این کشاورزان در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر لزوم حمایت جدی تر دولت از برنج کاران اظهار داشتند: متاسفانه هم اکنون به علت نبود بازار مناسب عرضه برنج محلی ، محصول کشاورزان در کارخانجات منطقه انباشت شده است.
حسن مهمان نواز یکی از کشاورزان روستای اشلیکی آستانه اشرفیه در این خصوص اظهارداشت: در حال حاضر برای فروش و عرضه محصول برنج امسال خود با مشکل روبرو هستم.
وی با اشاره به اینکه نبود بازار مناسب فروش موجب شده تا محصول برنج امسالش در کارخانه برنج کوبی انباشت شود افزود: با توجه به هزینه های بالای تولید برنج( کاشت ، داشت ، برداشت ) ، نرخ فروش هر کیلو محصول برنج به هیچ عنوان به سود تولیدکنندگان نیست.
وی با بیان اینکه تا قبل از برداشت محصول جدید برنج ، هر کیلوگرم آن بین 100 تا 110 هزار ریال به فروش می رسید افزود: متاسفانه هم اکنون هر کیلو محصول جدید برنج بومی در این شهرستان بین 85 تا 95 هزار ریال خرید و فروش می شود که این امر نگرانی هایی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.
وی در ادامه ورود بی رویه برنج های خارجی را در رکود بازار برنج بومی منطقه موثر دانست و اظهار داشت: انتظار می رود تا دولت در این خصوص حمایت های لازم را از کشاورزان داشته باشد.
یکی دیگر از کشاورزان منطقه کورکای آستانه اشرفیه نیز با اشاره به ورود بی رویه برنج های خارجی اظهار داشت: برنج های خارجی در حالی وارد کشور می شوند که از نظر کیفیت و مرغوبیت در مقایسه با برنج های بومی و محلی از سطح بسیار پایینی برخوردار هستند.
احمد حسندخت با بیان اینکه این برنج های نامرغوب و بی کیفیت خارجی از قیمت پایین تری نسبت به برنج های بومی برخوردارند تصریح کرد: متاسفانه این امر موجب شده تا خرید و فروش برنج های محلی در بازار مصرف با مشکلات بسیاری روبرو شود.
وی عدم رونق بازار برنج های بومی را در ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشاورزان موثر دانست و تصریح کرد: کشاورزان منطقه در حالی برنج های محلی خود را با نرخ های پایین عرضه می کنند که برای تولید آن متحمل هزینه های بسیاری شده اند.
وی با بیان اینکه افزایش کود و سم و نرخ اجاره ادوات کشاورزی در بالا بردن هزینه های تولید برنج نقش غیر قابل انکاری دارند افزود: انتظار می رود تا دولت با پرداخت وام های سلف و وام های کم بهره از کشاورزان حمایت کند.
حسندخت خرید تضمینی برنج بومی را در حمایت از برنج کاران موثر دانست افزود: انتظار می رود دولت با خرید تضمینی محصول برنج بومی کشاورزان در جهت حمایت از تولید کنندگان گام بردارد.
اسماعیل پرمایه یکی از کشاورزان روستای ساکده بخش بندرکیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه نیز با بیان اینکه هم اکنون بازار مناسبی برای فروش برنج های بومی وجود ندارد اظهار داشت: کشاورزان در اوایل برداشت محصول جدید برنج با مشکلات خاصی برای فروش محصول خود روبرو نبودند.
وی گفت: متاسفانه به علت ورود برنج های خارجی هم اکنون تولیدکنندگان برنج منطقه برای فروش محصول با کیفیت خود با مشکل روبرو هستند.
وی با اشاره به اینکه ورود برنج های خارجی تقاضا برای خرید برنج های بومی و محلی را کاهش داده است اظهار داشت: نبود خریدار یکی از مشکلات اساسی در جهت عرضه برنج های بومی در بازار است.
وی با بیان اینکه کشاورزان هم اکنون برای فروش محصول برنج امسال خود با دغدغه های بسیاری روبرو هستند یاد آور شد: به علت مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای تولید ، کشاورزان مجبورند محصول برنج محلی خود را با نرخ های بسیار پایین به فروش برسانند.
وی اظهار امیدواری کرد تا حمایت های لازم از سوی دولت در جهت حمایت از تولید کنندگان برنج این شهرستان صورت گیرد.
یکی از برنج فروشان آستانه ای نیز ضمن تایید بر وجود رکود در بازار برنج های محلی در منطقه اظهار داشت: نبود تقاضا برای خرید برنج های محلی یکی از مشکلاتی است که موجب شده تا صنف برنج فروشان رغبتی برای خرید محصول کشاورزان نداشته باشند.
معین بحرالعلوم افزود: قیمت پایین برنج های خارجی موجب شده تا بسیاری از مصرف کنندگان از خرید برنج های بومی مرغوب منطقه خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه نبود تقاضای لازم برای خرید برنج های محلی افت قیمت و رکود بازار آن را به همراه داشته ،افزود: کاهش قیمت برنج های بومی موجب شده تا تولیدکنندگان منطقه برای عرضه آن با مشکل روبرو شوند.
وی با بیان اینکه بطور متوسط نرخ هر کیلو گرم برنج بومی در این شهرستان در مقایسه با اوایل برداشت این محصول حدود 20 هزار ریال کاهش یافته ، گفت: هم اکنون هر کیلوگرم برنج بومی ( شامل هاشمی ، صدری ، علی کاظمی ) بین 80 تا 95 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.
وی نرخ هر کیلوگرم برنج خارجی در بازار را نیز بین 63 تا 7 هزار ریال عنوان کرد و افزود: در روزهای اخیر هر کیسه 10 کیلویی برنج خارجی نیز 100 هزار ریال افزایش فیمت داشته است.
یکی دیگر از برنج فروشان آستانه ای نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون به علت نبود تقاضای لازم از سوی مصرف کنندگان به ندرت نسبت به خرید محصول برنج بومی کشاورزان منطقه اقدام می کنم.
رضا آسوده با بیان اینکه توان خرید برنج بومی توسط مصرف کنندگان کاهش یافته تصریح کرد: این امر موجب شده تا با وجود آنکه نرخ برنج های خارجی نیز افزایش پیدا کرده ،مصرف کنندگان از خرید برنج های محلی خودداری کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه خرید و فروش محصول برنج بومی هم اکنون در مقایسه با چندماه گذشته حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده ، افزود: امیدواریم با حمایت های دولت شاهد رونق بازار برنج های محلی در منطقه باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فروش محصول برنج به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی کشاورزان ، نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه دارد.
محمد باقر قاسمپور از شهرستان آستانه اشرفیه به عنوان یکی از مهمترین کانون های تولید برنج بومی یاد و خاطرنشان کرد: امسال در سطح 23 هزار و 570 هکتار از اراضی این شهرستان افزون بر 62 هزار و 790 تن برنج به ارزش اقتصادی بیش از 62 میلیارد تومان تولید شده است.
وی ، هاشمی ، جمشید جو، حسن سرا ، دم زرد و دم سیاه را مهمترین ارقام برنج این شهرستان برشمرد و افزود : محصول برنج محلی این منطقه به لحاظ وجود شرایط خوب کشاورزی همواره از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه امسال 55 درصد از مزارع برنج این شهرستان بصورت مکانیزه کشت شده یادآور شد: 85 درصد از اراضی شالیکاری این شهرستان نیز امسال بصورت مکانیزه برداشت شده است.
وی تعداد ماشین های نشاء کار و کمباین موجود در این شهرستان را به ترتیب 480 و 400 دستگاه عنوان کرد و گفت: وجود این ماشین آلات کشاورزی موجب شد تا هزینه های تولید برنج کشاورزان این منطقه کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه در ماه های اخیر شاهد رکود بازار برنج محلی در این شهرستان هستیم تصریح کرد: حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان برنج همواره یکی از سیاست های مهمی است که دولت با جدیت آن را دنبال می کند.
قاسمپور با اشاره به راهکارهای صورت گرفته در جهت حمایت از تولید کنندگان برنج اظهار داشت: توسعه بخش مکانیزاسیون با هدف کاهش هزینه های تولید می تواند در رونق اقتصادی کشاورزان برنج کار موثر باشد.
مدیر جهاد کشاورزی استانه اشرفیه ضمن تاکید بر اینکه بایستی تولید سنتی برنج به سمت صنعتی و مکانیزاسیون سوق داده شود افزود: اختصاص اعتبارات لازم در جهت توسعه این بخش نشان دهنده عزم جدی دولت در جهت حمایت از کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی است.
قاسمپور در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در خصوص رکود بازار برنج محلی تصریح کرد: ورود بی رویه برنج های خارجی یکی از عوامل بروز چنین مشکلاتی است که این مساله نیز از سوی جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه مشکلات برنج کاران منطقه به مسئولان انعکاس داده شده افزود: رفع مشکلات مربوط به تولیدکنندگان برنج تنها بر عهده جهاد کشاورزی نیست و همه باید در این راه حساسیت داشته باشند.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه نیز یادآور شد: خرید تضمینی برنج یکی از پیشنهاداتی بوده که در این سفر توسط مسئولان جهاد کشاورزی و نمایندگان استان ارائه شده است.
وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به سیاست های دولت شاهد رونق هرچه بیشتر کشاورزی در شهرستان به خصوص در زمینه تولید برنج محلی باشیم.
فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ورود بی رویه برنج های خارجی آسیب های بسیاری را به برنج های بومی داخلی وارد می کند.
رحیم حیدری با بیان اینکه ورود بی رویه برنج های خارجی روحیه کار و تلاش را در کشاورزان کاهش می دهد تصریح کرد: عدم خرید برنج های مرغوب محلی توسط مصرف کنندگان از آسیب های مهمی است که ورود بی رویه برنج های بی کیفیت خارجی به همراه دارد.
وی ادامه داد: انتظار می رود تا در جهت حمایت از برنج کاران بومی نمایندگان مجلس با تدوین قوانینی از ورود بی رویه برنج های خارجی به کشور جلوگیری کنند.
حیدری با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: حمایت از تولید کنندگان داخلی یکی از اهداف مهمی است که در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید می شود.
وی با بیان اینکه دولت می کوشد تا با حمایت از تولید کنندگان داخلی به اهدف اقتصاد مقاومتی دست یابد تصریح کرد: به این منظور فراهم سازی زمینه ها و ابزار های تولید مورد دقت و توجه دولت قرار دارد.
فرماندار آستانه اشرفیه همچنین تولید برنج را در رونق اقتصادی این شهرستان موثر دانست و گفت: تمام زمینه های تولید این محصول در این شهرستان فراهم است .
حیدری خاطر نشان کرد: امیدواریم با سیاست های دولت برنج محلی در سبد خانوارهای ایرانی قرار بگیرد.
شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در شرق استان گیلان قرار دارد.
این شهرستان از مهمترین کانون های تولید برنج بومی گیلان است و امسال در سطح 23 هزار و 570 هکتار از اراضی این شهرستان افزون بر 62 هزار و 790 تن برنج به ارزش اقتصادی بیش از 62 میلیارد تومان تولید شده است.
خبرنگار: علیرضا رنجکش کیسمی**انتشار دهنده : بابایی
7287 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.