معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به تقویت اقتصاد فرهنگی و استفاده از فناوری‌های نرم در بهبود اشتغال و کسب درآمد تأکید کرد.


عیسی علیزاده در حاشیه آیین افتتاح نخستین واحد استانی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: افتتاح پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در زنجان اقدامی در راستای توسعه اقتصاد فرهنگی است و معتقدیم فرهنگ یکی از حوزه‌هایی است که می‌توانیم با استفاده از آن به درآمد برسیم.


وی، اشتغال و استفاده از تکنولوژی‌های جدید را دغدغه جوانان امروز به‌ویژه متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ دانست و گفت: هدف از ایجاد پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی، استفاده از ابزارهای جدید در حوزه فرهنگ و درآمدزایی است.


معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یادآور شد: در این مجموعه تلاش می‌شود با حفظ و رعایت چارچوب‌ها و اصول فرهنگی، ابزاری را ایجاد کنیم که به درآمد برسد و این کار مهم‌تری نسبت به کار صرف فرهنگی است؛ چنانکه اگر برای محصولی هزینه کنید و انتظار داشته باشید هزینه به شما برگردد قطعاً متفاوت کار می‌کنید. در این صورت حتماً بازار، نیاز مخاطب و رقبا را می‌سنجید و محصولی ارائه می‌کنید که مخاطب بپسندد.


وی با بیان اینکه کشور دچار تحریم و مشکلات حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که شاید بتوان از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور را تحریم کرد، اما فرهنگ تحریم‌پذیر نیست و امروز چه در بخش گفت‌وگوی بین ملت‌ها و چه در بخش رشد فرهنگی، ابزارهای جدید و متفاوت با دهه‌های گذشته به‌وجود آمده است.


علیزاده با اشاره به گسترده بودن دامنه فرهنگ بیان کرد: صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی، موسیقی، هنر، پوشش و لباس شامل این بخش می‌شود اما این حوزه در موضوعات دینی حساس‌تر می‌شود، چون با رعایت همه موارد گذشته باید این را هم در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر بخواهیم استارتاپی در حوزه زیورآلات برگزار کنیم، ممکن است اگر فقط کار فرهنگی را در نظر بگیریم به یک شکل رفتار کنیم اما بررسی این موضوع با نگاه دینی کار را پیچیده‌تر می‌کند.


وی در مورد تفاوت صنایع فرهنگی دینی با غیردینی عنوان کرد: کسی که می‌خواهد وارد صنایع فرهنگی دینی شود در عین اینکه صنعت و فرهنگ را می‌فهمد باید از چارچوب‌ها و خط قرمزهای دینی نیز آگاه باشد و اینجا hست که این مجموعه‌ها باید کارگاه‌های آموزشی مشخصی را بگذارند تا محصولی که تولید می‌شود با ارزش‌های دینی و هنجارهای عرفی تناسب داشته باشد.


معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه دو آیتم ایده و صبر در موفقیت فعالیت‌های درآمدزای فرهنگی نقش دارد، تصریح کرد: ایده تنها فکر کردن نیست، بلکه فرد باید معلومات داشته باشد تا فکر کند. از طرف دیگر چنین کارهایی زودبازده نیست؛ تجربه کشورهایی که وارد این حوزه شدند، نشان می‌دهد مرارت در این کار نتیجه می‌دهد. رسانه‌هایی همچون ایکنا و ایسنا به عنوان زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی می‌توانند در جریان‌سازی فرهنگی این مجموعه‌ها کمک کنند.


وی در مورد پایدارسازی اشتغال و درآمدزایی در این مجموعه‌ها، تصریح کرد: اصل این است که کار شروع شود؛ وقتی کاری آغاز شد، نقاط ضعف و قوت آن شناسایی می‌شود و گام نخست این است که ما به این باور برسیم که این کار باید انجام شود. استفاده از اساتید حرفه‌ای و مطالعه تجربیات بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی را در این بخش ایفا کند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.