مصرف انواع فراورده های کنجدی برای روزهای سرد پاییز و زمستان که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، یکی از بهترین ماده غذایی نه تنها در استان یزد بلکه در دیگر استان ها محسوب می‌شود.
کنجد یکی از قدیمی ترین محصول کشاورزی دنیاست که از پنج هزار سال قبل در آسیا کشت می شود و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که از فساد روغن آن جلوگیری می کند .
در صنایع غذایی که از آنتی اکسیدان های مصنوعی به وفور استفاده می شود، تقاضا برای چنین محصولات طبیعی در حال افزایش است.
این دانه روغنی حاوی مقادیر زیادی ویتامین های گروه « ب» شامل تیامین، فولیک اسید، ویتامینB1، ویتامین B6 و همچنین مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، زینک و سدیم است که در میان آنها، پتاسیم بیشترین مقدار را دارد.
اولئیک اسید حدود نیمی از اسیدهای چرب این دانه را تشکیل می دهدکه به کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش HGL یا کلسترول خوب کمک می کند.
یزد در تولید محصولات کنجدی، معروف ترین استان ایران و به نوعی قطب صنعتی انواع محصول کنجدی کشور است.
از سوی دیگر توسعه صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در اردکان، موثرترین عامل رشد این جایگاه در استان است و یزد را به بزرگترین مجتمع کارگاهی محصول کنجدی ایران تبدیل کرد.
مدیرکل استاندارد یزد روز چهارشنبه در ارتباط با جایگاه استان در تولید محصول کنجدی به خبرنگار ایرنا گفت: اردکان مهد فرآورده های کنجدی کشور است به گونه ای که از 250 واحد در این عرصه، 180 واحد آن در اردکان مستقر است.
محمدحسین ماجدی اردکانی افزود: کالاهایی همچون ارده، حلوا ارده، روغن ارده، روغن کنجد، کنجد باز، گز کنجدی، آرد کنجد، حاجی کنجد و شیره کنجد، بخش عمده فرآورده های کنجدی را شامل می شود.
وی در باره وضعیت واحدهای تولیدی این بخش از فعالیت 250 واحد تولیدی محصولات کنجدی بدون مجوزهای صنفی و علامت استاندارد خبر داد و گفت: روغن کنجد به دلیل فواید بسیار، ملکه روغن های مایع است، این فراورده مشمول استاندارد اجباری است، واحدهای تولیدی ملزم به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند.
همچنین در باره وضعیت تولید این محصول، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: از مجموع واحدهای تولیدی سنتی و صنعتی، 34 واحد صنعتی و بقیه صنفی ، سنتی و یا در قالب مشاغل خانگی در حال فعالیت است .
علیرضا طاقه باف، یادآور شد: از سال 1394تاکنون 26 واحد صنعتی تولید فرآورده های کنجدی در استان به بهره برداری رسید که زمینه اشتغال بیش از 300 نفر را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: از سوی این مدیریت 86 فقره جواز تاسیس برای تولید ارده، حلواارده، روغن کنجد، روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی صادر شده است.
به گفته طاقه باف، 85 درصد واحد فرآورده های کنجدی در اردکان متمرکز است و عمده محصول در این مجموعه ها شامل حلواارده( 50 درصد) روغن ارده و روغن کنجد(30 درصد) و بقیه شامل ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی های کنجدی و سایر مشتقات کنجدی است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی یزد بیان کرد: میزان تولید ارده و حلوا ارده در اردکان روزانه 160 تن است که 90 تن آن حلوا ارده و بقیه ارده و سایر مشتقات کنجدی است.
وی در باره وضعیت اشتغال نیز می گوید: هزار و 100 نفر مستقیما در این حوزه فعالیت دارند ضمن آنکه در 6ماهه دوم سال با توجه به اینکه این محصول به صورت فصلی تولید می شود این تعداد تا 2هزار و 600 نفر نیز افزایش می یابد.
طاقه باف با بیان اینکه سه هزار و 500 تن نیز غیر مستقیم در این حرفه فعالیت دارند، ادامه داد: خرید سالانه کنجد توسط کارخانه های استان حدود 48هزار تن است که تولید 65هزار تن فرآورده های کنجدی و چهار هزار تن روغن کنجد را به همراه دارد.
وی توجه به صنایع بومی را فرصت مناسبی برای تولید و اشتغال پایدار عنوان کرد و افزود : با توجه به جایگاه محصولات کنجدی استان ، تولید و بسته بندی روغن کنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده های غذایی برپایه کنجد و ارده در اولویت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان برای کمک به این صنعت قرار دارد.
همچنین هادی مقیمی، فرماندار اردکان به خبرنگار ایرنا گفت: برای معرفی برند(نشان تجاری محصول) محصولات کنجدی این شهرستان به خارج از کشور تلاش های زیادی شده است.
وی می گوید: با حمایت های دولت تدبیر و امید و با توجه به ظرفیت های موجود بیش از 50 واحد تولید محصولات کنجدی در قالب بزرگترین مجتمع تولید این محصولات در سطح کشور در شهرک صنعتی اردکان ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: فعالیت این صنعت که پاک است، حتی در زمان تحریم ایران نیز متوقف نشد به همین دلیل تمام تلاش ها برای توسعه و رشد آن مورد توجه مسئولان است.
هم اکنون حدود 90 درصد محصولات کنجدی یزد در دیگر استانها مصرف می‌شود که تهران، خراسان رضوی و قم بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات کنجدی هستند و بخشی نیز به روسیه، عراق، کشورهای آسیای میانه و حتی اروپا صادر می شود.
1968/2047 گزارش از : محمودرضا رحمانی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.