حامیان طرح لغو تحریم‌های امریکا معتقدند درصورتی که ایران روند غنی‌سازی و ذخیره‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده یا اصطلاحا به روزهای پیش از توافق هسته‌ای برگرداند، واشنگتن چاره‌ای جز بازگشت به میز مذاکره نخواهد داشت. برای این مهم نیز ایالات متحده مجبور به لغو یا حداقل تعلیق تحریم‌های ایران خواهد شد؛ حال آنکه حاکمان فعلی کاخ سفید بارها و بارها ثابت کرده‌اند چندان به قواعد مرسوم دنیای سیاست پایبند نیستند. از این رو بعید نیست این اقدام تخاصم‌های میان تهران و واشنگتن را بار دیگر افزایش دهد.

به گزارش جماران، روزنامه اعتماد در شماره امروز خود نوشت: مجلس یازدهم به‌رغم واگذاری تمام کرسی‌های سبز رنگ خود به اصولگرایان، شاهد تکثر نظرات و اختلافات بعضا ساختاری آنان در نوع پرداخت و نگاه به مسائل و مباحث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی است. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم به‌رغم برخی رویکردهایی که پیش از مجلس یازدهم از او به یاد داشتیم، حالا نماد میانه‌روی و در نظرگیری مصالح و منافع ملی در پارلمان یازدهم است و یاران مرتضی آقاتهرانی و علیرضا زاکانی، طیف تندروی «بهارستان» را تشکیل می‌دهند. تندروها و میانه‌روهای اصولگرای حاضر در مجلس یازدهم اما در یک موضوع اشتراک‌نظر دارند؛ «برجام»!  بسیاری از آنان که امروز ردای نمایندگی به تن کرده‌اند، در مجلس نهم نیز حضور داشته و به فعالیت می‌پرداختند. 

آنان بارها و بارها تلاش کردند با گفتار و کردار و رفتار خویش بر طبل ناکارآمدی توافق هسته‌ای بکوبند ولی محبوبیت دولت حسن روحانی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌اش از یک‌سو و پذیرش توافق میان ایران و 6 قدرت جهانی از سوی دیگر سبب شد تا برنامه‌های‌شان ناکام باقی بماند ولی حالا و با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و وضع شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان علیه ایران، نه برجام، همان برجام سابق است و نه روحانی و ظریف و دولت اعتدالگرایان، محبوب جامعه.  مجموعه حاکمیت نیز این روزها حمایتی از برجام نمی‌کند و احتمالا به همین دلیل است که مجلس ‌یازدهمی‌ها با خیالی آسوده از طرحی رونمایی می‌کنند که به‌زعم خود می‌تواند واشنگتن را فارغ از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بحث‌انگیز 2020، به عقب‌نشینی و لغو تحریم‌های ایران وادار کند. ماجرا از آنجا آغاز شد که مجلس یازدهم در آخرین جلسه علنی خود ، دوشنبه مورخ دوازدهم آبان‌ماه از یک فوریت طرحی رونمایی کرد که براساس تصویب و تایید نهایی این طرح ازسوی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، سازمان انرژی اتمی موظف به افزایش سقف تولید اورانیوم در ایران خواهد شد. حامیان این طرح معتقدند درصورتی که ایران روند غنی‌سازی و ذخیره‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده یا اصطلاحا به روزهای پیش از توافق هسته‌ای برگرداند، واشنگتن چاره‌ای جز بازگشت به میز مذاکره نخواهد داشت.  برای این مهم نیز ایالات متحده مجبور به لغو یا حداقل تعلیق تحریم‌های ایران خواهد شد؛ حال آنکه حاکمان فعلی کاخ سفید بارها و بارها ثابت کرده‌اند چندان به قواعد مرسوم دنیای سیاست پایبند نیستند. از این رو بعید نیست این اقدام تخاصم‌های میان تهران و واشنگتن را بار دیگر افزایش دهد.

مفاد یک طرح

آنچه در متن طرح «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»ی امریکا که یک فوریت آن با 196 رای موافق، 4 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب نمایندگان رسید، جلب‌توجه می‌کند، تاکید تهیه‌کنندگان آن بر پیروی و حمایت از نظرات شورای عالی امنیت ملی، رییس‌جمهوری و تیم دیپلماسی است؛ چنان‌که در بخشی از مقدمه توجیهی این طرح، در تشریح چرایی تهیه‌اش آمده است که «مجلس در چارچوب «گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای» و «نامه رییس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، از جمله تشدید ظالمانه و بی‌وقفه تحریم‌ها علیه ملت ایران، اقدام تروریستی علیه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز و نهایتا تلاش غیرقانونی امریکا برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و... طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به تصویب می‌رساند.»  در ماده یک این طرح صراحتا از غنی‌سازی 20 درصدی سخن به میان آورده و «سازمان انرژی اتمی» را «موظف» کرده‌اند که «ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیز نیازمندی‌های صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به‌طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.»

 ماده 5 این طرح نیز به رآکتور اراک که یکی از بحث‌انگیزترین موضوعات  هنگام انعقاد قرارداد برجام بود، پرداخته و صراحتا از بازگشت سبک و سیاق این رآکتور به روزهای پیش از توافق هسته‌ای تاکید کرده و آورده است: «سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه دارد، رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را که به موجب برجام در حال بازطراحی و بهینه‌سازی می‌باشد، ظرف مدت 4 ماه از تاریخ تصویب این قانون با برنامه زمانبندی معین از طریق احیای قلب رآکتور به شرایط قبل از برجام برگرداند. همچنین همزمان با عملیات بهینه‌سازی و راه‌اندازی رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمان‌بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.»

مجازات  مستنکفین

نکته قابل‌توجه آنکه طراحان این طرح برای افرادی که از قانون سرپیچی کنند مجازات تعیین کرده‌اند. چنانکه در ماده «مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات 4 تا 7 طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی محکوم» شده‌اند که اگر قرار بر کاهش تعهدات برجامی ایران باشد، شورای عالی امنیت ملی توانایی ورود به ماجرا را خواهد داشت. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.