مرضیه برومند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جشنواره که قرار بود از ۹ اسفندماه سالجاری به مدت چهار روز در ۲ بخش نمایش صحنه ای و فضای باز در یزد برگزار شود و در این زمینه برنامه ریزی خوبی هم صورت گرفته بود، به علت پیشگیری از ویروس کرونا تغییر یافت.

وی اظهار داشت: زمینه لازم برای حضور ۲۵ گروه نمایش عروسکی ایرانی و بین‌المللی، با بیش از ۵۰ اجرا اندیشیده شده بود.

کارگردان فیلم "شهر موش ها" در ادامه سخنانش به روند برگزاری جشنواره یاد شده در استان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد برگزاری این جشنواره، تقربیا اسفندماه ۲ سال پیش در نشستی از سوی "مهدی جمالی" شهردار وقت یزد مطرح شد که برای من هم جذاب بود.

وی درباره یکی از دلایل پذیرش این پیشنهاد افزود: با توجه به اینکه جشنواره تئاتر عروسکی تهران، دو سالانه بود، احساس می کردم که در این بین یک خلاء وجود داد، بنابرین دعوت شهردار وقت یزد را پذیرفتم زیرا برگزاری این جشنواره در یزد، علاوه بر پر کردن خلاء، می توانست زمینه رشد تئاتر عروسکی و نیز موجب تمرکز زدایی فعالیت های فرهنگی هنری از تهران بشود.

برومند خاطر نشان کرد: بیشتر رویداد های مهم فرهنگی در تهران متمرکز است و جشنواره های کوچکی در شهرستان‌ها برگزار می شود، اصولا علارغم تلاش های که می شود آنچنان دستاوردی که باید داشته باشند، ندارند ؛ همچنین مشارکت تمام شهروندان هم در این رویدادها کمرنگ است و در جهت ارتقاء رویداد فرهنگی و هنری هم کمکی نمی کنند.

این کارگردان پیشکسوت عرصه کودک و نوجوان کشور یادآور شد: از آنجا در کشور ما کارها یک پروسه طولانی طی می کنند و به سازمان ها و ارگانهای متعددی هم  وابسته است، از طرفی شرایط و برخوردهای سیاسی، هم متاسفانه بیشتر باعث تنش می شود تا رقابت درست و از روی دغدغه و دلسوزی، این برخوردها بیش از آن که انتقاد سازنده باشند، مانع کار می شوند؛ به همین دلیل پروسه تصویب، تخصیص اعتبار و قرار داد جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در یزد تا به مرحله امضا رسیدن، نزدیک به ماه طول کشید.

برومند ادامه داد: ما اصرار داشتیم که این جشنواره در سال زوج یعنی ۹۸ برگزار شود، چون جشنواره عروسکی  تهران در سال فرد برگزار می شود و از سوی دیگر شهرداری یزد هم می خواست که جشنواره در روز جهانی یزد که در تیرماه است، برگزار شود و از نظر ما هم ایرادی نداشت و بسیار مطلوب بود که این جشنواره در روزی که همراه با مناسبت است برگزار شود اما شرایط فراهم نشد.

وی افزود: به دلایل گوناگون ما زمان را از دست داده بودیم و به پایان سال زوج نزدیک می شدیم؛ در ابتدا زمان برگزاری اول اسفندماه پیش بینی شد اما به علت برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تاریخ جشنواره به  ۹ اسفند تغییر کرد و فعلا هم که "کرونا" مانع برگزاری شده و دوباره برگزاری جشنواره به زمان دیگری موکول شد.

برومند اضافه کرد: دغدغه ما این بود تا برنامه ای مانند جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تا  به صورت رسمی به امضا نرسد و ابلاغ نشود، نمی توانستیم قراراداد ببندیم، برنامه ریزی کنیم و مهمانان خارجی را برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد افزود: با همه تلاش هایی که کردیم، قرار داد این جشنواره یک ماه گذشته به امضا رسید و ما کارهای پیش از برگزاری جشنواره که دست کم باید در ۶ ماه انجام می شد و حتی به زمان بیشتری هم  نیاز داشت، با تلاش و جانفشانی اعضای ستاد، در طول دو تا سه هفته انجام شد و  البته بچه های یزد همراهی و همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

برومند تصریح کرد: با وجود این مشکلات، اگر برگزاری جشنواره در ۹ اسفند هم تغییر نمی کرد، جشنواره بسیار خوب ، با بهترین کیفیت و در سطح عالی برگزار می شد و همه برنامه های که پیش بینی کرده بودیم  برای جشنواره آماده  بود.

ساخت نمایش تئاتر عروسکی از یزد

این کارگردان شناخته شده کشور  خاطر نشان کرد: از ابتدا برگزاری جشنواره، در نظر داشتیم که دست کم ۳ نمایش عروسکی خوب و با کیفیت با حضور هنرمندان نمایش از شهر یزد، برای شرکت در جشنواره تولید کنیم  که در آینده بتواند در جشنواره های تهران و خارجی هم حضور پیدا کنند و به این ترتیب  پایه گذاری خوبی برای تئاتر عروسکی یزد کرده باشیم که به همین دلیل پیش از برگزاری جشنواره اقدام به برگزاری یک کارگاه آموزشی در این زمینه کردیم.

برومند افزود: در همین راستا و پیش از انعقاد قرارداد جشنواره، میثم یوسفی یکی از کارگردانان موفق کشور را به یزد دعوت کردیم و مخارجش را هم خودمان تامین کردیم چون هنوز پولی نگرفته بودیم و از طریق برگزاری کارگاه توانستیم با همراهی خود بچه های یزد یک نمایش عروسکی خوب در استان یزد تولید کنیم که قرار است برای جشنواره تئاتر عروسکی تهران فرستاده شود؛ ضمن این که عروسک های این نمایش هم در یزد ساخته می شود.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد اضافه کرد: در این کارگاه آموزشی تئوری های مرتبط به حوزه نمایش عروسکی آموزش داده شد تا کسانی که تجربه کاری نداشتند و صرفا علاقمند به این حوزه بودند نیز بتوانند از این کارگاه ها استفاده کنند و وارد این عرصه شوند .

برومند ادامه داد: اکنون هم برای ساخت تولید نمایش عروسکی با مدیریت میثم یوسفی در استان ادامه دارد و با توجه زمان جشنواره هم تغییر یافته که انشالله چندین نمایش عروسکی دیگر برای استان تولید می شود که استان یزد در سالهای آینده در جشنواره های مختلف بدرخشد.

۹۰ درصد بودجه جشنواره در یزد سرمایه گذاری شد

این کارگردان شناخته شده کشور تصریح کرد:  من از ابتدا و قبل از این حرف و سخن ها در زمینه برگزاری جشن مطرح شود معتقدم بودم  که در برگزاری این جشنواره ها از نیروهای و امکانات استان یزد استفاد شود  در این زمینه  تلاش زیادی کردیم و ۹۰ درصد کارها در یزد انجام شد اما به دلیل کمبود وقت و حجم بالای کار تا برگزاری جشنواره درصد ناچیز آن در تهران انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم هستم هزینه ای که استان یزد در زمینه برگزاری جشنواره می شود نفع آن به استان برگردد بنابراین بیشتر کارها در یزد انجام شد.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد اضافه کرد: اکنون زمان برگزاری جشنواره به تعویق افتاده هزینه های زیادی را متحمل شدیم زیرا برخی از مهمانان مجبور به لغو بلیت های خود شدند اما ایرادی  ندارد فرصتی بیشتر برای برنامه ریزی ، تبلیغ و اطلاع رسانی و جذب گردشگری داخلی  خارجی فراهم شده است.

برومند افزود: بر برگزاری این جشنواره  سه گروه نمایشی تتاتر عروسکی از آلمان ، روسیه و گرجستان دعوت شده بودند آنها ما هم علارغم ویروس کرونا حاضر بودند به ایران بیایند و برنامه اجرا کنند  اما حالا به توجه وقت بیشتری که پیش آمده می توان  ۲ یا چند گروه خارجی افزوده شود و این زمانی خوبی برای تبلیغ بیشتر برای جذب گردشگر است.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد  تصریح کرد: تلاش شده جشنواره عروسکی شرایط برای استفاده عمومی در استان فراهم شود و بخش فضای باز در جشنواره مورد اشاره برای همین  برنامه ریزی شده که در نقاط مختلف شهر برگزار شود.

وی خاطر نشان کرد:تئاتر عروسکی، عصاره و مادر هنر نمایش است که فقط مختص کودکان نیست و همه اقشار را در بر می‌گیرد.

تاثیر جهانی جشنواره بین المللی در یزد 

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد افزود: یکی از دلایلی که من را علاقمند کردکه جشنواره بین المللی نمایش عروسکی در یزد برگزار شود موقعیت شهر یزد از نطر حضور گردشگران داخلی و خارجی است و به نظر دنیا، یزد  قابلیت بسیاری  از نظر جلب توجه جهانی و گردشگران داخلی و خارجی  دارد.

وی گفت: معتقدم برگزاری اینگونه جشنواره ها نه تنها به دلیل تاثیری که یک جشنواره در هر شهری می گذرد و باعث نشاط و مشارکت عمومی ، تازه شدن روح و روان مردم  و  ارتقاء یک هنر یا نمایش عروسکی می شود اما مهمتر از همه  یک تاثیر جهانی  و تبلیغاتی بسیار نافذ و موثر دارد.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد  اضافه کرد: همکاران در حوزه بین الملل پوستر جشنواره یاد شده بر روی سایتهای عروسکی دنیا قرار گرفت که کمتر از ۲ ساعت ۲ هزار بازدید کننده و افزون بر ۲۰۰ لایک خورد و افزون بر ۱۸ گروه بین المللی نمایش عروسکی برای شرکت در جشنواره سال آینده اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: هر گردشگر خارجی در جشنواره یاد شده شرکت کند تاثیر بسیار بر روی افکار عمومی جهان دارد و اگر این گردشگر آن هم هنرمند باشد تاثیرات شگرفی خواهد داشت.

این کارگردان شناخته شده کشوری خاطر نشان کرد: جشنواره عروسکی یا هر رویداد فرهنگی یک سفیر و پیام رسان است علاوه بر آشنایی مردم کشور و استان

برگزاری جشنواره موجب رونق اقتصادی در استان

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد افزود: حضور توریست های گردشگری در استان و برگزاری این جشنواره با حضور آنها تاثیرات زیادی و دو چندان به دنبال دارد و موجب جذب گردشگر و رونق چرخ اقتصادی شهر یزد می شود به نفع مردم استان خواهد بود.

برومند تصریح کرد: هر حرکتی فرهنگی منافع زیادی دارد که در آینده منافع آن  به سازمان برگزار کننده  برمی گردد و برای من خیلی اهمیت داشت که در زمانی اتفاق بیفتد که توریست زیادی در این شهر حضور داشته باشد که تاثیرات زیادی برروی توسعه فرهنگی و اقتصاد یزد داشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون که این فرصت فراهم شده تا بخاطر تغییر زمان جشنواره، با همکاری اداره کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که تاکنون هم همراهی خوبی داشتند با در نطر گرفتن برخی تمهیدات علاوه بر جذب  گردشگران خارجی ، توریست های هنرمند را جذب کنیم.

جشنوارها تبدیل به یک مطالبه مردمی می شوند

وی اضافه کرد: وقتی یک جشنواره در شهری برگزار می شود تبدیل به مطالبه مردمی می شود به عنوان مثال جشنواره فیلم کودک در اصفهان  و جشنواره تئاتر کودک در همدان چند دوره برگزار شد اما به دلیل مشکلاتی که بین متولیان امر برگزاری آن به وجود آمد یکی و دوره این جشنواره های در شهرها دیگر برگزار شد مردم این شهر نسبت به این موضوع معترض و خواستار برگزاری شدند و این نشانگر اهمیت موضوع یاد شده است.

برومند افزود: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی  مریوان علاوه بر معرفی این شهر در کشور و دنیا  و رونق اقتصادی آن را به همراه داشت  و اکنون مریوان در دنیا با عنوان این جشنواره می شناسند و همه ساله گردشگران زیادی را جذب می کند.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد اضافه کرد:به طوریکه سال گذشته به دلیل یکسری مشکلات اقتصادی  برگزار نشد از سوی بازاریان و کسبه مریوانی  به صورت خودش  پیشتیبانی و برگزار و به یک مطالبه تبدیل شده است و اکنون این منطقه نامی شناخته شده برای گردشگران دارد.

 برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی در یزد تاثیرات جهانی دارد

برومند ادامه داد: معتقدم اگر جشنواره به درستی برگزار شود تاثیرات جهانی فراوانی را  به دنبال دارد و جشنواره بین المللی تتاتر عروسکی یک جشنواره بین المللی است و تعداد جشنواره های بین المللی در کشور ما محدود است  برای همین  برای من خیلی عجیب بود وقتی با اعتراض عده ای از مردم استان  به ویژه هنرمندان این استان روبرو شدم و در تعجب ماندم.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد با بیان اینکه البته نگاه و نطرات  افراد متفاوت است تصریح کرد: اما اعتراض های هنرمندان استان را به حساب کمبود های زیر ساخت فرهنگی به ویژه تئاتر در شهر گذاشتم اما وقتی  سالن‌های نمایشی یزد  را از نزدیک دیدم، متوجه شدن مقصر خود هنرمندان تئاتری هستند برای ان آنچه را که دارند، قدر آن را ندانستند، در نگهداری آنها کم کاری کردند و نسبت به آن احساس مسوولیت نداشتند و دلسوزی هم نکردند.

وی با بیان اینکه باید قدر داشته های خود را بدانیم اضافه کرد: واقعا برام جای تاسف است که پلاتو هنر یزد که قرار بود که در آن مکان در جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی اجرا داشته باشیم یک هفته که به زمان برگزاری جشنواره باقی مانده بود  که به ما اعلام کردند آتش نشانی به دلیل نا امنی مدتها است که مانع اجرا در آن شده است.

این کارگردان معروف کشور اضافه کرد:  وقتی از نزدیک این سالن  را مشاهده کردم متوجه شدم که سان یاد شده  که با مشکلات زیادی از جمله برق ، نور، حفاظ نداشتن جایگاه تماشاچیان، نداشتن پژوکتور و نداشتن نطافت روبرو است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب تصمیم گرفتم  این پلاتو هنری یزدی که افزون ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد خودم تامین کنم که اکنون  در حال تعمیر و بازسازی مشکلات یاد شده  است  من ایراد به تئاتری می گیریم که حاضری در سالنی نمایش یا تئاتر  اجرا کند که مکان آن برای تماشاچی آن خطرناک است.

وی تصریح کرد: پس از رفع مشکلات سالن یاد شده از هنرمندان استان انتظار دارم از این بعد  از آن نگهداری کنند، قدر آن را بدانند و مسوول سالن موظف به نگهداری آن است 

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد افزود: در یزد هنرمندان تئاتر باید کار کنند که اگر روزی فعالیت آنها متوقف شد مردم اعتراض و خواهان بازگشت آن باشند اما احساس می کنم که این ها بی تفاوت هستند،  یک فردی تئاتری باید مطالبه گر باشد و مسائل مختلف حوزه خود را پیگیری کند  نباید بی تفاوت بود

خالی بودن تئاتر متفکر و هدفمند در یزد

وی اضافه کرد:  متاسفانه من اصلا در یزد اثری از تئاتر ندیدم فقط تئاتری کمدی اجرا می شود که همیشه هم  شلوغ است اما اثری از تئاتر متفکر ،هدفمند و آموزنده در این استان  وجود ندارد.

 مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد افزود: من در سال اول که مدرسه موش ها را ساختم مگر راحت ساختم با مشکلات و سختیها زیادی روبرو شدم اکنون شرایط برای کارهای هنری خوب است به نوعی گل و بلبل است  و من  برای رسیدن به خواسته هایم پشتکار و تلاش به خرج دادم تا به اینجا رسیدم.

این کارگردان شناخته شده کشور افزود: همیشه در جشنواره عروسکی تلاش شده  که شرایط برای استفاده عموم فارغ از هر طبقه و وضعیت اجتماعی ، اقتصادی فراهم کنیم.

وی افزود: در نظر گرفتن بخش تئاتر فضای باز یا میدانی برای این رویکرد است  همگان بتوانند  بدون تهیه بلیت استفاده کنند و برای همین علت نقاط مختلف شهر یزد برای اجرا در نظر گرفته شده به عنوان مثال یکی از نقاط حسن آباد است که برای این منطقه اتاق کودک پیش بینی شده که کودکان ضمن شرکت در کارگاههای مختلف چون مجسمه سازی نقاشی و عروسک سازی و تئاتر تماشا کنند.

وی تصریح کرد: برای اجرای تئاتر نمایشی عروسکی که در سالن برگزار می شود مجانی در نطر گرفته شده بود ولی چون کنترل تماشاچیان با مشکل روبر می شدیم تصمیم گرفتیم بلیت ها را قیمت بسیار پایین تر تعیین کنیم  و در آمد حاصل ها به‌سازمان بهزیستی اهدا شود.

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد اظهار داشت: با آموزش و پرورش قرار شد دانش آموزان نقاط محروم از طریق مدارس  و برای سانس صبح هماهنگ شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد مسوولان استان برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی در یزد سالانه است اما پیشنهاد من بر برگزاری  ۲ سالانه است البته چند سالی بصورت متوالی باید برگزارو بعد ۲ سالانه شود

مشاور جشنواره بین المللی نمایش عروسکی یزد ادامه داد: شهرداری ها باید فارغ از هر جناح و اندیشه  وظیفه دارند علاوه بر برنامه‌ریزی برای فضای فیزیکی شهر برنامه ریزی کنند و شهر را توسعه دهند به روح شهر هم توجه کنند.

وی با اینکه برخی ها مدعی است که بجای برگزاری جشنواره آسفالت شهر را بهسازی کنند افزود: بودجه فرهنگی نباید خرج آسفالت و فعالیت عمرانی شود بلکه باید در بخش فرهنگی هزینه شود.

برومند در پایان از همراهی سازمان ها و دستگاههای اجرایی استان در برگزاری این جشنواره چون صداو سیما، کانون پرورش و فکری و نوجوانان ،آموزش و پرورش ، استانداری ، اداره کل ورزش و جوانان و انجمن نمایشی تقدیر کرد.

برومند ، کارگردانی آثار ارزنده ای در حوزه کودک و نوجوان از جمله «مدرسه موش ها»، «شهر موش های ۱ و ۲» و «قصه های تا به تا» (زی زی گولو) را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.