شاید مهم‌ترین و خبرسازترین که شروع آن از اسفند 96 است قطع آب انتقالی کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به یزد در شرق اصفهان باشد.
با توجه به گزارش شرکت آب منطقه‌ای یزد ، آب انتقالی به استان از اسفندماه 96 تا اسفندماه امسال 30 بار توسط افراد ناشناس قطع ‌شد.
در سال‌های اخیر به دلیل تداوم خشکسالی ها و جایگاه اول یا دوم یزد در میان کم بارش ترین استان های کشور ، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شد به همین دلیل حدود 57 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد از خارج استان تامین شد.
موضوع دیگر که بسیار هم خبرساز شد انتخاب استاندار یزد بعد از قانون ممنوع بودن فعالیت بازنشستگان در سیستم مدیریتی از سوی نمایندگان مجلس بود.
به ‌علت تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در نهادهای دولتی ، محمود زمانی قمی که بعد از هفت سال سابقه در جایگاه استانداری در چند استان به یزد آمده بود در کمتر از یک سال از زمان سکان‌داری مدیریت ارشد استان ، از این جایگاه خداحافظی کرد.
بعد از به میان آمدن نام افراد مختلف از جمله معاونان اقتصادی و سیاسی استانداری یزد ، بالاخره بعد از 35 روز ، قرعه به نام محمدعلی طالبی برای پست استانداری یزد اصابت کرد که در مراسمی با حضور معاون وزیر کشور ، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری که از نیروهای جوان وزارت کشور بود به‌عنوان استاندار معرفی شد.
اما خبرسازترین موضوع ، شهرداری یزد بود که بعد از انتخاب پرحرف و حدیث دکتر مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار و حضور پررنگ و همراه با تلاش‌های زیاد وی در مدیریت شهرداری و با توجه به سوابق متعدد به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور معرفی و از شهرداری استعفا کرد.
درخواست استعفای وی چهارم مهرماه امسال در نشست شورای اسلامی این شهر با کسب هفت رأی موافق موردپذیرش قرار گرفت.
جمالی نژاد شهردار سابق یزد، چهارم شهریورماه 1396 با رأی 11 عضو شورای شهر یزد سکان شهرداری را به دست گرفته بود.
با رأی موافق تمامی اعضای شورا اسلامی شهر یزد، سید علی مشتاقیون معاون اداری و مالی شهرداری به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.
خبرسازی اصلی در این موضوع از این تاریخ شروع شد و شورای شهر از میان گزینه‌های موردنظر ، روز شنبه 19 آبان بعد از چند ماه بلاتکلیفی پست شهردار و کش و قوس های فراوان درباره گزینه‌های مختلف ، بالاخره مجتبی فرهمند که جوان‌ترین شهردار با کسب اکثریت آرا از میان 20 داوطلب تا امروز بود با حضور 11 نفر از اعضای شورای شهر به عنوان شهردار شهر جهانی انتخاب و به فرمانداری و استانداری و در ادامه به وزارت کشور معرفی شد.
فرهمند در دوره شهرداری جمالی نژاد از پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به شهرداری منتقل و به‌عنوان معاون شهرسازی مشغول کار شد.
وی بعدازآنکه توسط وزارت کشور تأیید نشد و پس از حاشیه‌های زیاد ، شهردار منتخب یزد روز دوشنبه 22 بهمن، انصراف خود را اعلام کرد که 23 بهمن مورد موافقت شورای شهر قرار گرفت.
بعد از این اتفاق ، اعضای شورای شهر در یک‌صد و سی و هفتمین جلسه ، سید محمدرضا سید حسینی را با 6 رأی موافق و 5 رأی مخالف از مجموع 11 رأی به‌عنوان گزینه خود برای پست شهرداری معرفی کردند.
این موضوع همچنان به دلیل عدم تأیید گزینه موردنظر شورای شهر ، حاشیه‌ساز و خبرساز است.
خبر دیگر هم که به‌تازگی از حاشیه خارج شد و به‌نوعی سروسامان گرفت معرفی فرماندار یزد بود .
فرمانداری یزد هم با سرپرستی مدیریت می‌شد، عباس حیدری مدیرکل سابق سیاسی و امنیتی استانداری از 16 مرداد 97 با حکم زمانی قمی استاندار وقت و با حفظ سمت ، سرپرست فرمانداری شد.
درواقع از زمان سرپرستی فرمانداری تاکنون چهار ماه و پنج روز می‌گذرد و به عبارتی مهلت قانونی آن به اتمام رسید.
بعد از دو سال فعالیت مصطفی سالاری ( از شهریور 95 تا مردادماه 97 ) و استعفای وی ، عباس حیدری با حفظ سمت مدیرکل سیاسی استانداری یزد ( از 16 مردادماه امسال ) به عنوان سرپرست فرمانداری شد و بعد از پایان دوران سرپرستی وی ، احمد ترحمی ( با حفظ سمت دبیر گروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ) به عنوان سرپرست فرمانداری معرفی شد.
در واقع فرمانداری یزد از 16 مردادماه امسال به دنبال استعفای مصطفی سالاری، ابتدا با سرپرستی عباس حیدری و سپس احمد ترحمی اداره می‌شد و سرانجام با معرفی ترحمی به عنوان معاون سیاسی استانداری ، سید محمد رستگاری ( فرماندار سابق مهریز) به عنوان فرماندار یزد معرفی شد.
انتخاب میبد به‌عنوان شهر زیلو در شورای جهانی صنایع‌دستی در بهمن‌ امسال بعد از ثبت بافت تاریخی شهر یزد در سازمان یونسکو که در تیرماه 96 اتفاق افتاد شاید مهم‌ترین اتفاق بین‌المللی استان باشد .
خبر دوم هم ثبت جهانی زیلوی میبد است که پس از بازدیدها و تأیید مکرر کارشناسان یونسکو اتفاق افتاد .
مراسم جشن ثبت جهانی زیلو 29 بهمن با حضور « غدا هیجاوی» رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور، محمدعلی طالبی استاندار ‌یزد، محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و ... برگزار شد.
خبر سوم هم انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران بود که برای نخستین بار نصیب این شهر فرهنگی شده است.
شهر میراث جهانی یزد که در سال‌های اخیر همواره جزو نامزدهای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب ایران بود، روز شنبه پنجم اسفندماه در آیینی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به این عنوان دست‌یافت تا افتخار فرهنگی دیگری برای این دیار تاریخی ثبت شد.
در آئین پنجمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، لوح افتخار وزیران کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تقدیر گروه ملی یونسکو، تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع، حمایت از طرح‌ های برگزیده ترویج کتاب‌خوانی و 300 میلیون ریال جایزه نقدی به همراه 250 میلیون ریال حواله کتاب به مردم این شهر اهدا شد.
شاید ازنظر خوانندگان ، برخی مطالب دیگر نیز حاشیه‌ساز باشد ولی یزد جهانی ، در میان مرکز ایران اسلامی یکی از زیباترین شهرهای کشور ( به اذعان بسیاری از کارشناسان یونسکو ) و تاریخ شناسان است و به همین دلیل با عنوان‌هایی همچون نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان ، شهر بادگیرها و تنها شهر ( بافت 200 هکتاری و تاریخی یزد ) ثبت‌شده دارای سکنه در ایران شناخته می‌شود.
* خبرنگار ایرنا مرکز یزد
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.