به گزارش ایرنا، کم‌کم عطر و بوی بهار در میانه دومین دهه اسفند ماه به مشام می‌رسد و مردم شهرستان بافق برای استقبال از بهار و عید نوروز این سنت زیبای ایرانی، با خرید شب عید، خانه تکانی و ... خود را آماده برگزاری جشن و آئین نوروزی می‌کنند.
در بافق مردم در ماه اسفند بیش از سه بار خانه تکانی می کنند زیرا منطقه کویری است و با شروع توفان، گرد خاک به درون خانه ها و اماکن کسب و کار وارد می شود و این وضع نگران کننده همه ساله در این ایام کام مردم را تلخ می کند.
این گرد و خاک انقدر نافذ است که از در و پنجره های استاندارد و کاملا بسته به درون نفوذ می کند و زحمات اعضای خانواده را هدر می دهد و اگر مردم این خانه تکانی را به روزهای پایانی اسفند موکول کنند باید چندین روز با وسایل و لوازم خانگی پر از گرد و خاک به زندگی ادامه دهند.
آنها مجبورند سه الی چهار بار به کار نظافت منزل بپردازند تا نوروزی بدون گرد و خاک، پاکیزه و تمیز داشته باشند.
برخی از مردم مبل و میز و صندلی و پرده ها منزل را در آستانه نوروز عوض می کنند و آنهائیکه از وضع مالی چندان خوبی برخوردار نیستند مبل های آسیب دیده را تعمیر و پرده ها را نیز برای چندمین سال متوالی شستشو می دهند تا تمیز باشد.
در خانه تکانی شب عید مردان ، پسران و دختران همه با شوق و ذوق به هم کمک می کنند که زندگی رنگ و بوی همدلی، تازگی و بهاری به خود بگیرد.
*خرید نوروزی
اسفند ماه که از دهه اول می گذرد بازار فروش به ویژه پوشاک و لوازم منزل آغاز می شود و هر روز شلوغ تر از روز قبل تا شب عید ادامه می یابد.
یکی از مهمترین مراکز فروش در بافق، بازارچه اطراف امام زاده عبدالله (ع) است که مرکز ثقل تجاری محسوب می شود که این روزها زیر بار ترافیک خودروها کمر خم کرده و از غروب آفتاب حضور جمعیت زیادی اعم از بزرگ و کوچک و فرزندان خردسال برای انتخاب و خرید لباس برای اعضای خانواده بر ترافیک انسانی این بازارچه می افزاید.
بیشترین خرید نوروزی پوشاک و بشترین مشتری خرید جوانان ، نوجوانان و کودکان هستند که اعتقاد دارند که حتما اول سال نو باید لباس نو بپوشند.
' عید آمد و ما قبا نداریم - ازکهنه قبا ابا نداریم' از شعر ها و سنت دیرینه مردمان شهرستان بافق است که گذر زمان آن را در زیر گرد و غبار فراموشی دفن کرده است، اما در عین حال هستند افرادی که در این شرایط سخت اقتصادی مجبورند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند و همان لباس های کهنه را شسته ، اتو کرده و مورد استفاده قرار دهند و این همان رسم قدیمی است که احیا می شود.
یکی از فروشندگان بازارچه امام زاده به خبرنگار ایرنا گفت: با وجودیکه قیمت ها نسبت به پارسال 35 درصد افزایش دارد اما تعداد مشتریان در مقایست با مدت مشابه افزایش نشان می دهد.
این فروشنده افزود: تلاطم بازار و ثابت نماندن قیمت ها باعث هجوم و خرید زود هنگام مردم شده است زیرا بیم آن دارند که نرخ پوشاک هرچه به نوروز نزدیک می شویم گرانتر شود.
وی، جوانان، نوجوان و کودکان مخصوصا دختران را از فراوانی تعداد مشتریان عنوان و بیان کرد حدود 80 درصد از خریداران در پی تولیدات و برند خارجی هستند اما فروشگاه های این بازارچه، بیشتر مارک های داخلی را عرضه می کنند.
یک خانم خانه دار هم هنگام خرید در این بازارچه به خبرنگار ایرنا افزود: کالای ایرانی از دوام مناسب برخوردار نیست و برخی از آنها هنگام شستشو کوتاه می شود.
این بانو افزود: ما خیلی خوشحال می شویم که کالای ایرانی رونق داشته باشد اما به شرطی که تولید کنندگان هم کیفیت را فدای کمیت و سود جویی خود نکنند.
یک خریدار دیگر هم گفت: با هدف خرید پوشاک ایرانی از خانه خارج شدم و سعی دارم برند ایرانی خریداری کنم تا از تولیدات داخلی حمایت شود و افرادی که در این حرفه به کار مشغول هستند بیکار نشوند.
تعدادی از شهروندان بافقی نیز از هم اینک سایر مایحتاج نوروزی خود را از قبیل قند، چای ، روغن، مرغ ، کره، پنیر و ... به تصور اینکه افزایش قیمت ها روز افزون است، خریداری می کنند.
به گفته ولی الله رنجبر رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافق ، اکیپ های نظارتی اداره صمت و اتاق اصناف این شهرستان از ابتدای اسفند ماه جاری فعالیت خود را در سطح وسیع آغاز کرده و بر قیمت و کیفیت کالاها نظارت دارند.
شهر بافق هم در حال و هوای نوروزی قرار گرفته است و به دستور فرماندار دستگاه های خدمت رسان باید ظرف یکی دو روز آینده حفاری های خود را تعطیل و خرابی و سیمای بصری زشتی که به وجود آمده زیبا سازی کنند و در این راستا اقامتگاه های بوم گردی هم خانه تکانی، بهسازی و زیبا سازی خود را آغاز کردند تا برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده باشد و در فضایی پاکیزه و دلنشین از مسافران پذیرایی کنند.
*آشتی دادن
کدورت‌ها و دلخوری‌ها همیشه بر سر مسائل مختلف کوچک یا بزرگ ایجاد می‌شود اما این هم محله ای ها هستند که باید روش حل کردن این مسائل را بلد باشند و نگذارند قهرهای کوتاه مدت به کینه‌های چند ساله تبدیل شود زیرا زندگی بسیار کوتاه است و شاید برای یکی از طرفین فرصت جبران و آشتی دیگر به‌ وجود نیاید و تا آخر عمر حسرت به دل بماند.
شروع سال نو بهترین زمان برای رفع این کدورت‌ها و قدم پیش گذاشتن برای آشتی با افراد است و کسانیکه راه آشتی و ایجاد رفاقت و صمیمیت را ایجاد می کنند نیک می دانند با این کار چه ثوابی برای خود و چه لطف بزرگی در حق دیگران دارند و به ‌طور حتم به بهانه عید هم که شده برای این کار پیش‌قدم می‌شوند.
یکی از سنت های دیرینه مردم بافق در ماه پایانی سال آشتی دادن افراد قهر است و مردم از هم اینک که بوی سال نو در شهرستان بافق احساس می شود این آئین های را قبل از نوروز به جای می آورند.
محله هایی که همسایه با همسایه ،پدر با پسر یا بلعکس و اقوام با یکدیگر قهر هستند اهالی به سراغ معتمدین و ریش سفیدان می روند تا وساطت کند و شب عیدی در محله آنها کسی با کسی قهر نباشد و به اصطلاح کینه ها به دور ریخته شود و صمیمیت جایگزین آن شود.
این آیین سنتی است که هدف آن یادآوری گذر زمان، دور ریختن کینه و کدورت گذشته و آغاز دوباره زندگی با پاکی و خیرخواهی و استعانت از خداوندگار یکتا بوده است.
نوروز از کهن‌ترین جشن‌های به‌ جا مانده از ایران باستان و همزمان با آغاز بهار است که ایرانیان هر سال به عنوان بزرگترین جشن ملی خود، در برگزاری آئین‌های آن می‌کوشند.
در این ایام اگر مناسبت عزای خاندان اهل بیت (ع) نباشد بیشترین جشن ازدواج صورت می گیرد و همزمان با سال نو زوجین زندگی تازه خود را پس از گرفتن جشن، با توکل به خدا آغاز می کنند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.
7543/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.