یک کارشناس حقوق کیفری و جرم شناسی نوع برخورد دوگانه با حجاب در خارج یا داخل کشور را یک بام و دو هوا می‌داند و در این باره می‌گوید: برطبق قانون اگر اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب رفتاری شوند که آن رفتار برابر قوانین کشور ایران جرم تلقی شود، قابل تعقیب و مجازات در ایران هستند.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، کشور ما از جمله ممالکی است که در آن برای نحوه پوشش بانوان مقرراتی وضع شده است. در واقع، شریعت اسلام و فقه شیعه به گونه‌‌ای قابل توجه در سیاست جنایی ایران تاثیر‌گذار شده، همچنین این موضوع هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی نمود پیدا کرده است.

با این وجود، این روزها مسأله حجاب و آداب آن در کشور مورد تنش و بازتاب‌های مختلفی اعم از موافق و مخالف قرار گرفته است، تا جایی که شاهد اتفاقات متعددی در این خصوص از اتفاق اخیر در پارک پلیس در منطقه تهران‌پارس گرفته تا بی‌حجابی در خارج از کشور توسط سلبریتی‌ها هستیم.

با این حال، علیرغم جرم‌انگاری بی‌حجابی در قوانین کشور، آیا این قوانین، ناظر بر اجرای آن در داخل کشور است یا حتی شامل بی‌حجابی در خارج از کشور نیز می‌شود؟ و آیا مقام تعقیب موظف به تعقیب در موارد بی‌حجابی، چنانچه خارج از کشور رخ دهد هست یا خیر؟

بی‌حجابی در انظار عمومی جرم است

دکتر «علیرضا کارگر شریف» استاد دانشگاه و کارشناس حقوق کیفری و جرم‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد راجع به جرم بودن بی‌حجابی می‌گوید: براساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دو ماه یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه از ظاهر تبصره مذکور برمی‌آید، بی‌حجابی باید در معابر و انظار عمومی یا به عبارت دیگر در مکان‌های عمومی رخ دهد تا وصف مجرمیت را در بر‌داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این که هرچند در جرم بودن بی‌حجابی تردیدی وجود ندارد امّا ماده هفت قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ چالشی را در بردارد، می‌گوید: به موجب ماده مرقوم که ناظر به اتباع ایرانی مرتکب رفتار مجرمانه در خارج از کشور است، «اگر اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب رفتاری شوند که آن رفتار برابر قوانین کشور ایران جرم تلقی شود، قابل تعقیب و مجازات در ایران هستند.»

قابل تعقیب بودن جرم بی‌حجابی تنها در داخل کشور

کارگرشریف که دانش‌آموخته دانشگاه‌های یزد و تهران است، خاطرنشان می‌کند: البته همانگونه که از متن ماده مشخص است، صرفاً جرم بودن رفتار در ایران، ملاک عمل است و عنصر مجرمیت رفتار در کشور محل ارتکاب رفتار، در خارج از کشور مورد توجه مقنن برای تعقیب آن نیست.

این کارشناس حقوق کیفری و جرم شناسی می‌گوید: از آنجایی که برابر ماده مرقوم، رفتارهای مجرمانه‌ی مد نظر مقنن حتی اگر در خارج ایران رخ دهد، در ایران قابل تعقیب و مجازات خواهد بود و بی‌حجابی از زمره مواردی است که در قوانین ما جرم تلقی می‌شود،‌ هر گونه بی‌حجابی در خارج از ایران توسط یک ایرانی اعم از افراد شناخته شده همانند بازیگران سینما و تئاتر و امثال آن می‌بایستی در ایران مورد تعقیب قرار گیرد.

کارگر شریف با اشاره به این که نوع برخورد دوگانه با حجاب در خارج یا داخل کشور به نوعی یک بام و دو هوا به حساب می‌آید، تأکید می‌کند که مقام تعقیب در کشور که دادستان کل کشور به شمار می‌رود، می‌بایستی در صورت کشف چنین اتفاقاتی نسبت به تعقیب مرتکب یا مرتکبین اقدام لازم را انجام دهد و چنین برداشتی که گاهی از سوی برخی نمایندگان محترم مجلس شنیده می‌شود که نمی‌توان اقدام به رصد رفتار افراد بی‌حجاب که خارج از ایران مرتکب این جرم می‌شوند، کرد، صحیح و منطبق با قانون نیست!


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.