اکبر بهنام جو روز شنبه در دیدار با هیات تجاری کشور روسیه افزود: بازار روسیه به دلیل فاصله نزدیک به استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی برای استان فراهم کرده است.
او اظهار کرد: رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت همواره بر توسعه همکاری های اقتصادی و تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرده اند و این مهم در اولویت های برنامه استان اردبیل قرار گرفته است.
او گفت: با حضور هیات تجاری کشور روسیه و عقد تفاهم نامه های مبادلات تجاری در آینده شاهد رونق بیشتری در توسعه همکاری های استان اردبیل با کشور روسیه خواهیم بود.
استاندار اردبیل افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا یک آژانس هواپیمایی باربری فی مابین مرکز استان اردبیل با روسیه بصورت مرتب و منظم فعال باشد تا توسط آن بتوانیم محصولات کشاورزی و بخصوص آبزی پروری و همچنین گوشت مرغ را به راحتی به کشور روسیه صادر کنیم.
بهنام جو گفت: باید یک شرکت ترانسپورت فعال در این زمینه که از تجربیات و کارایی لازم برخوردار است مقدمات شروع یک همکاری تجاری و کشاورزی فی ما بین را آغاز کند تا بیش از پیش بستر لازم برای همکاری های دوجانبه اقتصادی بین استان اردبیل و کشور روسیه فراهم شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه افزود: استان اردبیل ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در بحث صادرات محصولات کشاورزی و همکاری های تجاری فی مابین دارد.
عدیل سروی افزود: یک مرکز تجاری در کشور روسیه به مدت 10 سال توسط بازرگانان این استان برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی راه اندازی شده و این آمادگی را داریم که محصولات لبنی و گوشت طیور را به این کشور صادر کنیم.
وی اظهار کرد: بستر لازم برای صادرات عسل طبیعی ، سیب زمینی اورگانیک و چغندر قند فراهم است و علاوه بر آن آمادگی داریم که جوجه یک روزه نیز به این کشور صادر نماییم.
وی افزود: توسعه صادرات محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور روسیه از جمله انواع میوه ، سیزی و صیفی تازه ، گل و گیاهان زینتی ، زعفران و قارچ جز اولویت های صادرات استان اردبیل به کشور روسیه محسوب می شود که امیدواریم با گسترش روابط تجاری شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی استان باشیم.
به گزارش ایرنا از جهاد کشاورزی اردبیل ، لئو نید لوژچیکو مدیرعامل شرکت ترد اکسپورت کشور روسیه نیز در این نشست گفت: کشور روسیه آماده همکاری با استان اردبیل در زمینه واردات تحم مرغ نطفه دار ، ریشه چغندر قند ، گوشت مرغ ، اسپرم گاوهای شیری نژاد برتر ، گوشت ماهی ، گوشت قرمز ، جوجه یک روزه و مرغ مادر می باشد.
وی افزود: در راستای کشت فراسرزمینی کشور روسیه این آمادگی را دارد که یک میلیون هکتار زمین زراعی در اختیار کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی استان اردبیل قرار دهد که این یک فرصت طلایی برای گسترش بیش از پیش روابط تجاری در زمینه کشاورزی محسوب می شود.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.