رئیس جمهور پیرامون طرح مجلس برای مسائل هسته ای گفت: همه آنهایی که در کشور مشغول خدمت هستند چه در مجلس چه قوه قضایی و چه در نیروهای مسلح همه دست به دست هم دهیم و به دنبال ایجاد امید باشیم، عجله نکنیم، هول نشویم اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن را به شما تقدیم می کنیم، پس هول نکنید، دست همه را می بوسیم آنهایی که مردم و ملت را کمک می کنند.

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح رسمی ۲۵ پروژه حوزه برق‌رسانی در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با اشاره به پیوستن ماهانه 35 روستا به شبکه برق، اظهارداشت: دولت تدبیر و امید در همه زمینه ها تحولی که در روستاها ایجاد کرده، قابل مقایسه با دولت های قبل نیست و در همین راستا برق رسانی به روستاهای 20 خانوار در کشور به پایان رسیده و اکنون در حال برنامه ریزی برای برق رسانی به روستاهای 10 خانوار هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر جا مردم با قدرت وارد شوند به نتایج فوق العاده دست می یابیم، گفت: طرح برق امید که آثارش در پایان آذر اعلام می شود این فرصت را برای رقمی حدود 30 درصد جمعیت کشور که جزو کم مصرف های برق هستند، ایجاد می کند تا از دادن پول برق معاف شوند و بزودی این طرح در مورد کم مصرفهای گاز و آب هم انجام خواهد شد.

 

در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم

 

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که به مراتب شدیدتر از جنگ تحمیلی 8 ساله است، اظهار داشت: نه تنها آمریکایی‌ها بلکه هیچ‌کس دیگر در دنیا تصور نمی‌کرد که بتوانیم در چنین شرایط سختی و تحت شدیدترین انواع جنگ اقتصادی، سیاسی و روانی به خوبی مقاومت کرده و کشور را اداره کنیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: درست است که بر اثر تحریم‌ها مردم در سختی قرار گرفتند اما با وجود همه فشارها هیچ‌گاه مردم با قطع آب، برق و گاز و یا کمبود بنزین و گازوئیل یا گندم مواجه نبودند و در همین ایام تحولات بزرگی در کشور در عرصه‌های بهداشت و درمان، راه و راه آهن و بسیاری عرصه‌های دیگر اتفاق افتاد.

رئیس جمهور تصریح کرد: شدیدترین تحریم ها از ابتدای تابستان 97 علیه کشورمان اعمال شد اما توانستیم پس از یک سال وضعیت را کنترل کنیم و در سال 98 رشد اقتصادی کشور مثبت شد اما متاسفانه از اواخر سال 98 با مصیبت جدیدی مواجه شدیم که البته همه‌گیری کرونا همه کشورها را تحت تاثیر قرار داد و امروز شاهد آن هستیم که پیشرفته‌ترین کشورهای غربی هم دچار مشکل شده‌اند اما با وجود تحریم‌های شدید، جمهوری اسلامی ایران توانسته در عرصه مبارزه با کرونا نیز عملکرد موفقی داشته باشد.

 

بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همکاری نیاز داریم

 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به همدلی و همکاری نیاز داریم، خاطرنشان کرد: امروز باید همه قوا و نهادها دست به دست یکدیگر بدهند و بدانند که هر توفیقی که دولت به دست بیاورد موفقیت همه نظام و همه نهادها و آحاد مردم است و همه باید با تحمل و خردورزی اجازه دهند که دولت بر روی حل مشکلات تمرکز کند.

رئیس جمهور گفت: اجازه دهید کسانی که در حل مشکلات بزرگ و بین‌المللی تجربه بیست و چند ساله دارند و در عرصه دیپلماسی بارها آمریکا را شکست داد‌ه‌اند پیگیر حل مشکلات باشند و یقین بدانند که هر پیروزی که دولت به دست بیاورد متعلق به آنها نیز خواهد بود.

دکتر روحانی در هنگام افتتاح طرح‌های زیربنایی استان خوزستان پس از توضیحات استاندار این استان درباره تخلیه آب از منازل آسیب‌دیده از انباشت آب در پی بارندگی‌های روزهای اخیر خوزستان گفت: استان خوزستان و مردم آن حق بزرگی به گردن همه ما و ملت ایران دارند. توضیحات شما مقداری از نگرانی‌ها را برطرف کرد اما لازم است با اتخاذ تدابیر لازم و مناسب در میان‌مدت و بلندمدت مانع از تکرار چنین اتفاقاتی برای آینده شویم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور نیز به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که در سی و پنجمین هفته، خداوند توفیق داد که امروز شاهد حدود 6هزار میلیارد تومان طرح‌های مربوط به برق و همچنین توزیع برق در سه استان مهم سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی باشیم.

همه می‌دانیم که صنعت برق چقدر اهمیت دارد چرا که زیرساخت تولید، زیرساخت تحول و زیرساخت رفاه مردم است. در دوران جنگ تحمیلی، روزهایی بود که مردم چند ساعت بیشتر برق نداشتند، گاهی بیمارستان‌ها برق نداشت. بحمدالله یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم  این بوده که در تابستان قطعی برق نداشتیم و اگر هم بوده موارد بسیار محدود و کوچکی بوده است. در این سالهای اخیر وزارت نیرو با طرح استمداد از مردم اقدامات مهمی در این حوزه انجام داده است و واقعا هر کجا مردم با همه قدرت وارد شوند به یک نتایج فوق‌العاده دست پیدا می‌کنیم.

همانطور که آقای دکتر اردکانیان توضیح دادند به طور متوسط سالی 2هزار و 500 مگاوات برق را در طول این دولت اضافه کردیم و تا پایان دولت هم به حدود 20هزار مگاوات برق جدید خواهیم رسید، در حالی که در آغاز انقلاب کل برق تولیدی کشور 7هزار مگاوات بود و این نشان می‌دهد که به اندازه سه برابر کل برق تولید شده در رژیم گذشته، در این دولت فقط برق تولید کردیم و این کار بسیار ارزشمندی برای کشور است مخصوصا وقتی که کیفیت هم به آن ضمیمه می‌شود. امروز تلفات برق کم و تک رقمی شده و به 9.2 درصد رسیده است و این بسیار مهم است. پایداری شبکه هم اضافه شده و اتصال برق با همسایگان انجام می‌گیرد و روستاییان عزیز هم از برق استفاده می‌کنند.

دولت تدبیر و امید برق رسانی به روستاهای 20 خانوار را به پایان رساند یعنی امروز در کشور روستای 20 خانواری وجود ندارد که دارای برق نباشد. الان هم در فکر روستاهای 10 خانواری هستیم که آنها هم برق داشته باشند و بخشی از آنها هم دارای برق شدند.

اینکه در هر ماه 35 روستا به شبکه برق متصل می‌شود، بسیار مهم است. اساسا دولت تدبیر و امید، دولتی بوده که در تمام زمینه‌ها تحولی که در روستاها در زمینه های گاز، برق، آب، ارتباطات، بهداشت، راه، و آموزش ایجاد کرده، قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست. در مجموع در دولت تدبیر و امید مدارس غیراستاندارد، کَپری و مدارسی که به صورت ساختمان نبود، به طور کامل جمع شد.

بنابراین برای روستاها کار خوب و بسیار عظیمی انجام گرفته و ادامه پیدا می‌کند. بهبود راندمان برق حائز اهمیت است. اگر چه امسال  2500مگاوات برق تولید کرده و نیروگاه‌های جدید را تاسیس و افتتاح کردیم اما یک رقم بالایی درحدود 4هزار مگاوات برق مجازی هم ایجاد کردیم. یعنی برای برقی که می‌بایست نیروگاه می‌زدیم تا در لحظه پیک بتوانیم مدیریت کرده و خاموشی نداشته باشیم با کمک مردم و با تغییر ساعات استفاده از برق،  توانستیم از این سرمایه‌گذاری‌هایی که خیلی ضروری نبوده، بی‌نیاز شویم و همانطور که  اشاره کردند رشد برق در سالهای قبل حدود 5 درصد بوده و امسال حدود یک درصد شده است و به این معناست که مردم کاملا همراهی کردند.

کار بسیار خوبی که دولت مصوب و اعلام کرد مساله برق امید بود که انشاءالله آثار آن در پایان ماه آذر اعلام می‌شود که مردم عزیز و آنهایی که کم مصرف هستند از دادن پول برق معاف می‌شوند و این یک هدیه کوچکی برای آنهایی است که صرفه‌جویی را به طور کامل مدنظر قرار می‌دهند.

مردم رقمی حدود 30 درصد، دارای برق مجانی می‌شوند و همین کار به زودی در حوزه آب و گاز هم انجام خواهد شد یعنی یکی از آثار ماندگاردولت تدبیر و امید، برق امید است و همچنین در آب و گاز هم به زودی، مردمی که کم مصرف هستند و البته به طور طبیعی محروم هم هستند اینها پول آب و برق و گاز نخواهند داد و نکته‌ای که سالها پیش امام راحل  فرمود که آب و برق شما مردم مستضعف را مجانی می‌کنیم این کار در این دولت تحقق پیدا کرد و آنهایی که به ناروا توهین می‌کردند و می‌گفتند آنچه امام گفته عملیاتی شدنی نبوده و نخواهد بود اتفاقا عملیاتی شدنی هست و شد و در این دولت انجام خواهد شد.    

 

جنگ سیاسی و روانی هم هست اما عمدتا جنگ اقتصادی است

 

همه اینها به ما یک امید جدیدی می‌دهد. ما در شرایط تحریم  و در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و جنگی که در این سه سال از لحاظ اقتصادی تحمیل شد به مراتب بدتر از جنگ تحمیلی 8 ساله بود. جنگ 8 ساله، جنگ نظامی بود اما امروز با جنگ اقتصادی مواجه هستیم که البته جنگ سیاسی و روانی هم هست اما عمدتا جنگ اقتصادی است.

نه آمریکا و نه اروپا و هیچ کس در دنیا فکر نمی‌کرد که ایران در این جنگ اقتصادی سه سال به خوبی مقاومت کند این را به این دلیل می‌‌گویم که بسیاری از رهبران دنیا به صراحت از من سوال کردند که شما چطور توانستید کشور را در این شرایط اداره کنید؟ درست است مردم در رنج، زحمت و مشکلات هستند اما مقاوم بودند و ما را یاری کردند اما در این سه سال تحریم اقتصادی، آب، برق وگاز قطع نشد و نه تنها نیازمند خرید گازوئیل و بنزین از خارج نشدیم بلکه صادر هم کردیم. در این سه سال در گندم خودکفا بودیم و می‌توانستیم روی پای خودمان بایستیم، در این سه سال تحولات بزرگی در راه آهن، جاده و بنادر بوجود آوردیم، در این سه سال تحولات بزرگی در حوزه بهداشت و درمان به وجود آوردیم، این همه تخت‌های بیمارستانی که فقط در یک سال اخیر 11هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه شد در تاریخ ایران بی‌نظیر است.

 

توانستیم بدترین سیل و زلزله ای که رخ داد را اداره کنیم

 

آنهایی که چشم بینایی ندارند که خدمات دولت را ببینند باید یک مقدار دقیق شوند و ببینند دولت در شرایط سخت چه اقدامات بزرگی را با کمک مردم انجام داده است البته شرکت‌های خصوصی، عمومی و غیردولتی، قوای دیگر و نیروهای مسلح همه به کمک ما آمدند. ما هم کشور را اداره کردیم.

 هم توانستیم بدترین سیل و زلزله ای که رخ داد را اداره کنیم و در عین حال تحریمی که از سال 97 شروع شد و بدترین تحریم بود را در سال 98 مهار کردیم. در پایان بهار 98 هم تورم آرام آرام کاهش پیدا کرد و هم رشد اقتصادی مثبت بود. البته از پایان 98 دچار یک مصیبتی جدیدی شدیم و آن بیماری کرونا بود که در این یک قرن در دنیا چنین مساله‌ای وجود نداشت، همه دنیا دچار مشکلات شدند، رشد اقتصادی همه کشورهای بزرگ کاهش پیدا کرد یا رشد اقتصادی آنها منفی شد البته این فشار به طور طبیعی به ما هم وارد شد اما در عین حال از این معضل هم عبور می‌کنیم.

امروز شرایط مهار کرونای در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته غربی شرایط بدتری نیست و در مقایسه با برخی از کشورها شرایط ما بهتر است. با یک برنامه‌ریزی خوب در دو هفته توانستیم تا حدی شرایط را کنترل کنیم.

استان خراسان رضوی در چهار هفته گذشته شرایط بسیار بدی داشت اما امروز به تدریج به شرایط نرمال برمی‌گردد. کار بزرگی دولت در این شرایط بسیار سخت و مشکل در همه زمینه‌ها انجام می‌دهد.

 

همه برادریم و هدف واحد داریم

 

من در اینجا می‌خواهم این نکته را بگویم که برادران عزیز و همه آنهایی که در بخش های مختلف کشور مشغول خدمت هستید، در مجلس، در قوه قضاییه، در نیروهای مسلح همه دست به دست هم دهیم، همه در پی ایجاد امید باشیم، همه در پی ایجاد ثبات باشیم. هیچ عجله نکنیم برای اینکه می‌خواهیم مساله‌ای را حل کنیم هُل نشویم اشکال ندارد اگر دولت موفقیت بدست آورد کاملا این موفقیت را تقدیم شما می‌کند اصلا غصه این را نخورید که این دولت مسائل را تمام و حل می‌کند، خیر شما حل کنید. ما دست همه آنهایی که به ملت و مردم عزیز کمک کنند را می‌بوسیم. بگذارید با حوصله، با تأمل، با خردورزی و با دقت، آنهایی که تجربه 20 و چند ساله در این امر دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و در دیپلماسی آمریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، با تأنّی و با دقت کارمان را انجام دهیم. از شماها هم خواهش می‌کنیم یاری کنید، همه برادریم و هدف واحد داریم.

البته می‌دانیم هر قوه‌ای هر کاری می‌کند با نیت خیر است می‌خواهد کمک کند، می‌خواهد کار را سریع‌تر انجام دهد اما با هم مشورت کنیم با هم هماهنگ باشیم، همفکری کنیم، کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش‌ ببریم و پیش خواهیم برد.

 مردم در صحنه هستند، مقاومت مردم اصل اساسی است اگر دولت پیروز شود در سایه مقاومت است، نظام پیروز شود در سایه مقاومت است، رهبری رهبر معظم انقلاب و مقاومت مردم دو پایه اساسی برای موفقیت ما در همه روزهای سخت بوده و امروز هم مسیر مقاومت و هدایت رهبری، مسیر پیروزی خواهد بود. انشاءالله .

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته       

حجم ویدیو: 4.52M | مدت زمان ویدیو: 00:01:41
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.