علیرضا رشیدیان جمعه شب در بازگشت از سفر چهار روزه به قزاقستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برنامه ریزی برای راه اندازی پرواز مشهد - چیمکنت یکی از دستاوردهای سفر به قزاقستان است. این پرواز در ابتدا چند مسیره خواهد بود که پس از جذب مشتری بیشتر به صورت خاص و مستقیم انجام می شود.
وی به اهداف و دستاوردهای سفرش به قزاقستان در راس هیات اقتصادی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با توجه به خواهرخواندگی استانهای خراسان رضوی و قزاقستان جنوبی، از سوی استاندار دعوتی به عمل آمد که به همراه هیاتی از بخشهای دولتی و خصوصی به قزاقستان سفر کردیم.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: گسترش همکاریها و مناسبات در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، دامداری، حمل و نقل، دانشگاهی و گردشکری از دستاوردهای سفر به استان قزاقستان جنوبی بوده است.
وی گفت: ملاقات با شهردار چیمکنت پیرامون همکاری و نقش پیمانکاران ایرانی در پروژه های زیربنایی و روبنایی، بازدید از نمایشگاه توانمندیها و ظرفیتهای تولیدی استان و کشور در آلماتی، بازدید از پارک علم و فناوری آلماتی با هدف گسترش مناسبات، گسترش همکاریها در حوزه صنعت و پیشنهادات برای بحث تولیدات مشترک و صادرات بین دو کشور از محورهای توافق و گفت گوهای انجام شده در این سفر بوده اند.
وی افزود: بهره گیری از ظرفیتهای صنعتی و مناطق آزاد و ارائه تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری، توسعه همکاریها در حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی و تولید محصولات آب بر در قزاقستان و گسترش همکاریها در حوزه مسائل ترانزیت از دیگر دستاوردهای این سفر هستند.
رشیدیان ادامه داد: در مجموع ظرفیتهای خوبی در کشور قزاقستان وجود دارد و با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده است در افزایش همکاریها درحوزه فرهنگی، تبادل دانشجو و استاد و همچنین فرصتهای تحقیقاتی افق خوب و روشنی وجود دارد.
وی به افزایش 34 درصدی صادرات به قزاقستان نیز اشاره و بیان کرد: افزود: پارسال 46 میلیون دلار صادرات به آن کشور داشتیم که رشد قابل توجهی را نشان می دهد. قزاقستان بازار خوبی برای صنایع و تولیدات خراسان رضوی، حوزه مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی دارد.
استاندار خراسان رضوی وجود مشکلات در زمینه صدور روادید، مسائل اقامتی، تعرفه های گمرکی و امور بانکی را از چالشهای تجار و سرمایه گذاران ایرانی عنوان و بیان کرد: در این سفر مذاکرات خوبی در این خصوص انجام شد و طرف قزاقستانی قول پیگیری رفع این مشکلات را داد.
وی افزود: در توافق با استاندار قزاقستان جنوبی بنا شد چند نمایشگاه تخصصی پیرامون حوزه های کشاورزی و مصالح ساختمانی داشته باشیم و در آینده نزدیک استاندار قزاقستان جنوبی به مشهد سفر خواهد داشت.
استاندار خراسان رضوی 11 مهر جاری به دعوت استاندار قزاقستان جنوبی در راس هیاتی 15 نفره از مدیران اقتصادی، فعالان و تجار بازرگانی استان به کشور قزاقستان در آسیای میانه سفر کرد. این هیات عصر امروز 14 مهر به مشهد بازگشت.
روسای سازمانهای صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نمایندگان پارک علم و فناوری، مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور و چند نفر از فعالان بخش کشاورزی به ویژه در حوزه کشت فراسرزمینی و نیز مدیران تجاری و بازرگانی فعال در قزاقستان، استاندار خراسان رضوی را در این سفر چهار روزه همراهی کردند.
قزاقستان در آسیای میانه با 2 میلیون 725 هزار کیلومترمربع مساحت به عنوان بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان حدود 17 میلیون نفر جمعیت دارد. 70 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوریهای استقلال یافته از شوروی سابقه دارد و از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.
گرچه محور اصلی اقتصاد قزاقستان بر کشاورزی متکی است اما تخمین زده ‌شده صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و زغالسنگ است و در زمینه آهن و طلا نیز در بین 10 کشور نخست دنیا قرار می ‌گیرد.
قزاقستان جنوبی نیز یکی از استانهای چهاره گانه این کشور در جنوب قزاقستان با مرکزیت چیمکند دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. قزاقستان جنوبی منطقه ای صنعتی کشاورزی با محصولات عمده همچون آرد، کتان، دام و فرآورده های دامی است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.