اسدالله کریمی روز شنبه در گردهمایی روسای کمیته و کارگروههای پدافند غیرعامل خراسان رضوی در مشهد افزود: امیدواریم یک اصلاح حداقلی و بازنگری در طرح جامع و طرح تفضیلی شهر مشهد متناسب با موضوع پدافند غیرعامل بوجود آید.
وی همچنین گفت: ایران در طول تاریخ به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی همواره در معرض حوادث طبیعی و غیرطبیعی بوده و در نتیجه آن خسارات زیادی متحمل شده است. مردم از دیرباز اقداماتی در جهت ایمن سازی خود در برابر حوادث انجام می دادند و پیشینه پدافند غیرعامل در کشور به پیشینه ایجاد شهرها بازمی گردد که هنوز مصادیق این ایمن سازی یا پدافند غیرعامل در شهرهای قدیمی ایران وجود دارد.
معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل افزود: با توسعه صنعت در دنیا جمعیت شهرنشینان افزایش یافت و هم اینک 72 درصد جمعیت ایران در شهرها ساکن هستند و 70 درصد از جمعیت شهرنشین کشور نیز در مراکز استانها و کلانشهرها زندگی می کنند.
وی ادامه داد: تمرکز جمعیت در شهرها باعث تمرکز داراییها و سرمایه ها در آن می شود و از آنجا که در مواقع بروز حوادث طبیعی یا غیرطبیعی امکان جا به جایی مردم به سختی میسر است لذا حوادث طبیعی خسارت بیشتری به بار می آورد و در جنگها نیز در وهله نخست زیرساختهای شهر منهدم می شوند.
کریمی گفت: با توجه به اهمیت مدیریت شهری و نقش کلیدی شهرها در پایداری حکومتها همه دولتها اقدام به وضع قوانین پیشگیرانه در این خصوص کرده اند. سازمان پدافندغیرعامل نیز در این راستا در سال 1393 شکل گرفت.
وی افزود: معاونت امور شهری سازمان پدافند غیرعامل با سه اولویت کاری شامل مدیریت شهری، زیرساختهای شهری و برنامه ریزی شهری، مسئولیت اداره مردم شهر در شرایط بحرانی را برعهده دارد.
معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: پدافند غیرعامل و برنامه ریزی شهری دو موضوع جدید است. در این راستا راه اندازی قرارگاه پرتوی، زیستی، شیمیایی، فیزیکی با عنوان بیوتوریسم در همه استانها الزامی شده است. این قرارگاه در برابر مواد خطرناک شیمیایی در شهرها کاربرد خواهد داشت.
وی گفت: قرارگاه بیوتوریسم همزمان با هفته پدافند غیرعامل در خراسان رضوی راه اندازی می شود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.