محمدعلی نبی پور روز دوشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان گنابادی جشنواره سفره ایرانی افزود: با توجه به گستردگی مقوله گردشگری غذا استفاده از برند در غذاهای محلی، احیا و ایجاد تنوع در آنها می تواند به رونق گردشگری شهرستان کمک کند.
وی به قدمت و اصالت غذاهای محلی گناباد خصوصا آشهای مخصوص آن اشاره و بیان کرد: استفاده از ظرفیت غذاهای سنتی و افزایش کیفیت آن با تلفیق علم روز می تواند مکمل توسعه گردشگری و بوم گردی در گناباد باشد.
فرماندار گناباد ادامه داد: امروزه در دنیا به سلامت و ارگانیک بودن غذا توجه خاصی می شود که غذاهای بومی گناباد از این دو نظر وضعیت خوبی دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم گفت: نان تافتون و آش جوشپره گناباد در فهرست میراث معنوی کشور در حال ثبت است.
علیرضا شناسایی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی در گناباد توسعه بوم گردی به همراه غذاهای سنتی به عنوان بخشی از صنعت گردشگری می تواند ارزش افزوده خوبی ایجاد کند و باعث کاهش وابستگی به سایر درآمدها شود.
وی با اشاره به اینکه شهرستان گناباد از نظر غذاهای سنتی و اقامتگاههای بوم گردی در خراسان جایگاه برتری دارد ادامه داد: انتخاب آش جوشپره به عنوان آش برتر ایران در جشنواره ملی آش ایران در زنجان از موفقیتهای گناباد است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: در دومین 'جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری' که در سمنان برگزار شد از گناباد آش رشته به عنوان پیش غذا، قورمه به عنوان غذای اصلی و کاچی به عنوان دسر مورد داوری قرار گرفت. در این چارچوب آشکده میراث گناباد با فعالیت منیره حیدری و ملیحه مصباح عنوان سرآشپز برتر خراسان رضوی را کسب کرد.
شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
7545/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.