حمیدرضا سلیمانی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اجرای این طرح امسال همزمان با آغاز نشاء برنج در این اراضی آغاز شده ،اظهار داشت: با اجرای این طرح که از سوی بیش از 170 نفر از کشاورزان به انجام رسیده ، انواع ماهیان گرم آبی چون کپور ،آمور ، فیتوفاگ و سر گنده تولید و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.
وی زمان برداشت ماهیان گرمابی در این اراضی را اواسط آبانماه عنوان و پیش بینی کرد امسال بیش از 220 تن از انواع ماهیان گرم آبی به ارزش اقتصادی حدود 2 میلیارد ریال در اراضی این شهرستان تولید شود.
سلیمانی با بیان اینکه اجرای طرح توام برنج و ماهی امسال در مقایسه با سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته ، افزود: سال گذشته با اجرای این طرح در 170 هکتار از اراضی شهرستان حدود 200 تن از انواع ماهیان گرمابی به ارزش بیش از یک میلیارد و 400 میلیون ریال تولید شده است.
وی در ادامه مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج، کاهش مصرف کود و سم کشاورزی ، تولید محصولات ارگانیک ، افزایش تولید در واحد سطح ، بالا بردن توان اقتصادی کشاورزان و...را از اهداف طرح کشت توام برنج و ماهی خواند و افزود : اجرای این طرح که از سیاستهای مهم شیلات به شمار می رود ، از 10 سال گذشته در این شهرستان با جدیت آغاز و با استقبال خوب کشاورزان تداوم پیدا کرده است.
وی شهرستان آستانه اشرفیه را از کانونهای مهم اجرای طرح کشت توام برنج و ماهی استان گیلان عنوان و تصریح کرد :
ماهیانی که در این طرح پرورش پیدا می کنند، با تغذیه از کرم های برگ خوار و ساقه خوار برنج موجب کاهش جمعیت آنها شده و در نتیجه این امر از انتشار آفات برنج جلوگیری شده و میزان سموم آفت کش نیز کمتر می شود.
وی یادآور شد: ماهیانی نیز که در این طرح پرورش پیدا می کنند رشد خوبی داشته و وجودشان در سلامت و افزایش محصول برنج اثرات مطلوبی دارد.
شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 23 هزار و 570 هکتار از اراضی زیر کشت برنج بوده و در شرق استان گیلان واقع است.
خبرنگار: علیرضا رنجکش**انتشار دهنده: بابایی
7287 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.