محمدرضا دهقان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هنرمند فرهاد شیخ علیشاهی در رشته تیکه دوزی جاجیم در سال ۲۰۱۰ و  تکه دوزی گلیم و جاجیم در سال ۲۰۱۲ نشان اصالت یونسکو را دریافت کرد.

وی اظهار داشت: همچنین علیرضا دهقانی محمودآبادی هم در رشته حکاکی روی مس در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب نشان ملی یونسکو شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد در ادامه خاطر نشان کرد: براساس بانک اطلاعات این اداره کل در حال حاضر ۵۲ رشته صنایع دستی استان  شامل رشته کاربافی ، گلیم بافی، منبت کاری ، زیلو ، معرق روی چوب و غیره در استان فعال است.

دهقان گفت: صنایع دستی به دلیل ارتباط مستقیم با روح و جان آدمی، به عنوان بخشی از هویت اصیل در جغرافیای فرهنگی هر منطقه ای به شمار می رود و دارای معنویت است.

وی در ادامه با اشاره ثبت شهر میبد در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی زیلو گفت: این اتفاق  موجب رونق اشتغال و افزایش تعدادکارگاه‌های زیلوبافی در استان شد به طوریکه  درحال حاضر ۸۰۰ بافنده در این رشته فعالیت می کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: جهانی شدن زیورآلات سنتی یزد از جمله برنامه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان است.

نشان مرغوبیت صنایع دستی در سال ۲۰۰۰میلادی به طور مشترک از سوی سازمان یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه گذاری شد و مهر اصالت با هدف حمایت از صنایع دستی و اشتغالزایی به اجرا درآمد.

۲۰۸۸/ 6197

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.