به گزارش ایرنا دکتر محمدرضا میرجلیلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از ظرفیت طب سنتی به میزان زیادی استفاده می‌شود، چون این کار توسط مراکز علمی، دانشگاهی و افراد اهل‌ فن و خبره انجام نمی‌شود، نگران آسیب جدی به مردم در حوزه طب سنتی هستیم.
وی افزود: افرادی بدون هیچ تخصص، تجربه و مدرک معتبر علمی به معاینه و درمان بیماران پرداخته و دارو تجویز و مبالغ زیادی هم از مردم دریافت می‌کنند.
میرجلیلی اظهار داشت: مردم باید بیشتر در مورد مسائل مربوط به سلامت خود حساس باشند و فریب تبلیغات کاذب را نخورند.
همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: مردم باید در زمینه طب سنتی آگاهی داشته باشند و فریب افراد سودجو و حقه‌باز را نخورند.
دکتر محمود نوری شادکام افزود: در 2 سال گذشته ، 16 مرکز درمان طب سنتی غیرمجاز در استان تعطیل و با متخلفان برخورد شد.

** 23 طرح درمانی در دست اقدام است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در سال 1398، 23 طرح درمانی در زمینه‌های مختلف در دست ساخت است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، جهش خوبی در حوزه درمان استان رخ می دهد.
نوری شادکام بابیان اینکه یزد یکی از قطب‌های درمانی جنوب شرق کشور است، یادآور شد: سال گذشته 10 میلیون و 345 هزار بار به مراکز درمانی استان مراجعه شد که سه میلیون و 567 هزار بار از این تعداد مربوط به افراد غیربومی بود.
وی تصریح کرد: در ایام تعطیلات نوروزی هم 84 هزار و 564 بار به مراکز درمانی استان مراجعه شد و بیماران از خدمات مختلف درمانی بهره‌مند شدند.
وی تعداد نیروهای شاغل مراکز درمانی استان را هشت هزار و 94 نفر بیان کرد و گفت: یکهزار و 630 تن از این تعداد پزشک عمومی ، 636 نفر متخصص ، 115 نفر فوق تخصص ، 554 نفر دندان‌پزشک و بقیه داروساز، پرستار و ماما هستند.

** تمام یزدی‌ها پرونده سلامت دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه بهداشت ( سیب ) از سال 95 در استان اظهار داشت: هم‌اکنون تمام افراد ساکن در استان دارای پرونده سلامت هستند.
دکتر محمدرضا دهقانی افزود: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تاکنون یک‌میلیون و 196 هزار بار از خدمات نظام سلامت استفاده شد، البته برخی افراد چندین بار به مراکز ارائه خدمات درمانی مراجعه کردند.
وی بابیان اینکه 98.36 درصد مراجعه‌کنندگان از نحوه ارائه خدمات رضایت دارند، اظهار داشت: سامانه سیب در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های طرح تحول نظام سلامت شکل‌ گرفته است و اطلاعات جمعیتی، شاخص‌های بهداشتی، تعداد خانوارهای تحت پوشش، تعداد مراقبت‌های نوزادان، کودکان، مادران و تعداد بیماران دیابتی، فشارخون و غیره به‌ صورت الکترونیک در آن ثبت می‌شود.
وی افزود: سال گذشته 16 مرکز ارائه خدمات بهداشتی با زیربنای 6 هزار و 972 مترمربع با 14.5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزینه در استان به بهره‌برداری رسید.
دهقانی مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان را 347 واحد ذکر کرد که شامل 37 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 91 پایگاه سلامت و 170 خانه بهداشت است.

** نهادینه کردن فرهنگ مصرف منطقی دارو
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در این نشست گفت: هم‌اکنون مصرف غیرمنطقی دارو و خودسرانه آن از چالش‌ های جدی و مهم حوزه دارو در کشور و استان است که بار مالی زیادی را به اقتصاد ملی تحمیل می‌کند، باید فرهنگ مصرف دارو در جامعه در مطلوب باشد .
دکتر محمدحسین مصدق با اشاره به اینکه تعداد داروخانه‌های یزد نسبت به قبل از انقلاب 10 برابر شد، تأکید کرد: در حالی که جمعیت استان نسبت به اوایل انقلاب سه برابر شد که این آمار حاکی از وجود امکانات دارویی خوبی در استان هست.
وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه استان با کمبود برخی داروها روبروست؛ ولی داروی موردنیاز بیماران تأمین‌شده است .
وی در ادامه با اشاره به افزایش مصرف و ضرر غذاهای فوری ادامه داد: غذاهای آماده به دلیل مواد افزودنی برای افراد مضر است و شهروندان حتی‌الامکان از مصرف آن پرهیز کنند.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.