بازگشت امریکا به برجام و کاهش فشار بر ایران هستند رفتار مجلس در تصویب قانونی زیر عنوان؛ اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها؛ درحالی که ایران با کاهش تعهدات درمیدان عمل گام های معنادار برداشته و بازگشت به تعهدات برجامی را با انجام تعهدات برجامی سایر کشورها گره زده است نوعی کج سلیقگی سیاسی تلقی می شود.

به گزارش جماران؛ بیانیه مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی درباره‌ی برجام و آینده‌ی روابط ایران و آمریکا را در ادامه می‌خوانید:

به نام خداوند جان وخرد

با درود به ملت بزرگ ایران :

۱-مردمان سرزمین ما همانند مردم سایر مناطق جهان ودرمواردی با حساسیت بیشتر شاهد رقابت های انتخاباتی ووعده های نامزدهای هردو حزب جمهوریخواه ودموکرات درامریکا بوده و رفتارها واقدامات وبرنامه های هردو طرف را مورد توجه جدی قرار داده اند. خروج ترامپ از برجام وبسیاری از توافق های بین المللی وتحریم های گسترده وفشارهای سیاسی برایران دراین سالها؛ امریکا و موضع گیری های ترامپ را در راس توجه جامعه ایرانی قرار داده است. ترامپ در پیگیری فشار حداکثری وگسترش تحریم ها همه توان خویش را به کار گرفته وتنگناهای بسیاری را برکشور ما تحمیل کرده است

۲- بازگشت به پیمان اقلیمی پاریس؛ سازمان بهداشت جهانی وسایر عهدنامه های بین المللی که اهمیت جهانی دارد در کنار تاکیدبر اهمیت توجه به مقوله های درمانی و مبارزه با نژاد پرستی ساختاری وبیماری جهان گیر کووئید ۱۹که از نیازهای جامعه جهانی و امریکاست وپرداختن به موضوع برجام و بازگشت به آن و لغو ممنوعیت سفر شهروندان چند کشور مسلمان به امریکا از سوی بایدن نیز دلیل دیگری بوده است که توجه جامعه ایرانی را برانگیخته وحساسیت بیشتر جامعه ایرانی به انتخابات داخلی امریکا را که تاثیرات جهانی آن هم بر کسی پوشیده نیست سبب شده است.

 

رسالت نهادهای مسئول بیش از هر چیز دیگر شناخت عوامل نفوذی در بخش های مهم کشور است

 

۳-لابی های قدرتمندی که ماندگاری و اثر گذاری خود را در تنش آفرینی می دانند نقش مهمی درمشی سیاسی سیاستمداران وحاکمان امریکا داشته و پیامدهای این اقدامات وبرنامه ریزی ها در دوران ترامپ نه تنها برای ایران وامریکا بلکه برای جامعه جهانی ویرانگرتر و مخرب تر بوده است این نهادهای اثر گذار با تکیه بر ارتباطات و منابع مالی گسترده هم چنان به تلاش خود ادامه داده و از حرکت باز نایستاده به تنش افرینی وحرکت درمسیر کارشکتی گام برخواهند داشت.

۴- درشرایطی که امید بازگشت به برجام از سوی امریکا بیشتر شده ودولت هم تعهد دربرابر تعهد و بازگشت به برجام واجرای تعهدات را به عنوان سیاست جمهوری اسلامی اعلام کرده است ترور ناجوانمردانه وبرنامه ریزی شده شهید فخری زاده تلاشی معنادار درراستای پیشگیری از بازگشت به دیپلماسی وادامه تنش و بحران آفرینی است. درکنار نقش عناصر بیگانه جایگاه عوامل نفوذی که این امکان را برای آسیب زدن به منافع ملی کشور فراهم کرده ومی کنند بسیار نگران کننده است و بدون حضور این عناصر داخلی عوامل بیگانه نمی توانستند چنین زیان هایی را برکشور وارد کرده وترورها وانفجارها وخرابکاری هایی را در کشور سازماندهی کنند. رسالت نهادهای مسئول بیش از هر چیز دیگر شناخت این عوامل نفوذی در بخش های مهم کشور است وبررسی همه رخدادهایی که در این سالها بر سرنوشت کشور اثر گذاشته است بدون این شناخت وشناسایی ممکن نخواهد بود. مناسب ترین اقدام ودقیق ترین پاسخ به این گونه ترورها برخورد با عوامل نفوذی در ساختارهای کشور است.

۵- در حالی که اسرائیل و کشورهای عربی منطقه نگران بازگشت امریکا به برجام و کاهش فشار بر ایران هستند رفتار مجلس در تصویب قانونی زیر عنوان؛ اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها؛ درحالی که ایران با کاهش تعهدات درمیدان عمل گام های معنادار برداشته و بازگشت به تعهدات برجامی را با انجام تعهدات برجامی سایر کشورها گره زده است نوعی کج سلیقگی سیاسی تلقی می شود که بدون توجه به واقعیت های میدانی تدوین وتصویب شده است و به همین دلیل بسیاری این تصویب نا بهنگام را ناشی از رقابت های سیاسی داخل کشور وتلاشی برای ناکار امد کردن بیشتر دست اندرکاران سیاست خارجی وبهره برداری های جناحی می دانند. این مصوبه نه تنها گره ای از مشکلات تحریمی باز نکرده بلکه به مشکل تر شدن بازگردن گره های تحریمی منجر شده وباایجاد محدودیت برای دولت برداشتن گام های اساسی ومنطقی را با دشواری بیشتر رو به رو می کند همان نکته ای که درسخنان اقای روحانی نیز بازتاب داشت.

 

بازگشت به برجام و کاهش تحریم ها در راستای منافع ملی است

 

۶-. بازگشت به برجام وکاهش تحریم ها وتلاش برای حل مشکلات بین کشورهای منطقه وکاهش تنش بین ایران و امریکا در راستای منافع ملی است ونباید این مهم کم اهمیت جلوه داده شود . معنای استقلال بهره گیری از همه فرصت ها برای پیشرفت وتوسعه پایدار است.

انتظار ما به عنوان بخشی از جامعه ایرانی ازدست اندرکاران سیاست درایران وحاکمان تازه امریکا این است که در بازگشت به برجام بدون از دست دادن زمان حرکت کرده وبا تلاشی فراتر از رفتار های هیجانی وشعارهای تند اقدامات عملی را به سرعت سامان داده و با پرهیز از فرصت سوزی از تهدیدها کاسته و راه را برای حل مشکلات هموارتر کنند.

 

روی کار آمدن بایدن فرصتی تازه است که همانند سایر فرصت ها تکرار نشدنی است

 

۷- در سالهای پس از انقلاب هموراه عدم آمادگی یک طرف برای کاهش تنش ها بین ایران وامریکا فرصت های بسیاری را از دو طرف گرفته است برجام فرصتی برای هردو کشور پدید آورد که ترامپ با رفتار غیر معمول وخروج از برجام و تحریم های بی سابقه این فرصت را از ایران وجامعه جهانی گرفت . روی کار آمدن بایدن فرصتی تازه است که همانند سایر فرصت ها تکرار نشدنی است هم اکنون فرصتی برای کاستن از مشکلات بین دو کشور ودر راستای منافع هر دوطرف فراهم آمده است مردم امریکا دریکی از سخت ترین رقابت ها دست به انتخابی معنادار زده ویکی از مشکلات را از سر راه برداشته اند آنها با فرصتی که پدید آورده وبا پیامی معنادارهمه جانبه گری را بریکجانبه گرایی ترجیج داده اند این پیام از سوی جامعه جهانی به خوبی دریافت شده است روشن است که هرکشور براساس منافع ملی خویش برنامه ریزی کرده وگام برخواهد داشت کاستن از زیان هایی که دراین سالها برکشور وارد شده است رسالت هر ایرانی صلح دوست وآینده نگر است .تکیه برشعار وهیجان وندانستن ارزش این فرصت بازهم میدان را برای تهدید بازتر وگسترده تر خواهد کرد.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی

۲۱ آذر ماه ۱۳۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.