رئیس کانون وکلای کردستان با بیان اینکه کولبران هم جزیی از شهروندان ایرانی به شمارمی آیند و هویت و ملیت ایرانی دارند، گفت: طبق اصول مصرح قانون اساسی،تمامی آحاد ملت در برابر قانون، مساوی و برابر هستند و جان آنها باید تحت حمایت قانون قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، امید رشیدی با بیان این مطلب گفت:در نظام حقوقی کشور ایران،به‌کارگیری سلاح گرم توسط نیروهای نظامی و پلیس،دارای قواعد و ضوابط خاصی است.

وی افزود: در صورت ضرورت به‌کار گیری سلاح، باید طبق مقررات مربوط به( قانون نحوه به‌کار گیری سلاح یا قواعد عام دفاع شخصی) دقیقا" رعایت گردد و عدم رعایت این مقررات در مصداق کشتن شهروندان، مستوجب اعمال مجازات پرداخت دیه و حبس است.

به گفته رئیس کانون وکلای کردستان شلیک به شهروندان مطلقا" ممنوع است و حتی در صورت وجود ضرورت، نباید به نقاط حیاتی شلیک گردد و این اقدام مأمور،مصداق قتل عمد شهروندان تلقی شود.

رشیدی یادآور شد: اولین و اصلی‌ترین حق کولبران در کردستان،حق حیات و حفظ جان آنان است.

وی با بیان اینکه کولبران هم جزیی از شهروندان ایرانی به شمار می‌آیند و هویت و ملیت ایرانی دارند، گفت: طبق اصول مصرح قانون اساسی،تمامی آحاد ملت در برابر قانون، مساوی و برابر هستند و جان آنها باید تحت حمایت قانون قرار گیرد.

وی یادآور شد: کشتن مکرر کولبران و هدف قرار دادن نقاط حیاتی بدن آنها، از دیدگاه ما مصداق [قتل عمد] است و نباید اغماضی صورت گیرد و اجرای دقیق وقاطع قانون،موجب اجرای عدالت و حفظ امنیت است.

رشیدی بیان کرد : تمامی فرمانده هان ومأمورین نظامی و انتظامی مکلف به رعایت قانون و حفظ جان مردم و حقوق شهروندی هستند.

رئیس کانون وکلای کردستان خاطر نشان کرد: امیدواریم با آموزش قوانین به مأمورین نظامی و مرزبانان، شاهد اتفاقات مشابه و کشتن کولبران نباشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.